Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 09:58
Probleem
Wij hebben een nieuwe schijf (SSD) in onze Lenovo Z500 geplaatst. Volgens Lenovo is daar geen Windows-8 op te krijgen. Dit kan toch niet waar zijn?

De historie:
Mijn zoons Lenovo-Z500 schijf crashte. Ik heb echter geen garantie meer en er is geen (her)installatie-DVD oid. Maar zoon had al gespaard voor een upgrade dus heb ik er een SSD in geplaatst (+/- 20 schroefjes en heel wat gepriechel om de back-cover los te krijgen).

Maar dan moest windows 8 (op de doos staat Win8 MM) er weer op.

Pogingen die ik zelf deed:
  1. Om de productcode te achterhalen (zit in de Bios) een Win-7 versie geinstalleerd. Na installatie blijft de Lenovo rebooten. Iets met uefi/mbr/gpt/van-usb-of-dvd/fastboot/secureboot oid.
  2. Op andere PC via de MS-upgrade procedure (uitgelegd op www.redmondpie.com/downlo...e-directly-from-microsoft) een versie gedownload met de productcode van een MSDN-versie (ergens van internet geplukt). Deze wil niet installeren, melding: Deze productcode komt niet overeen met één van de windows-installatie kopieen. Geef een andere productcode op. Toen ook de productcode van onze PC waarop deze versie werd gedownload geprobeerd maar deze gaf hetzelfde resutaat.
  3. Via usenet een crack-versie gedownload en deze kon wel worden geinstalleerd. Met RwPortable (produkey geeft alleen de code van de crackversie) de Lenovo-OEM-code uit de bios weten te vissen. Maar als ik dan de foute crack-productcode wil wijzigen in de juiste OEM-productcode krijg ik de melding: kan niet worden gebruikt om deze editie te activeren.
  4. Dan geprobeerd een andere/betere versie te downloaden van Microsoft zelf (via de Upgrade-procedure als hierboven) en dan nu met de 'goede' OEM-productcode. Melding: Deze code is niet voor handelsversies.
  5. Via Windows zelf de optie 'Windows opnieuw installeren' geprobeerd maar dan krijg ik de melding: Er ontbreken een paar bestanden. Deze zijn beschikbaar via het installatie- of herstelmedium van Windows.
  6. Moedeloos dan maar de telefoon gepakt en Microsoft gebeld. Deze kunnen niets doen en sturen mij door naar Lenovo voor hun OEM-versie.
Dus naar Lenovo gebeld en hun, werkelijke ENIGE oplossing, die mij werd geboden was: de kapotte schijf terugplaatsen en deze door Lenovo te laten vervangen door een exact zelfde exemplaar met W'8. Met de SSD die er nu in zit willen ze niets doen. Los van het feit dat ik dan ruim €100,- kwijt ben voor een schijf die ik niet meer wil, betekent dit ook dat je dus nooit je schijf zou kunnen upgraden en dat vind ik onacceptabel.

Zoon is razendblij met zijn supersnelle 'crack'-laptop maar ik wil toch nog een poging wagen om een legale versie werkend te krijgen op deze SSD.

Maar hoe ik dat voor elkaar moet krijgen :? Straks staat er een getralied busje voor mijn deur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
Allereerst ik heb er geen ervaring mee dus dit is gewoon een brainstorm van mij.

- Wat volgens mij allereerst het belangrijkste is is dat je een oem-iso ergens vandaan haalt. Ik meen dat wat je nu hebt enkel een upgrade versie is.
- Dan kan je hem zo proberen te installeren, immers het zou moeten kloppen oem in bios geregistreerd en de instal identificeert zichzelf ook als oemversie.
- Of je kan in de bios kijken of je secure boot uit kan zetten. Dit schijnt niet bij alle modellen te kunnen, maar als het kan omzeil je volgens mij de betreffende beveiliging..

- en anders gewoon de cracked versie blijven gebruiken :X Maar het zou wel te suf zijn als je 'gedwongen' wordt dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 09:58
Update:
De bootoptie secure boot heb ik niet. Wel bootmode. Dit is nu legacy support en als ik dit omzet naar UEFI dat start hij niet op. Er is ook de optie bootpriority dat nu op UEFI-first staat.

Verdere pogingen:
Op de Lenovo zit Win8 MM (is Windows standaard).

Ik heb dus nog maar een MSDN-versie 8.0 standaard (had eerst pro) gedownload. Deze installeert wel en activeert netjes met de juiste productcode.

Blij? Nee!
Allerhande drivers ontbreken, ook na alle updates. Zo moet ik zelf de wifi-driver downloaden van de Lenovo-site en zit ik daarna nog met 2 'onbekende' apparaten.
Maar ook is er geen update naar 8.1 :( Googelend schijnt dit te kloppen (iets met volume-licenties).

Nog een versie geprobeerd (Windows 8 64bit NL DVD OEM). Activeert ook prima en geeft wel de 8.1 update in de MS-store. Maar verder dezelfde driver-perikelen :'(

Dus toch maar weer de crack-versie erop gezet. Hiermee krijg je, op de cardreader na, de goede drivers.

Een legale windows kan dus wel. Het is alleen zeeeeer tijdrovend en lastig om de goede versie te vinden. En de juiste drivers erbij zoeken is ook niet simpel.

Bedankt Lenovo voor de fijne support ;w

[ Voor 109% gewijzigd door frederic46 op 17-01-2014 16:53 ]