290 Tri-X, 290 Windforce, of toch een 780?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.002 views

• Excelsius
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07-2024
Zoals de titel al zegt, ik twijfel hevig over verschillende video-kaarten, en qua prijs doen ze elkaar niet heel veel.

Ik ben nog gewoon aan het kijken hoor, zal ze vooral gebruiken voor BF4 lijkt me, maar Mantle is er nog (steeds) niet, en G-sync is er half, maar is vooral nog erg duur..

dus het is eigenlijk een 2-part question.

780 (ik denk de MSI Twin Frozr, daar die nog een beetje betaalbaar is) of een r9 290?

en als het een 290 wordt, welke dan, de Sapphire Tri-X, of de Gigabyte Windforce?

Ik ben geen fanboy, heb nog nooit AMD gehad, maar het klinkt wel goed.

Hoop dat 1 van jullie mij met deze vragen kan helpen.

Thomas.

Verwijderd

Ik zou voor de 290 gaan vanwege Mantle en BF4 en beide kaarten die jij aan haalt zijn goed en de goedkoopte van die 2 merken zal de betere keuze zijn denk ik?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-02 17:30
Wanneer je alleen kijkt naar een game zoals BF4 zou een R9 290 uiteraard een betere keuze zijn.

De keuze tussen welke R9 290 non-reference kaart moet je zelf maken. Ik raad je aan om hierbij op te letten op het koelvermogen (temps) en de geluidsproductie. Daarnaast telt design van de kaart ook voor veel mensen mee. De informatie hierover is te vinden in reviews ;).

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:39
persoonlijk zou ik voor de r9 290 gaan(non x)
maar ik zou je wel aanbevelen even te wachten

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
De R9 is een goede keus, vooral met de potentie van Mantle (maar ook zonder Mantle draait BF4 perfect)

Mijn ervaring met de Windforce versie is niet om over naar huis te schrijven (zie R9 ervaringen topic), dus ik zou persoonlijk voor de Tri-X gaan.

• Excelsius
PH-VAP schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 23:49:
en kwam er een pufje 'elektrische' rook uit mijn case!
Holy crap! dat is vast niet de bedoeling van een windforce op stock settings!

Bedankt voor je reactie, de Windforce is nu wel van tafel.

Ik vind het van Sapphire alleen raar dat ze hun Tri-X cooler (die op de r9 280x op de Toxic editie zat) nu op hun "budget R9 290" zetten, althans, ik krijg een beetje het idee dat de tri-x de laagste zal zijn de sapphire 290 serie (er van uitgaande dat ze voor de 290 ook 3 kaarten uit gaan brengen).
Dat geeft mij een beetje het idee dat ze proberen hun goedkoopste r9 290 te verkopen al zijne de beste, omdat hij wel cooler heeft van de beste r9 280x.

En ik wacht al ongeveer vanaf het moment dat de reference r9 290 kaarten uitkwamen, en heb een beetje het gevoel dat de andere non-reference kaarten uit gaan komen een dag nadat ik een kaart heb gekocht en binnen heb (just my luck :p).

Ik hoor niemand over de 780 kaart, terwijl ik hier dingen van lees over lagere temperaturen en stabielere performance.

Niet dat ik richting de 780 wil sturen, maar ik ben zo benieuwd wat de voordelen van de 1 zijn ten opzichte van de ander, en zulke vergelijkingen zie ik helaas alleen van de reference 290 vs. de reference 780, en met de stock cooler van AMD is dat geen eerlijke strijd.

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:43

John Doos

ClaudZaque

Ik heb mezelf ook ongeveer die vraag gesteld.

Ik kon/kan kiezen uit:
- 2x R9 280X in CF (Helaas gerebrande 7900series)
- 1x R9 290 (evt ooit nog in CF)
- 1x R9 290x (Heeeeeeel misschien ooit nog in CF)

Nvidia is voor mij nooit meer een optie behalve op mn laptop. (765m)

Qua koelers is het toch echt wat je zelf wilt, ik ben zelf redelijk van het zwart rode thema, door de rest van mn build, en mijn oog is gevallen op MSI gaming kaarten.

pricewatch: MSI R9 290 Gaming 4G
Zoals deze, deze zal te koop zijn voor ongeveer 399euro alvorens Mycom.

Als de 290x nou onder de <450 blijft neem ik de 290x met dezelfde koeler.

[ Voor 15% gewijzigd door John Doos op 17-01-2014 10:08 ]

Nee

• Excelsius
MSI heeft mij ook nooi tegen gestaan hoor, behalve in mijn laptop-videokaart MSI's variant van een GTX 570m, die wilde op een gegeven moment geen Nvidia-drivers meer accepteren, maar dat is ondertussen opgelost.

Mycom zegt dat ze hem bij mij thuisbezorgd te kunnen hebben op 1 februari, hoewel dat nog 2 weken duurt, zou ik dat wel prima vinden als ze hem idd 1 februari bij mij thuis kunnen hebben.. hoe betrouwbaar zou dat zijn?

