Toon posts:

HT- en emulator PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen. Het is jaren geleden dat ik dit gedaan heb, dus enig advies zou ik erg waarderen. Ik realiseer me dat ik niet echt actief ben geweest op dit forum, maar ik hoop dat ik toch wat hulp kan krijgen :)

Ik hou me al ruim 15 jaar met emulators bezig, maar ik speel nauwelijks. Ik wil daarom een kleine PC bouwen voor bij de televisie voor de emulators (via HyperSpin), waar ik ook nog wat films op kan spelen. Het is niet nodig om recente PC games te kunnen spelen.
Ik heb wat onderzoek gedaan en wat ik vooral nodig heb is veel processorsnelheid per core en een goede grafische kaart. De meeste emulators gebruiken maar 1 core en de emulators voor enkele nieuwere systemen hebben een goede grafische kaart nodig. Een onboard kaart is absoluut geen optie.

De PC zal gaan draaien op Win8. Ik heb in ieder geval een optischeen HDMI uitgang en WiFi nodig.

Ik heb een budget van ongeveer €1000. Het is niet erg als het iets duurder is, maar dit bedrag heb ik ongeveer in gedachten. Ik zal later nog controllers, guns, etc. kopen, dus het budget is echt voor de PC zelf.

Ik heb de volgende componenten in gedachte:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact€ 190,-€ 190,-
1Cooler Master Elite 130€ 41,10€ 41,10
1Cooler Master Seidon 120V€ 38,-€ 38,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,86

Omdat ROMs en ISOs veel schijfruimte kosten, heb ik deze al:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Expansion Desktop 4TB Zwart€ 140,98€ 140,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,98

Uitleg/vragen:
  • Ik heb gekozen voor de i5, omdat het aantal GHz van een i7 niet veel meer zijn. Ik wil de optie houden om de i5 te kunnen overklokken, ook al zal ik dit in eerste instantie niet doen.
  • Ik wou eigenlijk deze case, maar ik vrees dat alles er dan niet in kan. Wat denken jullie? Ik wil hem zo graag 8)
  • Het ROG moederbord lijkt me handig i.v.m. eventueel overklokken. Ik heb daar namelijk niet veel verstand van. Of kan ik het ook met een goedkoper bord af.
  • De 250GB SSD heb ik echt nodig om alle artwork voor de emulators op te slaan.
  • Ik wil graag wat advies over de videokaart. Voor emulators schijnt de GTX 7xxx serie goed te zijn. Ik zie om eerlijk te zijn niet veel verschil in de kaarten uit deze serie. Ik heb alvast wat reviews gelezen, maar heb nog geen goed gevoel wat belangrijk is.
  • Ik zit te denken aan een Seasonic M12II voeding. Moet ik dan al extra power nemen voor als ik wil overklokken?
  • Zal deze PC nog redelijk stil zijn?
Sorry voor al de n00b vragen. Elke vorm van kritiek, advies, etc. is welkom.
Bij voorbaat dank!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:00
pricewatch: Gigabyte GA-Z87N-WIFI
Moederbord kan een stuk goedkoper. Hiermee kun je ook overclocken.
Welke emulators wil je binnen hyperspin gaan gebruiken? Gamecube games zijn bijvoorbeeld erg zwaar om te emuleren

Mijn PC

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Ik denk dat je de kracht van huidige pc componenten een beetje onderschat. Je hebt geen moederbord van 190 euro nodig om te kunnen overklokken. Sterker nog ik denk dat dat bord voor een beginner zoals jij helemaal niet ideaal is. Zie jij jezelf al met je multimeter op een benchmarktafel spanningen aflezen terwijl je vloeibaar stikstof over je CPU giet?

Met een gewoon Z87 moederbord kun je al prima overklokken. Alternatief op het bord hierboven pricewatch: ASRock Z87E-ITX Ook heb je hier geen waterkoeling voor nodig, een goede luchtkoeler is al prima pricewatch: Cooler Master Hyper 412S of pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO Met deze luchtkoelers zul je niet een top overklok neer kunnen zetten, maar als beginner moet je dat ook niet willen.

Ik kan je nu al wel vertellen dat die Streacom behuizing het niet gaat worden. Hier gaat geen videokaart inpassen. Misschien een alternatief voor je pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart ook een mooi strak ITX kastje.

