Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ha tweakers,

De componenten waar ik nu mee aan de slag ben:
i7 2600k
Foxconn Rattler

ik heb een paar dagen geleden via de V&A een mobo gekocht en toen ik vandaag mijn onlangs gekochte cpu erop wou zetten kwam ik erachter dat de vorige eigenaar wat koelpasta op het bracket dat over de socket heen gaat had laten zitten.
Geen probleem, haal ik er voorzichtig af. Dus beugeltje omhoog en met zakdoekje weggehaald. Toen kwam ik erachter dat er op een paar plekken nog een klein beetje koelpasta tussen de pinnetjes zat. Dus ik ben heel rustig aan met een pincet die dun genoeg was dit ertussen uit gaan halen, met tussen mijn oog en de socket een dubbele loep om het goed te kunnen zien.

Het probleem is dat er nu nog een klein beetje tussen de pinnetjes zit wat ik er niet uit krijg. Het is niet te zien op een foto, maar wel net te zien met het oog + 2 loeps.

Twee vragen:
1. Hoe krijg ik dit laatste beetje eruit?
2. Wat gebeurt er als ik dit laatste beetje niet weghaal, cpu + rest installeer en systeem aanzet?

Hopelijk kan iemand mij wat advies geven want zou behoorlijk balen zijn als ik hierdoor het mobo niet meer kan gebruiken... |:(

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Met een compressor, en daarna goed laten drogen?
Als je in de mooiste stad, achter de duinen woont. Kan ik je daar mee wel helpen. :)

2. Hangt van de pasta af. Artic Silver 5 bijvoorbeeeld kan geleiden, en zodoende kortsluiting geven.

[ Voor 75% gewijzigd door Lip op 16-01-2014 20:09 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Stukje papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Lip schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:06:
Met een compressor, en daarna goed laten drogen?
Als je in de mooiste stad, achter de duinen woont. Kan ik je daar mee wel helpen. :)

2. Hangt van de pasta af. Artic Silver 5 kan geleiden, en zodoende kortsluiting geven.
Ten eerste, beschadig je met een compressor niet snel de pinnetjes omdat er dan een te hoge druk op komt te staan?
Ten tweede, het is inderdaad een mooie stad. Bedankt voor het aanbod, ik zal er over nadenken.
Ten derde, ik heb geen idee welke koelpasta erop zat. :/ Het was donker grijs... :P

Is het mogelijk dat de koelpasta opdroogt en het dan niet meer geleid of praat ik nu onzin? (beide gevallen)
ik heb het geprobeerd met een rizzla vloeite maar dat werkte niet. Het is volgens mij opgedroogd namelijk...

[ Voor 13% gewijzigd door Vistiaantje op 16-01-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
Volgens mij kan je je vloeitje wel in pure alcohol dopen en hopen dat je het spul daarmee los krijgt.
Compressor zou ook goed zijn, al blaas je daarmee misschien gewoon dr overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik denk dat het wel mee valt, de druk op een compressor is regelbaar. Die contacten zijn van koper, en voordat dat ombuigt door perslucht mag je flinkt wat druk hebben.
Wat je ook kan proberen is om de koelpasta op te lossen in demiwater.
Of een combinatie van beide.

Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
bron

Ik zou het niet laten zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door Lip op 16-01-2014 20:25 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Met wat pure alcohol verdwijnt de koelpasta als sneeuw voor de zon. Werkt erg goed.
Pure alcohol kan je bij de drogist halen voor een paar euro.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Bedankt voor de tips!!

Ik heb het nu met alcohol zo goed als weggehaald, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van dat het helemaal weg is omdat de socket donker grijs is en de koelpasta die erop zat/zit ook.

Mijn laatste vraag is, hoe weet ik nu zeker dat alles alles alles weg is en ik dus geen risico meer loop?

Edit: ik tuur me helemaal suf door die loep om nog iets te kunnen ontdekken... :|

[ Voor 11% gewijzigd door Vistiaantje op 16-01-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gewoon goed je ogen en je loep gebruiken, en duimen. Ik duim voor je mee! Suc6.
Edit : Gewoon proberen als je niets meer ziet zitten.
Zoals ik het zie heb je 2 uitkomsten.