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:53
Ik heb positieve ervaringen met de 780 van MSI. Zie mijn review: productreview: MSI GeForce GTX 780 Gaming review door t0mmiiiii
Je kunt bij battlefield rekenen op zo'n 80 fps bij Full Hd en de hoogste settings.

Maar de r9 serie is ook prima. Wel iets minder efficiënt qua verbruik en de prijs is helaas niet zo laag als verwacht. Maar het zijn snelle kaarten. De 780 en r9 290 zijn op stock ongeveer even snel:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/26.html

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Zoals t0mmiiiii al zegt boven mij.
Zijn de GTX780 en de R9 290, goed te vergelijken met elkaar, en ik ben ervan overtuigd dat je met beide kaarten tevreden bent.

Echter zal ik Mycom niet op hun woord geloven, hun geven dit aan aan de hand van wat de leverancier zegt.
Dit is BAS Group, ik heb zelf 2,5jaar bij de Vobis gewerkt welke ook BAS Group als leverancier had.
En helaas zijn dit niet altijd even betrouwbare levering indicaties ;)

Nee

• Excelsius
Heeft de 780 nog iets anders buiten G-sync, Shadowplay en Shield wat echt waarde heeft? Want shield is me (nog) te duur, Shadowplay is 2 keer leuk als je geen youtuber bent, en G-sync is ook (nog) te duur en ik weet niet of G-sync wel te toekomst heeft, simpelweg omdat monitor-bedrijven natuurlijk het liefst Nvidia én AMD gebruikers naar zich toe wil trekken..

En de 290, die heeft Mantle, althans, die hoopt hij binnenkort te hebben, en buiten dat schijn hij ook beter te zijn in computen o.i.d. maar daar heb ik me niet echt in verdiept, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor mij relevant is.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Nou in theorie kan je net zo goed uit de voeten met twitch.tv etc.
En komt AMD ook nog eens met FreeSync (Of is dat alleen voor laptops?).

Maar theoretisch kan de Mantle .API op elk systeem draaien.
Mantle komt eind deze maand voor BF4 naar het schijnt, maar na BF4 zijn er voorlopig geen andere games die ruim 25% performance boost krijgen.

Puur voor gamen zou ik persoonlijk gaan voor de 290, omdat die net wat lekkerder presteert overall.

Nee

• Excelsius
je zegt puur voor gamen, maar zowel de R9 als de GTX zijn toch eigenlijk nergens anders goed voor? ik maakt bijvoorbeeld vrij vaak modellen in Solidworks, maar als je, zoals ik, hebt besloten dat Quadro/FirePro kaarten veel te duur zijn, dan maakt het toch eigenlijk niks uit of je nou een GTX of een Radeon/R9 koopt?

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Als je bijvoorbeeld wilt minen, of bepaalde bewerkings programmas gebruikt die graag CUDA cores benutten zul je niks anders kunnen dan nVidia te kiezen :)

Nee

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik zie eerder in dit topic dat je je vraagtekens stelt bij de sapphire zijn cooling. Ik denk dat deze review van anandtech wel een goed antwoord geeft: http://www.anandtech.com/...r-first-custom-cooled-290

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

John Doos schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:40:
Als je bijvoorbeeld wilt minen, of bepaalde bewerkings programmas gebruikt die graag CUDA cores benutten zul je niks anders kunnen dan nVidia te kiezen :)
Minen doe je juist niet op Nvidia kaarten omdat ze niet al te snel (traaag) zijn in verhouding tot hun AMD tegenhangers. Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds minder programma's die alleen CUDA gebruiken en ondersteunen ze ook OpenCL (wat bij beide merken werkt).

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Ja ik gaf het nogal knullig weer, moest een AMD=minen en NVIDIA=cudas vergelijking worden :+

Nee

• Excelsius
Ik was inderdaad even verward Ultimo! Maar ik dacht al dat je zoiets bedoelde.

Die Tri-X heeft dus wel een goede case voor zichzelf

Tri-X: in feite een AMD R9 290 reference kaart, maar dan met cooling om al z'n potentie wat beter te kunnen gebruiken.

de non-reference 780: zeer degelijke kaart met interessante features als je er van houdt (shadowplay, g-sync en shield)

de Windforce 290: een kaart met een custom pcb, die een beetje gerushed lijkt te zijn en dus wat onbetrouwbaar blijkt te zijn..

Volgens mij heren, is mijn keuze dan redelijk gemaakt, of een andere partij moet in de zeer nabije toekomst met een nieuwe non-reference 290 komen.

ik dank u wel!

Nu hopen dat Alternate er ook nog 1 voor mij heeft liggen!

Verwijderd

Als je de ins- en outs wilt lezen van de Sapphire 290 Tri-x kaart, raad ook ik je aan deze review te lezen waar ook naar verwezen wordt in de BBG van januari bij het mainstream game system (werd hierboven al een keer naar gelinked)

http://www.anandtech.com/...r-first-custom-cooled-290

Het is niet alleen de koeling die aangepast is, ze hebben ook een milde overklok toegepast op het geheugen en op de core.