Als jij zegt dat de GTX 700 serie goed is voor emulators dan ga ik daar even vanuit. Er zit echter een groot verschil tussen de verschillende kaarten in deze serie en dan heb ik het niet alleen over de prijs. Waar je op moet letten is het aantal rekenkernen en de kloksnelheid waarop deze lopen, het geheugen (hoeveelheid, snelheid en de busbreedte). Dan zie je wel verschillen ;) Kijk even op specifieke fora voor emulatoren om te kijken welke je nodig hebt. Echter denk ik dat je met een GTX760 al meer dan voldoende kracht in huis hebt. pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Gaming

Zorg ervoor dat je dit met een goede 400W voeding van stroom voorziet en dan moet het wel goed komen. Je systeem zal idle vrij stil kunnen zijn (mits je alles goed instelt natuurlijk) onder belasting zal een vrij krachtig systeem in een klein kastje altijd wel wat geluid maken.

Weet je trouwens wel zeker dat je wilt gaan overklokken? En heb je ook wel echt een quad core nodig? pricewatch: ASRock B85M-ITX met een pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed is toch een stuk goedkoper...

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 17-01-2014 14:15 ]

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Als ik even kijk zie ik dat de emu's dus allemaal maar 1-2 core's ondersteunen dus de vraag komt in me op waarom je een quad core cpu zou kopen. het lijkt mij dat je dan net zo goed een i3 met hoge kloksnelheid kan kopen. Als ik zo de Dolphin emu benchmarks doorkijk zie ik dat het vanaf 3ghz sandy bridge 60+fps gaat lopen, lijkt mij dan dat een 3.5ghz haswell i3 er totaal geen moeite mee heeft. Ik stel een volgend systeem voor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 110,-€ 110,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1MSI GeForce GTX 760 Gaming ITX€ 236,49€ 236,49
1Lian Li PC-Q27 Zwart€ 63,54€ 63,54
1Zalman CNPS8900 Quiet€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,03€ 57,03
1Cooler Master GM G450M€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,08

Mooi maar klein kastje van Lian li voor naast je tv en meer dan genoeg power om de boel te draaien, de gtx 760 mini past erin en dat is een kaart waarmee je genoeg power hebt. Mischien is die zelfs al te sterk maar je hebt een flink budget ervoor dus zonde om niet te doen wellicht. Zoals al eerder gesteld is zo'n overklock bord pure marketing en onzin die je niet nodig hebt om plezierig te gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Flaat op 17-01-2014 15:16 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
Wat betreft de i3: niet doen, dat is duurkoop. Je kunt voor emulator-toepassingen net zo goed een Pentium pakken. Waarom? De i3 voegt alleen Hyperthreading toe, net zo nutteloos als een i7 is tov van een i5.

Ik game momenteel heerlijk op een G3220 dualcore. 50 euro ipv 110, best een verschil voor twee virtuele threads :) Je kan nog kijken naar de iets hoger geklokte versies, scheelt een paar euro (maar niet de 3430 die is dan weer ineens 80 euro, gek genoeg).

[ Voor 25% gewijzigd door Vayra op 17-01-2014 16:16 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

Topicstarter
@jorisderoo: Bedankt voor de tip. Dit moederbord lijkt me wel wat.
Ik wil diverse emulators gebruiken, waaronder Dolphin (GameCube). Dit is inderdaad één van de zwaardere emulators.

@jaapsander: Ik ben op het gebied van overklokken inderdaad een amateur.
Dank voor de mobo-tip, maar de Gigabyte heeft mijn voorkeur. Die Fractal Design Node is erg mooi, ik ga er zo eens goed naar kijken.
Ook nog dank voor de GTX760. Ik ga zo de reviews even lezen

@Flaat: Dank voor je reactie. Als ik bijvoorbeeld de Windwaker benchmarks lees, lijkt het alsof een i5 wel degelijk een aanzienlijk verschil maakt t.o.v. een i3.

@Vayra: Dank voor je reactie. Ik denk dat je er best leuke emulators op kan spelen, maar voor GameCube en Sega Saturn denk ik wel dat ik wat meer power nodig heb.

