• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-03 15:17
Beste medetweakers,

Voor mijn vriendin die graag wat proffesioneler bezig wil met het digitaal tekenen ( Ze wil graag beginnen met haar portfolio voor de opleiding game design ) ben ik opzoek naar een mooie teken tablet.

Je hoeft niet ver te zoeken of je komt automatisch op het merk Wacom, en dan zeer speciafiek de bamboo of de intuos. Helaas zijn de meeste topics en discussies over de teken tablets flink verouderd ( 2007-2010 ) en zorgt dit naar mijn mening voor een iets minder accuraat beeld. Vandaar dat ik te rade schiet bij de ( bijna ) al wetende tweakers.

De vraag word heel direct : Wat is een geschikte digitaal teken tablet voor semi-proffesioneel teken gebruik ?

Wat prijs betreft zitten er niet de grootste restricties op, maar ik denk dat we toch een max. moeten stellen op de 150 euro, tenzij er een hele goede beargumentatie plaats kan vinden waarom dit limiet niet realistisch is.

Ook is het geen probleem om de tablet 2e hands aan te schaffen, mocht dit verder geen problemen opleveren met functionaiteit en duurbaarheid.

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen want zoals met veel dingen zie ik door de bomen het bos niet meer met alle teken tablets.

Alvast bedankt. _/-\o_

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04:17
Zoals ik het zie heb je de intuos 2,3,4 en 5 op verschillende maten en dan ook nog die bamboo dingen.

Kennissen van mij werken nog op de 3. Gaat prima, zo heeft de 5 bijvoorbeeld Touch bediening. Ach je geeft erom of niet.

Belangrijker is het formaat waar je op wil werken. Je moet je bedenken dat de pen en cursor een op een in verhouding met je monitor bewegen. Dus met een kleinere wacom beweegt je cursor meer dan bij een grotere wacom met een beweging van je pen met de zelfde afstand. (wellicht is er een softwarematige optie om dit te tunen). In andere woorden een grotere wacom werkt prettiger en preciezer.

Bij sommige tweedehands wacoms zijn er krassen ontstaan die je voelt als je tekent. Dat werkt niet prettig en let daarop als je hem aanschaft.

Ik zou, zeker met het oog op professioneel werk gewoon wat meer budget uit trekken en diegene uitzoeken waarop je vriendin het prettigst werkt.
Dat lijkt mij minstens een A3 formaat intuos te zijn. Dan maakt t versie nummer niet zo gek veel uit, nieuwere zullen wat preciezer zijn. En zo kan de 5 ook draadloos geloof ik.

• Gillded
We zijn inderdaad na een beetje discuseren en zoeken er op gekomen dat de beste optie een intous 4 medium is, dit omdat ze hem ook mee moet nemen. Iemand evaring met deze teken tablet ?

• analogworm
Zelf heb ik de intuos 4 A3 op mijn bureau liggen hier. Die neem je niet zo makkelijk mee. Ik gebruik hem zelf voornamelijk Photoshop, niet zo veel tekenen maar meer maskertjes bij werken.

Wat zou je graag willen weten? Dan kan ik het of uitproberen of misschien weet ik het zelfs al.

Overigens zie ik in de pricewatch enkel nog maar de
pricewatch: Wacom Bamboo Pen v3
pricewatch: Wacom Intuos Pen&Touch M (FR/NL)
pricewatch: Wacom Intuos Pro M, FR & NL

op verschillende maten. De intuos 4 lijkt zo snel nieuw niet meer leverbaar te zijn. En ze hebben blijkbaar dus een nieuwe lijn Intuos opgezet, als een soort middenmaat. De oude intuos serie hebben ze opgewaardeerd naar pro.

zo op het eerste oog lijkt het verschil tussen pro en niet pro intuos enkel de knoppenlayout.

Ik heb dus ervaring met de pro serie versie 4 en 2. Nu ben ik zelf ook wel benieuwd naar de verschillen, dus vraag maar raak.

[Voor 60% gewijzigd door analogworm op 16-01-2014 12:11]

• Gillded
Niet echt speciafieke vragen, alleen de vraag of die functioneel goed is voor het gebruik van tekenen en designen ? of dat we dan beter een ander type kunnen halen ?

• analogworm
De intuos 4 is zeker geschikt om te teken en designen. (ze hebben die serie niet voor niets opgewaardeerd naar pro lijkt mij zo) Die vrienden van mij maakte echt de mooiste dingen ermee. (al gebruikte zij wel de grote versie)
Van pixelart tot 'waterverf schilderijen' tot volledige backgrounds zoals je in rayman zou zien.

Nu ik zo over na denk, zou een intuos Touch & pen voor mij ook prima werken. Het verschil met de pro versie is het aantal druk niveaus (1024 vs 2048) waarvan ik niet kan zeggen hoe erg je dat merkt omdat ik niet precies genoeg werk daarvoor. Al kan ik mij voorstellen dat met tekenen je het verschil wel merkt, omdat je echt supperdunne laag voor laag een tekening opbouwt.

En het verschil zit hem in de knoppen op de intuos zelf. Op de pro versie zitten een aantal programmeerbare knoppen die ik zelf nooit gebruik. Ik vind het,makkelijker om shortcuts enzo via het toetsenbord te doen. En volgens mij deden die vrienden van mij dat ook.

[Voor 49% gewijzigd door analogworm op 16-01-2014 12:24]

• Gillded
Sorry voor de late reactie, beetje vreemde dagen gehad ;).

We hebben besloten voor de Intous Pro te gaan en dan de medium variant.

Bedankt voor de antwoorden.

• Marcel94
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 21:24
Ik ben ook op zoek naar een Wacom tablet, echter is mijn budget iets lager. Ik wil max. €100 uitgeven, welke zouden jullie mij aanraden?

Ik heb al even zitten zoeken op het forum en in de pricewatch en dan kom ik uit op de één van de volgende:
pricewatch: Wacom Intuos Pen & Touch S (FR/NL)
pricewatch: Wacom Bamboo Pen & Touch v3
pricewatch: Wacom Bamboo Bamboo Fun S Pen & Touch

Wat is dan de beste keus, of zie ik er nog één over het hoofd?

• analogworm
Gillded schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:09:
Sorry voor de late reactie, beetje vreemde dagen gehad ;).

We hebben besloten voor de Intous Pro te gaan en dan de medium variant.

Bedankt voor de antwoorden.
Graag gedaan. En is je vriendin er blij mee?

• Gillded
We gaan het hopen analogworm haha, hij moet nog komen ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dapao
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-07-2019
Ik heb een XP-Pen Artist 15.6 Pro Graphic Display Tablet ( Ziet u uw tekening op het tekentablet ) en een oude Wacom Intuos (voor mee naar school) en het werkt echt top! Ik merk niks van vertraging op het scherm hoor :n overigens zijn de Wacom Intuos's van nu niet echt meer om te tekenen.

Voor te tekenen zijn enkele apps op de markt die imo goed genoeg zijn, niet zo uitgebreid als photoshop, maar voor te tekenen echt goed genoeg. Tekenen met layers, ondersteuning voor drukgevoelig pennen (hoe precies reageert het tablet op hoe hard u drukt met de stylus) Dat kan allemaal gewoon .

Wel een grote maat kiezen, want met een hele kleine werkt het niet zo makkelijk. des te groter het oppervlak des te preciezer kunt u tekenen .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik vermoed dat TS al lang zelf ervaring heeft met het product. Het topic is 5 jaar oud ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee