Toon posts:

Wifi extender avies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Wifi blijft hier altijd een probleem, ik ben laatst over gestapt van KPN naar Ziggo en vanaf dat moment is het wifi bereik zeer klein geworden. Ik heb ziggo gebeld en ze hebben mij verteld dat ze geen draadloos netwerk garanderen 8)7 dus ik heb even rond gekeken en kwam tot deze oplossing.

Nu zoek ik een Wifi extender van rond de 50-60 euro, mag ook wel wat meer zijn maar liefst rond die prijs met 300mbit en ook direct een switch.
Ik zie heel veel extenders met switchen maar die zijn allemaal 100mbit :'( . Ik zou graag een snellere switch erbij willen.
heeft 1 van jullie misschien een advies voor mij? O-)

groetjes,
Pasjonpi

Verwijderd

Topicstarter
ik kan hem trouwens met een netwerk kabel door het hele huis verbinden, ik hoop dat het zo sneller word. misschien heeft dit nog invloed op de keuze ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je draden hebt liggen cq makkelijk kunt trekken is het duidelijk:

Laat al die "extenders" (marketingspeak voor WiFi repeaters) heel erg links liggen en zoek een goede AP. Goedkoopste optie is om een router te nemen en als AP in te stellen (zoek in dit subforum voor stap-voor-stap guide hoe dat te doen). Dan heb je ook gelijk een ingebouwde switch :)

Mbt locatie: reden dat je WiFi-bereik veranderd is, is geheid omdat de locatie van je modem/router nu anders is dan toen je bij KPN zat. Voor WiFi is locatie alles. Als je overal in huis goede WiFi wilt hebben en één extra AP wilt gebruiken moet je dat ding ongeveer diametrisch tegenover de nieuwe modem plaatsen. Dus als de modem benden in de meterkast zit, kun je die AP best op zolder plaatsen. Als het je daarentegen om betere prestaties op dezelfde verdieping te doen is, dan kun je AP aan de overkant van die verdieping plaatsen (dus als Ziggo modem voor in huis is, AP achterin).

En dan de keuze van het apparaat. Budget is prima. Voor dat geld heb je een goede dualband (2.4GHz + 5GHz) WiFi router. Momenteel gaat m'n voorkeur snel uit naar TP-Link ivm redelijk tot goede prestaties voor relatief lage prijzen. Je zou kunnen kijken naar de WDR3600 en de WDR4300 - maar andere apparaten van een ander merk zijn ook prima. Beste reviews vind je op www.smallnetbuilder.com . Neem de reviews op Hardware.info met een enorm grote korrel zout, ze testen onder kunstmatig goede omstandigheden waardoor je geen realistischie indruk krijgt van wat er bij jou te verwachten is.

Tenslotte: zoek even uit wat je huidige modem/router exact kan. Relevant is vooral of het alleen 2.4GHz aankan, danwel 2.4GHz of 5GHz maar niet tegelijk, of zowel 2.4GHz als 5GHz tegelijk. Stel dat het de tweede is (m.i. meest waarschijnlijk), dan zou je kunnen overwegen om het op 5GHz te zetten en je nieuwe router/AP alle 2.4GHz te laten afhandelen en zo twee 5GHz APs te hebben (voor hoge snelheid op korte afstand) en een enkele 2.4GHz geval (voor oude meuk zonder 5GHz support en voor bereik verder weg waar geen van beide van de 5GHz APs komen).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor dit bericht! echt top.

Ik heb 6 plaatsen in mijn huis waar als ethernet uitgangen zijn. dus dat is heel erg fijn.

ik dacht dat een repeater beter was dan een router aangezien ik niet wil overschakelen van wifi netwerk, ik wil dus graag 1 netwerk houden.

ik ga het even uitzoeken

Thanks!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1 netwerk houden of niet heeft niets te maken met keuze repeater vs AP, je kunt met meerdere APs 1 netwerk maken en met repeaters verschillende netwerken. Is gewoon kwestie van instellingen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ah oke, dat wist ik niet.

Ik mag van ziggo van deze site:
https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/

een router uitzoeken en dan krijg ik de helft terug.
is dit denk je een betere keus?

super bedankt voor je hulp

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou niet zo snel Sitecom routers aanraden. Nog los van een paar echte maandagmorgenexemplaren is het een klein merkje met weinig community. Als iets mis gaat ben je aan de fabrikant overgelaten en iets als WRT kun je helemaal vergeten.

