Toon posts:

Nieuwe PC/Workstation (graag jullie mening / advies)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe PC. Ben er één aan het samenstellen en ben benieuwd naar jullie mening. De PC dient voor mij aan de volgende eisen te voldoen:

- Gaat 5 - 7 jaar mee;
- Draait 24x7 (voor 99,9% dan);
- Data opslag (Welke snelle toegang moet hebben);
- Experimentele (test) setups met Hyper-V / VMware / virtuele servers en Cisco IOS / Catalyst apparatuur;
- Development / Testing (komt af en toe compilatie van grote paketten zoals Glibc e.d. bij kijken);
- Zo af en toe om te gamen (Avond uren en weekenden);
- Gaat de volgende OSen draaien: Microsoft Windows 8.1 Professional, Gentoo Linux;
- Stabiliteit gaat voorop;
- Er wordt niets overgeklokt, vanwege stabiliteit;

Specificaties:
Tower: SilverStone RAVEN RV04 Full Tower
Power Supply: Enermax Platimax 850W
Moederbord: ASUS P9X79 WS
Processor: Intel Xeon E5-1650 V2
Koelpasta: Arctic Silver 5
Koeling: SilverStone Tundra TD03 Gesloten Waterkoeling
Geheugen: Kingston ValueRAM 16GB DDR3, ECC, 1600MHz, Unregistered (4x 4GB)
Grafische Kaart: ASUS Geforce 780 GTX (3GB Videogeheugen)
Geluidskaart: Creative Sound Blaster Recond3D Fatal1ty Professional
Controller:: RAID Controller: LSI MegaRAID 9260-8i (incl. BBU)
Harde Schijven: 2x Western Digital RAID Edition 4 2TB SATA Harde Schijf (RAID-1, wordt gekoppeld op LSI MegaRAID 9260-8i d.m.v. SAS -> SATA breakout kabel);
Harde Schijven: 2x Western Digital VelociRaptor 1TB SATA Harde Schijf (RAID-1, wordt gekoppeld op LSI MegaRAID 9260-8i d.m.v. SAS -> SATA breakout kabel)
Optische Drive: Plextor PX-891SA SATA DVD-/+RW
SSD: Samsung 840 Pro 256GB (wordt overgezet uit oude PC);
Muis: Logitech G500s Gaming Mouse
Keyboard: Logitech G510s Gaming Keyboard
OS: Microsoft Windows 8.1 Professional / Gentoo Linux (beide x64 uiteraard)

Voor de boxen, headset & monitor hergebruik ik mijn oude apparatuur.

Ik ben voor Socket 2011 gegaan vanwege de 40 PCI-E lanes t.o.v. 16 op Socket 1150.

Ik heb gekozen voor Intel Xeon en geheugen met ECC ondersteuning vanwege stabiliteit, betrouwbaarheid en langdurig gebruik, dat weegt bij mij hoger dan performance. Verder gekozen voor degelijke koelpasta en koeling (iemand die hier anders adviseert?)

Het moederbord heb ik gekozen vanwege de aanwezigheid van 2x Intel Server NIC (welke in mijn ervaring beter / stabiel werken met VLAN / NIC Teaming etc. dan Realtek, Marvell of soortgelijke merken) voor het testen van diverse opstellingen met Cisco IOS / Catalyst / ASA apparatuur.

Verder is mijn idee is om de SSD op de Intel X79 Onboard AHCI controller aan te sluiten en deze te gebruiken voor het besturingssysteem en veelgebruikte applicaties. Daardoor kan ik de "Boot Option ROM" voor de RAID controller uitschakelen, wat veel opstarttijd scheelt en de RAID controller in het besturingssysteem via Plug and Play gedetecteerd wordt.

Met de 2x 2TB SATA harde schijven (in RAID-1) is het idee om de algemene data en de Hyper-V / VMware images op te plaatsen.

De 2x 1TB VelociRaptor harde schijven zijn bedoeld voor de opslag van games en database data voor development op op te slaan.

De opslag is berekend op toekomst.

Grafische kaart, Geluidskaart, Muis en Toetsenbord zijn uiteraard gekozen om te kunnen gamen. Naar mijn inzien, zou dit met gemak de meest recente games op de hoogste kwaliteit aan dienen te kunnen op 1920x1200x32@60 (de Xeon zou volgens benchmarks geen beperking / bottleneck mogen zijn; iemand hier ervaring mee?)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die xeon is gewoon een 4930k met extra's, snel zat natuurlijk.

Wat ik me wel afvraag is of je 6 cores met 12 threads echt echt goed gaat gebruiken?

