Toon posts:

Toegevoegde waarde van dure videokaarten en hoge settings?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een GTX275 van 4,5 jaar oud (was toen midrange - 180 €) en kan Battlefield 4 aan een aanvaardbare framerate spelen op medium op een resolutie van 2560x1600. Ik heb vorig jaar nog overwogen om een nieuwe videokaart te kopen, maar na het bekijken van enkele filmpjes zag ik eigenlijk geen toegevoegde waarde.

Bijvoorbeeld Battlefield 4: Medium vs Ultra of DX10 vs. DX11 in Metro Last Night (mijn kaart is DX10)

Misschien ligt het aan mij, maar ik zie weinig of geen verschil. Worden we niet voor de gek gehouden? Elk jaar een nieuwe generatie met kaarten tot meer dan 500€. Op zich een goede evolutie, en niemand is verplicht om regelmatig een nieuwe dure kaart te kopen, maar ik vind de meerwaarde in vergelijking met de meerprijs toch heel beperkt. Iedereen maakt voor zichzelf uit hoeveel hij wil betalen voor een bepaalde grafische kwaliteit en prestatie, maar is het verschil niet ontzettend klein? (vooral in beeldkwaliteit - de hogere framerate die je krijgt met een nieuwe kaart kan gecompenseerd worden door een lagere setting).

Wat is jullie mening?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Dat het uberhaubt speelbaar is op medium met die resolutie en die kaart.
Het ligt er een beetje aan wat je FPS is op dit moment als het onder de 30 is zal je met een nieuwe kaart die boven de 60 FPS is zeker wel het verschil merken.
Ik ben ook niet zo van de nieuwste videokaart moeten hebben voor de beste performance als het verschil misschien 5 FPS is tussen bv een nieuwe nvidea kaart of amd maar het moet wel speelbaar zijn.
Heb aan het begin van BF4 een setup gehad die ook met low settings 30 FPS haalde en in multiplayer was dit voor mij niet speelbaar omdat je eigenlijk een seconde achterloopt op je tegenstander. Na mijn setup veranderd te hebben was ik ineens weer stukken beter tijdens grond gevechten. Het was niet dat de beeldkwaliteit slecht was maar het was gewoon stukke moeilijker een tegenstander neer te maaien.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
Ik denk dat daarom er voornamelijk grafische kaarten tussen de €200-300 worden aangeraden. Duurder heb je vaak pas nodig bij extremere gevallen.

Daarnaast zijn sommigen toch wat kritischer op beeldkwaliteit. En onder het mom van het kan mooier dus ik wil het mooier wordt er toch een krachtige graka aangeschaft.

Overigens zijn nieuwe grakas vaak rebrands van vorige architecturen. Dus in die zin wordt je bij wijze van wel een oor aangenaaid.
Zelf vind ik het pas interessant om te upgraden als mijn favo games niet soepel te spelen zijn en er een nieuwe architectuur is. Dan zal het weer een graka van rond de €300 worden.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-02 12:47
vaak zijn nieuwere videokaarten uitgerust met een hogere clockfrequentie en meer geheugen om textures sneller in te laden. het zorgt voornamelijk voor soepelere ervaring. De hoeveelheid eyecandy word grotendeels bepaald door de ontwikkelaar en hoe efficient die de engine heeft ontwikkeld. nieuwe features zijn eerst naar verhouding inefficient, maar worden in latere ontwikkelstadia (met patches en betere drivers voor videokaarten) efficienter.

Als je het nieuwste van het nieuwste wilt dan is een topsegment kaart te rechtvaardigen. ben je met iets minder te vreden, dan kan een kaart van rond de 200 euro uitkomst bieden. Het blijft hoe dan ook een concessie.

Feit is wel dat de ontwikkelingen doorgaan en de videokaarten dus zwaarder zullen worden na verloop van tijd. Eens in de zoveel jaar wordt er een nieuwe DirectX versie uitgegeven waarvoor een nieuwe standaard wordt ontwikkeld, uiteraard met bijbehorende merchandising in de vorm van videokaarten.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Verwijderd

Topicstarter
Djampire schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:59:
De hoeveelheid eyecandy word grotendeels bepaald door de ontwikkelaar en hoe efficient die de engine heeft ontwikkeld. nieuwe features zijn eerst naar verhouding inefficient, maar worden in latere ontwikkelstadia (met patches en betere drivers voor videokaarten) efficienter.
Dus dan heeft het weinig zin om bij de release van bvb. DX12 meteen een DX12-kaart aan te schaffen.

