Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vervanging SBS2003: uitgebreide of NAS?

Pagina: 1
Acties:

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
Aangezien ik verder weinig concrete informatie kan vinden over de specifieke keuze tussen Windows Server 2012 en een NAS en de topics hier ook niet echt aansluiten zou ik graag een second opinion horen over onderstaande.

Wij zijn een klein bedrijf met op dit moment zo'n vijf werknemers, een aantal dat wellicht op termijn weer zou kunnen oplopen tot ongeveer tien. We hebben nu een Windows 2003 SBS-server met Exchange welke verder vooral wordt gebruikt als fileserver. Het gaat hierbij om Excel/Word-bestanden, files gemaakt in 3D rekenprogrammatuur en CAD-bestanden, nu vooral 2D maar in de toekomst ook steeds meer 3D/BIM (Revit). Verder staan er een aantal MS Access backends op de server waar de workstations adressen, projectgegevens, documentatie enzovoort vandaan halen. De gebruikers van de (Windows Vista/7) workstations hebben hierbij toegang tot een aantal mappen op de server waar ze kunnen lezen/schrijven. Toegang tot de mail gaat via Iphone, Ipad, Android Phone, webaccess of gewoon via de pc.

Als je SBS 2003 ziet begrijp je het al: de server is aan vervanging toe en er moet nu een knoop worden doorgehakt. Het einde van de ondersteuning nadert tenslotte.

Nu heb ik me al eens verdiept in de opties van Windows Server 2012 maar daar werd/word ik niet echt vrolijk van. De SBS-variant zoals we die nu hebben is er niet meer en wil je nu een Windows server met Exchange neerzetten dan moet dat op basis van Server 2012 standard. Ik heb gebeld met onze vaste leverancier en inclusief licenties, schijven, installatie enzovoort moeten we dan rekenen op een investering van duizenden en duizenden euro's, als je een beetje ruim rekent qua schijven en geheugen (het moet soepel lopen tenslotte) misschien zelfs richting de tienduizend.

Nu beslis ik uiteindelijk niet over de financiën maar in een onzekere tijd (crisis) is dat een hoog bedrag. Mijn gevoel zegt dan ook dat we ook eens naar een hosted Exchange moeten kijken, bijvoorbeeld in de vorm van Office 365. En in plaats van een servertje op basis van Windows Essential 2012 denk ik dan zelfs aan een NAS. Ik heb zelf goede ervaringen met Synology en (buiten Exchange) zou een goede NAS in principe alles moeten kunnen doen wat wij willen. Bij de duurdere modellen heb je RAID en hotswappable drives en bestanden van buitenaf benaderen voor als je thuis wilt werken is tegenwoordig ook geen probleem meer.

Er zitten natuurlijk voordelen aan een uitgebreide server. Je kunt er eventueel een tweede voeding in zetten, het is wat flexibeler qua uitbreiden van functies, je bent met Exchange in eigen huis minder afhankelijk van het internet en derden en bent minder gevoelig voor eventuele prijsstijgingen van abonnementen in de "cloud". Maar de simpelheid van een NAS-oplossing voor een bedrijf met onze grootte spreekt me op dit moment meer aan.

Voor alle duidelijkheid: klein onderhoud, installaties, backup, batchfiles, het maken van kleine tools enzovoort is geen probleem voor mij maar bij dit soort grote projecten gaan we uiteraard niet zelf knutselen. Dat mag een leverancier compleet aanleveren. Sowieso mag het bedrijf niet afhankelijk zijn van een handige techneut op kantoor (ikzelf dus) aangezien die nog wel eens zal verkassen.

Het contact met onze vaste leverancier is goed en als er stront aan de knikker die we zelf niet kunnen oplossen staan ze snel genoeg voor ons klaar dus daar willen we het liefst bij blijven. Een NAS leveren is uiteraard geen probleem maar omdat ze toch vooral Windows servers neerzetten wilde ik graag ook een opinie vanuit een ander perspectief. Een Linux-oplossing is gezien bovenstaande niet iets waar we als eerste aan denken.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Wij hebben mail via Hosted Exchange op Office 365 draaien, werkt prima :)
Verder, je hebt het ook over acces backends, kun je dat op een Synology draaien? En heb je geen AD omdat je een bedrijfsnetwerk draait?

