Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Domotica] LED Strip aansturen

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Allemaal,

Laat ik beginnen met dat ik een complete Arduino/PI noob ben..... ik heb thuis een LED strip liggen die tot vanochtend werd aangestuurd met dit kastje :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uhuaFfGQFjvWFQ4Caj6Kg5ux/thumb.jpg

Zoals je kan zien heeft mijn kat het IR kabeltje kapot gebeten, dus hij werkt niet meer ;w
Nu dacht ik : Als ik toch bezig ben. Hoe lastig is het om dit ding aan te sturen door middel van een Arduino/Raspberry PI? Ik zag op internet al dat ik wat dingen moet gaan solderen dan, en dat is niet mijn sterkte vak....

Heeft iemand enig idee of ik deze LED-Strip uberhaupt aan kan sturen en hoe moeilijk dit is (voor een Domotica beginnert)? :) Ik ben benieuwd ! :*)

PS : Als dit in het verkeerde forum staat, kunnen jullie hem dan even moven modjes?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat is zeker mogelijk, heb je al eens gezocht naar "RGB Led Arduino" oid?

Maar je zult er iets voor moeten solderen ja, niet heel erg moeilijk. Zou dat niet meteen hierop proberen maar op wat andere onderdeeltjes. Als je dat een beetje kunt is dit prima te doen ;)

• DennusB
  • Niet online
Maar goed, het probleem begint al met dat ik geen soldeerbout heb. Zijn die dingen tegen woordig al handzamer? En ik ben het meest benieuwd naar hoe dat met de voeding moet, deze had zelf een 12v aansluiting. Heb ik dan 1 voeding voor de arduino en 1 voor de leds?

• Kaalus
  • Niet online
Dan is dit een prima rede om die aan te schaffen toch? Lijkt me niet zoveel moeite als je dit serieus wilt proberen en als je eerst wilt oefenen met solderen kan je er wellicht 1 lenen van iemand. Let er wel op dat je geen soldeerpsitool neemt, die zijn niet echt geschikt hiervoor.

Verder heb je dus blijkbaar nog niet echt verder gezocht? Er zijn genoeg tutorials te vinden hoe je een complete RGB schakeling kunt maken gestuurd door een Arduino, incl materialen en aandachtspunten.

• DennusB
  • Niet online
Dat is dan zeker een optie. Ja, sorry dit is een compleet onbekend gebied voor me dus ik zoek wat houvast. Ik zal zo eens zoeken of ik een duidelijke tutorial kan vinden! Heb jij nog tips of dingen waar ik op moet letten?

• Kaalus
  • Niet online
Doe dat, zoek maar eens in de richting van Adafruit. Heel mooi duidelijk tutorial hebben die voor RGB strips icm Arduino :). Houd er wel rekening mee dat je de Arduino zelf zal moeten programmeren, maar dat had je al wel begrepen denk ik. Daarvoor kan je inspiratie op doen hier in het Arduino forum in de electronica hoek.(Waar dit topic eigenlijk thuis hoort, zal wel verplaatst worden.)

Verder moet je natuurlijk gewoon goed opletten, niet zomaar dingen aan elkaar gaan knopen enz. Heel moeilijk is het niet, je hebt maar een aantal aansluiting en zeer beperkte hardware (RGB Strip, Arduino en voeding) dus in dat opzicht is het een leuk beginner project.

• DennusB
  • Niet online
Bedankt voor je duidelijk uitleg. Ik zie dat Adafruit ook zelf packs aanbied met breadboards en zo (dan hoef ik geloof ik niet te solderen). Is dit bijvoorbeeld een optie om die LED-strip op aan te sluiten en wat mee te expirimenteren ? http://www.adafruit.com/products/170

Sorry dat ik zo'n noob hier in ben maar ik kan er niks aan doen haha :P

Edit : Of nog beter : https://iprototype.nl/products/kits/starterkit ? Kan ik hier die LED strip mee aansturen of heb ik nog iets anders nodig?

[ Voor 17% gewijzigd door DennusB op 15-01-2014 22:26 ]

• Kaalus
  • Niet online
De Arduino starterskit is vrij overtrokken voor het doel wat jij hebt. Het is uiteraard wel handig en leuk als je meerdere dingen met je Arduino wilt gaan doen, of er eerst wat mee wil experimenteren.

Ik zou het je afraden om de RGB sturing permanent op een breadbord te houden, tenzij je het niet voor vast wil gebruiken. Als je hier http://learn.adafruit.com/rgb-led-strips/usage kijkt dan zie je dat je maar 3 componenten nodig hebt op je Arduino na. Dit is prima te solderen op experimenteerprint, ook voor een redelijke beginner. Als je het mooi wilt doen kun je het zelfs als een soort shield maken (heb ik zelf ook gedaan).

