Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mogelijkheden huidige thinstuff 'server'

Pagina: 1
Acties:

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:55
Hallo,

Momenteel draait er bij ons een Windows 8 'server' met thinstuff. Deze is oorspronkelijk ingericht voor 3 thin clients.

Software is voornamelijk mail, een beetje office en een boekingsprogramma.

Nu hebben we een totaal van
- 6 thin clients die via remote desktop inloggen,
- 1x externe locatie die remote desktop over een VPN verbinding gebruikt, en
- 1x workstation (wordt gebruikt voor webdesign) die op dit moment remote desktop gebruikt voor office.

Daarnaast kan ikzelf via VPN inloggen als administrator (ook remote desktop), en zo het een en ander 'beheren'.

Email loopt nog via de hostingprovider van onze website, en heeft de laatste tijd regelmatig last van problemen. Op de 'server' is thunderbird geïnstalleerd, en deze maakt middels IMAP verbinding met de inbox.
Momenteel is er 1 algemeen email adres waar iedereen bij moet kunnen, en enkele gebruikers hebben een eigen mail adres.

Gelezen email wordt verplaatst naar een lokale IMAP folder, dit is binnen thunderbird geregeld. Hier zitten ook sub-folders in.

Aangezien de email problemen begon te geven ben ik op zoek naar een ietwat meer 'professionelere' oplossing voor onze email. En ik kwam al snel op office 365 uit.

Hierover is een heleboel te vinden op internet, maar daar wordt het niet altijd duidelijker door.

Ik was ook aan het kijken naar de mogelijkheden om onze 'server' te vervangen door een echte windows server oplossing. Ik neem aan dat ik dan meer beheermogelijkheden heb?

Ik heb nog een bijna 4 jaar oude HP Proliant DL385 liggen, hier wou ik binnenkort (met 2-3 weken hoop ik) een trial versie van windows server installeren.

Wat raden jullie mij aan om hierop te installeren? Wat geeft mij de beste resultaten, wat ik hier later bij ons in het bedrijf zou kunnen toepassen.
Dit is uiteraard alleen om te testen, en iets bekender te worden met windows server systemen.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, mochten er nog vragen zijn over mijn verhaal hoor ik die graag.
Ook verdere ervaringen, of must read topics/tutorials, hoor ik graag.

Alvast bedankt!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Sowiezo zou ik voor een "echte" server oplossing gaan aangezien het om een bedrijf gaat, vooral omdat je huidige setup nogal in strijd is met de licentie voorwaarden van Microsoft.

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:55
Killah_Priest schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:14:
Sowiezo zou ik voor een "echte" server oplossing gaan aangezien het om een bedrijf gaat, vooral omdat je huidige setup nogal in strijd is met de licentie voorwaarden van Microsoft.
Ben ik volkomen met je eens. Daarnaast geeft een 'echte' server oplossing ook meer mogelijkheden mbt het beheren/configureren van het systeem.

Mijn vraag daarom is ook welke versie van Windows server ik het best kan installeren (als trial), om een beetje feeling met Windows server te krijgen. Welke set-up zou ik straks het beste kunnen toepassen binnen ons bedrijf (nadat ik deze getest/geëvalueerd heb, en er voldoende vertrouwen in heb dat het goed komt)?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Whazaer schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:09:
[...]

Ben ik volkomen met je eens. Daarnaast geeft een 'echte' server oplossing ook meer mogelijkheden mbt het beheren/configureren van het systeem.

Mijn vraag daarom is ook welke versie van Windows server ik het best kan installeren (als trial), om een beetje feeling met Windows server te krijgen. Welke set-up zou ik straks het beste kunnen toepassen binnen ons bedrijf (nadat ik deze getest/geëvalueerd heb, en er voldoende vertrouwen in heb dat het goed komt)?
Als je wil kunnen werken via terminal services minimaal een standaard versie van Windows. Ik weet niet hoe terminalservices werkt op 2012 (Qua interface, wel of geen Modern UI, nog niet getest), mocht dit geen Modern UI zijn zou ik zeker 2012 aanraden (beheer interface is wel deels modern UI, maar werkt naar mijn mening fijn), mocht het wel Modern UI zijn, en is dat te "lastig" voor de medewerkers dan kan je 2008 R2 ook prima gebruiken, al lijkt me dit niet van toepassing omdat je nu al Window 8 gebruikt.

Waarom werk je trouwens met Office op de remote desktop via het workstation. Voor zover ik weet is Office een client device licentie waarbij het client device gelicentieerd moet zijn, waarna je ook mag werken op een remote desktop (uiteraard wel dezelfde office versie).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Afaik is de RDS interface op Server 2012 inderdaad gewoon de modern UI,

Office is inderdaad een per device licentie, zolang jij voldoende licenties hebt maakt het niet uit hoe je het aanbiedt. Een thuiswerkplek (prive computer) neemt daarmee ook een licentie dus kijk daarmee uit. Echter vanuit beheersgemak is het aanbieden van Office centraal op een RDS desktop wel makkelijker. Slechts 1 systeem wat je hoeft te voorzien van instellingen en updates.