Inmiddels is DX11 toch al een tijdje uit, maar het filmpje in de openingspost laat toch ook weinig verschil zien.

Rond het jaar 2000 werden er veel grotere sprongen genomen in grafische kwaliteit. Maar het heeft ws. ook te maken met het feit dat je steeds meer rekenkracht nodig hebt voor een beetje extra realisme.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-02 12:47
@cyberblizzard dat klopt inderdaad. DX12 zal er voorlopig nog niet komen. kleine updates van DX krijgen vaak een nummer of een letter, bijvoorbeeld DX11.2 of DX11.2a. dat zijn kleine updates die bepaalde zaken efficienter maken.

een grote update van DX11 naar een nieuwe serie; DX12 is een grotere update die nieuwe functionaliteit doorvoert, vaak op het gebied van geheugenmanagement en verdeling van workload tussen CPU en GPU.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:09

M2M

medicijnman

Alsof een directX versie bepaald wat de beeldkwaliteit van je game is. De enige reden dat een midrange kaart genoeg is voor de games die nu op de markt zijn, is omdat veel games ook voor consoles ontworpen zijn. Met name de generatie voor de huidige (X360 en PS3) zijn dermate "veroudert" dat er ook weinig wordt geïnvesteerd in meer beeldpracht.

Er zijn genoeg mensen die vinden dat de grafische pracht en praal er nu al levensecht uit ziet. Met wat high-res texturewerk op full HD en fanatiek veel tesselation kun je inderdaad de mooiste plaatjes van het beeldscherm toveren. Maar zodra er veel decals en high poly werk wat verder weg gerendered moet worden laten veel game engines het afweten. De zogenoemde draw distance. Ook destruction models zijn in de regel ver te zoeken waarbij afgebrokkelde gebouwresten gewoon de grond in verdwijnen. Daar is nog veel winst te halen want een echte puinzooi zul je in de meeste games niet kunnen maken.

Hopelijk wordt dat wat anders met de nieuwere generatie consoles, die naast wat extra processorkracht, ook gelukkig wat meer geheugen meegekregen hebben.

-_-

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

is dat omdat ze helemaal overgaan op mantle of?

Ontopic, het ligt aan je resolutie en eisen wat voor soort videokaart je het beste kan nemen.

tot 1080p
tot en met de 770 of r9 280x

1440p
vanaf de r9 280x -> oneindig

Ik heb zelf een r9 280x op 1440p en vind alles op high-ultra wel genoeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Frozen op 16-01-2014 14:27 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:49
Ik heb een GTX 780 gekocht puur omdat ik nu eindelijk Crysis 1 op 60 FPS kan spelen...eindelijk na 6 jaar ;-)

Maar zonder gekheid kun je met een high-end kaart langer vooruit. Mijn vorige, en GTX580 kan vandaag de dag nog prima mee en deze heb ik toch wel een tijdje gehad. Een kaart van 500 euro welke je 2 jaar houdt kost 20 euro per maand, of 8 biertjes per maand, of ~0,2581 biertje per dag.

....voor mij is het ook een beetje luiheid omdat ik niet elke keer met de instellingen wil spelen om het maximale eruit te kunnen halen. Daarnaast zijn er ook een aantal mooie features en technieken bijgekomen en voor velen zal het ook een hobby zijn, of een prestige kwestie om je systeem up-to-date te houden.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56
Stef602 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:25:
[...]

is dat omdat ze helemaal overgaan op mantle of?

...
Millman heeft het artikel niet goed gelezen. Er staat in dat in de nabije toekomst er geen DX12 komt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Eigenlijk gaat dit vooral over 'koopmotieven'. En daar zijn er honderden van. Ik denk dat de volgende overwegingen bij een GPU een grote rol spelen:

- Wat ben je gewend?
Ik heb jarenlang zo'n beetje alle games op een 'supermarkt' PCtje gespeeld. Je weet wel, zo'n ding van de Aldi. 1 Ghz op je cpu was destijds al heel wat. Wat voor GPU zat erin? Geen flauw idee. Sommige games draaide ik op een schamele 15-20 fps, maar toch speelde ik ze grijs. Met wat meer kennis van zaken had ik tegen diezelfde situatie misschien wel gezegd: dit wíl ik zo helemaal niet spelen, kan veel beter. Maar wat je niet kent, mis je ook niet. Dit is ook de hoofdreden dat veel 'casual' gamers geen meerwaarde zien in enorme gaming rigs.

