Radiator verplicht ???

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

JT

VETAK y0

Topicstarter
1.)Als ik waterkoeling neem, is een radiator echt nodig dan ? Zoals hier :

Afbeeldingslocatie: http://www.pcextreme.net/water13.jpg

2.) Maken 2 120 mm fans ook niet veel lawaai op 7 volt ?

3.) Kan ik daar niet 2 80 mm voor gebruiken op 7 volt ?

4.)Kan ik misschien beter alcohol gebruiken als koelvloeistof ?

5.)Wat kan ik anders het best gebruiken ?

6.) Helpt het nog een beetje als ik een stille HSF op een waterblok op me cpu zou zetten ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

goeie vragen, ik vroeg me dus hetzelfde af toen ik die pc zag, hij is wel bruut.

Ik heb nog 1 vraag erbij:

hoe zorg je ervoor dat bij je waterblok die kanalen in je koelblok precies op elkaar passen?

Verwijderd

hoe wil je zonder radiator het water flink koelen?

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Een radiator is wel aan te raden,
ik heb hier een TB 1200@1200 AXIA op 56 graden op een waterkoel systeempje MET radiator (niet echt groot),(als ik een extra voeding heb dan komt daar nog een peltier op) dus als je een AMD wil koelen is het wel aan te raden een radiatore gebruiken, en anders zou ik iig een zeer groot resevoir nemen.
ps een radiator hoeft niet duur te zijn hoor, gewoon even op de sloop rond kijken.
succes !

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Owja, ik zou het gewoon bij water houden en geen alcohol, het water bevriest toch niet.

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 22:43
Op vrijdag 08 juni 2001 01:27 schreef Horus het volgende:
ik heb hier een TB 1200@1200 AXIA op 56 graden op een waterkoel systeempje MET radiator (niet echt groot),(als ik een extra voeding heb dan komt daar nog een peltier op) dus als je een AMD wil koelen is het wel aan te raden een radiatore gebruiken, en anders zou ik iig een zeer groot resevoir nemen.
ps een radiator hoeft niet duur te zijn hoor, gewoon even op de sloop rond kijken.
succes !
Ik zou toch ff je waterkoelsysteempje nalopen, want 56 graden voor waterkoeling vind ik persoonlijk aan de hoge kant.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat op dat plaatje is een dual CPU setup.
Dus een radiator met zoveel fans is misschien niet nodig. Maar een radiator is wel handig om het water een beetje te koelen.
Van de hele tijd blazen krijg je het zo benauwd :o

Verwijderd

1) nee, maar het is niet effectief zonder
2) nee
3) ja maar dat koelt dus minder
4) echt niet.
5) gewoon water met wat chemisch toevoegsel tegen algenvorming
6) nee

Nou,
DOOEEII !!
;)

Verwijderd

Maar als je meer van waterkoeling wilt weten / lezen,
zou ik echt even kijken bij www.waterkoeling.nl

Die kende je toch wel, of niet ?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

JT

VETAK y0

Topicstarter
Zou waterkoeling nog zin hebben als ik er 2 van de stilste 120x120x38 mm fans op 7 volt op doe voor de radiator ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

ja hoor zeker weten

Verwijderd

Als ik er geen peltier tussen heb dan heb ik geen radiator nodig, want het water wordt nauwelijks warm. Als ik de peltier ertussen doe dan heb ik dus wel een radiator nodig ( heb ik ook met 2x 92mm fans ). Als ik de fans uitzet dan wordt het water echt warm. Als ik de fans op 12v laat draaien dan wordt het water wel warmer maar niet echt heet.

Greetz

Verwijderd

succes !
pffff.
da's warm hoor

/me <-- luchtkoeling <-- athlon1ghz @ 1,2 , wordt hooguit 53 graden
helaas mijn kast ook 40 :(

tis geloof ik een axvh of zo
schijtding komt iig niet hoger

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

succes !
Wat heb je voor koelblok ?

Geen inspiratie

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

mij setup (zie sig) komt met luchtkoeling niet over de 44 graden. En de herrie valt gigantisch mee. CPU fan draait 5100 toeren, dus das net iets meer als een fop32 volgens mij.

Geen inspiratie

Verwijderd

Nou die temp is echt niet goed, maar als je niet gaat overclocken, is een radiator absoluut overbodig, en het zijn ondingen om in te bouwen en maken met 120mm fans een hoop kabaal.

Ik heb een swift-tech MCW372-B waterblok, met koperen onderkant. samen met een 1100 liter per uur waterpomp. Ik heb wel regelmatig gehoord dat een te kleine pomp problemen geeft, dus heb ik deze 1100 l/m opgehaald bij de praxis.

Algenvorming is geen probleem als je even wat flessen gedemineraliseerd water haald bij het tankstation of bij de gamma.

Je water temperatuur stijgt wel bij langdrig gebruik. Mijn temp begint bij 28C stijgt bij bijna idle computer tot 37C en stressed tot 42 C. De max is dan berijkt, Ik heb een 8liter reservoir (omgebouwde curver koelbox)
Het water bereikt op een gegeven moment zijn max temperatuur, ik denk dat het komt door het grote reservoir wat door kamertemperatuur gekoeld wordt. Wamer wordt het dus echt niet.

