Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Circuit auto gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Beste tweakers,

Op dit moment ben ik in het bezit van een prachtige Mx-5 NB 1.8 uit 2000. Hoewel het in eerste instantie het idee was met deze auto een aantal circuitdagen te bezoeken, gaat dit helaas niet meer gebeuren. Ik ben zo verliefd geworden op het wagentje dat ik hem niet wil laten "lijden" op het circuit en niet de mogelijkheid wil hebben ermee in de vangrail te belanden :P. Daarnaast is een Mx-5 zeker met het dak open niet een van de veiligste auto's voor circuitgebruik zonder er een rolkooi of rollbar op te bouwen. Veiligheid is iets waar ik veel waarde aan hecht.

Nu zoek ik een tweede auto om dit jaar een aantal circuitdagen te bezoeken. De minimale eisen waaraan deze moet voldoen is dat hij enigsinds sportief is, door bijvoorbeeld vermogen ~150 pk, achterwielaandrijving, laag gewicht etcetera.

Verder is ook belangrijk dat het een enigsinds betrouwbaar model is, liefst geen turbo en andere gekken fratsen. Het budget bedraagt om en nabij de € 2500-3000 voor de aankoop.

Zelf ben ik tot nu toe vooral gecharmeerd van de BMW 318 TI. Dit is een compact met 140pk en achterwiel aandrijving. Tevens is het een veelgemaakt exemplaar waardoor naar verwachting de onderhoudskosten niet al te hoog zullen uitvallen. Uit kort onderzoek blijkt dat een goed exemplaar met 150k op de klok voor ongeveer € 2500 te vinden is.

Waarom dit topic? Ik oriënteer me graag breed, er zullen vast nog veel auto's zijn waar ik niet bij stil heb gestaan en die wellicht een beter alternatief vormen dan een BMW 318TI.

Alvast bedankt voor de input! :)

EDIT: Excuses dat ik de verwarring heb gewekt dat het een achteriwlaandrijver moet zijn. De eigenschappen die ik heb opgenoemd zijn voorbeelden. Het mag ook een voorwielaandrijver zijn.

Tevens is het niet de insteek om de auto compleet om te bouwen tot circuit racer, lol hebben is het voornaamste doel. Tegen redelijke kosten.

EDIT 22-JAN

Bedankt voor alle reacties! Inmiddels heb ik mij kunnen beperken tot drie modellen:

- BMW E36 325i
- Renault Clio RS
- Toyota MR2

Nu heb ik gelezen dat het onderhoud van de MR2 (middenmotor) en Clio (grote motor kleine motorruimte) veel geld kan kosten. Echter als ik kijk naar de Clio is deze wel het lichtst van de drie met 1010 kg. Dit scheelt uiteraard in wegenbelasting, maar zullen ook de banden en remblokken het langer volhouden dan bijvoorbeeld bij de BMW (1300kg)? De Mr2 zit er tussenin met 1180.

Het lijkt mij logisch dat bij een zwaardere auto de banden en remmen sneller slijten. Ik kan er alleen geen onderzoek over vinden op internet. Klopt deze aanname? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Mastasidaz op 22-01-2014 18:06 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Moet het perse een achterwielaandrijver zijn?
Anders vallen oudere kleine hot hatches ook wel in scope, voordeel is dat je meer keuze hebt, andes blijf je vrij beperkt tot BMW.

Houd er overigens mee dat je niet de eerste bent die in dit soort autotjes wat 'snelle' kilometers maakt.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet niet hoe de prijzen liggen, maar een e36 320 of zelfs een e36 m3 is ook wel te vinden voor dat geld toch? Heb je toch 2 cylinders extra. ;)

Daarnaast zag ik laatste of fifth Gear iets over een 106 als een voordelige trackday car.

Edit: m3 begint bij 5k en heb je aan import gedacht?

Voorbeelden:
320 (328 blok, m3 onderstel)
320
106.
Volvo 240 rally prep'ed

[ Voor 58% gewijzigd door Deveon op 16-01-2014 22:39 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Volvo 940? Goedkoop, RWD en turbo :+
Maar, toen ik je topictitel las, zonder je openingspost te hebben gelezen, was het eerste wat in mij op kwam "MX5"

Vaak bu'j te bang!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30

Wok

Dakloos...

Aanschafbudget is 2500 euro, zeg je? Wat is je budget voor het trackwaardig maken van je auto? Je zegt zelf dat veiligheid een belangrijk item voor je is, dus zul je willen investeren in een rolkooi en een helm.

Als je de eis van RWD laat vallen, denk ik dat de Peugeot 306 (S16) ook een goede optie is. Die zij voor <€1500 te vinden en dan heb je €1000 budget om o.a. het motorblok weer fris te maken (distributieset met waterpomp, vacuumpotjes voor de variabele luchtinlaat, evt. nieuwe koppakking en klepseals)...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Mastasidaz
Wok schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:27:
Aanschafbudget is 2500 euro, zeg je? Wat is je budget voor het trackwaardig maken van je auto? Je zegt zelf dat veiligheid een belangrijk item voor je is, dus zul je willen investeren in een rolkooi en een helm.

