Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke batterij moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

• clogie886
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 30-03 08:53
Mijn zoontje heeft een rc auto waar de batterijen niet meer goed van zijn. Er zit een battery pack in bestaande uit 8 batterijen van 1.2 Volt (9.6 / 8 ) dus ik kan ze niet vervangen door 1.5 Volt batterijen die ik gewoon in de winkel kan kopen.

Op de oplader staat 9.6V, 250mA / op het battery pack staat: DJY Ni-Cd AA700mAh 9.6V

Ik moet dus 1.2 Volt batterijen kopen maar hoeveel mA moeten ze nu per stuk zijn ?

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• Rusky
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:59
zon batterij pack kan je als 1 geheel kopen. google eens op het typenr.

mijn pc

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07:25
Is een goed oude batterypack. Nieuwere oplaadbare batterijen bevatten zo'n 2200-3000mAh, dus kan je zoontje straks een stuk langer rijden met z'n auto.

Zo'n pack is een bij elkaar getaped setje batterijen, dus je kunt het zelf maken. Je kunt het meestal ook compleet kopen bij een goede modelbouwshop of online.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Rusky
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:59
Die mAh maakt inderdaad niet veel uit. Maar neem wel 1,2volt batterijen!

mijn pc

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bedoel je overigens een battery pack of een accu pack ? Accu's zijn doorgaans wel 1,2 v per cell.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• TheMazzter
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-03 09:09
Oplaadbare AA batterijen zijn altijd 1,2 volt. De nieuwste Li-ion batterijen bevatten meer energie en lopen minder snel vanzelf leeg, alleen zijn ze volgens mij niet geschikt voor de oudere CdMH laders.

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:09
Kijk wel even of je lader geschikt is.
Je huidige accu pack is Ni-CD, de moderne oplaadbare batterijen zijn Ni-MH.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:27

Notna

Where are you?®

clogie886 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 07:09:
Mijn zoontje heeft een rc auto waar de batterijen niet meer goed van zijn. Er zit een battery pack in bestaande uit 8 batterijen van 1.2 Volt (9.6 / 8 ) dus ik kan ze niet vervangen door 1.5 Volt batterijen die ik gewoon in de winkel kan kopen.

Op de oplader staat 9.6V, 250mA / op het battery pack staat: DJY Ni-Cd AA700mAh 9.6V

Ik moet dus 1.2 Volt batterijen kopen maar hoeveel mA moeten ze nu per stuk zijn ?
Geen idee what voor aansluiting er op zit verder, maar als het zo een verloop stekkertje is kan je die op een nieuwe LiPo of NiMh pack zetten:

http://hobbyking.co.uk/ho...Cars_Parts-Batteries.html

Moet je idd wel kijken wat je oplader voor geschikt is. Bovenstaande toko levert ook in NL tegen locakle leverprijzen overigens ;)

Edit: Nadeel van de nieuwe packs is wel dat ze vaak 11.1 V zijn en niet meer 9.6 waardoor je of een oudere pack van Ebay moet zien te scoren of zelf moet gaan zitten solderen. NiCD batts zijn lastiger te krijgen (want= oude techniek) dus dan zit je weer met NiMH en dus ook waarschijnlijk een nieuwe lader. Maar ook in NiCd zijn ze te krijgen:

http://www.ebay.nl/itm/9-...ash=item35d0dba4bf&_uhb=1

http://www.ebay.nl/itm/Pa...ash=item2566a05222&_uhb=1

http://www.ebay.nl/itm/8-...ash=item5d484663ea&_uhb=1

Totaal overzicht

De grootste vraag is vooral of je NiCD wilt blijven gebruiken vanwege het niet goed vasthouden van een lading bijv.

Je kan ook een houder nemen en daar zelf NiMH/Li-Ion batterijen indoen van bij Turnigy/Eneloop (zijn dezelfde fabriek) met een lekkere goede lading en LSD (Low Self Discharge) als het past uiteraard:

http://www.ebay.nl/itm/Bo...ash=item58a40524a4&_uhb=1

[Voor 49% gewijzigd door Notna op 17-01-2014 08:48]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

TheMazzter schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:31:
Oplaadbare AA batterijen zijn altijd 1,2 volt. De nieuwste Li-ion batterijen bevatten meer energie en lopen minder snel vanzelf leeg, alleen zijn ze volgens mij niet geschikt voor de oudere CdMH laders.
Dit dus, je kunt zelf een pack maken van 8 (mini)penlites. Maar meestal is het makkelijker om een compleet pak te bestellen. Let alleen even op nicad vs nimh
Notna schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:36:
[...]

een idee what voor aansluiting er op zit verder, maar als het zo een verloop stekkertje is kan je die op een nieuwe LiPo of NiMh pack zetten:
http://hobbyking.co.uk/ho...Cars_Parts-Batteries.html
Moet je idd wel kijken wat je oplader voor geschikt is. Bovenstaande toko levert ook in NL tegen locakle leverprijzen overigens ;)
Zul je iig een nieuwe lader moeten halen, en ik geloof niet dat er lipo packs in zon plat formaat bestaan ?

