Laptop upgrade met CompactFlash?

Pagina: 1
Acties:

• deleyt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb onlangs een oude laptop Dell Latitude D600 gratis gekregen om wat te internetten in de huiskamer.
Nu gaat dit ding zoals verwacht redelijk langzaam dus ben ik aan het kijken om 'm wat sneller te maken.

Specs:
CPU Intel Pentium M 1.6 GHz - 1 MB L2 Cache - FSB 400 MHz - Chipset Intel 855PM
Graphics Processor AGP 4x - ATI Mobility Radeon 9000 - 32 MB DDR SDRAM
HDD Hitachi Travelstar 5K80 40GB IDE 5400rpm
DDR1 SODIMM 1x 512 MB PC2700 & 1x 256 MB PC2100 (geheugen komt uit 2 verschillende laptops)

De vertragend factoren zijn dus de hoeveelheid geheugen (768MB) en de harddisk.
Ik wil nu met tweedehandse onderdelen graag de HDD vervangen voor een CompactFlash 32GB op een CFnaarIDE converter.

Mijn vraag:
Ik lees echter dat een IDE bus maximaal 8,3MB/s kan doorvoeren terwijl het CF-kaartje 40MB/s aan kan.
Is de trage IDE-bus de bottleneck voor de CF-kaart of werkt dit anders?
Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt!

Overigens ben ik ook van plan om het geheugen te upgraden naar 2x1GB, dus als er iemand nog wat DDR1 SO-DIMM's heeft liggen.... _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PATA kan 133MB/s aan, nu haal je dat (nagenoeg) nooit.
40MB/s is niet heel langzaam, maar een harde schijfje moet dat ook wel kunnen halen als je een beetje een recent PATAmodel pakt. In ieder geval sequentieel.

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 15-01-2014 12:46 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als het puur voor de hobby is, kan je natuurlijk altijd wat gaan experimenteren, verder is dit laptopje leuk als retro bakje, om weer eens aan te voelen hoe het vroeger ging.
deleyt schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:36:
Ik heb onlangs een oude laptop Dell Latitude D600 gratis gekregen om wat te internetten in de huiskamer.
Nu gaat dit ding zoals verwacht redelijk langzaam dus ben ik aan het kijken om 'm wat sneller te maken.

Specs:
CPU Intel Pentium M 1.6 GHz - 1 MB L2 Cache - FSB 400 MHz - Chipset Intel 855PM
Graphics Processor AGP 4x - ATI Mobility Radeon 9000 - 32 MB DDR SDRAM
HDD Hitachi Travelstar 5K80 40GB IDE 5400rpm
DDR1 SODIMM 1x 512 MB PC2700 & 1x 256 MB PC2100 (geheugen komt uit 2 verschillende laptops)

De vertragend factoren zijn dus de hoeveelheid geheugen (768MB) en de harddisk.
Hier maak je een denkfout.
De vertragende factoren in deze laptop zijn: de cpu, de chipset, de gpu en je ddr. Niet zozeer je HD zelf.

• deleyt
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:50:
Als het puur voor de hobby is, kan je natuurlijk altijd wat gaan experimenteren, verder is dit laptopje leuk als retro bakje, om weer eens aan te voelen hoe het vroeger ging.

Hier maak je een denkfout.
De vertragende factoren in deze laptop zijn: de cpu, de chipset, de gpu en je ddr. Niet zozeer je HD zelf.
Is dat zo? Als de laptop traag is, is 9 van de 10 keer de harddisk overuren aan 't draaien. Mijn redenatie is dat het geheugen snel vol is, waarna de HDD gaat swappen, waardoor alles vertraagd.
Dus een upgrade naar een CF-kaartje en/of 2GB geheugen is 't niet waard?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Das toevallig ik heb hier ook zo`n ding liggen.. maar dan met 2x 1GB er in.. en W7 er op..
ja het is traag tov mn E6400 met een SSD en 2x 2GB... maar niet onwerkbaar :)

en de disk is denk ik wel de traagste factor.. maar bij gebrek aan een 5400 of 7200 RPM model.. die past heb ik eigenlijk nooit getest met een andere om te kijken of dat inderdaad een beperking is.

404 Signature not found

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Ik heb hier een soortgelijk model liggen, maar dan van IBM (X31), daar heb ik ipv Windows 7, Windows XP opgezet. Dat scheelde al een hoop in snelheid. Verder 1 GB RAM en regelmatig de harde schijf op defragmentatie controleren.

