Toon posts:

Nieuw niet getest geheugen Asus M4A79XTD EVO ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een nieuwe videokaart gekocht (hd 7950), maar ik merk dat mijn geheugen de bottleneck is in games. Ik zit continue aan 4 gig gebruik waardoor het soms spontaan stottert.

Nu heb ik een Asus M4A79XTD EVO moederbord uit 2009. Het probleem is dat volgens de specs het mogelijk is om 16 gig te plaatsen over 4 sloten, maar de ref. list geeft maximaal 4 gig aan getest geheugen aan.

Aangezien mijn moederbord en processor nog prima voldoen zit ik niet te wachten op een volledige vervanging hiervan. Ik wil dus graag 2x 4gb kopen, maar hoe weet ik nu of het stabiel en zonder problemen werkt? Iemand tips of suggesties? Hieronder staat de ref list van Asus.

http://support.asus.com/QVL.aspx?SLanguage=en&p=1&s=24&m=M4A79XTD EVO&os=29&hashedid=vk9Pqxby9MjO0WHm

alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 19:10 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Niet? Die lijsten zijn enkel dat ze het getest hebben, waarmee ze garanderen dat het in die configuratie werkt. Niet veel meer dan dat.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn vrouws XTD79X EVO heb al erg veel setjes geheugen gehad in verschillende configuraties zonder maar 1 probleem.
Nu zit er 2x4GB Kingston KVR1333MHz in wat ook perfect werkt.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Thanks dan wordt het toch een gokje, maar we gaan is kijken hoe het uitpakt :)

• analogworm
Owja het minste wat je natuurlijk wel kan doen is binnen de ondersteunde specs blijven. Bijv max 1866Mhz (i didnt check).

• jm20101
  • Laatst online: 05-02-2024
Volgens de ASUS website is het Max. 16 GB, DDR3 1800(O.C.)/1600/1333/1066 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory
Dat betekend dus dat er per slot maximaal 4GB in kan, en 4x4 is 16GB max.
Zolang je normaal geheugen koopt met een van de ondersteunende snelheden moet het gewoon werken :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou in ieder geval proberen om hetzelfde geheugen te kopen dat er nu inzit (2x2 dus). Op die manier heb je zeker geen problemen, en 8 GB in totaal is echt zat.
Als niet precies hetzelfde geheugen te krijgen is, neem er dan eentje uit de lijst van Asus met dezelfde specs als je huidige geheugen, ook weer om problemen te minimaliseren.

Lukt dat allemaal niet, neem dan het goedkoopste setje en hoop er het beste van.

Het is zeker niet zo dat elk geheugen werkt, zoals jm20101 aangeeft, en al helemaal niet bij een Asus bord.

• analogworm
Het is een beetje off-topic. Maar reepje heb je enig idee wat dan het verschil maakt tussen de geheugen modules waardoor soms de een wel werkt en de ander niet? Het lijkt me toch dat ze allemaal aan dezelfde standaard moeten voldoen, zij het met andere timings en snelheden..?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee. Ik heb me eens proberen te verdiepen hoe geheugen nu precies werkt, maar het is toch vrij ingewikkeld. En ik denk dat daarom niet altijd werkt. Het is heel wat meer dan simpel data in-uit pompen met een bepaalde frequentie.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Het gaat ook om de secundaire en tertiaire timings die een moederbord moet kunnen herkennen. Deze profielen moeten wel in het bios opgeslagen zijn, omdat de meesten van ons uit het hoofd die timings niet kunnen weten en deze op auto laten staan (ook ik). Als (bijvoorbeeld) Hynix nieuwe geheugenchips uitbrengt die niet eerder op andere geheugensticks geplaatst zijn, dan kan een moederbord deze niet direct herkennen. De subtimings worden dan niet goed ingesteld waarna het lastig booten is.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• analogworm
Maar staan dergelijke timings niet gewoon in het geheugen opgeslagen als xmp of spdif(?) spd

Het is natuurlijk wel een goede mogelijkheid. Het moederbord moet op die timings mee kunnen werken. En gezien ze volgens mij allemaal gerelateerd zijn aan elkaar kan je niet er gewoon maar 1 veranderen zonder ook de andere in verhouding te moeten veranderen lijkt me dan..

Misschien interessant om aan tweakers voor te stellen een keer een in depth artikel over te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch maar even verder gekeken en het vanaf de andere kant bekeken.... Gewoon bij een aantal geheugen fabrikanten gezocht op mijn moederbord en bij Kingston hadden ze alleen Value 1333 / met 2x4 wat nog te koop is.

Crusair daarin tegen heeft een tooltje die je pc checkt. Hierbij geeft de tool aan dat hun geheugen officieel nooit getest is op mijn moederbord, maar aan de hand van de test geven ze wel een 100% garantie op een x-aantal modules (waaronder 2x4 (1600) die gelukkig nog bij een aantal computerzaken verkocht wordt). Het viel mij ook op dat vele type modules die verkocht worden volgens de tool NIET stabiel werken.

Dus op de gok kopen.... blijft een gok ;)

Weet iemand trouwens waarom sommige modules op 1.33 volt werken en andere weer op 1.5 volt? Ik neem aan dat 1.5 de standaard is? Ik wil gewoon een module kopen die standaard herkent wordt, want ik heb geen zin om los te rotzooien in de bios met voltages. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 15:32 ]

• analogworm
Ha interressant, ik wist niet dat corsair zo'n tooltje beschikbaar had. Levert natuurlijk een win win situatie op, desalniettemin een mooie service. Dat haalt wel een stukje kans weg uit de gok.

1.35V is tegenwoordig low voltage. Al meen ik ergens gelezen te hebben dat het uiteindelijk op het totale verbruik zo goed als geen zak uit maakt. 1.5V is tegenwoordig standaard en 1.65V wordt vaak gebruikt bij high performance geheugen.
Je kan natuurlijk even kijken op welk voltage je huidige geheugen draait. Eventueel kan je dan ook even uitzoeken of je moederbord ook andere voltages ondersteund.

[ Voor 51% gewijzigd door analogworm op 17-01-2014 15:41 ]

Pagina: 1