Dat gezegd, als je mag uitzoeken voor de helft van de prijzen op die site kun je een paar goede deals doen. Vooral de twee duurste routers zijn dan echt goedkoop, EUR 145 voor een goede WiFi-ac router is niet goedkoop, EUR 72.50 is daarentegen geen geld. De low-end gevallen vind ik minder overtuigend. Zet iig bij een Sitecom router *altijd* de 'Cloud Security' uit, dat vertraagt je verbinding ongelofelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
oke,

maar dan nog even voor de duidelijkheid ;)
welke denk jij dat beter is? mij lijkt toch dan dat die van 145 beter is?
(ik heb hier zelf weinig verstand van)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt af van je eisen - en kan een flink ingewikkeld verhaal worden.

Even zo kort mogelijk de factoren die WiFi-performance beinvloeden:
- 2.4GHz of 5GHz: 5GHz is sneller en stabieler, maar gaat minder goed door muren en vloeren. Niet alle apparaten ondersteunen het, maar het is ten zeerste aan te raden om het beschikbaar te hebben als je iets nieuws koopt.
- WiFi-standaard. WiFi-n is nu mainstream, WiFi-ac is nieuw en presteert IRL ongeveer twee keer zo goed als n, maar dan alleen in 5GHz (je kunt met een ac-AP wel nog via n verbinden op 2.4GHz). Alleen zeer nieuwe apparaten ondersteunen het.
- Aantal physical streams, ook wel MiMo configuratie genoemd. 1 is crappy, 2 is mainstream, 3 is high-end. "900" betekent meestal 3, "600" meestal 2, "300" meestal 1. 3 is daadwerkelijk bijna 3x zo snel als 1, maar beide apparaten (AP en client) moeten het ondersteunen. Je hebt 0,0 meerwaarde aan een AP die 3 aankan als geen van je clients 3 aankan. Enige clients die zeker 3 aankunnen zijn MacBook Pro's van na 2012.

Gezien je budget en je eisen gok ik dat je geen spul hebt liggen dat WiFi-ac aankan, en ook geen clients die 3 streams aankunnen. Wel goede kans op 5GHz.

Dat betekent dat je voor nu waarschijnlijk het best uit bent met een 2x2:2 (2 physical streams) WiFi-n apparaat die dualband (2.4GHz+5GHz) aankan. Dan kom je uit op de WLR-5100 die met 50% korting EUR 40 gaat kosten.

Wil je toch iets meer, dan kun je kiezen voor de WLR-6100 (3 physical streams WiFi-n) of de WLR-7100 (2 physical streams WiFi-ac). In dat geval zou ik de WLR-7100 aanraden, aangezien de kans redelijk is dat je WiFi-ac apparaten gaat krijgen (en het is mogelijk om bestaande apparaten te upgraden naar ac met nieuwe NIC), terwijl kans op 3x3:3 MiMo config krijgen erg klein zal blijven. Die WLR-7100 zou je dan EUR 65 kosten.

Dat gezegd, ik kan geen enkele goede review vinden van de WLR-7100 of 8100 (gevolg van het feit dat ze nauwelijks buiten NL, BE en DE verkocht worden) waardoor ik redelijk wantrouwig blijf. Ik kan zelfs nergens vinden welke WiFi-chip de 7100 gebruikt (al gebruikt de 8100 een van de betere IMHO, een Qualcomm, dus goede kans dat de 7100 dat ook doet). Ik zou toch overwegen om binnen je budget een veel beter ondersteunde router/AP te overwegen zoals de TP-Link gevallen die ik al noemde :o

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Nog even een aanvulling mbt het 1 groot netwerk vormen met meerdere APs:
Zorg ervoor dat je AP dezelfde sleutel en SSID gebruiken, maar een ander kanaal - liefst een kanaal dat niet overlapt (1+5+9+13 bijvoorbeeld). Zo heb je een goede verdeling van WiFi bereik door huis en kan je ongestoord van boven naar beneden lopen zonder opnieuw te hoeven aanmelden op een ander AP/router.

Verwijderd

Topicstarter
Oké,
Ik wil graag direct een goed ding kopen natuurlijk.

Ik kan inderdaad mijn netwerk op 2.4 en 5 instellen.

Het is vooral voor de telefoons boven. En ik wil graag direct een switch zodat ik mijn laptop en raspberry pi ook kan aansluiten via de kabel.

Hij moet nog steeds goed zijn want de er zitten flinke betonnen muren tussen.

Als er een betere is van rond de 80 is dat ook niet erg. Ik wil direct een goed iets hebben wat ook even mee kan.
Pagina: 1