[Windows 8 pro] Kan geen nieuwe users meer toevoegen/inlogge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 12:05

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik heb van de week Windows 8 Professional op mijn pc geïnstalleerd (een cleane install op een volledig geformatteerde pc), in eerste instantie werkte dat allemaal goed maar in de loop van de week is er ergens iets corrupt geraakt, want ik kan geen nieuwe users meer op mijn pc laten inloggen. Het maakt hierbij niet uit of het een nieuwe, lokaal aangemaakte user is of dat het een domain user is (de pc zit in een Windows domein omgeving), elke user krijgt bij het aanmelden de volgende fout te zien:

"De service User Profile Service verhindert het aanmelden.
Gebruikersprofiel kan niet worden geladen"

En vervolgens kom je dan weer terug op het inlog scherm... Ik heb de event viewer gecheckt en daar zie je de volgende meldingen:

Warning 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-Winlogon 6004 None The winlogon notification subscriber <Profiles> failed a critical notification event.
Error 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1508 None "Windows was unable to load the registry. This problem is often caused by insufficient memory or insufficient security rights.

DETAIL - De configuratieregisterdatabase is beschadigd.
for C:\Users\nieuweuser\ntuser.dat"
Information 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1509 None Windows was unable to load C:\Users\nieuweuser\ntuser.dat.
Error 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1511 None Windows cannot find the local profile and is logging you on with a temporary profile. Changes you make to this profile will be lost when you log off.
Error 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1508 None "Windows was unable to load the registry. This problem is often caused by insufficient memory or insufficient security rights.

for C:\Users\TEMP\ntuser.dat"
Information 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1509 None Windows was unable to load C:\Users\TEMP\ntuser.dat.
Error 15-1-2014 09:06:13 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1500 None "Windows cannot log you on because your profile cannot be loaded. Check that you are connected to the network, and that your network is functioning correctly.

"
Warning 15-1-2014 09:06:15 Microsoft-Windows-Winlogon 6001 None The winlogon notification subscriber <Sens> failed a notification event.
Warning 15-1-2014 09:06:15 Microsoft-Windows-Winlogon 6001 None The winlogon notification subscriber <Profiles> failed a notification event.
Information 15-1-2014 09:06:15 Desktop Window Manager 9009 None The Desktop Window Manager has exited with code (0xd00002fe)
Warning 15-1-2014 09:06:26 Microsoft-Windows-Winlogon 6004 None The winlogon notification subscriber <Profiles> failed a critical notification event.
Error 15-1-2014 09:06:25 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1508 None "Windows was unable to load the registry. This problem is often caused by insufficient memory or insufficient security rights.

for C:\Users\nieuweuser\ntuser.dat"
Information 15-1-2014 09:06:25 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1509 None Windows was unable to load C:\Users\nieuweuser\ntuser.dat.
Error 15-1-2014 09:06:25 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1511 None Windows cannot find the local profile and is logging you on with a temporary profile. Changes you make to this profile will be lost when you log off.
Error 15-1-2014 09:06:25 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1508 None "Windows was unable to load the registry. This problem is often caused by insufficient memory or insufficient security rights.

for C:\Users\TEMP\ntuser.dat"
Information 15-1-2014 09:06:25 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1509 None Windows was unable to load C:\Users\TEMP\ntuser.dat.
Error 15-1-2014 09:06:26 Microsoft-Windows-User Profiles Service 1500 None "Windows cannot log you on because your profile cannot be loaded. Check that you are connected to the network, and that your network is functioning correctly.

"
Warning 15-1-2014 09:06:27 Microsoft-Windows-Winlogon 6001 None The winlogon notification subscriber <Sens> failed a notification event.
Warning 15-1-2014 09:06:27 Microsoft-Windows-Winlogon 6001 None The winlogon notification subscriber <Profiles> failed a notification event.

Er is dus duidelijk iets mis en ik heb, n.a.v. vele google acties, al van alles geprobeerd, maar niks heeft geholpen. Ik heb ook geprobeerd om te updaten naar Windows 8.1 onder het motto 'wellicht lost dat het probleem op', maar dat mislukte ook (waarschijnlijk om dezelfde reden), want dat werd afgebroken met de volgende foutmelding:

"Couldn't upate to Windows 8.1.
Sorry, we couldn't complete the update to Windows 8.1. We've restored your previous version of Windows to this PC
0x80070004 - 0x2000D"

Ik heb, ook n.a.v. die codes, gezocht naar mogelijke oplossingen, al van alles geprobeerd wat o.a. hier als suggesties wordt aangegeven, maar niks helpt. Last resort is natuurlijk wederom een reïnstall van Windows, maar ik heb dit nog geen week geleden vers geïnstalleerd en snap niet hoe dit zo snel al om zeep geholpen kan zijn door iets... Iemand nog suggesties? Of toch maar weer gewoon een clean install doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:30
Je doet echt iets fout als je ntuser.dat beschadigd raakt (jv16 powertools registry compression?).

Optie 2 alleen uitvoeren als optie 1 niet werkt die onderaan staat omdat ik daar later aan dacht
Gezien je nu niet juist onder Windows je profiel kan verwijderen (omdat de enige gebruiker waarmee je inlogged met een tijdelijk profiel wordt geladen). Dit zeg ik trouwens verkeerd, je zou in command promt als admin het volgende commando kunnen uitproberen.
net user administrator /active:yes

Dan je gebruikersprofiel (nou ja documenten daar uit) back uppen door als Administrator in te loggen en die zooi te kopiëren.

