Toon posts:

De grootsheidswaanzin van de mens.

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De grootheidswaanzin/verhevenheid van de mens. Ja, de mens denkt heel wat te zijn, en voelt zich erg verheven boven de dieren (zeker de theïstische mensen die zeggen dat god hen boven de dieren heeft geplaatst).

Toch weet de mens nog maar weinig over zijn eigen hersenen, hoe het geheel functioneert, en wat hier bij komt kijken. Ook het "bewustzijn" (tot zover je hier van kan spreken met een atheïstische levensopvatting) is nog lang niet helemaal uitgedokterd. Vanuit mijn visie vind ik het dan verkeerd om te oordelen over dieren.

Hieruit volgt mijn stelling: de mens moet eerst zijn eigen "bewustzijn", en hersencapaciteit/productie volledig kennen, voordat men oordelen kan over 't "bewustzijn" van dieren.

Graag hoor ik jullie mening onderbouwt door argumenten (met url's/verwijzingen over dat we WEL weten hoe het bewustzijn functioneert) om mijn stelling af te slachten >:)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Grootheidswaanzin is iets anders dan wat jij bedoelt. >:) Grootheidswaanzin is als een persoon zichzelf ziet als verhevener boven de ALLE andere mensen en vind dat hij absolute macht over alle mensen moet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, is dat zo? Ik zal grootheidswaanzin dan wel editen tot verhevenheid. Thnx :)

[Edit]

Anyway, veel van het "bewustzijn" en hersenenwerking van dieren begrijpen wij ook nog niet. Dus is het helemaal hypocriet om te stellen dat je slimmer bent dan een gemiddelde diersoort. Op het punt van het doen van dingen mbv een werktuig zeker. Maar op alle gebieden?

Verwijderd

Natuurlijk zijn mensen slimmer als het gemmidelde diersoort, zelfs slimmer als elk ander bekend levend diersoort op aarde.
Hoe slimmer het dier hoe meer invloed hij in zijn eentje(ja!) uit kan oefenen op zijn omgeving. Of andere dieren een (zelf)bewustzijn hebben weet je nooit zeker. Als dat zo zou zijn dan leven de meeste dieren overigens in een hel...

Verwijderd

Topicstarter
Maar mogen wij daarover oordelen, als wij ons eigen "bewustzijn" en kunnen nog niet kennen?

Verwijderd

Met je stelling ben ik het volledig eens.

De wetenschap heeft zich pas bewezen nadat het zich volledig heeft afgesloten van alle onwaarheden die men zich maar kan bedenken.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

We weten in die zin hoe de hersenen werken dat het gebeurt d.m.v associaties.
Hoe meer neuronen des te meer associaties iets/iemand in staat is te maken.
We weten ook dat zenuwen pijn doorgeven, geen zenuw betekend geen pijn.
In die zin kan je stellen dat wij een duidelijk beeld hebben van de functie van het lichaam en de hersenen.

Natuurlijk kunnen wij niet ervaren wat b.v. een kat ervaart, maar wij kunnen daar wel een redelijke indruk van hebben.
Lichaamstaal en geluiden zijn vrijwel universele talen.

Bij mijn eigen katten, zie ik bijvoorbeeld dat ze best slim zijn, maar alleen voor specifieke doeleinden(v.n. eigenbelang) en waarbij ik ook iedere keer weer een duidelijke associatie kan leggen met een feit of gebeurtenis.

