Wat gebeurt er met energie in processor?

Pagina: 1
Acties:

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 09:41
Ik zat na te denken, wat gebeurt er met de energie die in een computer gaat... Wordt alles uiteindelijk warmte... In feite verandert er geen molecuul van plaats... Of zit ik nou verkeerd? En mag je dus concluderen dat een processor niets anders is dan een dure verwarming...?
Aristos

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

energie kom in de vorm van vrije elektronen je pc binnen toch?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
precies.(op aristos' post)

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Binnen in een CPU schakelt er zat. En Fan's en zo draaien toch echt wel.

Sja .. het is een verwarming + fohn :)

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 23:24 schreef HlpDsK het volgende:
Sja .. het is een verwarming + fohn :)
damn, had dat eerder gezegd, dan had ik een straalkachel en een fohn gekocht! had me een hoop geld bespaard...

Verwijderd

Ja maar daarmee kun je geen UT spelen :)

Verwijderd

Als elektrische stroom door een geleider gaat omstaat er warmte,...
P=I²R

Interne circuits in de cpu hebben weerstand...

Dat is een verlies, als men van 0.18µm naar 0.13 µm gaat dan daalt de weerstand => dus factor R daalt => totale hittevermogen daalt

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 07 juni 2001 23:34 schreef algabra het volgende:
P=I²R

Dat is een verlies, als men van 0.18µm naar 0.13 µm gaat dan daalt de weerstand => dus factor R daalt => totale hittevermogen daalt
als je dat nou nog niet snapte.... :? :?

Verwijderd

De energie die in de processor gaat wordt voor een deel warmte, het andere deel gaat weer uit de processor in de vorm van signalen naar je andere compu-onderdelen. Het is dus niet zo dat 100% van de energie die een proc ingaat, warmte wordt

Verwijderd

o, en over 18 en 13 micron, als het draadje kleiner wordt stijgt de weerstand. Alleen hebben je transistors minder stuurstroom nodig (dus I wordt kleiner)waardoor het vermogen weer lager uitvalt.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Op donderdag 07 juni 2001 23:34 schreef algabra het volgende:
P=I²R

Leuk dat je ook een formule ken, maar is in dit geval niet van toepassing en zo wel dan is het I=P/U, want vermogen van processoren is bekend en de spanning weet je ook ;)

Maarre de nuttige energie wordt gebruikt om de kleine transistoren te schakelen die in de processor zitten (hele kleine) en de rest wordt omgezet in warmte.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 08:04
alle energie wordt uiteindelijk warmte (wrijvingsenergie in de processor, weerstand in de processor en beweging in de processor)

Dit komt er allemaal weer uit in de vorm van warmte.

Verwijderd

klein deel dient voor signalen naar buiten (I/O), maar het merendeel (ook de signalen die erin gaan van diezelfde i/o) wordt integraal in warmte omgezet!

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 18:15 schreef InterCC het volgende:

[..]

Leuk dat je ook een formule ken, maar is in dit geval niet van toepassing en zo wel dan is het I=P/U, want vermogen van processoren is bekend en de spanning weet je ook ;)

Maarre de nuttige energie wordt gebruikt om de kleine transistoren te schakelen die in de processor zitten (hele kleine) en de rest wordt omgezet in warmte.
Jaja en als P=I²Rniet meer zou werken zou de hele natuurkunde op z'n kop staan. Alle electrische energie wordt hier via een omweg omgezet in warmte en een heel klein beetje veplaatsing van lucht(de laatste te verwaarlozen). beide formules zijn juist
P=I²R
I=P/U
V=I*R!

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 19:31 schreef handofnot het volgende:

[..]

beide formules zijn juist
P=I²R
I=P/U
V=I*R!
Kijk, hij weet er nog een!

Wat wil je hier nou mee zeggen?

Verwijderd

V=IxR... :Z

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 19:57 schreef Berran het volgende:

[..]

Wat wil je hier nou mee zeggen?
vrij simpel
dat alle, ik herhaal alle formules juist zijn. is dit niet het geval dan zou het niet best zijn.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Op vrijdag 08 juni 2001 19:59 schreef RenevdVeen het volgende:
V=IxR... :Z
en die klopt niet ;)
vrij simpel
dat alle, ik herhaal alle formules juist zijn. is dit niet het geval dan zou het niet best zijn.
Ik zei ook niet dat je formules niet zouden kloppen, want dat doen ze wel (weet ik ook wel) maar ze zijn overbodig...

Verwijderd

okok dan is alles goed :)
ik dacht alleen dat ik mijn studie opnieuw kon gaan doen

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 19:31 schreef handofnot het volgende:

[..]

Jaja en als P=I²Rniet meer zou werken zou de hele natuurkunde op z'n kop staan. Alle electrische energie wordt hier via een omweg omgezet in warmte en een heel klein beetje veplaatsing van lucht(de laatste te verwaarlozen). beide formules zijn juist
P=I²R
I=P/U
V=I*R!
eh, je vergeet de capacitieve belasting van zo'n processor, vooral de capaciteiten spelen een zeer groot belang bij VLSI (very large scale integration) design, en daar gaat deze formule nl niet op!

de juiste formule is: P= (Cpd +Cp)*f*Vdd²+gemiddelde(U²/R)
met f= frequentie, Cpd= power dissipation capacitance (owv CMOS technologie), Vdd= drempelspanning, Cp=parasitaire capaciteit (van ingangen andere IC's, printbanen, ...), U=voedingspanning en R=belasting aan de uitgang!

deze formule is voor 1Poort (ong 2 transistors, reken dus maar uit hopeveel maal je dit moet berekenen adhv het aantal transistors in je chip)
>:)
hehe

Verwijderd

wat dit dus eigenlijk wil zeggen is dat een processor (bijna) enkel stroom verbruikt als hij 'schakelt', dwz een bit laat overgaan van de ene naar de andere toestand, als hij 'niets' zou doen, zou hij bijna niets verstoken, ook al zijn al z'n ingangen hoog!

ps: jaja, ik weet het, het is voor een processor onmogelijk om 'niets' te doen, als de voeding opstaat tenminste >:)

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:08

Kolky

subtitle not available

Op donderdag 07 juni 2001 23:21 schreef Aristos het volgende:
(...) In feite verandert er geen molecuul van plaats... Of zit ik nou verkeerd? (...)
POAHAHAHA Er staat NOOIT een molecuul stil, tenzij het 0 graden Kelvin is!

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 16:33 schreef Kolky het volgende:

[..]

POAHAHAHA Er staat NOOIT een molecuul stil, tenzij het 0 graden Kelvin is!
ehm,
ze 'trillen' idd, maar ze staan eigenlijk wel stil!
ze trillen namelijk rond hun plaats!
electronen bewegen wel, en botsen tegen elkaar,...
Pagina: 1