Max 42C dus zonder radiator. Perfect dus. Oja vergeten bij te zeggen, ik heb een axia core 1333 op 1466mhz draaien. Dus overclocken kan ook nog. >:)

Greets,
SiR

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Een radiator is wel aan te raden ja. Het zal in eerste instantie wel goed werken, maar na een tijdje wordt je water steeds warmer en zal je chip toch instabieler worden.

Horus : Hmm CPU temp van 50+ met waterkoeling ? Ik had ook hoge readouts (max 45 graden) met water wat absoluut niet warm werd (staat buiten met nog eens een radiator er op) , en heb toen aan de onderkant van mijn bord (recht onder de CPU) een fan gezet, hoppa, temp zakte direct 8-12 graden ! Dus ik denk dat je CPU niet echt zo heet wordt, die sensor zit volgens mij ook niet in je CPU (zoals bij Intel) maar onderop je plank. Probeer die fan en kijk wat er gebeurt !

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

een athlon op 42C wordt niet unstable hoor :)
voor mij geen radiator, maarja als je je reservoir wil inbouwen moet je wel een radiator hebben denkik. en als je weinig water gebruikt dan kan het weleens te hoog oplopen.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:51
Is het btw niet handig om ipv van water koelvloestof te gebruiken? Een flesje van een liter haal je voor nog geen tientje bij de scooterdealer; geen kalkaanslag en een ietsie hoger koelgehalte (d8 ik).

En een mooi blauw kleurtje natuurlijk :P

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Op zaterdag 09 juni 2001 02:53 schreef Vimana het volgende:
Is het btw niet handig om ipv van water koelvloestof te gebruiken? Een flesje van een liter haal je voor nog geen tientje bij de scooterdealer; geen kalkaanslag en een ietsie hoger koelgehalte (d8 ik).

kijk dit vroeg ik me nou ook af :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Verwijderd

Dat is volgens mij toch ook beter hoor, zo'n koelvloeistof, twerkt ideaal voor m'n skooter en is nog niet moeten worden ververst na een jaar gebruikt.

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 17:11

water geleid warmte stukken beter dan koelvloeistof :)

zie ook : [topic=409683/1/100]

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
In de winter kun je natuurlijk ook gewoon een groot reservoir buiten zetten, blijft het water koel, of laat het door de koelkast stromen! >:)

Verwijderd

succes !
idd te warm mijn tbrid 1333 is max 54 graden met een brak spire koelertje dus er is iets goed mis met je water koeling

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op vrijdag 08 juni 2001 00:36 schreef JT het volgende:

[afbeelding]

6.) Helpt het nog een beetje als ik een stille HSF op een waterblok op me cpu zou zetten ?
Op bijna al deze vragen kun je het antwoord vinden als je de searche gebruikt en google.nl

maar om je even opweg te helepen:

1: Bij waterkoeling zul je altijd iets nodig hebben om je water weer af te laten coolen. Hierbij is een radiator het handigst maar je kunt het ook op andere manieren doen.

2: Het verschil kwa 12 en 7 volt is echt heel groot. Als je bv. twee 12cm Papst fans gebruikt en die op 7v laat lopen hoor je ze bijna niet.

3: De verhouding lawaar/ luchterplaatsing is bij een 12cm fan vaak een sukt beter (dus minderlawaai bij de zelfde verplaatsing) maar natuurlijk kun je ook gewoon 80mm fans gebruiken.

4+5: Deze vraag is hier al heel vaak voorbij gekomen. Water werkt vrijwel het beste, vooral als je hier ook nog waterwetter aan toevoegt dit helpt ook tegen aanslag. (het koelgehalte van koelvloeistof is een stuk lager als dat van water)

6: Niet tot nouwelijks.

Verwijderd

Koelvloeistof zal idd niet veel meer koelen.... de rede dat er koelvloeistof op deze planeet bestaat is omdat de temperaturen buiten nog wel eens below zero willen zakken en dat vinden de koelleidingen van je skoeter niet grappig als er ineens water begint uit te zetten.... Tevens zal je circulatie ook wel niet zo lekker meer zijn, met zo'n klomp ijs in je koel systeem

Dus gewoon geen koelvloeistof

Verwijderd

Wat dacht je van de verwarming van je waterbed dmv je pc-tje? "oneindig reservoir" en tevens bespaar je electriciteit....

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 00:36 schreef JT het volgende:

[afbeelding]

1 Ja radiator is echt nodig, tenzij je een reservoir van 50 Liter hebt of een Bong tower (beide groter dan een rad)

2 2x120mm fans op 7v zijn erg stil. ik gebruik 2x120mm op 5v. werkt vrij aardig. tis zeker erg stil.

3 groter is beter en stiller

4 alcohol is brandbaar, duur, en het is heel slecht voor kunststof slangen (lost de weekmakers op en maakt de slangbreekbaar)

5 Als je geld hebt; demi water en water wetter, als je geen geld hebt water/demiwater en auto koelvloeistof met corosie remmende eigenschappen

6 nee wellicht een of twee graden. het is echter wel aardig als je pomp er mee ophoud dat je heatsink+fan je blok nog koelt. Het is echter wel zo dat waterkoeling het nog wel een uurtje uithoud zonder pomp.

tot zover mijn suggesties, succes!
Pagina: 1