Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Welk onderdeel van mijn PC laat hem crashen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Vooraf: ik kon geen algemeen "hulp en vragen"-categorie vinden, dus ik hoop niet dat ik jullie discussies verstoor met een irritant "HELP MIJ"-topic. Moeten er vast al zat van zijn...
Zo niet, dan hoor ik graag waar ik wel moet zijn.

Dan mijn probleem:
Ik heb twee jaar geleden een hele mooie PC gebouwd die tot deze week prima werkte. Deze week is hij namelijk begonnen met crashen. Ik zal zo duidelijk mogelijk specificeren wat er precies gebeurt:

Het is een PC met:
Intel Core i7-2600K Processor
8 GB werkgeheugen
128 GB Corsair M4 SSD (hier staat Windows op geinstalleerd)
500 GB Western Digital harde schijf
2x AMD Radeon HD 6900 (crossfire)
Legitieme Windows 8.1 x64

Moederbord en merk/serie van RAM weet ik even niet, maar kan ik opzoeken als jullie er om vragen.

- Opstarten gaat prima
- Na een tijdje werken lopen mijn programma's vast. Ik kan nog wel andere openen, maar die lopen ook onmiddelijk vast. Hoe meer ik doe, hoe meer er vast loopt. Doet denken aan drijfzand.
- Het lijkt alsof hij het sneller doet naarmate ik meer programma's draai, zoals Firefox, Word en Photoshop tegelijkertijd
- Soms krijg ik heel even een BSOD te zien met de foutcode CRITICAL_PROCESS_DIED
- Hij sluit vervolgens af, probeert weer op te starten, maar laat dan enkel de melding "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" zien. Als ik de aan/uitknop opnieuw indruk, start hij weer op zoals hij zou moeten.
- Ik heb met HDTune en SSD Life mijn harde schijf en SSD nagekeken, daarin werden geen fouten gevonden.
- Ik heb de kabeltjes van de twee harde schijven opnieuw vastgemaakt, vervangen, afgestoft etc.
- Dit heb ik niet met de voeding-kabels gedaan overigens.
- Er zit nog een derde harde schijf in m'n kast, maar die is al jaren dood en vergeet ik steeds om er uit te halen. Hij heeft nooit problemen veroorzaakt, dus ik ging er van uit dat hij nu ook de oorzaak niet is, maar ja, wie ben ik.

Heeft één van jullie enig idee wat er precies mis is met mijn computer en hoe ik dat op moet lossen? Mijn collega is een stuk meer betreven met computers (hij is ook actief op dit forum trouwens), maar hij loopt nu ook langzaamaan op een dood spoor, vandaar dat ik het even aan jullie vraag.
Alvast ontzettend bedankt!! Als er meer info nodig is dan hoor ik het wel!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:54:
Hij heeft nooit problemen veroorzaakt, dus ik ging er van uit dat hij nu ook de oorzaak niet is, maar ja, wie ben ik.
Begin daar maar eens mee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 15:05

Flappiewappie

Hier nog meer

CPU temps? Voeding? Overige temps? Nieuwe windows install (indien er dingen zijn geinstalleerd/gewijzigd?).

Hier staat wat

Verwijderd

Topicstarter
Flappiewappie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:56:
CPU temps? Voeding? Overige temps? Nieuwe windows install (indien er dingen zijn geinstalleerd/gewijzigd?).
Dit is de voeding: pricewatch: Corsair Enthusiast TX750M
En de temperaturen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yPcx7Mi.png

Nieuwe Windows install, bedoel je dat als mogelijke oplossing? Want dat is vooralsnog mijn laatste redmiddel inderdaad, maar ik heb vrij weinig zin in het gedoe wat dat met zich meebrengt...

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hallo allemaal,

Vooraf: ik kon geen algemeen "hulp en vragen"-categorie vinden, dus ik hoop niet dat ik jullie discussies verstoor met een irritant "HELP MIJ"-topic. Moeten er vast al zat van zijn...
Zo niet, dan hoor ik graag waar ik wel moet zijn.

Dan mijn probleem:
Ik heb twee jaar geleden een hele mooie PC gebouwd die tot deze week prima werkte. Deze week is hij namelijk begonnen met crashen. Ik zal zo duidelijk mogelijk specificeren wat er precies gebeurt:

Het is een PC met:
8 GB werkgeheugen
128 GB Corsair M4 SSD (hier staat Windows op geinstalleerd)

Moederbord en merk/serie van RAM weet ik even niet, maar kan ik opzoeken als jullie er om vragen.