Ik zou persoonlijk bij een Windows Server blijven i.v.m. mogelijke uitbreidding, en mocht er ooit software komen of andere dingen die op een server moeten draaien dan heb je een probleem als je dan alleen een dure NAS hebt.

Een NAS is handig, dat is zeker waar, maar in mijn mening is een server een must-have voor een bedrijf.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• sakbari
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste D-e-n

kijk eens naar http://www.zentyal.com/smb-editions/

hierbij kan je misschien je huidige hardware gebruiken waardoor je een hoop koste bespaard

• D-e-n
ShadowAS1 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:32:
Verder, je hebt het ook over acces backends, kun je dat op een Synology draaien?
Je benadert zo'n backend toch in principe gewoon via Windows? Lijkt me geen probleem. Ik heb ooit een NAS gehad (thuis) en kan me niet herinneren dat ik er issues mee had.
En heb je geen AD omdat je een bedrijfsnetwerk draait?
We draaien een domein, gebruikers hebben wat centrale instellingen in hun roaming profiles en er wordt het één en andere ingeladen/opgestart bij het aanmelden maar verder geen ingewikkelde instellingen of policies.
sakbari schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:34:
hierbij kan je misschien je huidige hardware gebruiken waardoor je een hoop koste bespaard
Huidige hardware gebruiken wordt complex. We willen er graag wat opslagruimte bij en de huidige (HP) harde schijven vervangen kost al een godsvermogen, mede vanwege de leeftijd.

[ Voor 29% gewijzigd door D-e-n op 17-01-2014 11:48 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
sakbari schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:34:
Beste D-e-n

kijk eens naar http://www.zentyal.com/smb-editions/

Als de hardware nog onder een servicecontract valt, dan kan dat inderdaad. Maar ik vraag mij af of er uberhaupt nog iemand is die een servicecontract durft af te geven voor hardware uit het SBS 2003 tijdperk. Bedenk ook dat als users eenmaal gewend zijn aan Exchange, dat ze liever niets anders meer willen omdat er niet echt een goed alternatief is (vanuit de users gezien).

SBS 2012 Essentials in combinatie met Office 365 is de gangbare oplossing voor oudere SBS 2003 servers. Je behoudt daarmee eigenlijk alles wat je voorheen ook had.
D-e-n schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:23:
Wij zijn een klein bedrijf met op dit moment zo'n vijf werknemers
Zonder Exchange volstaat in zo'n situatie vaak een simpele server. Zelfs met servicecontract op zo'n simpele server ben je niet eens zo veel duurder uit dan een goede NAS. Met Exchange zou je een bak geld kwijt zijn aan hardware+support.
een aantal dat wellicht op termijn weer zou kunnen oplopen tot ongeveer tien.
Cloud = schaalbaar. Dus Office 365. Met Office 365 hoef je ook niet meer je Exchange te patchen, wat je ook weer een bak geld bespaart.
omdat ze toch vooral Windows servers neerzetten wilde ik graag ook een opinie vanuit een ander perspectief.
Je leverancier doet voornamelijk Windows, neem dan opnieuw Windows. Dat houdt de supportkosten laag.