Ik ga alle info even goed in me opnemen en mijn lijstje aanpassen.

• Flaat
Ja heb het even gechecked nu thuis met windwaker maar het gebruikt gewoon 50-80% van alle core's van m'n ivy bridge i5 dus totaal niet gek om een i5 te nemen, i stand corrected. Heb een 670 GTX en die doet maar 30% load met alles op dikke oversample naar hd en 8x filters etc dus je kan denk ik ook weg met een 650 ti boost oid. 6 serie en 7 serie zijn qua techniek hetzelfde dus dat moet niet uitmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Flaat op 18-01-2014 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog flink wat benchmarks bekeken en het lijkt erop dat het toch nog een flink verschil maakt wat voor een processor en GFX card je koopt. Het is dus niet zoals ik in mijn eerste post zei dat het vooral om snelheid ging.

Omdat ik niet van plan ben om snel wat nieuws te kopen, maar om wel een keer een kleine overklok te kunnen maken, heb ik de volgende componenten nu in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1Gigabyte GA-Z87N-WIFI€ 122,80€ 122,80
1MSI GeForce GTX 770 2GB€ 274,04€ 274,04
1Cooler Master Elite 130€ 41,50€ 41,50
1Microsoft Windows 8 EN OEM 32/64 bit€ 84,49€ 84,49
1Cooler Master Seidon 120V€ 38,-€ 38,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 31,47€ 31,47
2Logitech Wireless Gamepad F710 Zilver, PC€ 49,99€ 99,98
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic M12II 620W€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.238,-

Ik heb gelijk alles erbij gezet. Volgens mij heb ik alleen nog een HDMI en optische kabel nodig.

Ik zou graag willen dat iemand nog zijn mening zou geven over deze setup.

Bij voorbaat dank :)

• Flaat
Ziet er zeer goed en doordacht uit, mooi systeem. Je kan hier en daar nog wat euro's eraf schuren door voor andere onderdelen te kiezen maar je bent vrij merk specifiek dus ik neem aan dat er over nagedacht is.

Deze voeding is echter veel beter dan wat je hebt gekozen, ongeveer 6% efficiënter op alle loads. uiteraard ook wat duurder. 550watt moet gewoon genoeg zijn
pricewatch: Cooler Master VS V550S
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/6.html
vs
http://www.hardocp.com/ar...ply_review/4#.Utr-FMco-Hs

De vraag komt echter wel in me op waarom je niet gewoon elke console die je emu wil draaien 2de hands koopt en een bak games erbij haalt, dan ben je volgens mij minder geld kwijt :P
Maar ik neem aan dat het hobby gedreven liefde is om het op deze manier te doen

Succes met je systeem!

[ Voor 9% gewijzigd door Flaat op 18-01-2014 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik zal de reviews zo eens gaan bekijken.

De grap is dat ik vrijwel alle consoles die ik wil emuleren (ten minste Sega, Sony en Nintendo) al heb met een lading games. Omdat 500+ games en een lading consoles nogal wat ruimte innemen, en dus goed opgeslagen zijn, neem ik vaak niet de moeite om van console te wisselen en speel ik veel op 1 spelcomputer voor een lange tijd.
Daarbij komt nog dat ik veel RPGs speel, waarvan ik er meerdere heb (zoals Suikoden 1 en 2 voor de PS1) die al €80 per stuk kosten. Het bedrag voor dit systeem valt dan nog wel mee.

Het is eigenlijk al jaren het idee om hier mee aan de slag te gaan. Ik heb nu het geld, dus het wordt tijd de droom eindelijk uit te laten komen ;)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Ik denk dat je met een i5 ook al prima uit de voeten kan (de i5 uit je TS bijvoorbeeld). Een i7 heeft alleen als meerwaarde dat hij per core een extra virtuele core heeft. Dit is leuk bij videobewerking, maar bij het gamen heeft het weinig tot geen invloed. Bespaar je toch makkelijk 80 euro mee.

Verder geef je aan dat het gigabyte moederbord je voorkeur heeft, maar waarom dan precies? Verder ga je nog steeds voor waterkoeling, wat is de reden daarvoor? Heb je al gekeken naar de behuizing?
Pagina: 1