ASrock z87 extreme4 herkend hd103sj niet

Pagina: 1
Acties:

• Warboy
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-03-2025
Ik heb net een nieuwe systeem in elkaar gezet waarbij ik mijn oude hdd heb hergebruikt. Alleen wordt mijn samsung f3 hd103sj niet herkend door het moederbord. Een bios update hielp niet.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

• bobsquad
  • Niet online
meer info is wel gewenst zoals ziet de bios hem wel? kabels gecontroleerd? zie je hem alleen in het OS niet? mobo info? bios info?

Kijk we willen je best helpen op tweakers maar meer info is wel gewenst.

Verwijderd

Op de z77 heb je een aparte controller voor sata toestellen en die staat standaard uit... Zou hem gewoon eens van poort veranderen

• Warboy
Hier wat meer info over het systeem:
MOBO: ASrock Z87 extreme4 BIOS: ver. 2.60
Intel I5-4670K.
HDD: Samsung F3 HD103SJ

De HDD wordt dus niet herkend door het moederbord/bios. Ik heb nog geen besturings systeem op dit systeem draaien omdat ik juist aan het controlleren was in de bios of alle hardware goed werd herkend.

Het volgende heb ik al geprobeerd.
BIOS update, Verschillende SATA poorten, ander SATA kabeltje, andere hdd's/ssd's los gekoppeld en alleen samsung aangesloten.

Niks heeft geholpen, enige wat het ding doet bij opstarten is de Spin up en als een gek klikken. Waarna een minuut hij het opgeeft en dus weer uit gaat.

Nu heb ik al wat onderzoek gedaan, maar er zijn niet veel mensen met dit probleem. Ik kwam wel een dergelijke situatie tegen met een oudere chipset waarbij de firmware updaten van de HDD de oplossing zou zijn.

ZIjn er nog meer mensen die met deze hdd iets vergelijkbaar heeft gehad?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En wat gebeurd er als je de HDD weer in het oude systeem zet?

Verwijderd

Warboy schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:24:

Niks heeft geholpen, enige wat het ding doet bij opstarten is de Spin up en als een gek klikken. Waarna een minuut hij het opgeeft en dus weer uit gaat.
Klinkt als een overleden schijf.....

• Warboy
Reepje schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:10:
En wat gebeurd er als je de HDD weer in het oude systeem zet?
Helaas is dit niet mogelijk, ik heb hiervan de voeding, gpu en cpu koeler hergebruikt dus mijn oude pc is out of order... Hij deed het nog wel prima voordat ik hem had over geplaatst

[ Voor 9% gewijzigd door Warboy op 16-01-2014 12:26 ]

• Warboy
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:22:
[...]

Klinkt als een overleden schijf.....
Deze conclusie wil ik nog niet trekken.. ook om het feit dat het mn backupschijf is :(

• bobsquad
  • Niet online
Dus je hebt nog een andere schijf waar alle info opstaat?

Zet die eens in je systeem

p.s. je kunt als je achter elkaar post de edit knop gebruiken ;)

• Warboy
bobsquad schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:03:
Dus je hebt nog een andere schijf waar alle info opstaat?

Zet die eens in je systeem

p.s. je kunt als je achter elkaar post de edit knop gebruiken ;)
Ja en nee, de SSD waarvan ik backup heb gemaakt staat op de samsung. Maar er staan dus ook nog meer backups op die ik niet meer heb. Long story short, de samsung kan en mag niet dood:P

Ga vanavond de hdd op een ander systeem aansluiten om te kijken of hij het nog doet

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een tikkende niet opstartende schijf is of kapot, of krijgt niet genoeg van de voeding.
Aangezien je de boel hebt overgezet zou je dus goed een kabelbreukje kunnen hebben, of de contactjes (op kabel of schijf) zijn niet helemaal lekker meer.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Kun je de schijf niet in een ander systeem testen? Zoals Reepje zegt kan het zijn dat de schijf niet genoeg aan stroom krijgt geleverd.

wat overigens soms wordt vergeten is de sata voedingskabel, zeker dat deze ook is aangesloten?

• Warboy
Heb hem getest op mn oude mobo, de hdd is idd vermoord door mn nieuwe pc..

Kan er niet 100% zker van zijn maar heb meer mensen gevonden waarbij de samsung hd103sj in combo met z87 niet werkte waarna de hdd ook dood ging.

Voor iedereen met een samsung f3 hdd controleer je firmware en indien nodig upgrade die voor je hem aansluit op een mobo met nieuwe intelchipset want dat scheelt je waarschijnlijk de kosten voor een nieuwe schijf.

Iedereen bedankt voor zijn of haar hulp!

Verwijderd

Warboy schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:20:
Kan er niet 100% zker van zijn maar heb meer mensen gevonden waarbij de samsung hd103sj in combo met z87 niet werkte waarna de hdd ook dood ging.
Dat is hier i.i.g. niet zo, verder lijkt mij dat erg ver gezocht.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 17:41

r44

Je kan bij Seagate een tool downloaden waarmee je de schijf kan testen.

http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/

44

Pagina: 1