Als je de eis van RWD laat vallen, denk ik dat de Peugeot 306 (S16) ook een goede optie is. Die zij voor <€1500 te vinden en dan heb je €1000 budget om o.a. het motorblok weer fris te maken (distributieset met waterpomp, vacuumpotjes voor de variabele luchtinlaat, evt. nieuwe koppakking en klepseals)...
Het idee is niet om de auto helemaal om te bouwen tot een circuit racer. Het doel is slechts fun te hebben :)
Verder lijkt een dichte auto mij standaard een stuk veiliger dan een open Mx-5.

[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 16-01-2014 22:41 ]

Verwijderd

gewoon een MX5 erbij en rolkooi plaatsen (die moet er toch in als je wil racen)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=242013991

Alleen niet achterwiel aangedreven + je zult 'm op een trailer moeten vervoeren van en naar het circuit als je geen zin hebt er een kenteken op te plakken en de verlichting in orde te maken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je wat goedkoops (RWD) zoekt: Een MB190 is er met leuke motorisering én kost amper meer wat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 16-01-2014 22:43 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Ja, de 190D's liggen voor het oprapen nu! _O-

Verwijderd

die MB 190 evo ja. (dat cosworth blok) of mischien zelfs een Sierro cozzy te vinden voor dat geld

• Mastasidaz
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:40:
gewoon een MX5 erbij en rolkooi plaatsen (die moet er toch in als je wil racen)
Het probleem van het plaatsen van een deugdelijke rolkooi is dat het dak niet meer dicht kan. Hiedoor zal de auto permanent onderdak moeten hebben. Een rolkooi waarbij het dak nog wel dicht kan is geen optie omdat ik vrij lang ben en de mogelijkheid heb boven de rolkooi uit te komen.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:01
Deveon schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:15:
Ik weet niet hoe de prijzen liggen, maar een e36 320 of zelfs een e36 m3 is ook wel te vinden voor dat geld toch? Heb je toch 2 cylinders extra. ;)

Daarnaast zag ik laatste of fifth Gear iets over een 106 als een voordelige trackday car.

Volvo 240 rally prep'ed
Dat was geloof ik een 205GTI en die hoeven inderdaad niet duur te zijn en Vicki had er flink plezier mee.
De 205 die Vicki reed was onder handen genomen door een bedrijf welke er de motor van een 306 in gezet had geloof ik, andere ophanging etc.

Verwijderd

MR2 mischien? ook lichtgewicht. achterwiel aangedreven.

• Mastasidaz
GoldenSample schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:13:
Moet het perse een achterwielaandrijver zijn?
Anders vallen oudere kleine hot hatches ook wel in scope, voordeel is dat je meer keuze hebt, andes blijf je vrij beperkt tot BMW.

Houd er overigens mee dat je niet de eerste bent die in dit soort autotjes wat 'snelle' kilometers maakt.
Het hoeft niet per se een achterwielaandrijver te zijn, de TS is aangepast.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FastFred schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:43:
Ja, de 190D's liggen voor het oprapen nu! _O-
Ik zeg niet dat ze voor 't oprapen liggen (merendeel is helaas geëxporteerd) maar 't W201 chassis kan iedere motor uit die serie hebben omdat 't gelijk is. De vering/demping/ophanging pas je daarna tóch wel weer aan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volvo 850 station?
Bij voorkeur een gele T5R natuurlijk, maar daar valt motorisch vast wel wat aan te verhapstukken.
Volvo zelf heeft er niet voor niks de DTM mee gereden ;)

Mocht je nog een naam voor zo'n beestje zoeken, dan dekt "Bananenboot" de lading prima :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Waarom niet een tweede MX5 met degelijke rolkooi erbij? Dan heb je het voordeel dat je uit kan wisselen. Zo'n BMW 318 TI, tja. Hele andere rijervaring dan een MX5.

Cosworth, T5r, M3, EVO? 8)7 8)7 8)7 Dat wordt natuurlijk helemaal niks ...
Mastasidaz schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:47:
[...]
Het probleem van het plaatsen van een deugdelijke rolkooi is dat het dak niet meer dicht kan. Hiedoor zal de auto permanent onderdak moeten hebben. Een rolkooi waarbij het dak nog wel dicht kan is geen optie omdat ik vrij lang ben en de mogelijkheid heb boven de rolkooi uit te komen.
Voor zover ik weet zijn er gewoon hardtops verkrijgbaar. Misschien kan je daar wat mee.

[ Voor 69% gewijzigd door Oyster op 16-01-2014 23:01 ]

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
golf 3 2.0 16v gti met 150 pk
polo g40 (wel wat ondershouds gevoeliger)

Verwijderd

of ga eens naar een circuit dag en kijk eens rond en vraag eigenaren om hun mening (bijvoorbeeld dure panelen na bezoek aan bandenmuur, gevoelig voor onderhoud, weg gedrag etc etc)

en MR2´s zijn er trouwens goed te vinden in je prijs klasse!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 23:12 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wd200 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 23:01:
golf 3 2.0 16v gti met 150 pk
polo g40 (wel wat ondershouds gevoeliger)
Die G laders moet je écht mee durven spelen. Ik reed ooit een G60 (Corrado) en had 'm in onderhoud bij een Dld. garage Een .NLD bedrijf wilde me er niet eens mee helpen terwijl 't een .NL auto was welke in garantie viel (begin '90).