Want een xeon 1240v3 systeem gaat in games niet veel tot niet trager zijn bijv, en dat kun je ook met ecc uitrusten op bijv. een p9d-ws..

Voordeel aan 1150 is niet alleen de prijs maar ook dat je bijv. 6 ipv 2 sata 600 poorten heb, de vraag is dan of je die LSI controller nog wel echt nodig hebt. De Intel sata controller is echt heel prima.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me niet om de 6Gbps SATA poorten, maar om het feit dat het een hardwarematige RAID is, welke een PCI-E x8 slot nodig heeft, waarbij ik met S1150 te weinig PCI-E lanes hebt (waardoor bijv. de grafische kaart weer trager is, of het misschien niet naar behoren werkt.

Heb zelf vroeger een onboard Intel Chipset RAID (software) gebruikt, i.c.m. een moederbord, dat na een BIOS flash zijn RAID instellingen en data kwijt was; alle data weg (ook na opnieuw opbouwen). Verder levert het geen extra snelheid op, vandaar de losse RAID controller en het S2011 socket.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar je draait raid 1 toch, daar heb je uberhaupt niet zo'n controller voor nodig? Ik weet bijna zeker dat de performance op de intel poorten hetzelfde of beter gaat zijn. Die BBU is ook leuk maar echt nodig?

Die bios flash icm raid problematiek is natuurlijk lastig maar hoe vaak doe je dat nou? Ik neem aan dat je wel over backups nadenkt, dan lijkt me ook data verlies na zoiets incidenteels een non issue.

Trouwens met bijv. een p9d-ws of ander 1150 moederbord zouden een 780 en een LSI allebij samen op 8x pci-e snelheid lopen, en dat is eigenlijk geen probleem. Er schijnt vaak geen verschil te zijn tussen je gpu op 8x en op 16x draaien.

Je kunt het geld van de 6-core, raid controller en 2011 ook in extra SSD's stoppen om je images op te zetten? En dan heb je ook nog eens een zuiniger systeem en misschien geld over voor een toekomstige upgrade.

Als je zeker weet dat die 6 core vaak vol belast wordt dan heeft socket 2011 natuurlijk meer zin, maar ik heb geen zicht op jouw belasting.

Niet dat ik je hardware-fest wil verstoren maar het klinkt als ietswat overkill?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik dit inderdaad niet nodig Een goede quad-core heb ik op z'n minst wel nodig. Zeker met package compilation krijg ik deze toch naar de 80 - 90% gebruik soms (maar langer wachten kan natuurlijk geen kwaad :P ) Zit nu naar de E5-1620 te kijken voor kostenbesparing (zelfde socket).

Software RAID (althans Chipset RAID) is voor mij echt een no-go, dan nog liever Microsoft Windows / Linux software RAID. Ik heb er zelf teveel problemen mee gezien en gehad om daarvoor te kiezen. Bovendien maakt de Intel RST niet eens gebruik van het lezen van beide schijven om betere read performance te krijgen in RAID-1 (althans dat was bij de voorgaande versies zo, de huidige status weet ik niet).

Verder heb ik net zitten kijken naar vervanging van RAID Controller + BBWC + harde schijven + Processor (omzetten naar I7 S1150) met SSD's. Dit levert zo'n 1500 euro besparing op. Echter kost een degelijke SSD (Samsung bijv.) van 1TB al gauw 500 euro. Voor dat geld heb ik er dus 3, maar daar ga ik te weinig opslagcapaciteit aan hebben helaas.

Even ter vergelijking met m'n huidige systeem van +/- 4,5 jaar oud:

Enermax 650W PSU
Intel Core i7 860
Intel DP55WG moederbord (S1156; doet raar af en toe met booten; tijd voor vervanging IMO)
Kingston HyperX 8GB Geheugen DDR 1333 (4x 2GB)
MSI Geforce GTX 460 (1GB RAM) (Stottert bij Very High of Ultra regelmatig in games; Medium / High gaat goed, maar tijd voor vervanging imo)
Creative XF-i Geluidskaart (Emu20k2 Chip)
LSI 3Ware 9650-4LPML SATA HW RAID Controller (256MB Cache) (ondersteung Windows 8 / 8.1 niet goed, crasht steeds, enkel Windows XP / 7 werkt goed; tevens geen UEFI ondersteuning)
2x WD VelociRaptor 300GB in RAID-1 (te weinig schijfruimte)
2x Seagate Barracuda 7200.7 500GB in RAID-1 (te weinig schijfruimte)
1x Samsung 840 Pro 256GB SSD