HTPC/Steammachine

Pagina: 1
Acties:

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-04 20:36
Dag tweakers

Ik ben bezig met de aanschaf van een HTPC/Steammachine (steambox klinkt beter...)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

- Audio is belangrijk (word aangesloten op een DAC)
- XBMC
- Steam (casual games)

Wat mag het systeem gaan kosten?

1000 euro is het maximum, maar dit hoeft zeker niet op.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Nope.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7850K Black Edition€ 159,50€ 159,50
1ASRock FM2A88X-ITX+€ 82,99€ 82,99
1Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB€ 54,-€ 54,-
1Streacom FC5 WS Evo Zwart€ 228,60€ 228,60
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 71,40€ 71,40
1Seasonic X-400 Fanless€ 104,98€ 104,98
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 119,98€ 119,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 821,45

A10-7850K, goede performance voor games (1080P lage instellingen), mogelijkheid tot crossfire en als het te warm wordt/te zwaar is dan kan hij getweaked worden naar een zuiniger/minder model. Later eventueel nog een 7750 bij kopen (crossfire).

Asrock FM2A88X-ITX+, enige A88X moederbord dat in de gekozen kast past.

Seagate 1TB 2.5 inch, goedkoop, 2.5 inch dus wat stiller.

Streacom FC5, mooie kast, passief gekoeld.

G.Skill 8GB 2100Mhz, snel RAM geheugen, betere GPU prestaties.

Seasonic X400 fanless, geen geluid, genoeg vermogen (deze gaat niet in de kast).

Crucial M500 240GB, eventueel wordt dit nog 120GB, open voor suggesties van andere SSD's, deze gekozen omdat ik al een Crucial M4 heb en begrijp dat Crucial M4/M500 stabiel en goed zijn.

Geen licentie voor windows omdat ik nog geen OS gekozen heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Goede ervaringen gehad met Crucial en goede ervaringen met een AMD A10-5800K.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Erg stil (Games op de harde schijf, wanneer er gegamed word zal die misschien te horen zijn).

Ga je overklokken?

Ik denk het niet, maar mogelijk iets underclocken, als het kan dan de GPU een kleine overclock geven maar hier hoeft geen rekening mee gehouden te worden in de keuze van de onderdelen.

Graag op of aanmerkingen of eventueel een compleet andere configuratie (De keuze voor de kast staat alleen vast). Alvast bedankt!

Verwijderd

Steam OS werkt toch nog niet/ niet goed met AMD componenten?

Kijk ook welke games je zou willen spelen. Kijk ook welke behuizing de mogelijkheid heeft voor het plaatsen van een aparte grafische kaart.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 17:41 ]

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-04 21:34

NLF

Wanneer je dual graphics wilt gebruiken zul je een Riser card moeten halen zodat de grafische kaart plat komt te liggen.

Wordt de AMD APU niet veel te warm? De kast ondersteund wel maximaal 95W TDP maar of het verstandig is?

Van de streacom site zelf:

**As with any passive cooling solution, environmental conditions will have an impact on the performance. A TDP of 95W is only recommended when the chassis is placed in a location with adequate air flow and moderate ambient room temperature

• mauritso
NLF schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:42:
Wanneer je dual graphics wilt gebruiken zul je een Riser card moeten halen zodat de grafische kaart plat komt te liggen.

Wordt de AMD APU niet veel te warm? De kast ondersteund wel maximaal 95W TDP maar of het verstandig is?

Van de streacom site zelf:

**As with any passive cooling solution, environmental conditions will have an impact on the performance. A TDP of 95W is only recommended when the chassis is placed in a location with adequate air flow and moderate ambient room temperature
Dat van die PCI-e riser had ik gezien, toch bedankt.

Ik denk dat het wel kan, de kast komt in een open kast op een "plank" te staan en het is er 19-20 graden. Anders kan ik hem altijd nog undervolten/underclocken naar wens.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:38:
Steam OS werkt toch nog niet/ niet goed met AMD componenten?

Kijk ook welke games je zou willen spelen. Kijk ook welke behuizing de mogelijkheid heeft voor het plaatsen van een aparte grafische kaart.
Ik was niet van plan Steam OS te gebruiken, eerder windows of een linux variant (is SteamOS ook uiteindelijk).

Het gaat vooral om wat oudere games, ik verwacht niet dat hij Crysis 3 goed kan draaien zonder extra GPU (gezien in de benches). En het ziet er naar uit dat hij alles onder Crysis 3 low settings 1080P wel zo'n beetje aan kan.

De keuze voor de kast staat vast, er kan hier een videokaart geplaatst worden met een PCIe riser en laag TDP.