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/10714679

1000kg met 168pk, dan ga je wel lol hebben op het curcuit.

Of ergens een oude opgevoerde golf 2 zien te krijgen, die GTi-tjes gingen erg snel :D

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 16-01-2014 23:23 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Ander idee: low budget aanschaf en dan de rest van het budget gebruiken voor de opbouw:

http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

205 automatic voor weinig :)

Waarom een automatic? Dat is een motor uit de XU-familie, wat betekent dat alle blokken uit de XU-familie zonder hakken en zagen in deze koets passen: 306 S16, RFS (306 GTI), 2.0 Turbo (Citroen XM, Peugeot 406, Peugeot 605, etc..), 205 GTI (1.6 of 1.9)....

Desnoods alleen de automaatbak vervangen door een handbak...

205GTI-onderstel en remmerij eronder (is allemaal plug en play) en je hebt een fun karretje :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dammn U, Wok!! ;)

• Wok

Wok

Dakloos...

:P

't Is dat ik de ruimte momenteel niet heb, anders zou ik die 205 zelf ophalen en ombouwen naar track toy...

• Deveon
  • Niet online
Ik zou gaan voor RWD, zo laag mogelijk gewicht (cut all non essentials) en een leuk vermogen. Dan heb je toch het meeste plezier?

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ Klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe ervaren is TS met RWD op de grens?

RWD voor circuitgebruik is niet iets voor beginners...

Verwijderd

onzin, zo moet je het juist leren.
Persoonlijk vind ik rwd veel natuurlijker rijden dan fwd.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:45:
[...]

onzin, zo moet je het juist leren.
Persoonlijk vind ik rwd veel natuurlijker rijden dan fwd.
Voordat je leert met een gaspedaal overweg te kunnen gaan is het misschien wenselijk om te kunnen sturen?

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 15:08

Chakotay

Lick here to continue

Oyster schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:55:
Waarom niet een tweede MX5 met degelijke rolkooi erbij? Dan heb je het voordeel dat je uit kan wisselen. Zo'n BMW 318 TI, tja. Hele andere rijervaring dan een MX5.

Cosworth, T5r, M3, EVO? 8)7 8)7 8)7 Dat wordt natuurlijk helemaal niks ...

[...]

Voor zover ik weet zijn er gewoon hardtops verkrijgbaar. Misschien kan je daar wat mee.
Voor €500 heb je een 2ehands hardtop inderdaad. Zo'n ding voegt echter helemaal niets toe qua veiligheid, ze zijn iirc van glasfiber en wegen bijna niets. Als je er een auto bovenop legt blijft er helemaal niets van over.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Deveon
  • Niet online
Wok schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:04:

Hoezo ervaring? Het gaat om de fun. Dan kan je toch gewoon rustig beginnen en het leren?

FWD op de grens is ook anders als dagelijks gebruik.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Wat dacht je van een Porsche 944, we racen er al een tijdje mee.

Zie www.jpl-racing.nl voor videobeelden
www.adpcr.com voor cup informatie

Maar goed je wil misschien nog niet zoveel er aan ombouwen, dat hoeft ook niet, want een straat 944 kan je al aardig wat lol mee beleven.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Speedy55 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:34:
Wat dacht je van een Porsche 944, we racen er al een tijdje mee.
Eerste waar ik aan dacht toen ik topic zag: 944 basic cup! Mooie wagens, vrij voordelig nu aan te schaffen en zijn serieus snel (vooral op sportonderstel en gestripped interieur). In het begin kan je lekker trackdays doen, daarna eens overwegen je op de cup in te schrijven. Om te proberen zou je eens een auto kunnen huren voor een trackday, bijvoorbeeld http://raceforfun.nl/ heeft er een paar.

Let wel: voor de cup moet je een type 1 of 2 kopen, geen S/Turbo/S2 of Turbo S en ABS uitschakelen (of sowieso niet hebben). Idealiter zoek je een model zonder stuurbekrachtiging en met vast dak (niet de targa), ivm laagste gewicht. Ben zelf misschien een beetje bevooroordeeld, heb een 944 S2 gehad :) Het zijn overigens veilige auto's, ook zonder rolkooi. Voor meer info kan je ook op http://www.944forum.nl kijken.

Andere low-budget cup is de BMW E30 cup: http://bmwe30cup.com/, zoek dan een BMW E30 325i coupé.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Alfa 75. Wordt ook al veel mee geraced, alleen zijn inmiddels vrij moeilijk te vinden.

---RAWE CEEK!!!---

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat wil je gaan doen met de wagen? Circuitdagen? Cup racing? Time Attack? Wat is je racebudget per jaar? Welk rulebook wil je aan gaan voldoen? Wat is je budget voor preparatie? Wil je ook in het buitenland gaan rijden? Moet de auto street-legal zijn/blijven?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Ik weet niet hoeveel er mee geraced gaat worden, en of hij op een trailer komt of straat legaal moet blijven?

Ik zou eigenlijk voor een MR2 gaan. Zijn bijna net zo betrouwbaar als Corolla's, ze gaan alleen iets harder. Achterwielaandrijving + middenmotor.

