Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Ik heb een Asus N56VZ en wil hier graag een SSD (Samsung Evo 250 GB) in plaatsen.
Nu is mijn vraag: maakt het uit of ik de SSD in de caddy plaats, of kan ik beter de HDD in de caddy plaatsen en de SSD in die plaats zetten.
De reden dat ik dit vraag is dat het nogal verschilt per laptop (of de volledige snelheid haalbaar is met een caddy), en het is natuurlijk makkelijker om alleen de DVD drive te vervangen door een caddy dan dat ik ook de HDD moet verwisselen :P.

[ Voor 5% gewijzigd door Timons106 op 17-01-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak is de aansluiting van de dvd-speler langzamer dan de primaire bay. Als je de SSD in de caddy plaatst, is het gevolg dus dat je niet de maximale snelheid benut. M.a.w. het is wel verstandig de SSD met de HDD om te wisselen.

PS. Een HDD Caddy moet je zien als een kabeltje, de caddy heeft dus geen invloed op de snelheid.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:26:
Vaak is de aansluiting van de dvd-speler langzamer dan de primaire bay. Als je de SSD in de caddy plaatst, is het gevolg dus dat je niet de maximale snelheid benut. M.a.w. het is wel verstandig de SSD met de HDD om te wisselen.

PS. Een HDD Caddy moet je zien als een kabeltje, de caddy heeft dus geen invloed op de snelheid.
Ik was inderdaad op de hoogte van het feit dat de schijf in de caddy niet altijd de volledige snelheid kan benutten, en ik weet dat de caddy slechts een extensie van de SATA aansluiting is :).
Mijn vraag was eigenlijk wat de ervaringen met de Asus N56 zijn (of de aansluiting voor de DVD drive wel de volledige snelheid kan benutten), maar ik denk dat ik jouw advies maar opvolg en gewoon de HDD vervang door de SSD, en de HDD dan in de caddy plaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Timons106 op 17-01-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Help! De caddy zit vast, en ik kan hem ook niet vastschroeven. Wat moet ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja wat probeer je te doen, moet ie los of vast :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
fish schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:56:
Nou ja wat probeer je te doen, moet ie los of vast :P
Haha, nou hij moet vast, maar het schroefje om de caddy of DVD drive vast te maken kan niet aangedraaid worden. Dus ik wil kijken of dat uberhaupt wel kan bij de caddy die ik heb, maat nu wil hij er niet meer uit.
Ik heb http://hddcaddy.eu/2012/1...stuck-in-laptop-asus-n56/ gevonden, maar ik krijg de SSD niet uit de caddy....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Werk al een maand(asus k53sv) met een SSD als primaire schijf en de HDD in de caddy als opslag.

Volgens mij kun je die hddcaddy niet eens vastmaken met een schroef, bij mijn k53sv kan dat iig niet. Hij doet het iig prima zonder en valt niet eens eruit. Mijn oude dvd speler heeft zo'n lipje waar je de schoef aan kunt vastmaken, mijn HDDcaddy heeft die niet, en ja, ik gebruik dezelfde caddy model.

[ Voor 22% gewijzigd door iPodKiller op 17-01-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
iPodKiller schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:03:
Werk al een maand(asus k53sv) met een SSD als primaire schijf en de HDD in de caddy als opslag.

Volgens mij kun je die hddcaddy niet eens vastmaken met een schroef, bij mijn k53sv kan dat iig niet. Hij doet het iig prima zonder en valt niet eens eruit.
Je moet vrijwel altijd een stukje metaal van de DVD speler afhalen dat met 2 schroefjes vast zit en dat op de caddy plaatsen. Dan is het gewoon vast te schroeven. Ik heb tig van die dingen geplaatst in verschillende merken en altijd zijn ze gewoon vast te schroeven zolang je maar dat stukje metaal van de DVD speler op de caddy plaats.

Edit: Dat lipje moet je dus omschroeven van DVD speler naar caddy. De schroefgaten zitten hiervoor ook in de caddy.

@TS.

Als je de boel nu niet meer los kan krijgen haal dan het plastic opzet stukje van de caddy af waar het knopje van de DVD speler op zit. Dan kan je met een platte tang de caddy vastpakken en deze er uit trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 17-01-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
iPodKiller schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:03:

Volgens mij kun je die hddcaddy niet eens vastmaken met een schroef, bij mijn k53sv kan dat iig niet. Hij doet het iig prima zonder en valt niet eens eruit.
Bedankt! Maar misschien moet ik de caddy er nog een keer uithalen om de SSD te verwisselen met de HDD (ik ga eerst ff een benchmark draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

PilatuS schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:06:
[...]

Je moet vrijwel altijd een stukje metaal van de DVD speler afhalen dat met 2 schroefjes vast zit en dat op de caddy plaatsen. Dan is het gewoon vast te schroeven. Ik heb tig van die dingen geplaatst in verschillende merken en altijd zijn ze gewoon vast te schroeven zolang je maar dat stukje metaal van de DVD speler op de caddy plaats.
Oja ik zie het.. (dacht dat die vast aan de frame zat) Thanks even nu erop zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
iPodKiller schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:07:
[...]