[ Voor 46% gewijzigd door Trommelrem op 17-01-2014 11:54 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Trommelrem op 17-01-2014 11:52 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 21:46

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor hosted Exchange heb je tegenwoordig inderdaad Office 365, voor de rest moet hoef je jezelf eigenlijk alleen maar af te vragen of je nog software specifiek voor Windows op je server moet draaien.
Zo niet, dan zou je nu inderdaad met een NAS kunnen gaan werken. Je kunt daar echter niet een Active Directory op gaan onderhouden, daar zijn wel alternatieven voor (LDAP), maar ik denk dat je dan eerder naar lokale users gaat, met aparte accounts voor shares op de NAS.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Als je nu een AD hebt zou ik bij een AD blijven met een Essentials server met daar storage in, en een NAS voor backups (zie ik niet genoemd in je verhaal) i.c.m. Office 365. Een snelle Synology waar je lekker met meerdere users op kan werken (performance) kost namelijk ook flink wat. En ik moet zeggen dat rechten zetten en beheren op een NAS nu ook niet echt alles is, dat gaat in een AD imho toch makkelijker, tenzij je rechten structuur erg plat is.

• D-e-n
Dennism schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:09:
en een NAS voor backups (zie ik niet genoemd in je verhaal)
Backups heb ik niet genoemd inderdaad. Nu hebben we een tapestreamer maar het liefst zouden we wat anders willen. Wanneer je zo'n ding aanschaft lijkt de ruimte op zo'n tape erg groot maar het zit vrij snel vol, ook nu. Ik zou dus wel iets met harde schijven willen die ik in- en uitplug maar dat is niet bepalend voor de keuze van de server.
tenzij je rechten structuur erg plat is.
Hoe plat is plat? We hebben een aantal categorieën. Je hebt technici die reken- en tekenbestanden kunnen bewerken, de administratie die enkel in kan lezen maar weer extra toegang heeft tot een administratie share en je hebt nog een speciale share voor boekhouding en financiën. Verder heeft iedereen nog een eigen map.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 17-01-2014 14:22 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Als wij klanten hebben met de wens voor een eigen server zetten we eigenlijk een Server 2012 (r2) essentials neer samen met Kerio als Exchange vervanger, werkt eigenlijk prima en is nog kosten effectief ook. Kerio heeft overigens ook wel een nette migration tool om je exchange leeg te trekken, onder de streep zijn we sneller klaar dan een oude SBS migration en werkt t voor de klant vaak nog makkelijker, kerio is enorm onderhouds en beheer vriendelijk.

Join the club

• D-e-n
Powermage schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:39:
Als wij klanten hebben met de wens voor een eigen server zetten we eigenlijk een Server 2012 (r2) essentials neer samen met Kerio als Exchange vervanger, werkt eigenlijk prima en is nog kosten effectief ook. Kerio heeft overigens ook wel een nette migration tool om je exchange leeg te trekken, onder de streep zijn we sneller klaar dan een oude SBS migration en werkt t voor de klant vaak nog makkelijker, kerio is enorm onderhouds en beheer vriendelijk.
Kerio, nu je het zegt. Die ken ik nog. Wat jaren terug (voor de huidige server) hebben we daar nog eens een heel simpel mailservertje mee opgezet. Het pakket lijkt een stuk te zijn gegroeid overigens.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Het is best een aardig pakket geworden, oke, 100+ mailboxen zou ik er misschien niet op draaien, maar tot 25 stuks is het prima te doen, heeft verder geintegreerde antivirus (mits juiste licentie) en Exchange activesync ondersteuning voor mobiele devices.

Join the club

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
D-e-n schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:20:

Hoe plat is plat? We hebben een aantal categorieën. Je hebt technici die reken- en tekenbestanden kunnen bewerken, de administratie die enkel in kan lezen maar weer extra toegang heeft tot een administratie share en je hebt nog een speciale share voor boekhouding en financiën. Verder heeft iedereen nog een eigen map.
Plat is naar mijn mening op een NAS echt plat, ik vind het i.i.g. niet te doen om op bijv. een synology dieper dan op share niveau fatsoenlijk permissies in te stellen bij SMB/CIFS shares. Ze hebben wel Windows ACL funtionaliteit maar echt lekker te beheren is het niet. Misschien dat het met de laatste firmwares wel verbeterd is (de laatste keer dat ik het probeerrde is alweer een ruime tijd terug, sindsdien ben ik overgestapt op iscsi i.c.m. AD om permissies in te stellen bij NAS deployments, wat overigens wel lekker werk. Of enkel op share niveau, bijvoorbeeld bij backup oplossingen icm een nas).