De oudjes uit de jaren 80 zijn echt belachelijk goedkoop, maar veel slechte ivm roest. Echter heb je een goedkoop karretje met zelfde idee als MX5, licht, en 1.6 met 125pk. Gebruik hem zelf op circuit (vrij rijden) en het is gewoon super veel lol!

Die uit de jaren 90 zijn iets zwaarder, maar geen last meer van roest. Je kunt eentje uit '90-'94 kopen, redelijke kans op olieverbruik, maar desondanks net zo betrouwbaar. Je kunt ook uit '94-'99 kopen, zeer betrouwbaar, motoren gaan gewoon mee tot 3 ton zonder noemenswaardig olieverbruik! En raggen maar met die 175pk. Liefst een zonder targa/sunroof, dan heb je een stijfere auto.
Er zijn ook turbo versies. Laatst stond er een hele nette uit '95 ofzo, voor 5000 euro. Dan heb je dus 300pk op 1200 kilo :)
Maar ik zou niet aan turbo wagens beginnen met zo'n beperkt budget.

Andere optie is de Celica uit '94-'99. 175pk, dubbele draagarmen, sperdiff, motorblok gaat gewoon minstens 3 ton mee ondanks trappen (ervaringsdeskundige hier). Weliswaar een FWD, maar door sperdiff en dubbele draagarmen kun je ook hiermee gewoon gas geven in de bochten! (weliswaar iets minder dan bij RWD) Deze Celica 2.0 GT's zijn iets moeilijker te vinden inmiddels maar zijn weinig waard, en erg betrouwbaar. Lekker strippen en dan gaat het wel hard.

Of natuurlijk gewoon nog een MX5 kopen en een rolkooi erin.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

-tom-562 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:16:
Volvo 940? Goedkoop, RWD en turbo :+
Maar, toen ik je topictitel las, zonder je openingspost te hebben gelezen, was het eerste wat in mij op kwam "MX5"
Idem :P

Een hot-hatch kan ook goed mee komen voor dit budget, denk aan een 205GTI/golfje/clio?
Zelfs met een nissan Micra kan je al veel lol hebben (als je er een 1.6 of 2.0 blok in lepelt al helemaal :P ).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:54:
[...]

Eerste waar ik aan dacht toen ik topic zag: 944 basic cup! Mooie wagens, vrij voordelig nu aan te schaffen en zijn serieus snel (vooral op sportonderstel en gestripped interieur). In het begin kan je lekker trackdays doen, daarna eens overwegen je op de cup in te schrijven. Om te proberen zou je eens een auto kunnen huren voor een trackday, bijvoorbeeld http://raceforfun.nl/ heeft er een paar.

Let wel: voor de cup moet je een type 1 of 2 kopen, geen S/Turbo/S2 of Turbo S en ABS uitschakelen (of sowieso niet hebben). Idealiter zoek je een model zonder stuurbekrachtiging en met vast dak (niet de targa), ivm laagste gewicht. Ben zelf misschien een beetje bevooroordeeld, heb een 944 S2 gehad :) Het zijn overigens veilige auto's, ook zonder rolkooi. Voor meer info kan je ook op http://www.944forum.nl kijken.

Andere low-budget cup is de BMW E30 cup: http://bmwe30cup.com/, zoek dan een BMW E30 325i coupé.
Ik dacht ook meteen aan de 944. Heb er zelf ook 1 gehad jaren geleden en je kunt er erg veel lol mee hebben en veel waar voor je geld. Gewoon een basic type nemen, geen turbo en s uitvoeringen (maar dit vind je ook niet voor 2500 euro). type 1 /2 zijn iets van 1050 kg met 163 pk dacht ik (en RWD natuurlijk).

Destijds ook aan gedacht om met de 944 cup mee te gaan doen maar kreeg andere prioreiten (iets met een huis enzo).

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Gezien de eisen/wensen zou ik ook MR2 zeggen.
Maar die zijn oh zo gevaarlijk dat ik je die ook meteen weer wil afwijzen.
MR2 is niet de auto die je voor het eerst gaat leren rijden/kennen op een open circuit (zonder volle spaarrekening).
Voordat iedereen weer gaat schreeuwen 'ah dat gaat makkelijk' 'wat een onzin', prima, wat jullie willen.
Maar ik heb gewaarschuwd :)

Anders gewoon simpel, een BMW, zijn te krijgen voor minder dan €1500,-
Die helemaal strippen en kooi erin. Daarmee funnen/oefenen, kun je later altijd nog onderstel/remmen aanpassen en blok iets kietelen.

Je hebt zeker geen oplegger? En de auto moet dus street-legal blijven?
Dat is dan altijd een puntje van 'jammer'.

[ Voor 30% gewijzigd door NeutraleTeun op 17-01-2014 13:29 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 09:27
Misschien is een audi 80 coupe uit begin jaren 90 ook wel een leuke optie. Op Autoweek forum loopt een topic over een coupe die tot circuitracer is omgebouwd. Begon als een klein projectje maar ondertussen is het gewoon professioneel spul geworden. Alle aanpassingen en werkzaamheden zijn goed uitgelegd dus je zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Wok schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:04:

:W wok!

RWD met 140pk valt ook wel mee toch? Daar kan je niet echt mee mis gaan.