De Gigabyte kaart is naar mijn mening ook het beste alternatief, met ongeveer gelijke kloksnelheden (iets snellere GPU maar iets langzamer geheugen meen ik).

Ik zou zeker voor 1 van deze 2 kaarten gaan en niet voor NVidia als de kaart vooral voor BF4 is. Vooral Mantle is voor mij zelf doorslaggevend.

BTW: prijzen zijn op dit moment een beetje aan het schommelen. Ik heb de Tri-X voor 350 Euro bij Azerty gekocht, maar ze verwachten hem pas 11-02 weer op voorraad. De prijs is inmiddels opgeschoefd naar 400 Euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 14:09 ]

• PH-VAP
Excelsius schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:41:
[...]
Ik vind het van Sapphire alleen raar dat ze hun Tri-X cooler (die op de r9 280x op de Toxic editie zat) nu op hun "budget R9 290" zetten, althans, ik krijg een beetje het idee dat de tri-x de laagste zal zijn de sapphire 290 serie (er van uitgaande dat ze voor de 290 ook 3 kaarten uit gaan brengen).
Dat geeft mij een beetje het idee dat ze proberen hun goedkoopste r9 290 te verkopen al zijne de beste, omdat hij wel cooler heeft van de beste r9 280x.

En ik wacht al ongeveer vanaf het moment dat de reference r9 290 kaarten uitkwamen, en heb een beetje het gevoel dat de andere non-reference kaarten uit gaan komen een dag nadat ik een kaart heb gekocht en binnen heb (just my luck :p).
Hét eeuwig durende dilemma van de PC gamer :o ,als je lang genoeg wacht is er iets beters op de markt ;)

Ik denk dat de Tri-X op het moment (een van) de beste R9 290 kaarten op de markt is. Volgens meerdere reviews doet de koeler zeer goed zijn werk, al laat de overclockbaarheid wel wat te wensen over. Misschien is het t waard om nog iets langer te wachten op een echte non-reference versie, maar voor mij is dit wat de 290 had moeten zijn.

Alles IMHO natuurlijk.

• PH-VAP
Misschien nog even ter bevestiging van je beslissing Excelcius, hier een samenvatting van mijn post in het R9 ervaringen topic:

Bij de Windforce in de Unigine Heaven benchmark schoten de temps (peak) binnen enkele seconden al naar:
GPU: 84, GPUFAN: 53%, VRM1: 120(!!!), VRM2: 66

Nu met de Tri-X:
GPU: 71, GPUFAN: 39%, VRM1: 72, VRM2: 52

Lijkt me duidelijk dus :)

• Excelsius
Excelsius schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:41:
[...]
ok, ik had hem nog niet gekocht, maar de dag dat ik besloot: "volgens mij is de 290 tri-x de beste keuze" kwam MSI uit met hun 290 Twin Frozr, dus ik denk nu eigenlijk dat ik die ga kiezen ( mits hij beschikbaar is)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Excelsius schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:08:
[...]

ok, ik had hem nog niet gekocht, maar de dag dat ik besloot: "volgens mij is de 290 tri-x de beste keuze" kwam MSI uit met hun 290 Twin Frozr, dus ik denk nu eigenlijk dat ik die ga kiezen ( mits hij beschikbaar is)
Niet doen, die is slecht. Zie ervaringen topic

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Excelsius
thanks for the heads-up.. ik had verwacht dat MSI met hun twin frozr ondertussen wel wisten hoe ze kaarten moeten koelen.. -.-

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
Excelsius schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:42:
thanks for the heads-up.. ik had verwacht dat MSI met hun twin frozr ondertussen wel wisten hoe ze kaarten moeten koelen.. -.-
ja oké maar 300 watt koelen is ook niet simpel hé
waarom is 780 koeler gewoon omdat het een tdp van 250 watt heeft en 290(x) 300 watt

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-02 02:10
twin frozr slecht? Twin frozr staat bekend als 1 van de beste cooling solutions. Ik heb toevallig een 760 twin frozr en dat ding blijft superstil en koel onder volle load.

• Slickzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09-2025
Het hangt van de toepassing af Timba. De R9 290 wordt heel erg warm, dus misschien hebben ze de Twin Frozr deze keer niet goed toegepast (daar lijkt het op gezien de ervaringen van mensen). De Asus schijnt wel goed te zijn maar die duurt nog even en er is (voor zover ik weet) maar 1 review van: www.reviewstudio.net/1268...formance-ratio-for-gaming

Verwijderd

Interessante overclock resultaten :p

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA

2) CAA beleid

Ook in de aankoopadviessubfora geldt dat dit GoT blijft en we eigen inzet verwachten voor je een topic opent:
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!

Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.
De genoemde onderbouwing ontbreekt, je post maar een lijst mogelijkheden, meer niet. Dus dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.