- Opstarten gaat prima
- Na een tijdje werken lopen mijn programma's vast. Ik kan nog wel andere openen, maar die lopen ook onmiddelijk vast. Hoe meer ik doe, hoe meer er vast loopt. Doet denken aan drijfzand.
- Het lijkt alsof hij het sneller doet naarmate ik meer programma's draai, zoals Firefox, Word en Photoshop tegelijkertijd
- Soms krijg ik heel even een BSOD te zien met de foutcode CRITICAL_PROCESS_DIED
- Hij sluit vervolgens af, probeert weer op te starten, maar laat dan enkel de melding "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" zien. Als ik de aan/uitknop opnieuw indruk, start hij weer op zoals hij zou moeten.
- Ik heb met HDTune en SSD Life mijn harde schijf en SSD nagekeken, daarin werden geen fouten gevonden.
- Ik heb de kabeltjes van de twee harde schijven opnieuw vastgemaakt, vervangen, afgestoft etc.
- Dit heb ik niet met de voeding-kabels gedaan overigens.
- Er zit nog een derde harde schijf in m'n kast, maar die is al jaren dood en vergeet ik steeds om er uit te halen. Hij heeft nooit problemen veroorzaakt, dus ik ging er van uit dat hij nu ook de oorzaak niet is, maar ja, wie ben ik.

Heeft één van jullie enig idee wat er precies mis is met mijn computer en hoe ik dat op moet lossen? Mijn collega is een stuk meer betreven met computers (hij is ook actief op dit forum trouwens), maar hij loopt nu ook langzaamaan op een dood spoor, vandaar dat ik het even aan jullie vraag.
Alvast ontzettend bedankt!! Als er meer info nodig is dan hoor ik het wel!
precies zeggen is moeilijk maar 't lijkt op een probleem met de koeling van CPU/GPU.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:26
Dit vind ik een interessante melding. Het lijkt erop alsof de bios zijn instellingen vergeet. Wellicht dat een bugje er in is geslopen, je kan iig een bios update doen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:36
analogworm schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:10:
[...]

Dit vind ik een interessante melding. Het lijkt erop alsof de bios zijn instellingen vergeet. Wellicht dat een bugje er in is geslopen, je kan iig een bios update doen.
Er zit iig ergens op het moederbord of de harde schijf waar windows op zit.
Heel misschien dan de schijf hapert omdat de voeding het niet goed doet. Je zou de voltages (en dan vooral de 12V lijn) in de gaten kunnen houden.

Je kan ook nog een ander SATA slot op het moederbord proberen.
En natuurlijk iets wat je eigenlijk als 1e had moeten doen: Alle hardware die niet noodzakelijk is loskoppelen en kijken of je probleem dan weg is.

TheS4ndm4n#1919

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Is je chip overgeclocked?
ik denk aan een onstabiele cpu of kapot ram. Het gebeurd namelijk na een tijdje (als het ram een beetje is gevuld). Ik denk ram. Probeer eens als je 2 reepjes hebt 1 vd 2 te verwijderen en kyk of ie nog gek doet.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:18:
[...]
En natuurlijk iets wat je eigenlijk als 1e had moeten doen: Alle hardware die niet noodzakelijk is loskoppelen en kijken of je probleem dan weg is.
Stef602 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:22:
Probeer eens als je 2 reepjes hebt 1 vd 2 te verwijderen en kyk of ie nog gek doet.
Deze twee dingen ga ik vanmiddag doen, I'll keep you posted.
Hij is niet overclocked btw.

EDIT:
Nou, we zijn er van 12 tot 20 mee bezig geweest en hebben alle onderdelen getest. Uiteindelijk leek het toch een fout in de D schijf te zijn (Windows staat op C), althans HDTune gaf al aan dat er een klein conflict was of iets dergelijks, maar tijdens elke scan crashte de PC weer, dus we gaan er nu van uit dat dat het probleem is. Morgen ga ik naar de Mycom, nieuwe schijf kopen en probeer het dan nog eens. Ik laat jullie weten of het is opgelost, bedankt voor alle hulp alvast!!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist, ter controle, de D schijf losgekoppeld en de PC op C laten draaien. Helaas kwam ik na ongeveer een uurtje de kamer binnen om het bekende "Reboot and Select proper Boot device" weer te zien pronken op m'n scherm... Morgen dus niet naar de Mycom, want het probleem zit duidelijk niet op D.
Is het safe to say dat het toch echt aan mijn C (SSD) ligt? Alle health scanners die ik kan vinden zeggen dat m'n SSD in orde is...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f4QTIlv.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AjJdQ8D.png

Ook hebben we de grafische kaarten en het werkgeheugen zitten stresstesten (weliswaar één keer, maar goed), maar die doen het ook allemaal prima.

• analogworm
Trouwens welk moederbord heb je eigenlijk?
als je dat hebt uitgezocht kan je ook gelijk even een biosupdate doen? (niet vanuit Windows)

Was er trouwens niet met die serie chipsets de sata bug ofzo? Of was dat weer met een andere serie?
http://www.anandtech.com/...ies-chipset-begins-recall
http://www.anandtech.com/...els-cougar-point-sata-bug

Heb je een van de in het artikel genoemde chipsets? In dat geval zou je je hdds aan moeten sluiten op port 0 en 1 (Sata600). kwa tijdslijn klopt het nog wel en wat ik begrijp van de symptomen (lees/schrijffouten tot het kwijtraken van de disk) klopt het ook. Maar goed, zolang je niet aangeeft welk moederbord en chipset je hebt blijft het een wilde gok.