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:18
Ik zou voor 2012 Essentials gaat icm Office 365... kun je netjes je roaming profiles e.d. weer gebruiken.
Een NAS is leuk voor wat storage, maar het rechten beheer vind ik een grote puinhoop...
Je hebt dan geen AD of niets, en gebruikers zullen dus allemaal lokale accounts krijgen zowel op de PC's als op de NAS... dat valt niet te beheren :).

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-11 23:13
Beste Dennis,

Ook wij zitten in de 3d-wereld (AutoCAD,Revit, 3dsMax) en zitten precies met dezelfde situatie. :P

We hebben ook nog SBS2003 draaien, eigenlijk puur nog voor exchange en AD. Inmiddels hebben we 2 Synology's als file/ftp-server waarvan 1 op de zaak en 1 thuis bij mijn collega als backup.

Aangezien april nadert ben ik ook druk bezig eea uit te zoeken en neig daarbij toch voor Hosted Exchange te gaan. Als ik bereken wat wij (als klein bureau) zelf per jaar aan kosten hebben aan een eigen server ( hardware, software, licenties, stroom ) ben je met HE überhaubt al beter af. Tel daar dan nog de uren van onderhoud op, je 'bereikbaarheid' in vakanties of weekenden in geval van calamiteiten, een eventueel vertrek in de toekomst, en geen 'grote investeringen ineens voor de boss'. Dan wist ik het wel O-) En mocht je in de toekomst altijd nog gebruik willen maken van een eigen server dan is alles per maand opzegbaar.

Ik ben inmiddels bij wat partijen de kosten aan het opvragen. Ik zal ze tzt wel doorsluizen als je dat wil.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe het zit met SBS2003 maar Windows 2003 (waar het op draait) heeft nog support tot half 2015. April is enkel voor Windows XP!

OT: Met een Office 365 E3 abo bij Microsoft heb je jezelf ook direct verzekerd van Office 2013 licenties. Voor 19 euro per maand kan je per user een abo afsluiten. Mailboxen die niet aan een user gekoppeld zijn, dus shared mailboxen, tellen niet meer voor je licenties maar je kan ze wel gewoon aanmaken! Met dezelfde storage voordelen als de gewone users (ik meen 25GB mail en 100GB archief).

Die systemen van je werknemers kan je eventueel ook nog met Microsoft Intune beheren. Je kan er zelfs software naartoe deployen en policies op loslaten.

Wat je dan nog verder nodig hebt is lokale storage, dat kan in de vorm van een NAS. Wat Jerry al aanhaalt is het ook nog interessant om een tweede NAS aan te schaffen, bij iemand thuis met glasvezel neer te zetten en daar je backups naartoe te gooien. Ben je meteen ook verzekerd van een offsite backup :)

Hier de Product Life Cycle van SBS2003 (opgeknipt in onderdelen): http://blogs.technet.com/...ct-support-lifecycle.aspx

Blijkt dus dat het eerste product al verlopen is (Sharepoint 2.0), Exchange 2003 later dit jaar, ISA niet veel langer daarna en volgend jaar Juli het OS zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door redfoxert op 21-01-2014 00:00 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• D-e-n
@jerryjerryjerry
Tnx. Als je nuttige info voor me hebt hoor ik het inderdaad graag.

@redfoxert
Exchange eindigt dus wel in april. Dan kwam daar de verwarring vandaan.
Je hebt toch niet de Office Enterprise edition nodig als klein bedrijf? Dat abbo van 10 euro voldoet toch ook?

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-11 23:13
@D-e-n

Inmiddels gekozen voor Hosted Exchange bij Spango. Vanaf 1 februari ga ik het omzetten. Dan gaat de server er hier eindelijk uit !

@redfoxert

Zowel op de zaak als bij mn collega thuis glasvezel. Elke dag 300 GB syncen...uiteraard incremental :)
Pagina: 1