- Wat is het je waard?
Uiteindelijk hangt elke overweging af van je beurs, en vooral, de waarde die je aan die soepele game ervaring hangt. Sommigen willen gewoon een spelletje spelen, en niets meer dan dat. Die zullen echt geen GPU van 300-500 euro kopen. Anderen willen de beste ervaring die je kunt hebben - die vinden dat 300-500 euro waard.

- Future proofing
Hoe hoger je gaat zitten, hoe langer je met je kaart kan doen. Jouw GTX 275 was voor zijn tijd een high-end kaart. Eigenlijk heb je zelf al ervaren dat die 'grote aankoop' bizar lang mee kan, je bent zelf verrast over hoe goed BF4 er nog uit ziet. Dat zegt genoeg - high-end is duur, maar je kan er langer mee vooruit en vooral de waardevastheid ligt een fractie hoger als bij midrange en zeker budget.

- Preference & Reference drift
Persoonlijk denk ik dat dit de nummer 1 overweging is die onbewust bij veel mensen (vooral jeugdige) een grote rol speelt. Een dikke GPU / PC is een stukje status, en wat ook meespeelt hierbij zijn de economische principes van reference drift: 'ik zie anderen die het ook kopen, dus wil ik het ook - als zij het kopen, dan zal het wel goed zijn'.

Conclusie: waarde is subjectief.

My two cents.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:56
Vayra schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:21:
...

- Future proofing
Hoe hoger je gaat zitten, hoe langer je met je kaart kan doen. Jouw GTX 275 was voor zijn tijd een high-end kaart. Eigenlijk heb je zelf al ervaren dat die 'grote aankoop' bizar lang mee kan, je bent zelf verrast over hoe goed BF4 er nog uit ziet. Dat zegt genoeg - high-end is duur, maar je kan er langer mee vooruit en vooral de waardevastheid ligt een fractie hoger als bij midrange en zeker budget.
Dit geldt niet alleen voor high-end kaarten. Ik heb met een HD 4670 bijna vijf jaar lang games gespeeld. En dat waren echt niet alleen oude spellen. Het ligt maar net aan je eisen qua resolutie en grafische instellingen hoe lang een kaart mee kan gaan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Vayra schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:21:

- Future proofing
Dit is een heel goed punt en was voor mij dus ook de reden om mijn 2x6870 uit de deur te doen , de kaarten waren leuk en betaalbaar maar ze waren zelf in crossfire niet de sterkste. vervolgens ben ik een tijdje gaan oriënteren en heb daarna flink wat geld in 1 kaart gestoken. De kaart die ik nu dus heb moet in mijn ogen ook minimaal 4 jaar meegaan of er moet een upgrade uitkomen die weer 2 keer zo goed is , net als wat ik nu dus gedaan heb.
- Preference & Reference drift
Persoonlijk denk ik dat dit de nummer 1 overweging is die onbewust bij veel mensen (vooral jeugdige) een grote rol speelt. Een dikke GPU / PC is een stukje status, en wat ook meespeelt hierbij zijn de economische principes van reference drift: 'ik zie anderen die het ook kopen, dus wil ik het ook - als zij het kopen, dan zal het wel goed zijn'.
Dit was de andere reden dat ik mijn huidige kaart heb gehaald , exclusiviteit. Niemand anders in mijn omgeving heeft een dergelijke kaart en ik word toch altijd weer een vrolijk* als mensen vragen wat mijn FPS is in bepaalde games.

*Epeen +100

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 16:51

johnneman

rofl de bofl

Eperium schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:28:
Maar zonder gekheid kun je met een high-end kaart langer vooruit. Mijn vorige, en GTX580 kan vandaag de dag nog prima mee en deze heb ik toch wel een tijdje gehad. Een kaart van 500 euro welke je 2 jaar houdt kost 20 euro per maand, of 8 biertjes per maand, of ~0,2581 biertje per dag.
Daarnaast kun je een videokaart vaak ook nog wel voor 100 euro verkopen. Als je met die gedachte een R9 290 haalt en de afschrijving over 3 jaar smeert, kost 'ie nog maar 3 biertjes per maand :)

* johnneman probeert een dure aankoop voor zichzelf goed te praten :P

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Verwijderd

Een snelle kaart koop je merendeels voor inderdaa, future-proof.

Stel dat game Y of Z uitkomt dan wil je die gelijk max kunnen spelen. Met een kaart van 4+ jaar oud is dat toch even anders.

Aangezien ik nauwelijks meer game maakt het me niet zoveel meer uit wat voor een kaart ik gebruik. Als ik dan toch een spelletje wil spelen is het wel zo prettig gewoon met een high-end kaart in je PC te zitten. :)

• JBplap
  • Niet online

JBplap