Snelle Werk / Game PC (voor ong. €900 - 950 zonder SSD/HDD)

Pagina: 1
Acties:

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Omdat mijn huidige systeem niet meer voldoet om games op maximale settings of de één na hoogste settings te kunnen draaien, en mijn huidige system nog geen native Intel Sata 600 & USB 3.0, PCI-E 3.0 aansluitingen en UEFI / Fastboot heeft, wil ik een nieuw systeem samen stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwste games op maximale of één na hoogste settings kunnen draaien (de komende 2 a 3 jaar iig),
Browsen/Office/Downloaden & lichte foto/video bewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€900 á €950 zonder SSD en/of HDD.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Full-HD LG LED Monitor
Toetsenbord en Game muis.
Samsung SSD 830 Pro 256 Gb
Audio apparatuur (Boxen/headset)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc zonder interne opslag en bovenstaande randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb een voorkeur voor een Intel processor, en mijn voorkeur gaat sterk uit naar deze behuizing:
Fractal Design Define R4 Pearl Black.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Graag een fluister-stil (liefst onhoorbaar in Idle), koel systeem, wat binnen paar seconden opstart (UEFI Windows 8 Fastboot functie is een vereiste)
Ook moet het mobo een zo goed mogelijke geluidschip hebben, en digitale (COAX en/of Optische) geluids uitgang(en) hebben.

Ga je overklokken?
Ja, waarschijnlijk wel (zo'n 10% op de CPU alleen).

SLI/Crossfire:
Nee, en ook niet in de toekomst.
Vandaar de 550W voeding.

Wat ik zelf al bijeen heb gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,90€ 125,90
1MSI R9 280X GAMING 3G€ 269,99€ 269,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,31€ 13,31
1Corsair RM550€ 85,40€ 85,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 872,73

Huidig Systeem:
Mijn huidige systeem is een eerste generatie Core i7 met Corsair H50 waterkoeling, Radeon 5850 1Gb, 8 Gb DDR3 geheugen. 1 TB Samsung HDD & 256 Gb Samsung 830 Pro SSD. (Waarvan ik dus de Samsung SSD wil overzetten naar mijn nieuwe systeem)
Mijn oude systeem wil ik graag verder intact houden (excl. de SSD) en 2e hands verkopen.

Wat denken jullie dat ik nog kan verbeteren aan mijn nieuwe systeem?

Ben vooral benieuwd naar jullie voorkeur voor de volgende onderdelen:
1. Scythe Mugen 4 PCGH edition vs. Corsair (H60/H80i) waterkoeling (wat is stiller / beter?)
2. De voeding (Zit sterk te twijfelen tussen de Corsair en deze voeding: Cooler Master VS V550S)
3. Moederbord (heb graag goede audio-chip op het moederbord (muziek-liefhebber) vandaar de keuze, maar ik sta open voor alternatieven)
4. Hoogte van het werkgeheugen i.c.m. de Scythe Mugen 4 (de heat-spreaders van het geheugen lijkt me hoger dan het geheugen zelf bij het gekozen werkgeheugen, is dit compatibel met de Scythe Mugen 4!?)
5. Wat raden jullie aan: MSI of ASUS R9 280x? (en waarom?) (of misschien wel hele andere videokaart?)
6. Is de Samsung 840 EVO SSD veel sneller dan mijn Samsung 830 Pro SSD? (Ga ik dit merken?)

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:00
1. Heb zelf goede ervaring met de scythe mugen in de fractal define r4. Weet niet hoeveel stiller/koeler waterkoeling is.
2. Denk dat dit een betere voeding is: pricewatch: Seasonic M12II 620W . Seasonic is 1 van de beste fabrikanten voor voedingen op het moment.
3. Is een goed moederbord (heb hem zelf ook) maar kan niet veel over de geluidskwaliteit zeggen aangezien ik niet zulke goede speakers heb.
4. low profile geheugen zou wel moeten passen. Heb zelf de pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 en past precies onder de fan.
5. Als je battlefield 4 nog wilt hebben: pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD-GA
6. http://ssd.userbenchmark....sung-830-256GB/1594vs1387

Mijn PC

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De Scythe Mugen 4 (non-PCGH) zou ik nemen als je eerder gaat voor een stil systeem. De overclock moet lukken en hij is alsnog stiller. In de reviews waarin ik de PCGH editie zie tegenover de normale Mugen 4 zie ik nooit een stiller systeem.

Inderdaad gaan voor de CM VS V550S, is kwalitatief beter en erg stil.

RAM past eronder, is low profile dus dat past eigenlijk altijd.

Qua SSD zou ik gewoon je huidige behouden, tegenwoordig zijn ze allemaal erg snel. Je geld zou ik dan beter in iets anders steken.

