Barrycade schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:15:
Opnemen van de kabel geeft geen aanleiding tot aanzetten tot illegaal gedrag, via mijn kabel aansluiting betaal ik gewoon voor de content. IN tegenstelling tot downloaden, want downloaden is welliswaar toegestaan (in Nederland) het beschikbaarstellen niet.
Door te downloaden zet ik niet aan tot illegaal gedrag.
Ik betaal de uploaders niets, ik vraag ze niet te uploaden...
Zo lang bij wet geregeld is dat het mag, is het een beetje flauw om het illegaal te noemen.
Of wil jij alle coffeeshops ook weg hebben en per direct sluiten, omdat verkoop immers wel legaal is maar de teelt niet...
En het skippen van reclameblokken, tja dus jij zit braaf zonder 2e bakkie koffie, zonder je mail te checken en met een elastiekje rond je plasser te wachten totdat de uitzending afgelopen is?

Ik niet dus reclame gaat mij vaak ook volledig voorbij. Irritante met Full HD opnemen is dat je soms vergeet dat je niet live zit te kijken dus dat ik braaf zit te wachten totdat het reclame blok afgelopen is.
Dan heb je dus hetzelfde resultaat als downloaden.
Content bekijken, zonder de reclames, dat bedoelt hij.
Laten we helder zijn: ik download niet dus ik behoor tot de andere kant van het spectrum.
Als ik een serie/film heel goed vind, neem ik m op of als ik 'm heel goed vind dan koop ik de DVD/BR set als die redelijk betaalbaar zijn geworden. Muziek luister ik of via de Radio of via Spotify (betaalde versie).
Ik doe het allemaal.
- Ik ga naar de bios
- Ik koop films op blu ray, vaak nadat ik ze eerst gedownload heb en ik ze zo goed vond, dat ik ze ook wilde kopen.
- Ik neem op
- Ik kijk op TV
- Ik heb netflix
Daarnaast zou ik het rete irritant vinden als dat wanneer ik wat gemaakt heb (bv ik ben amateur fotograaf) en dat er dan eikels zijn die mijn foto van Flickr rippen en daarmee aan de haal gaan onder het motto: het staat op internet. (en dan even los van de andere wetgeving die hierop van toepassing is).
Ligt er maar net aan.
Wat nou als het doordat mensen het weg rippen bekender wordt en anderen een print bij je gaan bestellen?
Dus zo benader ik ook mijn download gedrag.
Zo lang het bij wet geregeld is, vind ik het geen probleem.
Vaak download ik ook de standaard actiefilms als avondvulling, waar ik nog geen stuiver aan uit zou geven.
De echte goede films/series, koop ik wel. Wel vaak nadat ik ze eerst gedownload had...
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:07:
Hier wordt oorzaak en gevolg grof door elkaar gehaald. De wet stelt inderdaad dat je een kopie mag maken voor eigen gebruik en stelt dat niet per de bron bezit hoeft hebben wat voor zorgt dat downloaden inderdaad legaal is.
Ja, klopt...
Ter compensatie heeft men de thuiskopie heffing verzonnen. Jullie stellen dat downloaden legaal is omdat die heffing er is.
Als je niet meer mag downloaden is de heffing best onzinnig...
Dat is gewoon onjuist! Ook betaal je met de heffing niet voor het downloaden en mag het nog steeds twijfelachtig genoemd worden al het illegaal maar onwenselijk het legaal en verouderde wet het toelaat.
Dus omdat jij het er niet mee eens bent is het onwenselijk

