Toon posts:

Windows 7 SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor hier en daar wilde verhalen bij het herinstalleren van Windows 7 op een ssd.

De 1 zegt dat je de ssd een one pass erase met killdisk moet geven, en de ander zegt weer dat wanneer je bij de schijfindeling tijdens de setup bent je de ssd moet formatteren en dat dat dan genoeg is..

Wat is nou waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:40:
Ik hoor hier en daar wilde verhalen bij het herinstalleren van Windows 7 op een ssd.

De 1 zegt dat je de ssd een one pass erase met killdisk moet geven, en de ander zegt weer dat wanneer je bij de schijfindeling tijdens de setup bent je de ssd moet formatteren en dat dat dan genoeg is..

Wat is nou waar?
Formatteren van een SSD zou ik persoonlijk nooit doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:04:
[...]

Formatteren van een SSD zou ik persoonlijk nooit doen!
En waarom dan wel niet Ziekhoof? Kan namelijk geen enkele kwaad.

Gewoon de Windows 7 DVD/usb stick erin, kiezen voor de partitie waar je het wil installeren, kiezen voor format en dan daarop installeren. Je hoeft er niet eens over na te denken verder......

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:23:
[...]

En waarom dan wel niet Ziekhoof? Kan namelijk geen enkele kwaad.

Gewoon de Windows 7 DVD/usb stick erin, kiezen voor de partitie waar je het wil installeren, kiezen voor format en dan daarop installeren. Je hoeft er niet eens over na te denken verder......
Omdat mijn leraar mij heeft wijsgemaakt dat dat dus schadelijk is voor een SSD :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:30:
[...]

Omdat mijn leraar mij heeft wijsgemaakt dat dat dus schadelijk is voor een SSD :s
Bedoel je niet defragmenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crap srry he me vergist inderdaad defragmenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ik ben in de veronderstelling dat wanneer je gaat formatteren je alignement verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Je installeert Win7 toch opnieuw? Dan wordt de partitie toch weer aligned tijdens installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste SSD's op de markt waren niet zo super betrouwbaar en dan moest je inderdaad er rekening mee houden dat je niet te vaak grote bestanden ging verplaatsen (zoals een besturingsysteem). Omdat ze gewoon slijten na verloop van tijd. Maar tegenwoordig zijn we er al achter dat een SSD veel langer mee gaat dan een normale harde schijf en dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.......

Even los daarvan defragmenteren op een SSD heeft gewoon helemaal geen zin, maar als je je daar beter door voelt ga je gang. En wat bedoelen jullie met alignement enzovoort. Maken jullie er een hobby van om Windows 7 zo vaak mogenlijk te herinstalleren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon bij de Windows setup alle partities verwijderen en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:33:
En ik ben in de veronderstelling dat wanneer je gaat formatteren je alignement verloren gaat.
Windows 7 en hoger weet precies wat het moet doen met je SSD, dus als jij zegt formatteren in de Windows-installer dan doet Windows exact dat wat die SSD nodig heeft. Hetzelfde geld voor defragmenteren, als je in Windows op defragmenteren klikt zegt Windows "geen defragmentatie nodig".

Met andere woorden je hoeft er niet over na te denken... gewoon DVD/USB erin. Partitie kiezen, formatteren kiezen en op installeren klikken. Klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar Windows installeerd met een alignement van 1024K, terwijl je de SSD ook een 64K filesystem alignement kunt geven.

Als de 64K staat, en je installeert Windows opnieuw, krijg je wel ene 1024K filesystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Een 'secure erase' van bv. Ultimate Boot CD kan natuurlijk nooit kwaad. Dan weet je in elk geval zeker dat de SSD helemaal leeg is.

Maar het is niet echt noodzakelijk. De format optie bij de Windows 7 setup is enkel 'quick format', dus gaat wel goed. Overigens zodra Windows 7 geïnstalleerd treedt in meeste gevallen automagisch de trim functie in.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:34
Ja maar nou was er wel iets met secure erase en ssd's. Volgens mij was secure erase nuttig om alle pages geheel leeg te krijgen. Waardoor er geen garbage Collection gedaan hoeft te worden als je nieuwe bestand schrijft. Ergo na een secure erase zal een ssd zich weer als nieuw gedragen.
Hoe het exact zit stond ergens op anandtech uitgelegd bij de werkingen van een ssd en waarom trim belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is heel mooi maar allemaal oud nieuws ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met de fabrikant van jouw SSD dat is de enige manier om up to date informatie te krijgen voor jouw SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:55:
Dit is heel mooi maar allemaal oud nieuws ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met de fabrikant van jouw SSD dat is de enige manier om up to date informatie te krijgen voor jouw SSD.
Owja, want SSD's werken ineens fundamenteel heel anders zeker? 8)7
The falling performance was actually a side effect of the way NAND flash works. You write in pages (4KB) but you can only erase in blocks (128 pages or 512KB); thus SSDs don't erase data when you delete it, only when they run out of space to write internally. When that time comes, you run into a nasty situation called the read-modify-write. Here, even to just write 4KB, the controller must read an entire block (512KB), update the single page, and write the entire block back out. Instead of writing 4KB, the controller has to actually write 512KB - a much slower operation. bron
En nog steeds van toepassing onder trim validation: http://anandtech.com/show/2829

[ Voor 49% gewijzigd door analogworm op 16-01-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zeur je nou het maakt niks out of jij nou een blokje data verwijdert of dat de ssd het automatisch doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:42:
wat zeur je nou het maakt niks out of jij nou een blokje data verwijdert of dat de ssd het automatisch doet.
Dude, Ik ben niet zo gediend van dergelijke persoonlijke aanvallen.
Om je ow zo netjes gestelde vraag even te beantwoorden. Het gaat er hier om de vraag van de TS.
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:40:

Wat is nou waar?
Die vraag probeer ik inhoudelijk voor hem te beantwoorden, gebaseerd op wat ik heb gelezen over de werking van SSD's.
Daarnaast beargumenteer ik tegen jouw stelling dat secure erase 'oud nieuws' is. Met de stelling dat de fundamentele werking van een SSD niet veranderd is en het ergo nog steeds nuttig kan zijn om een secure erase te doen bij een reinstall van windows. Met name als je de schijf voor langere periode helemaal vol gebruikt hebt, want zoals je kan concluderen uit het eerder aangehaalde artikel onder het kopje Trim validation wordt de schrijfsnelheid door Trim niet volledig hersteld tot nieuw status.
Pagina: 1