Verwijderd

De behuizing biedt in elk geval geen ruimte voor een normale voeding. Dus die fanless Seasonic past hier niet in :). Ook het toevoegen van een passief gekoelde grafische kaart lijkt me niet handig omdat er bij een passief gekoelde grafische kaart van uitgegaan wordt dat deze gekoeld wordt door de lucht die door de behuizing wordt geblazen door fans. Ook kom je niet goed uit met de voeding die je moet gebruiken in deze behuizing.
Power Supply: NanoPSU & AC Adapter (not included)
bron: http://www.streacom.com/products/fc5ws-evo-fanless-chassis/
Deze moet daar bijvoorbeeld in en is 150W: http://www.streacom.com/products/nano150-psu/
Meer merken en de prijzen: http://tweakers.net/categ...1kpGcANCA3sQLENjAA8mprawE

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 18:00 ]

• mauritso
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:58:
De behuizing biedt in elk geval geen ruimte voor een normale voeding. Dus die fanless Seasonic past hier niet in :). Ook het toevoegen van een passief gekoelde grafische kaart lijkt me niet handig omdat er bij een passief gekoelde grafische kaart van uitgegaan wordt dat deze gekoeld wordt door de lucht die door de behuizing wordt geblazen door fans. Ook kom je niet goed uit met de voeding die je moet gebruiken in deze behuizing.

[...]

Deze moet daar bijvoorbeeld in en is 150W: http://www.streacom.com/products/nano150-psu/
Meer merken en de prijzen: http://tweakers.net/categ...1kpGcANCA3sQLENjAA8mprawE
"Seasonic X400 fanless, geen geluid, genoeg vermogen (deze gaat niet in de kast)."

Het belangrijke gedeelte van deze regel in de TS is dikgedrukt. Ik vond dat de picopsu's te weinig vermogen leverden en naar verhouding erg duur waren. Ook heb je dan alsnog een blok buiten de kast, dit lijkt me een betere oplossing.

Er gaat een kaart met een laag TDP in, deze kan aangesloten worden op de koelribben van de kast.

Verwijderd

Waarom vraag je mensen de mening als je het toch zoals het in de TS staat gaat bestellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 18:40 ]

• mauritso
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:39:
Waarom vraag je mensen de mening als je het toch zoals het in de TS staat gaat bestellen?
Ik vraag jullie mening, omdat jullie misschien een beter onderdeel voor minder geld of met een betere prijs/kwaliteit verhouding suggereren, mij wijzen op iets dat ik over het hoofd gezien heb of om te bevestigen dat dit een goede combinatie/build is.

Jij vertelt me dat de psu niet in de kast past, iets wat ik wist en had op geschreven in de TS, als je mensen wil helpen hier dan zou het fijn zijn als je ook hun TS doorleest, dat is de hele bedoeling toch? Niet erg dat je dat over het hoofd ziet of wat dan ook, maar als ik mijn eigen TS quote en jij daaruit concludeert dat ik niets aan deze build wil veranderen dan vind ik dat op zijn zachtst gezegd een beetje raar.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet waardeer dat je er tijd in steekt om deze build te bekijken en mij te helpen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet met die ATX PSU. Deze komt inderdaad buiten de kast te hangen, maar zet je deze dan naast de behuizing, of heb je een plekje om hem weg te werken? Met jouw oplossing kun je inderdaad niet zonder een modulaire voeding.

Is er een specifieke reden om voor een (erg dure) passieve voeding te gaan? Oftewel staat hij op hoofd hoogte binnen een straal van 1m? Een voeding met 12 of 14cm fan kan ook heel stil zijn. Je hebt zelfs exemplaren welke onder een bepaald % belasting passief werken en bij hogere belasting de fan inschakelen.

Hoe sluit je trouwens de DAC aan? USB neem ik aan? In dat geval is de audio dus helemaal niet belangrijk (zolang er maar een USB poort op zit). Immers stuur je je geluid toch digitaal uit (zonder signaalverlies).

Hoe ga je de machine trouwens bedienen? Streacom heeft een MCE compatible IR kitje met afstandsbediening (voor HTPC toepassingen) pricewatch: Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening

Overigens klinkt het bijplaatsen van een discrete videokaart leuk, maar dit helpt wel je complete build om zeep. Zoals eerder aangegeven gaat een passieve variant niet lukken, je hebt immers airflow nodig om een passief gekoelde GPU te koelen. Een actief gekoelde is ook niet ideaal aangezien je vrij snel warmte ophoping krijgt in zo'n warme behuizing. Zeker wanneer er maar weinig warmte overdracht is met de behuizing zelf (die dient al als heatsink voor de APU en is dus al warm). Dit zal dus redelijk luidruchtig gaan worden (kleine GPU fans op hoge toeren) wat je passieve oplossing om zeep helpt. Dit kun je overigens wel oplossing door het geluid tijdens het gamen hoger te zetten of door een koptelefoon te gebruiken. Idle zal het geheel al wat stiller zijn zolang AMD de discrete videokaart in standby zet (met de fans uit).