Oja ik zie het.. (dacht dat die vast aan de frame zat) Thanks even nu erop zetten. :)
Het lipje is bij ieder model laptop anders. De DVD speler en caddy zijn zo universeel als maar kan. Ik heb 1 hetzelfde type caddy geplaatst in laptops van onder andere Acer, HP, Sony, Toshiba, Asus en Lenovo. Dan heb je zo'n beetje alle grote merken wel gehad.

Er zijn ook websites die de caddy's per merk en type laptop verkopen wat eigenlijk complete onzin is op een paar kleine uitzonderingen na.

Edit: Verder gewoon altijd de SSD in de laptop zelf en de HDD in de caddy. De SATA poort in de laptop zal altijd sneller zijn dan die van de DVD drive als er verschil in zit.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 17-01-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thelanorth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 09:54
Ik heb mijn SSD Crucial M4 in de primaire bay. Ik heb mijn 750 GB trage hdd in een caddy gedaan. Dit werkt als een speer. Zie ook mijn review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

PilatuS schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:09:
[...]

Het lipje is bij ieder model laptop anders. De DVD speler en caddy zijn zo universeel als maar kan. Ik heb 1 hetzelfde type caddy geplaatst in laptops van onder andere Acer, HP, Sony, Toshiba, Asus en Lenovo. Dan heb je zo'n beetje alle grote merken wel gehad.

Er zijn ook websites die de caddy's per merk en type laptop verkopen wat eigenlijk complete onzin is op een paar kleine uitzonderingen na.

Edit: Verder gewoon altijd de SSD in de laptop zelf en de HDD in de caddy. De SATA poort in de laptop zal altijd sneller zijn dan die van de DVD drive als er verschil in zit.
Dat die caddys universeel waren, was me al vanaf het begin duidelijk. :+ Hij zit nu 'echt' vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ik krijg de SSD er nu half uit http://imgur.com/ACTdfWb), maar verder gaat hij niet.
Ik heb ook de caddy er uit proberen te halen met een tang, zonder succes :(.

Editie: en ik heb m'n frontje gesloopt. Ik koop NOOIT meer een caddy op eBay!

[ Voor 20% gewijzigd door Timons106 op 17-01-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

ehm... mess je laptop openschroeven en de caddy er weer uithalen?

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Timons106 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:52:
Ik krijg de SSD er nu half uit http://imgur.com/ACTdfWb), maar verder gaat hij niet.
Ik heb ook de caddy er uit proberen te halen met een tang, zonder succes :(.

Editie: en ik heb m'n frontje gesloopt. Ik koop NOOIT meer een caddy op eBay!
Vreemd dat ie zo vast is gaan zitten. Zitten de schroeven wel helemaal goed in de SSD ? Anders kunnen ze langs de binnenkant van de laptop vast gaan zitten.
S3nz schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:59:
ehm... mess je laptop openschroeven en de caddy er weer uithalen?
Om een caddy te plaatsen hoef je de laptop niet open te schroeven. Hoewel het nu misschien wel nodig is om die er weer uit te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

heb verder zelf ook geen ervaring met een caddy, maar het lijkt mij dat je de drive eruit moet halen, dus dat de laptop open moet voor goede toegang.

edit; ff snel op Youtube gekeken, en misschien kan je dit even kijken en vergelijken met hoe jij het geinstalleerd hebt.

YouTube: ASUS N56VZ-VM SSD Terfisi Bölüm 2 (SSD Upgrade Part 2)

[ Voor 31% gewijzigd door S3nz op 17-01-2014 23:17 ]

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Ik heb de caddy er uit kunnen halen door een gestript vd draadje in de caddy te steken :). Ik ga morgen wel weer verder, te veel stress voor vandaag. Hartstikke bedankt allemaal voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 21:16
:offtopic, wat is het verschil met de laptop kit, die is 15 euro duurder maar is die ook echt nodig om de ssd in een laptop in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SBTweaker schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 00:39:
:offtopic, wat is het verschil met de laptop kit, die is 15 euro duurder maar is die ook echt nodig om de ssd in een laptop in te bouwen?
Zit een kabel van USB naar SATA bij en een spacer die je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
het enige niet-universele aan de caddy is de hoogte. Geloof zo uit het hoofd dat je een 12.7 mm en een 9 mm variant hebt.

De spacer zit inderdaad niet standaard bij de samsung EVO geleverd: mogelijk dat je de SSD op moet hogen omdat hij anders niet goed op de bodem van de laptop rust. (geloof dat dit bijna nooit het geval is)

De usb -> SATA kabel hoef je het ook niet voor te doen, zou eventueel handig kunne zijn bij het het clonen van je OS mocht je dit willen, maar voor minder geld heb je gewoon een USB behuizing, welke je i.c.m. een extra HDD als backup kunt gebruiken.
Pagina: 1