Fractal Design Core 1100 review

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Misschien kan je een goedkoper moederbord kopen, die je nu hebt zit vol met features die je waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken. Dit is een goedkoper, maar even goed mobo: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate

[ Voor 8% gewijzigd door peakrever op 15-01-2014 21:25 ]

Verwijderd

pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5 zou ik nemen en dan overclocken. Hij is echt veel stiller dan die MSI. Je moet hem wel snel halen, want ik denk dat die binnenkort weer uitverkocht is onder de €300 door al die miners. http://www.tomshardware.c...arty-round-up,3655-6.html

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-04 23:38
Met de nieuwe bios zijn die Gigabytes ongeveer even stil toch? Daarbij zijn de temperaturen daarvan net ietsjes beter. Bovendien is die Fractal bijzonder goed geïsoleerd dus vraag ik me af of je überhaupt veel last zal hebben van het geluid. Overigens denk ik dat ik zelf voor de Silencio 652 zou gaan, zelfde prijsklasse, vrijwel identiek qua prestaties, maar wel wat milieubewuster gebouwd.

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

Verwijderd

Die Gigabyte is ook een goede kaart, maar ik zou hem niet even stil noemen. Hij is onder load 1,5 - 1,9dB(A) luider, wat weinig lijkt, maar in werkelijkheid is die weldegelijk luider.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 23:41 ]

• edgarf28
  • Niet online
Allereerst bedankt voor de reactie's iedereen! :)
Beroemdheid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:18:
De Scythe Mugen 4 (non-PCGH) zou ik nemen als je eerder gaat voor een stil systeem. De overclock moet lukken en hij is alsnog stiller. In de reviews waarin ik de PCGH editie zie tegenover de normale Mugen 4 zie ik nooit een stiller systeem.

Inderdaad gaan voor de CM VS V550S, is kwalitatief beter en erg stil.

RAM past eronder, is low profile dus dat past eigenlijk altijd.

Qua SSD zou ik gewoon je huidige behouden, tegenwoordig zijn ze allemaal erg snel. Je geld zou ik dan beter in iets anders steken.
Kan iemand dit misschien bevestigen dat de Non-PCGH editie van de Scythe Mugen 4 stiller is dan de PCGH editie?
Ik dacht juist dat de PCGH editie (veel) stiller was!? vanwege de langzamere bijgeleverde fans

Voeding heb ik inmiddels aangepast naar de CM VS V550S.

Het ziet er naar uit dat ik inderdaad mijn 830 SSD overzet naar mijn nieuw systeem.
(256 Gb is ook voorlopig genoeg voor mij in mijn nieuwe systeem).
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:29:
pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5 zou ik nemen en dan overclocken. Hij is echt veel stiller dan die MSI. Je moet hem wel snel halen, want ik denk dat die binnenkort weer uitverkocht is onder de €300 door al die miners. http://www.tomshardware.c...arty-round-up,3655-6.html
Thanks voor de link, heb de videokaart inmiddels gewijzigd naar het ASUS model.
Wat ik waarschijnlijk (alvast) eerdaags ga bestellen dan.
Arthur-M. schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:25:
Misschien kan je een goedkoper moederbord kopen, die je nu hebt zit vol met features die je waarschijnlijk toch nooit gaat gebruiken. Dit is een goedkoper, maar even goed mobo: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate
De MSI Z87-G41 PC Mate valt af vanwege het missen van de digitale geluids-aansluitingen.

De MSI Z87-G45 Gaming trekt mij aan vanwege het premium/gaming uiterlijk/features, en de goede Sound blaster audio chip, en de vele aansluit mogelijkheden.

----------------

Dit is het bijgewerkte lijstje dan nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,90€ 125,90
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 275,99€ 275,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Cooler Master VS V550S€ 79,30€ 79,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 872,63

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:55:
Die Gigabyte is ook een goede kaart, maar ik zou hem niet even stil noemen. Hij is onder load 1,5 - 1,9dB luider, wat weinig lijkt, maar in werkelijkheid is die weldegelijk luider. Elke 3dB meer is 2x zo luid
2 keer zoveel energie betekent niet meteen dat het ook 2 keer zo luid is. Daarvoor is de dB(A) uitgevonden ;) Wel ben ik het met je eens dat ook een kleine verandering in dB een groot verschil kan zijn in beleving.
edgarf28 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:56:
Kan iemand dit misschien bevestigen dat de Non-PCGH editie van de Scythe Mugen 4 stiller is dan de PCGH editie?
Ik dacht juist dat de PCGH editie (veel) stiller was!? vanwege de langzamere bijgeleverde fans
Toen ik mijn systeem heb gekocht heb ik me gebaseerd op de reviews die er toen te vinden waren, maar dat waren er helaas bijzonder weinig. Ik heb toen gekozen voor de non-PCGH editie omdat ten eerste, de normale al heel erg stil is (reviews op bijvoorbeeld Techpowerup en Silent PC Review) en ik niet tot gigantisch wilde gaan overclocken. De reviews waarin de PCGH editie en de normale direct met elkaar werden vergeleken gingen over de Mugen 3, wat eigenlijk een heel wat mindere koeler was. Daarin was de normale editie over het algemeen beter, maar ik kan de review niet meer terugvinden, het was toen ook al een hele zoektocht. Ik wacht nog steeds op een goede review die ze beide naast elkaar zet, dat is toch niet zo'n gekke gedachte om te doen?