Computer zegt : "Poef." Dan zou ik even langs Pearl opticiens gaan.
Computer post BIOS/UEFI, en er is niets aan de hand.

[ Voor 62% gewijzigd door Lip op 16-01-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Bedankt voor alle hulp! Voor zover ik nu kan zien is echt alles eraf.
Ik ga van het weekend overdag nog een keer kijken voordat ik ga testen, want bij daglicht zou alles beter zichtbaar moeten zijn zeggen ze wel eens... :)

Ik hoop dat ik niet naar de opticien hoef (betekend nieuwe bril, dus geen geld meer voor nieuwe computeronderdelen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 20:26
Lijkt me slim om een el-cheapo Celeron (DC) via VA aan te schaffen.
Mocht het fout gaan dan zit je met de kosten van een Mobo, CPU en een nieuwe bril.

(Hier ook een Ivybridge Celeron in 2e set, de i7-2600K@4.4GHz is mijn eerste CPU die na 3 jaar nog steeds ronduit competatief is. )

Zanac's Oer-PC x86 was een Philips NMS9115 met ATI CGA Wonder, ATI's eerste Graka. Helaas opgeblazen na het vervangen van het klok crystal ;w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Zanac-ex schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:17:
Lijkt me slim om een el-cheapo Celeron (DC) via VA aan te schaffen.
Mocht het fout gaan dan zit je met de kosten van een Mobo, CPU en een nieuwe bril.

(Hier ook een Ivybridge Celeron in 2e set, de i7-2600K@4.4GHz is mijn eerste CPU die na 3 jaar nog steeds ronduit competatief is. )

[...]
Jij zegt dus dat als ik niet genoeg verwijderd heb alleen mijn cpu naar de knoppe gaat?
Dan is het zeker de moeite waard ja. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Vistiaantje schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:27:
[...]

Jij zegt dus dat als ik niet genoeg verwijderd heb alleen mijn cpu naar de knoppe gaat?
Dan is het zeker de moeite waard ja. Bedankt! :)
Lezen en schrijven zijn beiden een vak! Expat dus mijn NL is soms een beetje roestig ;)
Mocht het fout gaan dan zit je mogelijk met de kosten van een Mobo, CPU en een nieuwe bril. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Lezen is inderdaad erg moeilijk voor mij, daarom heb ik ook een bril. ;)

Bedankt voor het herhalen, nu snap ik het. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Na veel gedoe met een pincet, rizzla vloeitje gedoopt in de alcohol en turen door een loop, alles geinstalleerd. En ja hoor, het beestje draait!!:)

Bedankt voor alle tips en het duimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
Mooizo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Overigens, gebruik altijd 'isopropyl alcohol', of 'rubbing alcohol', of zoals het officieel heet, 2-propanol als alcohol om dit soort dingen mee schoon te maken, nooit brand/schoonmaakspiritus, wat ook alcohol is. In supermarktspiritus zit vrij veel water (10% ongeveer), en ook blauwe kleurstof wat achterblijft als het methanol/ethanol/water verdampt.

Spiritus uit de winkel werkt prima als brandstof, of de ramen schoonmaken ofzo, maar zoiets liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Ik heb het schoongemaakt met Gedenatureerde alcohol 70% van de Etos. Zit volgens het etiquette ook aqua in, water dus, maar geen kleurstof dus.

Waar koop je die isopropyl alcohol of rubbing alcohol dan? Weet ik dat ik dat moet halen als ik nog een keer zoiets heb (al hoop ik van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Wat staat er op dan voor alcohol? het kan namelijk beiden zijn zoals je het nu zegt. Als er ethanol/ethylalcohol op staat is het waarschijnlijk spiritus.

Zo veel geeft het trouwens ook niet, alleen spiritus is hier niet echt voor bedoeld.

Was het trouwens blauw of kleurloos? Het kan prima zijn dat er wel een kleurstof in zit maar ze het niet vermelden omdat het maar < 0.1% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Super!
Mooi om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Het was kleurloos en het zat in zo'n klein flesje. Wordt meestal gebruikt om wat te ontsmetten of schoon te maken.

Ik heb op het flesje gekeken maar er stond niks anders op qua ingredienten dan dat gedenatureerde alcohol en water.

Pagina: 1