Per ongeluk symbolic link over map geschreven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb per ongeluk een symbolic link de bestaande map laten overschrijven.

Normaal doe je dus in Terminal:
ln -s [doelmap waar de symbolic link naartoe refereert] [locatie waar de symbolic link wordt opgeslagen]

Echter ik heb die 2 omgedraaid.

Na het verwijderen van de symlink kreeg ik de originele map niet terug. Ik ben gelukkig geen data kwijt, omdat ik de map nog op een andere computer had staan.

Mijn vraag is echter: zwerft er nu ergens op mijn harde schijf een onzichtbare map rond die ruimte inneemt? Het zou wel zonde zijn want de map was 5 GB, en mijn SSD is slechts 256 GB groot.

edit: in boot camp kon ik de folder niet zien staan. Zou dat betekenen dat de folder echt weg is, of zijn er andere manieren om te checken of er ergens een 'invisible' folder rondzwerft?

[ Voor 13% gewijzigd door _Christiaan_ op 16-01-2014 01:09 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Watheb je er zelf al aan gedaan? Google?

Google: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1529022.html

Werkt dat voor jou?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook al gegoogled, en ik ben ook die link tegengekomen die jij noemt. Echter aangezien het om mijn primaire schijf gaat, kan ik die niet unmounten. De enige semi-manier om te unmounten is volgens mij om in een ander OS te booten (bijv. via boot camp)

Het lijkt er echter op dat hij hem wel op de correcte manier heeft overschreven. Ik had vlak daarvoor boot camp aangemaakt, waarbij ik me kan herinneren dat de mac-partitie 110 GB vrije ruimte had. Daarna heb ik een Windows8 image verwijderd, die rond de 3 GB groot was, en ik heb de symlink gefaild en direct de oorspronkelijke map weer teruggekopieerd. Aangezien ik nu 113 GB vrije ruimte heb, ga ik er maar vanuit dat de overgeschreven map niet meer ergens rondzweeft.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eerst: ik heb geen Mac-ervaring, dus post dit vanuit Linux-kennis.
_Christiaan_ schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 00:54:
Normaal doe je dus in Terminal:
ln -s [doelmap waar de symbolic link naartoe refereert] [locatie waar de symbolic link wordt opgeslagen]

Echter ik heb die 2 omgedraaid.
Ik kan dat ook maar niet onthouden, en wissel het regelmatig om. Er ontstaat dan op de doellokatie een simlink naar z'n eigen naam in de directory. De simlink overschrijft niks.
MIjn gok is dan ook dat je bij het verwijderen van de "simlink" de directory waar je naar had willen verwijzen hebt verwijderd. Kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dat is een mogelijkheid. Ik heb na het verkeerde symlink commando een 'rm' commando in de terminal getypt waarna ook de symlink verdween. Misschien dat het rm commando ook de originele map heeft verwijderd?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:53

Hoite

Goed verhaal

_Christiaan_ schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:21:
Dat is een mogelijkheid. Ik heb na het verkeerde symlink commando een 'rm' commando in de terminal getypt waarna ook de symlink verdween. Misschien dat het rm commando ook de originele map heeft verwijderd?
Kijk eens in je terminal-history en post het RM-commando dat je hebt gebruikt?

even uit m'n hoofd
code:
1
rm -rf /doel/map/*
- verwijderd de inhoud van de hele map
code:
1
rm -rf /doel/map/symlinknaam
- zou alleen de symlink moeten verwijderen

[ Voor 17% gewijzigd door Hoite op 16-01-2014 13:35 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tip voor de volgende keer. GEBRUIK NOOIT "rm -rf"!!! Ik geloof dat dat het eerste was wat ik naar mijn hoofd gegooid kreeg toen ik met Linux/Unix/osx aan de slag ging.
De volgende keer doe je per ongeluk rm -rf / en je bent alles kwijt.

Zoals het er nu inderdaad uitziet heb je niet de symlink verwijderd, maar de folder zelf.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sircuri schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:28:
Tip voor de volgende keer. GEBRUIK NOOIT "rm -rf"!!! Ik geloof dat dat het eerste was wat ik naar mijn hoofd gegooid kreeg toen ik met Linux/Unix/osx aan de slag ging.
De volgende keer doe je per ongeluk rm -rf / en je bent alles kwijt.
"With great power, ..."

Ik gebruik heel vaak `rm -rf`. Het voorkomt 10.000 meldingen als de permissies/users in heel veel subdirectories anders staan.
`rm -rf /` heb ik nog nooit per ongeluk gedaan. Wel `rm -rf .*` vanuit /tmp, zonder me te realiseren dat .* ook .. bevat en je dus netto op `rm -rf /` uitkomt.. Tegenwoordig verwijderd rm ".." niet meer, toen nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hoite schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:33:
[...]

Kijk eens in je terminal-history en post het RM-commando dat je hebt gebruikt?

even uit m'n hoofd
code:
1
rm -rf /doel/map/*
- verwijderd de inhoud van de hele map
code:
1
rm -rf /doel/map/symlinknaam
- zou alleen de symlink moeten verwijderen
Oké ik heb even de terminal history bekeken. Ik noem de 5 GB map waarin al mn bestanden stonden even "map met inhoud'.

In chronologische volgorde:
code:
1
 sudo rm -rf [pad van de map met inhoud]

code:
1
ln -ls [map waar de symlink moest komen te staan] [map met de inhoud] (Dit was dus foutief!!!!!)

code:
1
rm [pad van de foutieve symlink; deze string was dus precies hetzelfde als de originele map met de inhoud]

Toen heb ik de originele map weer op zn plek gekopiëerd met exact dezelfde naam als eerst

code:
1
code voor het correct plaatsen van de symlink

Die eerste roept vraagtekens op. Het lijkt wel alsof ik eerst de map met de inhoud heb verwijderd en daarna de symlink daar heb neergezet. :') Kan me echter niet herinneren dat ik dat heb gedaan. Maar de terminal geeft onverbiddelijk aan dat ik dat heb uitgevoerd... Weird.

NOSIG

Pagina: 1