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:27

Notna

Where are you?®

Zie edit ;) Was nog niet klaar :)

[Voor 3% gewijzigd door Notna op 17-01-2014 08:45]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit is een zgn. Nikko batterij, kan je bij de meeste modelbouwwinkels wel kopen. NiCad is wel beter. Hoewel een NiMh meer capaciteit kent zal het met de standaard lader ook meer laadtijd geven en NiMh kan vaak minder grote vermogens aan en kunnen niet tegen een algehele ontlading.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

memphis schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:02:
Hoewel een NiMh meer capaciteit kent zal het met de standaard lader ook meer laadtijd geven
Dat is natuurlijk onzin.. (even daargelaten dat de standaard lader waarschijnlijk niet geschikt is voor NiMh).
Na een uur laden zit er in beide accu's net zoveel energie. Sterker nog, het laatste beetje richting de 100% geeft meer verlies in weerstand en warmte waardoor de NiMh accu zelfs meer energie zal bevatten dan wanneer de NiCd op 100% is.
n.b. Met geschikte lader kun je NiMh het algemeen 1,5x sneller laden dan NiCd. Daarnaast kan je bijladen wanneer je bent uitgespeeld bent.
en NiMh kan vaak minder grote vermogens aan...
Nog erger onzin, bij gelijk formaat levert een huidige NiMh zelfs betere vermogens prestaties. Over het algemeen heeft een standaard NiCd cel ~10% mindere prestaties (lagere klemspanning) dan een vergelijkbare Alkali/Cadmium cel.
Algehele ontlading zijn is inderdaad niet goed, maar ook niet voor NiCd. Duurdere accu's zijn daarvoor beveiligd. Bij een bestuurbare auto zal het geen probleem zijn, als deze stopt met rijden zit er nog genoeg energie in om maanden goed te blijven.
Wel is een van de nadelen vaan NiMh dat ze een hogere zelf ontlading hebben dus is het wel zaak ze het liefst geladen te bewaren en regelmatig bij te laden wanneer ze lange tijd niet gebruikt worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Onzin?

Als modelbouwer heb ik veel met deze accu's te maken gehad en heb ook de nodige ervaringen meegemaakt. Ja, daar waar NiMh het liet afweten gingen NiCads vrolijk door. Let even op, we praten hier over AA batterijen. Een klein projectje met een simpele 400 motor (wat je veel in speelgoedauto's ziet) kon niet goed door NiMh AA cellen gevoed worden, na een paar tellen vol gas viel de spanning weg, dat was de accu want na 2 tellen rust kon ik weer een paar tellen op vol gas, simpele NiCads werkten wel prima. Ander bekend probleem van de hoge capaciteits AA cellen is dat ze door veel capaciteit in een kleine behuizing een hoge weerstand hebben en daardoor bij een groter verbruik de klemspanning snel onder niveau komt.
Zelfs in de wereld van RC-speedruns en RC dragracing werd tot voor de introductie van LiPo nog veel NiCad gebruikt om nog maar een idee te geven.

Uiteraard zijn er ook goede NiMh cellen te vinden die veel stroom kunnen geven maar niet in AA. Laatst nog een dikke brushless op mijn favoriete NiMh GP3700 cellen laten lopen maar ook daarmee dropouts.

NiCad mag je wel degelijk tot 0 ontladen, wij deden niets anders als ook vele ontlaad programma's van computerladers dit doen. Probleem in een serieschakeling is dat er altijd een cel eerder leeg is en dan omgepoold wordt, daar kunnen ze niet tegen dus moet je bij een serieschakeling niet tot 0 volt ontladen.

Het laden van deze cellen verloopt met een constante stroom, de lading in capaciteit verloopt lineair dus daar op het moment waar een 700mAh NiCad zou stoppen zal ook een NiMh maar 700mA geladen hebben. Een NiMh cel met een beetje prestaties komt op 2000-2500mAh uit en heb je een 3x langere laadtijd nodig.
De lader zal wel een standaard stekkerlader zijn met een simpele weerstand als stroombegrenzing met eventueel een delta piek of temperatuur afslag. Je wordt dus niet vrolijk als je lader voor de oude accu op 10 uur laden berekend is....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True