Is het overigens geen idee om je opslag centraal te zetten? Het is immers weer erg jammer dat je een volledig stille build ontsiert door een HDD te gebruiken. Met een 240GB SSD kun je de meeste spellen wel kwijt, kun je al je media voor HTPC gebruik en andere data op een NAS zetten.

Voorgaande reacties kun je overigens wel een beetje verwachten wanneer je wel duidelijk aangeeft in de TS wat je van plan bent, maar niet waarom (met als voorbeeld een ATX voeding extern plaatsen). Door je overwegingen wat uitgebreider te beschrijven kun je ook beter commentaar/tips krijgen.

• mauritso
jaapsander schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:55:
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet met die ATX PSU. Deze komt inderdaad buiten de kast te hangen, maar zet je deze dan naast de behuizing, of heb je een plekje om hem weg te werken? Met jouw oplossing kun je inderdaad niet zonder een modulaire voeding.

Is er een specifieke reden om voor een (erg dure) passieve voeding te gaan? Oftewel staat hij op hoofd hoogte binnen een straal van 1m? Een voeding met 12 of 14cm fan kan ook heel stil zijn. Je hebt zelfs exemplaren welke onder een bepaald % belasting passief werken en bij hogere belasting de fan inschakelen.

Hoe sluit je trouwens de DAC aan? USB neem ik aan? In dat geval is de audio dus helemaal niet belangrijk (zolang er maar een USB poort op zit). Immers stuur je je geluid toch digitaal uit (zonder signaalverlies).

Hoe ga je de machine trouwens bedienen? Streacom heeft een MCE compatible IR kitje met afstandsbediening (voor HTPC toepassingen) pricewatch: Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening

Overigens klinkt het bijplaatsen van een discrete videokaart leuk, maar dit helpt wel je complete build om zeep. Zoals eerder aangegeven gaat een passieve variant niet lukken, je hebt immers airflow nodig om een passief gekoelde GPU te koelen. Een actief gekoelde is ook niet ideaal aangezien je vrij snel warmte ophoping krijgt in zo'n warme behuizing. Zeker wanneer er maar weinig warmte overdracht is met de behuizing zelf (die dient al als heatsink voor de APU en is dus al warm). Dit zal dus redelijk luidruchtig gaan worden (kleine GPU fans op hoge toeren) wat je passieve oplossing om zeep helpt. Dit kun je overigens wel oplossing door het geluid tijdens het gamen hoger te zetten of door een koptelefoon te gebruiken. Idle zal het geheel al wat stiller zijn zolang AMD de discrete videokaart in standby zet (met de fans uit).

Is het overigens geen idee om je opslag centraal te zetten? Het is immers weer erg jammer dat je een volledig stille build ontsiert door een HDD te gebruiken. Met een 240GB SSD kun je de meeste spellen wel kwijt, kun je al je media voor HTPC gebruik en andere data op een NAS zetten.

Voorgaande reacties kun je overigens wel een beetje verwachten wanneer je wel duidelijk aangeeft in de TS wat je van plan bent, maar niet waarom (met als voorbeeld een ATX voeding extern plaatsen). Door je overwegingen wat uitgebreider te beschrijven kun je ook beter commentaar/tips krijgen.
De ATX voeding word achter het tv meubel weggewerkt.

De passieve voeding is gekozen omdat mijn vader hem 100% stil wil hebben, maar deze is nog niet bestelt, ik heb voorgesteld om het eerst te proberen met een 350W be quiet voeding die ik nog heb liggen.
Als er een stillere voeding moet komen dan zal ik gaan kijken naar de voedingen met fans die bij een bepaald % belasting pas aan gaan, bedankt voor de tip!

De DAC wordt aangesloten via toslink, de DAC heeft geen USB.

Bediening via XBMC control app en controller denk ik, als het onhandig blijkt te zijn kan ik die streacom ir set nog halen.

De ene kant is de heatsink voor de APU, de andere kant is nergens op aangesloten, dus daar kan eventueel een GPU aan verbonden worden. Hier heeft iemand een wat zwaardere GPU ingebouwd in dezelfde kast: http://www.silentpcreview...iewtopic.php?f=14&t=65463.

