Toshiba MQ01ABD050: Vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo tweakers,

Ik heb sinds een paar maanden problemen met mijn acer V3-571 laptop. Na het opstarten is het systeem een minuut of 5 heel erg instabiel, alles hangt vast en ik kan niks doen. En de laptop crasht een keer in de 2 weken met de melding: "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR". Ik heb een harde schijf test laten doen door HD Tune Pro en daar kwam dit uit:
http://gyazo.com/37f29bbe13be7d2f4dc0c1fedef0c6a9
http://gyazo.com/6348171e8ce94176d8d59c0f4477b074

Ik heb zelf nog niet erg veel verstand van hardware. Dus weet ik niet of ik de harde schijf moet laten vervangen. Ik heb wel nog gewoon garantie. Overigens is tijdens de 2e test ( de error scan) de laptop ook nog gecrasht met dezelfde melding als altijd: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
Hardware laptop:
Processor:
Intel (R) Core(TM) i5-3230M CPU @ 2.60 GHz (Turboboost tot 3.2 GHz)
Videokaart: Intel HD Graphics 4000
Werkgeheugen: 4 GB DDR3 RAM

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Verwijderd

16 bad sectors. Vervangen is niet nodig. Mogelijk kun je wel je schijf retourneren onder garantie; al kun je dan evengoed een 2e hands 'refurbished' exemplaar retour krijgen.

Wat je misschien het beste kunt doen is de schijf lang formatteren. Dus onder windows de schijf formatteren in disk management zonder de optie 'quick format' aan te vinken. Dit duurt zeker 3 uur en daarna is je schijf helemaal leeg. Ook zijn je bad sectors nu verdwenen; de Current Pending Sector in je SMART output geeft nu 0 weer in de Data kolom in HDtune. Op dat moment kun je de schijf weer prima gebruiken.

Voordat je formatteert natuurlijk wel alles backuppen. Als deze schijf ook je OS schijf is, zul je mogelijk opnieuw moeten installeren. Of je maakt een clone van je huidige installatie. Maar bedenk wel dat sommige sectoren onleesbaar zijn; dus het clonen zal misschien niet helemaal lukken.

In elk geval, hoop dat je er iets mee kunt.

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
ik zal toch proberen om de schijf terug te sturen want dit lijkt me te riskant aangezien het systeem zelf steeds crasht door de sectoren. in ieder geval bedankt voor het advies!

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition