RAID of AHCI?

Pagina: 1
Acties:

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Ik ga zo een ssd Halen de Samsung 840 evo 120gb .
En Wil deze voor Windows en Mijn 1 TB hdd gebruiken voor me games en stuff op te slaan.
Nu hoor Ik vaak dat mensen hun pc met ssd in raid zetten, is het beter Dan ahci?
Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID is alleen interessant als je meerdere (dezelfde) disks in 1 array gaat hangen. Dus met AHCI kun je prima uit de voeten.
Alternatief is als je gebruik maakt van SSD caching op die 1TBdrive, maar dat lijkt me weinig interessant in dit geval.

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
Hoi,

Raid is alleen als je de disks gaat combineren. , bijvoorbeeld in een stripe of mirror. Als je maar 1 disk gebruikt, gewoon AHCI gebruiken.

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• dutchnltweaker
Ja die 1 tb hdd gebruik Ik nog wel Dan alleen voor games en anderen dingen zoals films enzo

• SparC-EHV
dutchnltweaker schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:44:
Ja die 1 tb hdd gebruik Ik nog wel Dan alleen voor games en anderen dingen zoals films enzo
Dan ook gewoon AHCI

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:27
Je noemt jezelf dutchnltweaker en dan ga je zo'n vraag stellen. Waar gaat de wereld heen?????? :X
Google wist het zeker niet? :z
Modbreak:Anders post je even normaal? Dit is geen stijl van reageren. Als een topic je niet zint maak je een topic-report aan linksboven, maar je gaat niet zo op de man af iemand een beetje belachelijk maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Ultraman op 15-01-2014 15:48 ]

• dutchnltweaker
Haha ja sorry voor deze Vraag maar de ene site zij ahci is sneller en de ene zij raid dus Ik dacht Wat is echt het verschil

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

ManiacsHouse

Scheisse!

Als je een (nieuwere) intel-chipset hebt is dit misschien interessant. http://www.intel.com/cont...-response-technology.html
Soort do it yourself SSHD. Meen dat dan e.e.a. wel in Raid moet.
Om Samsung Magician goed te kunnen gebruiken heb je AHCI nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-01-2014 15:09 . Reden: typo ]

• dutchnltweaker
Ik heb een amd chipset dus Ik net niet dat het intressant is :p

• SparC-EHV
dutchnltweaker schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:03:
Haha ja sorry voor deze Vraag maar de ene site zij ahci is sneller en de ene zij raid dus Ik dacht Wat is echt het verschil
Begin bij het beginsel.. Lees je eerst eens in wat Raid is en doet, vandaar kun je verder en dan ook deze vraag zelf beantwoorden ;-)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

ManiacsHouse

Scheisse!

dutchnltweaker schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:09:
Ik heb een amd chipset dus Ik net niet dat het intressant is :p
AHCI dus. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ManiacsHouse schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:07:
Als je een (nieuwere) intel-chipset hebt is dit misschien interessant. http://www.intel.com/cont...-response-technology.html
Soort do it yourself SSHD. Meen dat dan e.e.a. wel in Raid moet.
Om Samsung Magician goed te kunnen gebruiken heb je AHCI nodig.
Een paar jaar geleden was het nog interessant, toen een SSD waar je je OS op kwijt kon nog klauwen vol met geld kostte.
Tegenwoordig zijn die dingen dermate betaalbaar dat SRT niet zo heel boeiend meer is.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:20:
[...]

Een paar jaar geleden was het nog interessant, toen een SSD waar je je OS op kwijt kon nog klauwen vol met geld kostte.
Tegenwoordig zijn die dingen dermate betaalbaar dat SRT niet zo heel boeiend meer is.
SRT kan standaard helemaal niet voor het OS gebruikt worden. SRT is vooral nuttig voor Gamers die hun terabyte hardeschijven willen accelereren en zo hun hele collectie versnellen.

Om te zeggen dat SRT nu niet zo boeiend meer is, klopt denk ik niet helemaal. Wel is het zo dat een 480GB en zelfs 960GB SSD steeds betaalbaarder wordt. Maar een 120GB SSDtje die 4TB kan accelereren blijft heel leuk hoor. Voornamelijk in de geschetste situatie waarbij een gamer al zijn games op HDD heeft en dat wilt versnellen. SRT is daar uitstekend geschikt voor.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:32:
[...]

SRT kan standaard helemaal niet voor het OS gebruikt worden.
Dat kan prima hoor.

• dutchnltweaker
Maar aan srt heb Ik toch niks?

[ Voor 50% gewijzigd door dutchnltweaker op 15-01-2014 15:44 ]

Verwijderd

@dutchnltweaker: nee. Intel SRT is een Intel pakket. Er is wel DataPlex enzo, maar die pakketten zijn veel minder goed dan Intel SRT en kun je beter niet gebruiken.

@TERW_DAN: Sorry ik ben in de war. :P
SRT kan juist alleen maar voor OS gebruikt worden. Je moet trucjes uitvoeren om het OS op SSD te krijgen terwijl de 2e partitie gebruikt wordt voor SRT. Dat werkt standaard niet, wat jij zegt wel.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Qua moederbord SATA controller settings betreft:
AHCI is prima voor single disks.
RAID = AHCI + (fake)RAID logica, dan kun je ook RAID arrays maken met de moederbord controller.

Beide opties zijn prima.
Als je zeker geen RAID gaat gebruiken kun je prima AHCI pakken.
Twijfel je? Zet hem dan gewoon op RAID. Als je geen RAID arrays aanmaakt is dat gelijk aan AHCI, al kan de boot misschien iets langer duren omdat er ook wat RAID logica moeten worden ingeschakeld die vergeefs schijven gaat bekijken op RAID metadata. Maar functioneren met single disk zal het prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 15-01-2014 15:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:43:
@TERW_DAN: Sorry ik ben in de war. :P
SRT kan juist alleen maar voor OS gebruikt worden. Je moet trucjes uitvoeren om het OS op SSD te krijgen terwijl de 2e partitie gebruikt wordt voor SRT. Dat werkt standaard niet, wat jij zegt wel.
Ja, ik weet dat je er wat truukjes mee uit moet halen om het werkend te krijgen anders dan op je OSvolume. Sowieso gaat dat niet werken op de chipset van de TS, en om daar nu mee aan de gang te gaan als je weinig tot geen ervaring hebt met RAID/AHCIinstellingen gewoon lekker voor AHCI gaan :)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Ultraman schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:46:

RAID = AHCI + (fake)RAID logica, dan kun je ook RAID arrays maken met de moederbord controller.
De wat oudere bordjes hebben vaak ook de optie IDE of RAID/AHCI waarbij RAID en AHCI onder 1 optie zit.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:43:
Ook fout.

SRT kan ook prima voor een data harddisk gebruikt worden, terwijl het OS op een andere HDD of SSD staat. Ik heb bijvoorbeeld een SSD voor mijn OS, en een tweede SSD als cache voor de HDD. En dat werkt zonder truukjes. Gewoon software installeren, en alles instellen.

Het enige waarvoor een truuk nodig is, is om de SRT cache op dezelfde SSD als je OS te plaatsen. Dat komt omdat SRT werkt via de RAID controller, en daarvoor als eerste een soort van partitie moet maken op je SSD. Pas dáárna kun je zelf partitioneren. Als ik de Intel white papers lees is er wel een tool voor om dat te doen voordat je het OS installeert, maar de documentatie daarover is uiterst verwarrend.
Pagina: 1