Punt is, beide CPU coolers zijn erg stil en waarschijnlijk is het geneuzel in de marge :)

En pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt is trouwens kwalitatief gezien een betere voeding dan die Cooler Master, maar ook iets minder stil. Beide zijn stil en beide zijn van goede kwaliteit, ook maar een kwestie van persoonlijke voorkeur :P

[ Voor 8% gewijzigd door Beroemdheid op 15-01-2014 22:26 ]

Fractal Design Core 1100 review

Verwijderd

Beroemdheid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:09:
2 keer zoveel energie betekent niet meteen dat het ook 2 keer zo luid is. Daarvoor is de dB(A) uitgevonden ;) Wel ben ik het met je eens dat ook een kleine verandering in dB een groot verschil kan zijn in beleving.
Mijn fout, ik had al een vaag gevoel dat er iets niet klopte :+
En volgens mij presteert pricewatch: Thermalright True Spirit 140 nog beter dan de Mugen 4. http://nl.hardware.info/p...140-bw#tab:testresultaten
http://nl.hardware.info/p...ugen-4#tab:testresultaten

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:37

hidde212

Free your mind...

Voor deze config heb je bij een goede voeding (zoals inderdaad de CM VS-serie en de Seasonic G-serie zijn) slechts een 450W versie nodig, zelfs met overclock. Pas bij kaarten die daadwerkelijk meer dan 250W trekken heb je meer nodig.

pricewatch: Cooler Master VS V450S
pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt

...and your ass will follow

• edgarf28
  • Niet online
Beroemdheid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:09:
[...]
En pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt is trouwens kwalitatief gezien een betere voeding dan die Cooler Master, maar ook iets minder stil. Beide zijn stil en beide zijn van goede kwaliteit, ook maar een kwestie van persoonlijke voorkeur :P
Heb de Seasonic G serie 550 Watt voeding bekeken, maar ik hou het toch bij de Cooler Master.
De CPU 4+4 pin kabel is bij de Cooler Master wat langer, deze kabel heb ik graag zo lang mogelijk.
En heb het liefst zo'n stil mogelijke voeding ook.
Heb vanmiddag de Thermalright True Spirit 140, Cooler Master Hyper 412S en de Scythe Mugen 4 (PCGH) goed met elkaar vergeleken...
Ben uit eindelijk op de Thermalright True Spirit 140 uitgekomen.
Ik vind de Mugen 4 eigenlijk toch veel te groot, en de Thermalright 140 koelt ook goed en is ook onhoorbaar als ik de reviews mag geloven.

----------------

Ook heb ik het MSI moederbord nog vervangen met het volgende moederbord: GigaByte G1 Sniper Z87
Dit moederbord heeft (nog) een betere geluidschip en kost (op een paar euro na) even veel als het MSI bord. En GigaByte is denk ik een betrouwbaarder merk dan MSI voor moederborden (?).

Dit is het bijgewerkte (en hopelijk uiteindelijke) lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper Z87€ 127,95€ 127,95
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 275,99€ 275,99
1Thermalright True Spirit 140€ 33,04€ 33,04
1Cooler Master VS V550S€ 79,30€ 79,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,42

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 21:29:
De asus is inderdaad stiller. Ik heb hem net gehaald bij de mycom op het slotermeerplein. Moest er 2 uur voor reizen, maar dan zie ik ook eens waar geenstijl al die filmpjes maakt. Ik zal straks mijn bevindingen posten van asus vs msi

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• edgarf28
  • Niet online
Stef602 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:12:
[...]

De asus is inderdaad stiller. Ik heb hem net gehaald bij de mycom op het slotermeerplein. Moest er 2 uur voor reizen, maar dan zie ik ook eens waar geenstijl al die filmpjes maakt. Ik zal straks mijn bevindingen posten van asus vs msi
Is de Asus ook stiller in idle?
Want volgens dit hardware.info filmpje is de MSI significant stiller in idle dan de Asus, en de Asus onder load stiller.
YouTube: AMD Radeon R9 280x kaarten van ASUS, MSI, XFX en Sapphire - Hardware.Info TV (Dutch)
Pagina: 1