E30 kan je ook wel eens vinden voor relatief weinig. Maar een e36 coupe is de wagen van keus, lijkt me. Mooie 6 cilinder erin en gaan :)

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

418O2 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:35:
[...]

:W wok!

E30 kan je ook wel eens vinden voor relatief weinig. Maar een e36 coupe is de wagen van keus, lijkt me. Mooie 6 cilinder erin en gaan :)
Zolang het droog is kom je een heel eind, maar als het nat is is 140pk meer dan genoeg om RWD-speelgoed tricky te maken. Zeker op de bij regen frictieloze substantie die ze asfalt noemen op Zandvoort :P

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

418O2 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:35:
De ene RWD is de andere niet en '140PK' zegt ook niets over de vermogensafgifte.

• Deveon
  • Niet online
Chakotay schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:38:
[...]

Zolang het droog is kom je een heel eind, maar als het nat is is 140pk meer dan genoeg om RWD-speelgoed tricky te maken. Zeker op de bij regen frictieloze substantie die ze asfalt noemen op Zandvoort :P
Jij raad een 4WD botsauto aan?

FWD met 140 pk met minder als 1000 kg kan net zo goed tricky zijn. Aangezien de TS al een MX-5 heeft en intresse in trackday heeft neem ik aan dat basis van RWD rijden bekend is.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Deveon schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:09:
[...]

Jij raad een 4WD botsauto aan?

FWD met 140 pk met minder als 1000 kg kan net zo goed tricky zijn. Aangezien de TS al een MX-5 heeft en intresse in trackday heeft neem ik aan dat basis van RWD rijden bekend is.
Ik raadt helemaal niets aan, maakte alleen een opmerking :)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Chakotay schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:13:
[...]

Voor €500 heb je een 2ehands hardtop inderdaad. Zo'n ding voegt echter helemaal niets toe qua veiligheid, ze zijn iirc van glasfiber en wegen bijna niets. Als je er een auto bovenop legt blijft er helemaal niets van over.
Joh, het issue was onderdak. Niet veiligheid, daarvoor is de rolkooi.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 21:48

4x2

lộn xộn quá

Simpele tip:
Zoek een gangbare auto waar veel voor te krijgen is, niet alleen qua tuning, maar ook qua plaatwerk als je dr een keer een hoek vanaf rijdt.
Hoe lichter hoe lager de onderhoudskosten in principe zijn (qua banden/remmen vooral)
FWD is leuk, maar in de regen vind ik het niks, met een RWD kun je dan juist lekker spelen, ook met beperkt vermogen (en ja, ik weet dat een 205/106/saxo etc tailhappy is, maar dat is toch echt anders dan met een RWD)
Een normale sedan/coupe van 15-20 jaar oud zonder rolkooi is ook zo plat als een dubbeltje als je m op zn dak gooit, dus wat dat betreft is een cabrio niet heel veel onveiliger.

Dingen die ik persoonlijk zou kiezen voor circuitdagen met een budget:
- MX5 (eigen voorkeur voor komend jaar, mits ik dr goed in pas, lekker licht, goed sturend ding en veel voor te krijgen)
- E36 325i (beetje afgezaagd, maar mits leeggesloopt behoorlijk snel en stuurt ook prima)
- E36 318iS (zelfde idee als de 318Ti, maar nog iets gangbaarder en stuurt door de korte 4-cilinder prima)
- MR2 SW20 (mn backup als ik niet in een MX5 pas)

leeg

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
4x2 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:52:
Simpele tip:
Hoe lichter hoe lager de onderhoudskosten in principe zijn (qua banden/remmen vooral)
Wilde ik net zeggen, runningcosts is waar je op leeg loopt. Aanschaf niet.

• NeutraleTeun
4x2 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:52:
FWD is leuk, maar in de regen vind ik het niks, met een RWD kun je dan juist lekker spelen, ook met beperkt vermogen
Wat versta je eigenlijk onder 'lekker spelen'?
Want naar mijn mening is een circuit niet de juiste plek om te 'spelen'.
Je bak zomaar even dwars gooien is niet echt gewenst denk ik.

• !null
Ja dat wordt niet op prijs gesteld. Bijvoorbeeld met vrij rijden, willen ze je dan van de baan af hebben.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Een maat van mij heeft samen met zijn broer een jaartje gereden met een E30 325.
Ze gingen om de zoveel weken naar Zolder om daar een dag te gassen.
Ding op een trailer (geen kenteken er op volgens mij) en ze reden op (semi)slicks en naar wat ik begreep vrat het ding remblokken.
Voor zover ik het goed begrepen hebben zijn ze wel weer klaar met dat gespeel misschien willen ze er wel van af, of is het ding al weg.

Het is wel altijd wat met zo een oud ding, en het voordeel voor hun was dat die maat van mijn automonteur is geweest en dus veel zelf kan/kon doen.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wil je iets met kenteken of ga je ook een trailer aanschaffen en het ding op eigen terrein stallen..??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Koop een Alfa 75, heeft ook gewoon achterwielaandrijving, en o.a. standaard dingen als een limited slip diff en een double wishbone-ophanging aan de voorkant t.o.v. een open diff en de McPherson-ophanging op een BMW 318 oid.

Scheelt nog serieus veel geld ook in de aanschaf en voldoet aan al je wensen, (veel) meer voor minder dus.
Wel opletten bij aanschaf dat de bakken vaak slechte synchro-meshes hebben waardoor bijv. in z'n 2 zetten alleen nog middels rev-matching of lomp rammen lukt.

Als je een 3.0 V6 op de kop tikt, heeftie wat meer PK (190 ofzo) maar issie ook een stuk zwaarder in de neus, je kan dus beter een 2.0 TwinSpark op de kop tikken, die heeft ongeveer 150 PK en is echt _massive_ leuk op het circuit, Rostvertol-Mil en ik hebben em ook :+

Overigens ben ik niet Alfa-biased ofzo, want in het dagelijks leven rijd ik een BMW E46, maar ik koop gewoon liever het mooiste wat er te krijgen is voor m'n geld, en dat is in dit geval voor trackdays een Alfa.

Afbeeldingslocatie: http://stefan.exhost.nl/photos/6/3cae3e168bdd-forum.jpg

/edit, NoFearCreations was me al voor zieik :Y :w

[ Voor 45% gewijzigd door _eXistenZ_ op 17-01-2014 20:45 ]

There is no replacement for displacement!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
Wel even de lagerschalen vervangen dan

K to the KillaZ

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

!null schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:09:
Ja dat wordt niet op prijs gesteld. Bijvoorbeeld met vrij rijden, willen ze je dan van de baan af hebben.
Re-gen, lezen...
En dan scheelt het ze meestal weinig als je ietwat kwispelend de bocht uit komt, je moet het vermogen toch ergens kwijt.
In november ook nog op een circuitdag op Folembray (frankrijk) geweest met mn E28, stond expliciet in de voorwaarden en er werd nog even persoonlijk bij verteld dat je niet mocht driften.
Maar als de auto in de regen alle kanten op zwiepte boeide het ze niks, het was meer om het continu driften + pendelen tussen de bochten en/of het kloten op droog asfalt op te vangen.

leeg

• NeutraleTeun
En dan nog, als je op het circuit rijdt (normale tracks dus) dan wil je niet blijven glijden en wil je niet spelen.
Dan wil je dat goed opvangen/tegenhouden en gewoon strakke lijnen rijden.
Dat het kan gebeuren betekent niet dat je 'lekker kunt spelen'.

Wil je dat wel, dan moet je maar naar Zolder, daar kun je spelen.

Heeft niks met 're-gen en le-zen' te maken.
Slippen kan altijd, natuurlijk.
Maar wil je circuit rijden (en dus tijden*) dan probeer je dat te voorkomen.

*ook al geef je geen zak om tijden, de rest om je heen doet dat wel, en die hebben liever ook geen spelende op de baan of anticiperen daar ook niet op.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik heb niet de illusie dat 300+ NM op 1100kg met semi-slicks zonder kwispelende achterkant op snelheid over een natte baan te sturen is.
Dus probeer ik dat ook niet, tegen de tijd dat er iemand anders in de buurt komt zorg ik wel dat ik netjes mn lijn volg, ergens tegenaan rijden is tenslotte niet het doel.

Neemt niet weg dat ik liever een achterkant heb die wat loopt te zwabberen dan een paar voorwielen die rechtdoor gaan ;)
En dat was mn punt eigenlijk.

leeg

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Da's wel een iets ander punt :P

Een zwabberende kont is makkelijker op te vangen dan een neus die de bocht niet om wil.

BMW 535D

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Het vereist gewoon een andere bochtentechniek. Ook RWD kan onderstuurd zijn als je er gewoon veel te hard in duikt. Bij FWD ga je er een klein beetje behoudend in en laat je de voorwielen de auto de bocht door trekken. Neem een snelle Focus, Megane of Mazda3 en je hebt FWD auto's die serieus bochten vreten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:33
Een Clio RS wil best hard een bocht om. En met een setje goede remblokken remt het ook flink hard.
Maar als je zelf niet handig bent zijn het dure auto's. (Groot blok met een kleine motorruimte.)

Een wat oudere BMW is simpel en word veel gebruikt.

Ga gewoon eens kijken. Praat op zo'n dag met wat mensen en je hoort wel waarom mensen voor bepaalde auto's hebben gekozen.

• Mastasidaz
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels heb ik mij kunnen beperken tot drie modellen:

- BMW E36 325i
- Renault Clio RS
- Toyota MR2

Nu heb ik gelezen dat het onderhoud van de MR2 (middenmotor) en Clio (grote motor kleine motorruimte) veel geld kan kosten. Echter als ik kijk naar de Clio is deze wel het lichtst van de drie met 1010 kg. Dit scheelt uiteraard in wegenbelasting, maar zullen ook de banden en remblokken het langer volhouden dan bijvoorbeeld bij de BMW (1300kg)? De Mr2 zit er tussenin met 1180.

Het lijkt mij logisch dat bij een zwaardere auto de banden en remmen sneller slijten. Ik kan er alleen geen onderzoek over vinden op internet. Klopt deze aanname? :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat ik mis in je rijtje (en in 't algemeen): Een Mercedes 190E ('83 - '93) :+

Het tweeliter blok is beresterk (2.3 en 2.5 ook wel maar die zijn wat lastiger te vinden) + de onderdelenvoorziening voor die auto's is vanuit Mercedes gewoon nog steeds érg goed geregeld.

Qua onderhoud zijn 't echt auto's waar je praktisch met twee linkerhanden aan kunt werken en waar je overal redelijk makkelijk bij kunt.

Slijtage van remblokken/banden afzetten tegen het gewicht hoef je IMHO niet echt naar te kijken, da's maar een fractie verschil.

• !null
Is opzich waar, en kans dat onderdelen zijn meestal duurder.

Ik snap je conclusie niet helemaal over de kosten van het onderhoud. Het lijkt me niet (iig niet door jouw argumenten) dat de BMW veel goedkoper is in onderhoud.
Bij sommige dingen kun je idd een beetje lastig in de MR2, maar het blok is (zeker bij eentje van '94 of later) zeer betrouwbaar. De ontsteking en ander triviaal onderhoud, daar kun je gewoon prima bij. Distributie riem is wat lastig, maar dat hoef je toch niet te doen, want het is een non-interference motor, kun je het risico nemen.

Onderdeel voorziening is bij Toyota ook zeer goed geregeld. Ik kan nog van alles kopen voor m'n 85-er MR2, geen probleem. Waarom zou dat uberhaupt een probleem moeten zijn?

• Mastasidaz
Is opzich waar, en kans dat onderdelen zijn meestal duurder.

Ik snap je conclusie niet helemaal over de kosten van het onderhoud. Het lijkt me niet (iig niet door jouw argumenten) dat de BMW veel goedkoper is in onderhoud.
Bij sommige dingen kun je idd een beetje lastig in de MR2, maar het blok is (zeker bij eentje van '94 of later) zeer betrouwbaar. De ontsteking en ander triviaal onderhoud, daar kun je gewoon prima bij. Distributie riem is wat lastig, maar dat hoef je toch niet te doen, want het is een non-interference motor, kun je het risico nemen.

Onderdeel voorziening is bij Toyota ook zeer goed geregeld. Ik kan nog van alles kopen voor m'n 85-er MR2, geen probleem. Waarom zou dat uberhaupt een probleem moeten zijn?
Ik bedoel niet dat de BMW per defintie het goedkoopst is in onderhoud. Wel lijkt mij deze over de meest simpele techniek te beschikken. De renault Clio RS met een grote motor in een kleine motorruimte en de MR2 met een middenmotor zijn toch "speciale" gevallen. Wat zich vaak uit in hogere onderhoudskosten.

Zelf vind ik de MR2 de leukste auto van de drie, echter als ik de autoweek myreview lees wordt ook hier veel gesproken over het achterhouden van voldoende geld voor onderhoud. Bijvoorbeeld deze: http://www.autoweek.nl/autoreview/16160/toyota-mr2-20-gt-i

[ Voor 41% gewijzigd door Mastasidaz op 22-01-2014 19:29 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Die bmw kan je idd makkelijk onderhouden. Blok is niet te ingewikkeld en heeft veel ruimte.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:44:
die MB 190 evo ja. (dat cosworth blok) of mischien zelfs een Sierro cozzy te vinden voor dat geld
Sierra Cosworth voor zijn budget? :D Never! Die dingen zijn de laatste jaren echt absurd duur geworden. Beetje Cosworth zit tussen de 5 en 10 duizend en hoger.

Normale Sierra moet lukken maar een Cozzy? NEVAH!
wimmel_1 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:51:
[...]

Ik zeg niet dat ze voor 't oprapen liggen (merendeel is helaas geëxporteerd) maar 't W201 chassis kan iedere motor uit die serie hebben omdat 't gelijk is. De vering/demping/ophanging pas je daarna tóch wel weer aan.
Dan nog zijn ze voor weinig te halen en als je het aan durft zijn ze echt wel goed pittig te krijgen. Zelfs de dieseltjes!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• !null
Mastasidaz schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:09:
Zelf vind ik de MR2 de leukste auto van de drie, echter als ik de autoweek myreview lees wordt ook hier veel gesproken over het achterhouden van voldoende geld voor onderhoud. Bijvoorbeeld deze: http://www.autoweek.nl/autoreview/16160/toyota-mr2-20-gt-i
Erg duidelijk is het niet, die review. Ja ik geef direct toe dat het duurder rijdt dan een Corolla, maar wat verwacht je. Verder is er meestal een prima boek van te vinden, en kun je veel zelf doen aan de auto.
Ik zou er overigens een van '94 of later proberen te vinden, scheelt wel een hoop denk ik. Ik had dus een Celica uit '94 (zelfde motorblok) die ik regelmatig op z'n staart trapte, deze heb ik naar de 3 ton gereden. Verbruikte nog geen olie. Enige problemen zitten in de dure dubbele draagarmen e.d., allemaal dingen die de MR2 niet heeft, gewoon simpele draagarmen.