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 23:21 schreef LoWLaNDeR het volgende:
De grootheidswaanzin/verhevenheid van de mens. Ja, de mens denkt heel wat te zijn, en voelt zich erg verheven boven de dieren (zeker de theïstische mensen die zeggen dat god hen boven de dieren heeft geplaatst).
( zoals wel te verwachten was )
*protest*

de Theist gaat er ook vanuit dat God de mens de zorg en verantwoording over de dieren heeft gegeven
en dat dieren een ziel hebben net als mensen
en dat ze er dus op een respectabele manier mee om moet gaan

de Theist voelt zich dus niet verheven omdat ze de dieren als een gelijk deel van God's schepping beschouwen

een duidelijk voorbeeld daarvan was bij de MKZ ruiming toen een pastoor de varkens zelfs Kerkelijk asiel wilde verlenen

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 07 juni 2001 23:21 schreef LoWLaNDeR het volgende:
(slechts een opmerking, verder niets inhoudelijks)

Dit is dus -niet- zo handig van je... Door die opmerking over theisten weet ik al wat er met deze discussie gaat gebeuren. Net als met ongeveer elke andere topic hier. Misschien dat de 'edit' knop je nog kan redden :)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Denk ook eens aan }:O

Zij hebben het maar allemaal te voorduren.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 09:50 schreef joepP het volgende:

[..]

(slechts een opmerking, verder niets inhoudelijks)

Dit is dus -niet- zo handig van je... Door die opmerking over theisten weet ik al wat er met deze discussie gaat gebeuren. Net als met ongeveer elke andere topic hier. Misschien dat de 'edit' knop je nog kan redden :)
Uhm, ik loop laatst op straat, wordt ik aangesproken door een stel dudes, die over abortus na verkrachting beginnen (een slecht onderwerp voor mij :( ), en beginnen me met theïstische argumenten te bewerken tegen abortus, zegt er zo'n dude, hey, god heeft ons boven de dieren geplaatst, dus mogen we zoiets beestelijks niet doen!

Nouwja, iig, ik ging van deze visie voor alle theïsten uit toen ik dit topic opende, nee, ik wil het niet over abortus hebben, niet over verkrachting, niet over theïsten, daar zijn genoeg topics over. Als je die opmerking niet aanstaat, lees je er maar overheen.

Ik hou gewoon rekening met sommige sentimentele mensen die op hun satéprikker zijn getrapt wanneer 't woord theïst voorbij schiet. En m'n verwachtingen kwamen weer uit |:( (Netzoals "bewustzijn" niet geldt voor de atheïsten).

Lees eens wat de daadwerkelijke stelling is, en ga niet mierenneuken over dit soort dingen (nothing personal Joep, ik heb het over mensen in het algemeen).

[Edit] Ik HOU zelfs rekening met de theïsten en atheïsten door zoiets erbij te vermelden, door te laten blijken dat ik een objectieve discussie aan wil gaan over DIT onderwerp :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25

FCA

Dieren zijn niet minder of meer als mensen, het zijn alleen geen mensen, ze behoren niet tot onze soort. Om als soort te overleven, kan volgens mij de mens best andere soorten gebruiken.
Ik denk niet dat een andere diersoort het beter zou doen. Het feit is alleen dat alleen de mens op dit moment de macht heeft om op zo'n grote schaal andere soorten te overheersen.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

it's the circle of live, zo hoort het gewoon. Wij zijn gewoon machtiger als dieren. Het is gewoon zo. Een leeuw toont toch ook geen respect voor een hert. Wij moeten ook leven van beesten.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
(dit is off-topic geblaat, overslaan dus)
Op vrijdag 08 juni 2001 16:23 schreef LoWLaNDeR het volgende:

..een heleboel tekst..
Je begrijpt me verkeerd :)

Ik bedoelde dat als je dat soort, niet noodzakelijke, toevoegingen doet, er hier 100% zeker mensen zijn die daar op gaan reageren. En op die reacties wordt ook weer gereageerd, en uiteindelijk wordt je hele topic verneukt. Het was gewoon een tip om te voorkomen dat hier hetzelfde gebeurt. Verder niets.

(Ik ben trouwens atheist, en ik ben niet op mijn satéprikker getrapt hoor :) )

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik :P vandaar dat ik ook zei dat het niet jou betrof, maar in het algemeen :)
Pagina: 1