Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geruchten, geruchten en nog eens geruchten

Pagina: 1
Acties:

• Vexxon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-11 09:14
Gisteren las ik op de FP een twijfelachtig artikel, althans dat is mijn mening.
Het gaat om het artikel: nieuws: Gerucht: Microsoft betaalt ook Sony en Huawei miljoenen om WP-toestel te maken.
Nu betreft het een gerucht welke uit de koker van de inmiddels beruchte Eldar Murtazin komt en gezien de reputatie van de beste man snap ik niet dat een serieuze website als Tweakers zich nog waagt aan zijn onzin. Hij zit er vaker naast dan dat hij het bij het rechte eind heeft.

Ook het gerucht in dit artikel is inmiddels al ontkracht door MS zelf:
reality check. Do we do co-marketing with partners? You bet! But these numbers are complete fiction!
bron

Ik vind het eerlijk gezegd wat te makkelijk om aan elke uitspraak van deze meneer (of ieder andere) een artikel te wijden en er 'Gerucht' voor te zetten om het te verantwoorden.
Ik weet niet in hoeverre het voor jullie mogelijk is om iets dergelijks na te gaan bij in dit geval MS, maar wellicht dat dat wel beter is. De volgende dag wordt datzelfde gerucht namelijk meteen ontkracht. Dan vraag ik me af wat je dan aan een dergelijk artikel hebt.
Als je alle geruchten gaat plaatsen ben je nog wel even bezig, daarom vraag ik me dus af waarom nou juist dit gerucht gekozen is om er een artikel aan te wijden. Wat is de gedachte daarachter?

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Nu betreft het een gerucht welke uit de koker van de inmiddels beruchte Eldar Murtazin komt en gezien de reputatie van de beste man snap ik niet dat een serieuze website als Tweakers zich nog waagt aan zijn onzin. Hij zit er vaker naast dan dat hij het bij het rechte eind heeft.
Zijn track record is inderdaad niet altijd even vlekkeloos, maar zijn connecties binnen Samsung blijven onovertroffen en ook binnen sommige andere fabrikanten zit hij goed. Alleen zijn berichten over Nokia zijn soms echt onbetrouwbaar.
Ook het gerucht in dit artikel is inmiddels al ontkracht door MS zelf:
Die 'ontkenning' is geen echte ontkenning. Co-marketing is een vage term. Hij bevestigt wel dat Microsoft dus geld lapt aan partners (iets wat nog niet eerder was toegegeven). Zelfs als de info van Murtazin niet helemaal klopt - bijvoorbeeld omdat de bedragen iets hoger of lager liggen) dan klopt deze tweet nog steeds. Het is geen ontkrachting, maar een ontkenning van een deel van het verhaal en bevestiging van een ander deel.
Ik vind het eerlijk gezegd wat te makkelijk om aan elke uitspraak van deze meneer (of ieder andere) een artikel te wijden en er 'Gerucht' voor te zetten om het te verantwoorden.
Ik weet niet in hoeverre het voor jullie mogelijk is om iets dergelijks na te gaan bij in dit geval MS, maar wellicht dat dat wel beter is. De volgende dag wordt datzelfde gerucht namelijk meteen ontkracht. Dan vraag ik me af wat je dan aan een dergelijk artikel hebt.
Geruchten nagaan voor een Nederlandstalige website is lastig. Ik heb wel eerder gehoord van deze praktijk en daar heb ik het volgens mij ook met Olaf over gehad. Ik treed niet in details - want off-the-record - en ik heb geen weet van bedragen en namen, maar ik geloof dat de informatie van Murtazin in dit geval een beter beeld geeft dan van Shaw van MS.
Als je alle geruchten gaat plaatsen ben je nog wel even bezig, daarom vraag ik me dus af waarom nou juist dit gerucht gekozen is om er een artikel aan te wijden. Wat is de gedachte daarachter?
We weten vrij veel dat we niet mogen zeggen en in veel gevallen zijn geruchten gebaseerd op meer informatie dan we in artikelen kunnen zetten - en om dezelfde redenen plaatsen we berichten over nog veel meer geruchten niet. We checken waar we kunnen, toetsen geruchten op veel manieren en daardoor haalt 95% van de geruchten de frontpage niet. En om diezelfde redenen haalde deze het wel :)