Advies aanschaf Geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:21
Ik zat er aan tedenken om een geluidskaart tekopen.
Ik heb hier al een beetje rond zitten kijken welke geluidskaart ik eventueel aan wil schaffen maar kom er toch niet helemaal uit.
Ik zelf zat aan de creative soundblaster Z tedenken maar ik lees hier en daar dat een geluidskaart aanschaffen niet altijd leid tot betergeluid.

Ik zit nu op onboard op een asrock p67 pro 3 maar als ik die optisch aan wil sluiten krijgen ik geen mogelijkheid dolby digital of DTS effect in films of games, terwijl die in mijn configratie scherm als test geluiden wel functioneert.

Ik kan hem wel direct aansluiten met de 3 stekkertjes en heb ik wel dolby surround maar in games zoals battlefield vind ik het geluid toch lang niet zo mooi klinken als wat die op mijn playstation 4 klinkt die wel DTS weergeeft.

Ik heb een logitech Z-5500 digital speaker set.

Mijn vraag is, krijg ik met bijvoorbeeld de creative soundblaster Z of eventueel andere kaart aanzienlijk beter geluid of zal het wel meevallen?

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik las op internet dat Creative de laatste tijd nogal wat problemen heeft met drivers? Weet niet of dat nog steeds zo is, maar anders kun je misschien beter voor een Asus gaan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Een betere geluidskaart heeft alleen voordeel als je ook de DAC van die kaart gaat gebruiken. Als je digitaal aansluit gaat dat niet op en dus win je er eigenlijk niets mee wat dat aangaat. Dat het geluid dus beroerd klinkt, komt door de (zeer) matige DAC die op onboard geluidskaarten zit. Wil je een upgrade, dan is het logisch om voor een digitale upgrade te kiezen ipv analoog. Analoog goed krijgen vereist namelijk vrij kostbare hardware (met name dus de DAC) terwijl de DAC in je Z-5500 prima is hiervoor.
Waar je dus behoefte aan hebt is een kaart die je digitaal aan kan sluiten (DAC is dus niet meer interessant), maar die wel DD en DTS e.d. ondersteund.
Lees o.a. hier:http://www.tomshardware.co.uk/forum/259712-28-realtek-audio-optical-games

Je onboard geluidskaart is zeer waarschijnlijk zo'n realtek kaartje (die zijn vrij standaard hiervoor) en die kunnen dat dus niet.

iRacing Profiel

• LordFather
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad zo`n realtek kaartje onboard zitten ja.
Ik heb je link die je gaf zitten doorlezen, maar is een beetje moeilijk tebegrijpen voor mij, heb ook totaal geen verstand van audio.
Ik heb nog wel de specificaties op de officiele site van soundblaster gekeken en zag wel dat encode van DD digital live en DTS stond aangevinkt.
Dat betekent dat ik via de optische kabel ook DD digital of DTS kan ontvangen via mijn computer voor games en films?

Verwijderd

Pak de goedkoopste kaart die wél DTS uitstuurt zodat je die digitaal aan kan sluiten zou ik zeggen.

• LordFather
De goedkoopste hoeft het niet percee tezijn.
Maar beetje goede kwaliteit voor max 100 euro mag het wel zijn.
Maar het gaat er ook om als ik dadelijk voor bijv die sound blaster z ongeveer 73 euro uitgeef of ik daar dan ook de kwaliteit voor krijg.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

LordFather schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:18:
De goedkoopste hoeft het niet percee tezijn.
Maar beetje goede kwaliteit voor max 100 euro mag het wel zijn.
Maar het gaat er ook om als ik dadelijk voor bijv die sound blaster z ongeveer 73 euro uitgeef of ik daar dan ook de kwaliteit voor krijg.
Eigenlijk heb je geen geluidskaart als je het via een optische uitgang doorstuurt naar je versterker. Dan is alles al digitaal en blijft het digitaal. Geen enkel componentje in je geluidskaart zou daar aan mogen sleutelen dus is de waarde van zo'n kaart nihil.

Toegevoegde waarde heeft het als je:
- analoge uitgang wil hebben die wat hogere kwaliteit kan leveren dan de onboard chippies
- extra functies bovenop je geluidsuitvoer, zoals equalizers of custom upmixing effecten
- extra ingangen voor bijvoorbeeld keyboards of electrische gitaren

Maar als je alles digitaal aansluit zou het niet uit moeten maken welke geluidskaart je neemt, en zou zelfs onboard moeten werken. Als dat niet werkt is het misschien een idee te googlen? Er zijn vast mensen die hetzelfde probleem hebben.

-_-

• LordFather
M2M schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:10:
[...]

Eigenlijk heb je geen geluidskaart als je het via een optische uitgang doorstuurt naar je versterker. Dan is alles al digitaal en blijft het digitaal. Geen enkel componentje in je geluidskaart zou daar aan mogen sleutelen dus is de waarde van zo'n kaart nihil.

Toegevoegde waarde heeft het als je:
- analoge uitgang wil hebben die wat hogere kwaliteit kan leveren dan de onboard chippies
- extra functies bovenop je geluidsuitvoer, zoals equalizers of custom upmixing effecten
- extra ingangen voor bijvoorbeeld keyboards of electrische gitaren

Maar als je alles digitaal aansluit zou het niet uit moeten maken welke geluidskaart je neemt, en zou zelfs onboard moeten werken. Als dat niet werkt is het misschien een idee te googlen? Er zijn vast mensen die hetzelfde probleem hebben.
Als ik onboard test geluiden laat horen geeft die gewoon netjes DTS of DD digital aan als ik dat kies.
Maar zodra ik een game of film afspeel krijg ik alleen stereo uit 2 speakers.
Heb het programma ook ingesteld op 5.1 speakers of kan ook DTS kiezen maar blijf stereo houden.
Heb daar ook al voor gegoogled maar kon zo niet echt iets vinden.

Ik kan hem wel direct aansluiten voor 5.1 geluid maar ik heb battlefield op mijn pc gespeeld maar heb hem ook voor mijn playstation 4 gehad en op de playstation is het geluid veel beter vind ik.
Daarom wou ik eventueel een geluidskaart kopen om het te verbeteren maar hoor ook meerdere verhalen dat een geluidskaart niet altijd beter hoeft tezijn maar heb ook gelezen dat het wel uit kan maken.
Daarom had ik de sound blaster Z op het oog voor een redelijke prijs maar als het dan nog hetzelfde blijft zou het zonde van het geld zijn.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

weet je wat, schaf dat ding bij een webshop aan, laat het komen en bouw het in. Mocht het niet bevallen kun je het onder wet koop op afstand gewoon (gebruikt) terugsturen en is er geen vuiltje aan de lucht. Maar aangezien elke geluidskaart enkel een doorgeefluik is, bestaat de kans dat je ook met deze geluidskaart tegen eenzelfde probleem aan loopt.

-_-

• LordFather
Ik heb de sound blaster Z toch maar aangeschaft en wou het gokje wel wagen.
Ik vind het geluid nu toch wel een heel stuk beter klinken en ik hoorde nu geluiden in battlefield die ik eerst op de onboard kaart maar amper hoorde.
Hij geeft nu ook netjes DTS aan als ik hem optisch aansluit.
Pagina: 1