• DennusB
  • Niet online
AktiveHate schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 06:54:
De Arduino starterskit is vrij overtrokken voor het doel wat jij hebt. Het is uiteraard wel handig en leuk als je meerdere dingen met je Arduino wilt gaan doen, of er eerst wat mee wil experimenteren.

Ik zou het je afraden om de RGB sturing permanent op een breadbord te houden, tenzij je het niet voor vast wil gebruiken. Als je hier http://learn.adafruit.com/rgb-led-strips/usage kijkt dan zie je dat je maar 3 componenten nodig hebt op je Arduino na. Dit is prima te solderen op experimenteerprint, ook voor een redelijke beginner. Als je het mooi wilt doen kun je het zelfs als een soort shield maken (heb ik zelf ook gedaan).
Ja ik zie het inderdaad. Ja, mijn idee met die starterkit was om het gelijk wat leuker te maken (want daar zit ook een licht en temp sensor bij en zo) en dan kan ik dus als het donker genoeg is vanzelf dat ding aan laten gaan!
Waar ik als laatste nog tegen aan loop, bij die starter kit zit geen 12V adapter maar een USB kabel. Kan ik dan via die manier die LED strip voeden of moet er nog een voeding tussen? Want bij de ene site zie ik dat wel en bij de andere hangt het direct aan de Arduino!

Wat betreft dat solderen, dat wil ik ook wel gaan doen, alleen wil ik eerst even testen op zo'n breadbord denk ik!

• Kaalus
  • Niet online
Je kunt je Arduino voeden met 12V, mits je dit goed aansluit op de spanningsregelaar die op het bordje zit. Gebruik je de voedingsplug van de Arduino zit je safe met 12V. Wat je beter kunt doen is een circuitje met een LM7805 (een spanningsregelaar) de 12V terug brengt naar 5V. Je kunt het het beste wel op 1 voeding houden, ivm verschillende grounds die je anders krijgt.

Succes! :)

• DennusB
  • Niet online
AktiveHate schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:46:
Je kunt je Arduino voeden met 12V, mits je dit goed aansluit op de spanningsregelaar die op het bordje zit. Gebruik je de voedingsplug van de Arduino zit je safe met 12V. Wat je beter kunt doen is een circuitje met een LM7805 (een spanningsregelaar) de 12V terug brengt naar 5V. Je kunt het het beste wel op 1 voeding houden, ivm verschillende grounds die je anders krijgt.

Succes! :)
Dat klinkt boeiend. Die 12V via de voedingsplug op de Arduino is denk ik wel het makkelijkst inderdaad. Waarom moet ik het terugbrengen naar 5V? De LED strip kreeg met de originele adapter ook 12V!
Ik heb ondertussen een starter kit besteld :) Dus maar eens knutselen en het een beetje proberen te leren als het binnen is!

• Kaalus
  • Niet online
Je moet het terugbrengen als je je Arduino direct wilt voeden vanaf je voeding, dit kan op de Vin pinnen van de Arduino. De Arduino heeft namelijk 5V nodig als voeding, vandaar ook enkel de usb kabel erbij. De interne spanningsregelaar van de Arduino kan wel 12V hebben, maar heel erg lekker vind hij het niet. Daarom kun je beter zelf een spanningsregelaar maken, dan heb je dat zelf in de hand.

• DennusB
  • Niet online
AktiveHate schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:57:
Je moet het terugbrengen als je je Arduino direct wilt voeden vanaf je voeding, dit kan op de Vin pinnen van de Arduino. De Arduino heeft namelijk 5V nodig als voeding, vandaar ook enkel de usb kabel erbij. De interne spanningsregelaar van de Arduino kan wel 12V hebben, maar heel erg lekker vind hij het niet. Daarom kun je beter zelf een spanningsregelaar maken, dan heb je dat zelf in de hand.
Ah, ik snap het :) Dus dan word de Arduino met 5V gevoed en kan ik 12V gebruiken naar de LED Strip? (Sorry voor alle (domme) vragen hoor)

• Kaalus
  • Niet online
Jep, je krijgt dan 1 12V voeding die naar de ledstript gaat en naar de spanningsregelaar van de Arduino welke er 5V van maakt.

• DennusB
  • Niet online
AktiveHate schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:05:
Jep, je krijgt dan 1 12V voeding die naar de ledstript gaat en naar de spanningsregelaar van de Arduino welke er 5V van maakt.
Dat klinkt super :) Ik bedank je alvast voor je input. Als hij binnen is ga ik eerst maar eens kijken of wat andere kleine (meegeleverde) dingen aan de praat krijg. Als dat lukt ga ik die LED strip maar eens proberen haha

• Kaalus
  • Niet online
Doe dat, veel succes :) Probeer eens een LED te laten dimmen aan de analoge uitgang als je hem binnen hebt, de LED strip aansturen is eigenlijk hetzelfde principe ;)
Pagina: 1