Opslag centraal zou kunnen, maar zojuist heb ik het RAM/HDD/mobo/CPU/kast besteld. Ik heb nog een SSD liggen van 64GB, dus eerst even kijken hoe het bevalt en hoe hoorbaar de harde schijf is. In principe komt alle muziek op de SSD en de rest van de media/games op de HDD. Een systeem waarbij je de film die je gaat kijken eerst verplaatst naar de SSD behoort ook nog tot de mogelijkheden. Het compleet stille gedeelte van de HTPC is vooral voor muziek, maar als het storend is bij andere dingen dan zal ik een NAS of iets dergelijks overwegen.

Ik zal er de volgende keer aan denken.

Bedankt voor je reactie, overmorgen heb ik het spul binnen.

• jaapsander
Interessante post van silentpcreview forum, maar hou wel in je achterhoofd dat de videokaart te warm werd en er flinkt wat tweaks nodig waren om de boel koel te krijgen.
The VRM cooler on the GTX660ti is made for airflow, so because of the passive case the VRM got very hot. I ordered some more heatpipes from HFX: http://www.hfx.at/at/inde...e&category_id=8&Itemid=54 and rebuilt the heatsinksystem together with an Arctic cooling freezer 13 PRO.
Ook ben je natuurlijk de garantie van de videokaart kwijt als je koelers gaat demonteren. Een leuk hobby projectje, maar als ik die post lees is het na flinkt tweaken (extra heatpipes monteren + externe koelers) nog steeds instabiel (bij hoge GPU belasting 100+ graden). Ik zou een krachtige losse videokaart maar vergeten. Hoewel een HD7750 misschien nog wel gaat lukken.

Het is goed om eerst de actief gekoelde onderdelen te testen, je kan altijd later nog passieve varianten kopen. Mijn ervaring is dat goed geconfigureerde stille fans ook onhoorbaar zijn op normale afstand. Hierdoor blijven je componenten een stuk koeler (beter voor de levensduur) en het is ook nog eens een stuk goedkoper.

Opslag kun je altijd nog extern uitvoeren (2.5" HDD kan bootdisk worden).

• mauritso
jaapsander schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:29:
Interessante post van silentpcreview forum, maar hou wel in je achterhoofd dat de videokaart te warm werd en er flinkt wat tweaks nodig waren om de boel koel te krijgen.

[...]

Ook ben je natuurlijk de garantie van de videokaart kwijt als je koelers gaat demonteren. Een leuk hobby projectje, maar als ik die post lees is het na flinkt tweaken (extra heatpipes monteren + externe koelers) nog steeds instabiel (bij hoge GPU belasting 100+ graden). Ik zou een krachtige losse videokaart maar vergeten. Hoewel een HD7750 misschien nog wel gaat lukken.

Het is goed om eerst de actief gekoelde onderdelen te testen, je kan altijd later nog passieve varianten kopen. Mijn ervaring is dat goed geconfigureerde stille fans ook onhoorbaar zijn op normale afstand. Hierdoor blijven je componenten een stuk koeler (beter voor de levensduur) en het is ook nog eens een stuk goedkoper.

Opslag kun je altijd nog extern uitvoeren (2.5" HDD kan bootdisk worden).
Klopt ik was van plan om gebruik te maken van dual-gpu dus er komt zoiets in indien nodig/mogelijk.

De kast was iets dat vast stond, en ik ga hem fanless proberen te houden, als het wel te warm wordt dan moet ik even op zoek naar een andere kast/stille fans/fan controller.

Ik denk niet dat er veel opslag nodig is, niemand hier is echt een data verzamelaar. De bootdisk wordt sowieso een SSD.

• jaapsander
Ik bedoelde eigenlijk dat je de 2,5" HDD in een later stadium door kan schuiven naar een Homeserver als bootdisk, dan heb je alleen nog maar een SSD in de HTPC.

• mauritso
jaapsander schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:46:
Ik bedoelde eigenlijk dat je de 2,5" HDD in een later stadium door kan schuiven naar een Homeserver als bootdisk, dan heb je alleen nog maar een SSD in de HTPC.
Ow ja, op die manier, dat klopt, maar ik twijfel nog over een home server, veel meer dan 1TB aan data is niet nodig, eerst maar even zien hoe het gaat, het wachten is op het RAM geheugen nu... (morgen of overmorgen).

• jaapsander
Op zich hoef je er nu nog niet over te twijfelen. Zodra 1TB te weinig is kun je vrij simpel een homeserver opzetten. Tot die tijd zit je prima.
Pagina: 1