Zelf heb ik al 7 jaar een MR2 uit 1985. Die roesten gewoon hard. Maar verder, het blijft maar gaan! _/-\o_
Dikke humor, en net zo betrouwbaar als een Corolla. (ook zelfde techniek, maar dan sneller)
Distr. riem is eigenlijk over de leeftijd grens heen, maar bij lange na niet z;n kilometers gehad. Laat ik gewoon lekker zitten want het is een non-interference motor. Ik heb nog nooit wat aan de ontsteking vervangen. Enige kosten zijn zo af en toe een olie beurtje, remmen (lees: circuit rijden) en lassen. Zo op z'n tijd natuurlijk wel speling op een kogeltje hier en daar, wat vervangen moet worden. Maarja, niet gek na bijna 30 jaar.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Zit er ook niet zo'n DIS-ontsteking op, of nog wel met een rotor/verdelerkap? Bij dat eerste hoef je eigenlijk nooit iets aan je ontsteking te doen, of het moet echt stuk stuk gaan (maar dan doet 'ie het gewoon niet :P)

Vaak bu'j te bang!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

106 GTi is wellicht ook interessant, zag er eentje op het 106 forum staan, compleet circuitklaar voor €2000. Zie: http://www.106.nl/forum/t...16v-gti-circuitklaar.html

140pk op 900kg, gaat best goed lijkt me.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Als je jezelf over het typische FWD karakter heen kunt zetten, is dat best een hoop lol voor je geld. Nu is "compleet circuitklaar" een beetje afhankelijk van wat je op het circuit gaat doen. Er zit geen rolkooi in de auto en ik zie ook geen electrische hoofdschakelaar op de buitenkant. Verder lees ik niets over een explosafe tank of een brandblusser. Dat soort voorzieningen kunnen verplicht zijn.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je circuitervaring nul is, je geen intentie hebt om in een cup te gaan rijden, waarom zou je dan een berg geld uitgeven. Koop een oude Nissan Micra of Starlet en ga track days doen. Leer lijnen rijden, leer vloeiend rijden, leer jezelf de basis van auto's prepareren. Je rijdt belachelijk goedkoop qua onderdelen (en daar heb je er veel meer van nodig dan je verwacht in een jaar) en running costs. Die dingen wegen ook niets, dus qua verzekering en belasting kosten ze ook de hoofdprijs niet.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

t_captain schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:50:
... Er zit geen rolkooi in de auto...
Volgens de beschrijving wel ;)

Is idd FWD, een 944 of E30 zijn (lijkt mij) leuker, maar wel goede bang-for-buck.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 20:32
Zelf heb ik ook een tracktool gehad, mijn mening ga zonder twijfel voor een bmw 325I.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
.Maarten schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:43:
Een Clio RS wil best hard een bocht om. En met een setje goede remblokken remt het ook flink hard.
Maar als je zelf niet handig bent zijn het dure auto's. (Groot blok met een kleine motorruimte.)

Een wat oudere BMW is simpel en word veel gebruikt.

Ga gewoon eens kijken. Praat op zo'n dag met wat mensen en je hoort wel waarom mensen voor bepaalde auto's hebben gekozen.
Is ook maar relatief, een D-riem inclusief nokkenasversteller kost je €600,- via het clioforum.
Gewoon goed zoeken, die F4R blokken kunnen een hoop hebben qua geweld.

K to the KillaZ

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 20:32
Een clio RS is natuurlijk ook wel wat duurder dan een e36!

Wil je percee LHD, zoja geloof me koop een e36 325I.
Maakt LHD niet uit koop dan voor iets meer geld een e46 m3!

Verwijderd

Voor je budget zou ik kijken naar een prelude 2.2i VTEC. De 4WS heeft zich in zijn prille jaren bewezen in bochtenwerk. Het, voor dit budget, snelle optrekken van de auto (0-100 in 7,3 seconde) en het behendige bochtenwerk van deze auto maken dit, in mijn ogen, een leuke auto voor het circuit.
Ik heb zelf even naar deze wagen gezocht in jouw budget. vind 2 modellen uit 91-93. 1 voor 1950 euro (259993 km) en 1 voor 2875 euro (146458 km). Ik heb gezocht op "honda prelude 2.2i VTEC 4WS.
naar mijn ervaringen val je voor jou budget en goede prestaties/bochtenwerk op deze auto. Remwerk moet je dan goed aftasten en bij die eerste van 1950 euro kun je de remmen nog altijd vervangen. ik kijk altijd op besteonderdelen.nl

ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dan zou ik eerder voor een Civic o.i.d. gaan en die helemaal strippen. Ik heb op een blauwe maandag ooit eens bijna een Prelude gekocht, en had daarvoor al het e.e.a. opgezocht over dat 4WS, van wat ik lees is dat het een redelijk gevoelig systeem is, en het best vaak voorkomt dat ze dat gebeuren uitschakelen

Vaak bu'j te bang!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kan je idd beter voor een civic gaan van midden jaren negentig of voor een civic van het bejaarden model (van voor het 'ruimteschip') ivm de betere achterwielophanging. Echter voor een beetje snelheid beland je dan gelijk in een te dure Type-R

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je hoeft toch niet meteen recordtijden te rijden? Ga eerst maar eens een beetje circuitrijden en kijk wat het wordt. En je hoeft echt geen bergen PK's te hebben voor een beetje lol, ik heb heel vaak auto's met honderd PK in 2:15 CPZ rond zien gaan. Afgelopen oktober nog, een Toyota uit het jaar nul met net 190 PK. Ging wel even in twee minuten rond de baan over. Waarom zou je dan duizenden euro's uitgeven aan een auto, met de bijbehorende running costs, als je ook goedkoop kunt rijden?

Pagina: 1