[ Voor 55% gewijzigd door analogworm op 18-01-2014 11:02 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
"Reboot and select proper boot device"

Dat lijkt me eerder over een opslag apparaat gaan dat crasht. Wat staat in je event log?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

SambalBij

We're all MAD here

Heeft die SSD de laatste firmware?
Ik had laatst iets soortgelijks met een M4 mSata SSD in mijn mediacenter. Ding heeft tijden goed gedraaid, en ineens soortgelijke issues. Windows liep vast, bij herstart SSD niet meer te vinden in de BIOS. Na een paar minuten uitzetten en dan weer aan was ie er weer. Tijdens booten van windows (of het draaien van een diskcheck vanaf een linux boot stick) verdween hij gewoon weer.

Bleek een firmware update voor te zijn; die geinstalleerd en alles weer ok...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• analogworm
SambalBij schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 10:55:
Heeft die SSD de laatste firmware?
...
Bleek een firmware update voor te zijn; die geinstalleerd en alles weer ok...
Ook een reële mogelijkheid. Checkerdecheck, even de bovenstaande vraagjes beantwoorden en we kunnen weer verder, anders blijft het gissen natuurlijk.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:16
Die Crucial M4 heeft na 5000 uur inderdaad een bug met crashen/vastlopen na exact een uur. Is dit het geval?
Kijk in ieder geval even je firmware na van die M4, grote kans dat daar je probleem zit.

• analogworm

Het is een PC met:
8 GB werkgeheugen
128 GB corsair M4 SSD (hier staat Windows op geinstalleerd)
Wel even zoeken op Crucial M4 firmware dan he.

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 01:36:
Trouwens welk moederbord heb je eigenlijk?
als je dat hebt uitgezocht kan je ook gelijk even een biosupdate doen? (niet vanuit Windows)
Het is een ASRock P67 Extreme4 Gen3. We hebben een BIOS update gedaan gisteren, dat heeft niet geholpen.

ECHTER! Heb ik zojuist tweemaal zitten timen, en hij loopt inderdaad na een uur vast. Interessant. Ik ga zoeken naar de Crucial firmware update ;)

• analogworm
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx
Daar kan je 'm vinden. Let wel, ik heb wel eens verhalen gelezen dat bij firmware updates van sommige fabrikanten de hele schijf ook gelijk gewist wordt. Ik weet niet zo zeker of dat ook bij crucial zo is. Hoe dan ook is het maken van een image natuurlijk wel aan te raden.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf is gelukkig niet gewist, maar helaas blijf ik vastlopen...
Ik heb de firmware-update gedownload, allemaal leuk en aardig, maar de eerste paar keer dat ik hem probeerde te runnen crashte hij al gelijk. De laatste twee keer is hij heel lang bezig, loopt na een paar minuten vast en reboot en geeft weer dezelfde melding als voorheen.

Ik weet vrijwel zeker dat de update (nog) niet gelukt is: Op de site van Crucial staat een PDF-handleiding (http://www.crucial.com/fi..._Instructions_W8_070H.pdf) en daarin staat een stukje over hoe je de firmware van je SSD kan checken. Die komt niet overeen met wat ik heb:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8YzNKkI.png

Ook staat er hier exact mijn probleem beschreven: http://forum.crucial.com/...-once-an-hour/ta-p/130218

Ook daarin wordt gezegd dat als het firmware versie 2 is, dat hij dan waarschijnlijk moet worden geupdate. Volgens de firmware-update heb ik firmware 2.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BxjgDqs.png

Ik heb toch wel de juiste schijf geselecteerd? Wat doe ik fout?

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-11 22:50
Hoe staat ie in de BIOS ingesteld, IDE mode, AHCI mode of RAID mode? Verkeerde mode kan voor issues zorgen.

Daarnaast kun je ook nog proberen om de firmware te flashen via een bootable USB stick of CD, dat heb ik bij 1 systeem ook moeten doen omdat de tool onder Windows ook vast liep. Je kunt de ISO/installer ook vanaf de site downloaden, kies dan de meest rechter button genaamd "Manual Boot File for Windows and Mac®" en volg de instructies die er onder staan.

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:40:
Daarnaast kun je ook nog proberen om de firmware te flashen via een bootable USB stick of CD, dat heb ik bij 1 systeem ook moeten doen omdat de tool onder Windows ook vast liep. Je kunt de ISO/installer ook vanaf de site downloaden, kies dan de meest rechter button genaamd "Manual Boot File for Windows and Mac®" en volg de instructies die er onder staan.
Dit heb ik zojuist gedaan en dat is gelukt! Nu begint ter test een heel spannend uurtje. Over 59 minuten meer!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn inmiddels meer dan een uur verder, en m'n PC shows no sign of slowing down. Ik wil dus voorzichtig concluderen dat mijn probleem is opgelost! Zo niet, dan merken jullie het wel, maar ik wil jullie allemaal ontzettend bedanken voor de hulp en het meedenken! Als jullie ooit iemand op dit forum zien die een soortgelijk probleem heeft: firmware van de SSD via de BIOS updaten dus ;)

• analogworm
Fijn om te horen dat t opgelost is!
Pagina: 1