Heb je de CF spullen in huis? If yes, dan zou ik zeggen probeer het en laat het hier weten. Ik zou namelijk niet weten of het sneller zou werken of niet. Proberen waard dus. :)
Meer geheugen helpt altijd, met name als je al gemerkt hebt dat de computer veel aan swappen is.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben ook stiekem wel benieuwd of het enige prestatie winst opleverd.. het is dat ik geen 44Pins IDE naar CF adapter heb.. en geen eventuele andere functie voor de CF kaart als het niet zou werken..

wel kan ik eens kijken of er 44 pin IDE naar SD adapters zijn. en het liefst nog met 2 of 3 kaartjes er in.. SD kaarten passen namelijk overal en nergens wel in :-) (en heb daar wel een 64GB model van :-) )

404 Signature not found

• Jolke
SMSfreakie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:33:
[...]

wel kan ik eens kijken of er 44 pin IDE naar SD adapters zijn. en het liefst nog met 2 of 3 kaartjes er in.. SD kaarten passen namelijk overal en nergens wel in :-) (en heb daar wel een 64GB model van :-) )
SD kaartjes zijn alleen in de regel een stukje trager dan CF. Maar dat lijkt me dan weer minder relevant in dit topic :)

• deleyt
TERW_DAN schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:45:
PATA kan 133MB/s aan, nu haal je dat (nagenoeg) nooit.
40MB/s is niet heel langzaam, maar een harde schijfje moet dat ook wel kunnen halen als je een beetje een recent PATAmodel pakt. In ieder geval sequentieel.
De huidige HDD is een ATA/100 en na wat zoekwerk denk ik dat het dus een ATA-6 (100MB/s) bus is en geen ATA-7 (133MB/s) omdat de laptop van 2004 is en ATA-7 pas in 2005 is geïntroduceerd. Maar zeker weten doe ik het ook niet.
Jolke schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:31:
Heb je de CF spullen in huis? If yes, dan zou ik zeggen probeer het en laat het hier weten. Ik zou namelijk niet weten of het sneller zou werken of niet. Proberen waard dus. :)
Meer geheugen helpt altijd, met name als je al gemerkt hebt dat de computer veel aan swappen is.
Ik heb de CF nog niet omdat ik eerst wat ervaringen van anderen wilde horen.
Schijnbaar zijn die er dus nog niet. Als ik een leuk CF-kaartje of extra geheugen op de kop kan tikken zal ik het zeker proberen.
SMSfreakie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:33:
Ik ben ook stiekem wel benieuwd of het enige prestatie winst opleverd.. het is dat ik geen 44Pins IDE naar CF adapter heb.. en geen eventuele andere functie voor de CF kaart als het niet zou werken..

IDE naar CF zijn vrij goedkoop, E7,50 :
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
IDE naar SD(HC) zijn er ook, E15,- :
http://www.marktplaats.nl...de-adapter-converter.html
Ik heb zelf ook nog een SDHC 4GB Class6 kaartje liggen dus misschien koop ik wel een adapter en kijk ik hoe 't daar mee gaat om later uit te breiden naar 32GB.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom geen caddy met een sata drive erin ?

http://www.newmodeus.com/pics/OBHD/OBHD-Matrix-6.html (niet zo duur)
of

een ide ssd (random voorbeeld)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/448863/
maar dat is de laptop eigenlijk niet meer waard

[ Voor 115% gewijzigd door Fish op 17-01-2014 00:35 ]

Iperf

• deleyt
fish schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:25:
Waarom geen caddy met een sata drive erin ?

http://www.newmodeus.com/pics/OBHD/OBHD-Matrix-6.html (niet zo duur)
of

een ide ssd (random voorbeeld)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/448863/
maar dat is de laptop eigenlijk niet meer waard
Beetje prijzig of nog steeds conventionele HDD waar ik liever van af wil.
Ik heb niet zo veel nodig dus 16GB is voldoende. Snelheid en kosten vindt ik wel belangrijk dus denk dat geheugenchips een betere oplossing is dan platterdisks?

• Jolke
FF snel rekenen... IDE SSD kost ongeveer 100 euro, CF kaartje van 16GB ongeveer 20 euro plus een CF-IDE adapter à 10 euro... euhm, let me think... :)

• deleyt
Jolke schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:24:
FF snel rekenen... IDE SSD kost ongeveer 100 euro, CF kaartje van 16GB ongeveer 20 euro plus een CF-IDE adapter à 10 euro... euhm, let me think... :)
precies mijn gedachte.... ;) maar een CF-kaartje van 20 euro gaat niet echt sneller zijn schat ik. Vaak zijn die goedkope kaartjes maar net de helft sneller dan de theoretische waarde en ligt daardoor de doorvoersnelheid te dicht bij een HDD. Om echte snelheidswinst te halen is een sneller CF-kaartje wel wat duurder. Ik zit dan te denken aan minimaal 400x (bij voorkeur zelfs 600x) en die komen op ongeveer 30 euro uit. Nog steeds minder dan een SSD natuurlijk :)

Als je overstapt op 32GB is het denk ik krap-aan, maar wint de CF het nog steeds. De goedkoopste SSD die ik op Tweakers kan vinden is deze http://tweakers.net/price...end-ts32gpsd320-32gb.html en die is dus 63 euro. De schrijfsnelheid is echter wel ERG laag (30MB.s)!
Voor een CF betaal je 42 euro (600x). Totaal zou het dus op ongeveer 50 euro uitkomen.