Downloaden was legaal en toen kwam de heffing een niet andersom! De heffing wel of niet heeft in directe zin niets met maken met het legaal of illegaal zijn.
Zonder downloaden is de heffing onzinnig, eens?
Verder ben ik het wel eens met het feit dat de betalende gebruiker de dupe is van het gefragmenteerde aanbod in magere kwaliteit. Dat is iets wat mij ook mateloos ergert. Dat is natuurlijk nooit een echt excuus om te downloaden.
Zoals al eerder gesteld, er is geen excuus nodig...
Of vind jij ook dat wiet roken eigenlijk helemaal niet mag, dat er coffeeshops zijn is geen excuus er iets te kopen. De teelt is illegaal, dus coffeeshop heeft geen bestaansrecht... Toch?
EnzoMatrix schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:41:
content, die niet beschikbaar is, anders dan
online. En jij weet van het bestaan af, omdat er
online gezocht word. Als jij gewoon de beschikbare content zou respecteren, dan mis je namelijk niks. Dus stiekem hebben we het allemaal over downloaden.
Voorbeeld:
White Collar, leuke serie op Netflix, maar slechts 3 seizoenen van de 5...
Dus dan ben je klaar en kom je er achter dat men in Nederland net bezig is met seizoen 1...
Tja, dan maar downloaden...
En nogmaals. Een minder populaire serie kan je prima zien, maar dan moet je daar weer een raar betaalpakket van je kabbelaar voor aanschaffen. En (ik val in herhaling) we gaan toch zeker niet betalen!
Ik wil best betalen, doe ik ook voor Netflix.
Maar ik pas ervoor om 15 betaaldiensten te moeten nemen om een beetje aanbod te hebben.
Ja, ho even, per aflevering toch, want straks kom je erachter dat je de serie niet leuk vind. Of dat een serie 'minder waard' is omdat je toch zeker 2 afleveringen minder vond. Ja, ik zou ook liever zelf een waarde geven aan dingen die ik wil kopen.
Doe je toch ook door dingen niet te kopen? Daarmee bepaal jij dat het eigenlijk minder waard is (voor jou).
En zolang die waarde van mij niet overeenstemt met het bedrag dat het me kost, ga ik die content wel....uhm....anders beschikbaar krijgen.
Klopt...
Wat ik niet snap: waarom moet jou idee van waarde nou kloppen met de waarde die er gegeven word en waarom mag tot de tijd dat die twee gelijk lopen, je die content ergens anders vandaan halen?
Nee, de content mag je ergens anders vandaan halen, zo lang dat bij wet geregeld is.
The boardwalk empire kan wel 250 miljoen kosten. Wat heeft het voor zin om te vertellen dat je daar "wel 1 euro per uitzending" voor over hebt, als the boardwalk empire gewoon onderdeel van HBO is, en gewoon te zien is op die zender? Je moet alleen nog even betalen voor die zender, en daarom 'moet er maar een alternatief komen', want we moeten streamen, in onze eigen tijd, en onze buurman moet ook mee kunnen kijken. Oh, maar als dat niet voor 10 cent kan, dan betalen we niet. Ja ik wil wel betalen.....maar dan wel voor alles. Dat is toch geen idee? Dat is toch gewoon niet verder kijken dan de neus lang is.
Leuk voorbeeld, HBO heeft aangegeven nooit hun series aan andere streamers te verkopen...
Dus Netflix, zal nooit game of thrones krijgen, al betalen ze miljoenen...
Dat vind ik een schoolvoorbeeld van de bekrompenheid van in dit geval HBO, maar de hele industrie.
Alleen om de reden zal ik al nooit een HBO abbo halen, omdat ik hun gedachtegang bekrompen vind.
Ze moeten het zelf weten, maar het heeft consequenties.
Wat als de Albert Heijn gaat vertellen, jullie kunnen alleen nog maar coca cola kopen als je ook 3 huismerk producten koopt? Dan gaan mensen het ergens anders halen.
Jij mag van mij heel goed de minder populaire series willen zien. Maar het komt op mij verkeerd over, dat er aangegeven word dat ze maar nergens te krijgen zijn (behalve daar, voor dat en dat bedrag) en dat er daarom maar een (gratis) alternatief moet komen. Want er is tenslotte vraag naar. Dat gaat nergens over.
Hoeft niet gratis, maar 50 euro voor 1 seizoen vind ik overdreven als deze ook al op tv wordt uitgezonden...
Dat zal ik er nooit voor over hebben...
Het probleem is dat de manier van aanbieden je niet aanstaat, en dat we op de andere manieren van aanbieden al meteen grenzen zetten. Wat is nu 1 euro per uitzending? hoe weten wij nou of dat duur is. Ik weet in ieder geval dat downloaden gratis is...
Ja dus met 1 euro per uitzending, verdienen ze al meer, dan het niet te doen...
Tel uit je winst...
Kijk eens naar Netflix...
en misschien dat men daarom ook zo hard campagne aan het voeren is tegen het downloaden.
Met alle andere producten dan digitale producten accepteert de consument dat in de meeste gevallen je concessies moet doen en je niet alles krijgt wat je wilt. Er moet wat te wensen overblijven

Nee, Brein was bang om bestaansrecht te verliezen. Zo hebben ze Netflix die al in 2009 voet aan de grond wilde zetten in NL tegen gewerkt.
Diezelfde concessies weigert men te doen als het gaat om films en series. Als je alles wilt kunnen zien, kun je natuurlijk het meest uitgebreide pakket van je tv provider nemen, elke dag naar de bios gaan, netflix, HBO en alle abonnementen nemen, maar dat is natuurlijk te duur en hebben mensen er niet voor over.
Ik heb het geld niet eens, staat los of ik het ervoor over zou hebben...