Acer H57H AM2 v2.0 moederbord weigert 4GB RAM modules

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251423

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een tijdje terug heb ik dit probleem hier ook al op proberen te lossen maar door wat tegensprekende bronnen gaf dat geen antwoord.

Deze keer is de vraag iets duidelijker. We hebben hier een Acer M9310 OEM computer staan met een H57H AM2 v2.0 (Intel cpu) moederbord. Volgens de gevonden informatie zou dit moederbord 1333Mhz 4GB modules moeten accepteren. Het probleem is, uiteraard, dat dit niet gebeurd.

We hebben vier modules gekregen en elke combinatie van vier werd niet door de computer geaccepteerd; noch 1 module per keer. Of we kwamen niet verder dan het BIOS splashscreen of we kwamen, bij sommige combinaties, wel verder maar vervolgens kregen we een BSoD wat de computer vrolijk in een boot cirkel hield.

Op dit moment is de RAM al teruggenomen dus testen kan ik helaas niet meer. Ik vraag me vooral af of dit komt door een outdated BIOS of of dit een andere reden heeft. Raar genoeg spreken sommige bronnen van de gehele OEM pc namelijk over 8GB max, sommige bronnen 16GB en alle bronnen over het specifieke moederbord zeggen 16GB. Een beetje vaag dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet elk geheugen werkt simpelweg met elke computer.
Meestal gaat het goed (als je geheugen neemt binnen de specs) maar het is dus niet gegarandeerd.
Voor het moederbord is een lijst met geteste modules aanwezig, als je er daar eentje uit pikt, weet je zeker dat het wel werkt.

Niet zo heel vaag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:57
Anoniem: 251423 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:20:
Ik vraag me vooral af of dit komt door een outdated BIOS of of dit een andere reden heeft. Raar genoeg spreken sommige bronnen van de gehele OEM pc namelijk over 8GB max, sommige bronnen 16GB en alle bronnen over het specifieke moederbord zeggen 16GB. Een beetje vaag dus :P
Het komt vaker voor dat een OEM-fabrikant een lagere maximum hoeveelheid geheugen vermeldt. Dat kan komen omdat er nog niet veel 4 GB sticks waren ten tijde van het op de markt brengen van het model. Die informatie wordt later zelden aangepast. Tevens lopen OEM's vaak achter op de realiteit en kan het vaak wel, maar is het niet getest.

Dat het geheugen niet werkt, zou inderdaad een bios-verhaal kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
Reepje schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:34:
snip

Voor het moederbord is een lijst met geteste modules aanwezig, als je er daar eentje uit pikt, weet je zeker dat het wel werkt.

snip
Zou ik graag doen, ware het niet dat informatie over dit specifieke moederbord ernstig beperkt is en zo'n lijst jammerlijk ontbreekt. Zelfs op de site van Intel zelf is dat specifieke model niet te vinden, slechts 1 h57 chipsets staat op hun site en dat is een andere. Waarschijnlijk is dit ding te oud.

De gekochte modules vielen wel binnen de gevonden specificaties.
White Feather schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:14:
[...]

snip

Dat het geheugen niet werkt, zou inderdaad een bios-verhaal kunnen zijn.
Is er een manier om dat vast te stellen? Ik ben al op zoek gegaan naar informatie over een bios upgrade maar voor dit model is veel te weinig te vinden.

Het leed dat OEM pc's heet :P

[ Voor 3% gewijzigd door Cowabungaa op 17-01-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marhou
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Heb je het ook al geprobeerd via de tools van de geheugen fabrikanten?
Hier kun je ook zoeken op Acer systemen namen.

http://www.corsair.com/learn_n_explore
http://www.kingston.com/us/memory/search/options/
http://www.crucial.com/eu...-_-refer-_-cntrycode-_-NL