Dan onder Systeemeigenschappen (Windows Knop+Pause/Break)

Geavanceerd -> Gebruikersprofielen

Je eigen gebruikersnaam selecteren en deze verwijderen.

Opnieuw inloggen onder je account (je profiel wordt opnieuw aangemaakt en ziet er uit alsof je Windows voor het eerst installeert).

Documenten weer terugplaatsen (en mogelijk appdata).
net user administrator /active:no

En genieten van je gefixde userprofile (en ophouden met zooi te gebruiken die je registry van je user account, ntuser.dat sloopt).

Je moet mogelijk wel weer veel programma's opnieuw instellen als je geen backup maakt van je AppData.

Optie 1
Mogelijk kan je het probleem ook met systeemherstel oplossen, dit zou ik als eerst proberen

[ Voor 9% gewijzigd door Starke op 16-01-2014 18:07 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik denk dat je het niet helemaal goed hebt begrepen: ik kan juist wel met bestaande profielen inloggen, daar doet dit probleem zich niet voor. Alleen voor users die nog geen profiel op mijn pc hebben, die dus juist een nieuwe map zouden moeten krijgen onder c:\users, werkt het niet.

Systeem herstel heb ik al een aantal opties van geprobeerd (windows 8 heeft een aantal mogelijkheden daarvoor), maar vermoedelijk is de enige werkende optie daar om weer naar een restore point terug te gaan van vlak na de installatie van Windows. Daarmee doe ik dus feitelijk effectief ook bijna hetzelfde als een reinstall...

Ik heb overigens niks geen vage tools gebruikt die de registry kunnen verneuken, dus daar ligt het hem niet aan.

[ Voor 44% gewijzigd door jasjenl op 16-01-2014 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:30
Wanneer is de laatste keer dan dat er wel gebruikers aangemaakt kunnen worden en wat is er sindsdien gebeurt (toevoeging aan een domein met vage policies / een server die nog policies uitdeelt voor Windows 7 die Windows 8 niet erg goed overneemt en je daardoor te erg beperkt wordt?).

Rechten op de harde schijf gewijzigd (om 1 of andere reden de SYSTEM of Authenticated User groepen verwijderd bij rechten op de User folder?).

Er is in ieder geval iets gebeurt sinds het systeem is neergezet.

Uit de pagina die je linkt zie ik ook dat
sfc /scannow

naar voren komt, komen uit de logs van deze nog bepaalde integriteitsfouten naar boven?

Verder zie ik ook deze topic met wat info alhoewel het niet info is die je wil hebben mogelijk (maar misschien is je antivirus het probleem I dunno).

[ Voor 14% gewijzigd door Starke op 16-01-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Starke schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:26:
Wanneer is de laatste keer dan dat er wel gebruikers aangemaakt kunnen worden en wat is er sindsdien gebeurt (toevoeging aan een domein met vage policies / een server die nog policies uitdeelt voor Windows 7 die Windows 8 niet erg goed overneemt en je daardoor te erg beperkt wordt?).
Ik kon het begin van de week in ieder geval nog wel, toen heb ik ook mijn huidige user account (wat ook gewoon een domein user is) kunnen toevoegen. Deze pc hing tot vorige week ook al in ditzelfde netwerk, ook met Windows 8, en toen was er nooit een probleem. Echter heb ik van het weekend de SSD moeten vervangen en dus alles opnieuw erop moeten zetten. Maar een Windows 8 pc moet dus in principe ook gewoon goed kunnen werken in onze netwerk omgeving want ik heb totaal geen beperkingen op dat vlak in de server ingesteld (en tot voor kort werkte het dus ook nog gewoon goed)
Rechten op de harde schijf gewijzigd (om 1 of andere reden de SYSTEM of Authenticated User groepen verwijderd bij rechten op de User folder?).
Ik weet niet precies hoe de rechten op C:\Users zou moeten staan, maar wat ik nu zie is dat SYSTEM en Administrators Full Control hebben en dat Gebruikers en Iedereen Read & Execute rechten hebben. Autheticated user group (ik gok dat dat 'Geverifieerde gebruikers' zijn in het Nederlands?) zie ik daar niet bij staan. Zou dat wel moeten?
Er is in ieder geval iets gebeurt sinds het systeem is neergezet.
Yep, dat moet inderdaad wel, maar ik zou niet weten wat... Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik van de week de Disk Cleanup tool van Windows heb gedraaid met de optie 'Clean up system files' geactiveerd. Die tool wilde op een gegeven moment echter niet meer verder (bleef eeuwig hangen op iets van 50%), die heb ik toen geprobeerd af te sluiten maar daarna wilde Windows/mijn PC niet meer uit gaan. Ik heb toen de PC hard uit moeten zetten. Dat is eigenlijk het enige dat ik me zou kunnen bedenken, maar dat er dan iets zo zwaar corrupt is geworden dat nieuwe users niet meer toegevoegd kunnen worden, vind ik toch wel matig, zeker omdat dit gewoon een tool van Windows zelf is...
Uit de pagina die je linkt zie ik ook dat
sfc /scannow

naar voren komt, komen uit de logs van deze nog bepaalde integriteitsfouten naar boven?
Heb ik net nog eens gecheckt, maar die tool vind geen probleem
Verder zie ik ook deze topic met wat info alhoewel het niet info is die je wil hebben mogelijk (maar misschien is je antivirus het probleem I dunno).
Zal eens kijken. Antivirus zal het ook niet zijn, ik heb op dit moment alleen nog maar de standaard Windows 8 defender draaien en die zal het toch ook niet zijn, lijkt mij.