Overigens verwacht ik wel dat naast de doorvoersnelheid, de toegangstijden van een chip vs. platter beter zullen zijn. Ook het geluid en warmteproductie zijn natuurlijk factoren die wel positief zijn.
Al met al denk ik dat de investering van 50 euro best een goede is.

Mocht ik overigens de CF kaart overhouden, dan kan ik die nog altijd in een oud desktop-systeempje doen voor een htpc op de slaapkamer. Die onderdelen liggen hier maar stof te vergaren :)

• Jolke
deleyt schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:53:
[...]

Al met al denk ik dat de investering van 50 euro best een goede is.

Mocht ik overigens de CF kaart overhouden, dan kan ik die nog altijd in een oud desktop-systeempje doen voor een htpc op de slaapkamer. Die onderdelen liggen hier maar stof te vergaren :)
Ik denk idd dat je er niet meer dan 50 euro aan moet besteden, dat is de laptop namelijk in zijn geheel waard op dit moment. Blijft wel een cool thing om er een CF 'disk' in te hebben. Hoe regel je opslagruimte? Externe disk, of heb je genoeg aan 32GB?

Als je een CF kaartje overhoudt dan kan je em natuurlijk ook voor je DSLR gebruiken :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een normale ssd heeft ook bijv trim. niet alle compact flash modules hebben dat
CF 4.1a products are widely available at speeds up to 90 MB/s sequential access speed. Compliant CF Cards implementing CF 4.1a use this logo.
CF 5.0 products include more efficient commands along with support for Trim operations providing consistent speed. Compliant CF Cards implementing CF 5.0 display this logo.
The CF 6.0 specification implements UDMA7 which provides higher performance bus speeds up to 167MB/sec along with support for the new Sanitize command (the ultimate card refresh). (will need to update with 6.1 extended capacity message and 6.1 distinguisher)

Iperf

• Reepje
  • Niet online
Ik wil je niet ontmoedigen, want het is best wel leuk om te experimenteren.
Zelf heb ik het geprobeerd met usd sticks. De resultaten waren overigens niet best. Die dingen zijn er blijkbaar niet voor gemaakt en worden erg sloom na een tijdje, en sterven zelfs (zet je ze ook in voor torrents, dus veel bewerkingen op dat ding, dan gaat die al helemaal snel naar zijn grootje).

Ook die kaartjes zijn gemaakt voor opslag, en dat is heel wat anders dan wat jij er mee wil doen.

• Jolke
Reepje schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:42:
Ik wil je niet ontmoedigen, want het is best wel leuk om te experimenteren.
Zelf heb ik het geprobeerd met usd sticks. De resultaten waren overigens niet best. Die dingen zijn er blijkbaar niet voor gemaakt en worden erg sloom na een tijdje, en sterven zelfs (zet je ze ook in voor torrents, dus veel bewerkingen op dat ding, dan gaat die al helemaal snel naar zijn grootje).

Ook die kaartjes zijn gemaakt voor opslag, en dat is heel wat anders dan wat jij er mee wil doen.
Met een laptop die >10 jaar oud is? Dan denk ik wel dat je aan de veilig kant zit en eerder die laptop zelf aan de kant gooit - als ie het nog veel langer uithoudt - omdat je wat beters hebt gevonden dan dat de CF kaartjes kapot gaan. En ja, ik begrijp het punt met het gelimiteerd aantal schrijfacties die je op een CF kaartje kan doen. :)

• eggda
  • Laatst online: 25-01 10:48
deleyt schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:17:
IDE naar CF zijn vrij goedkoop, E7,50 :
Als het om goedkoop gaat zou ik die dan hier halen

[ Voor 0% gewijzigd door eggda op 17-01-2014 14:27 . Reden: spelling ]

Verwijderd

Bedenk wel dat je misschien 40MB/s kunt halen, maar dat IOps een heel ander verhaal is. En dat is waar het om draait. Sommig flashgeheugen is sterk geoptimaliseerd voor sequential access en zal extreem traag zijn met random access. Lees: tot honderd tot duizend keer langzamer dan een hardeschijf is mogelijk. Een SSD is dan weer honderd keer sneller dan een hardeschijf op dit gebied. Het verschil is dus een factor 100.000x. Oftewel 0,001MB/s versus 100MB/s+.

Snelheden in MB/s zijn absoluut irrelevant; het enige wat je wilt is minimaal 100 IOps. Als dat niet lukt kan het eerder een achteruitgang zijn dan vooruitgang.

Verwijderd

deleyt schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:36:

Mijn vraag:
Ik lees echter dat een IDE bus maximaal 8,3MB/s kan doorvoeren terwijl het CF-kaartje 40MB/s aan kan.
Is de trage IDE-bus de bottleneck voor de CF-kaart of werkt dit anders?
De ide schijf kon nog geen 10 MB lezen , eigenlijk is in al die jaren alleen seqentieel read en write toegenomen :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NDF9MxGy5Pbb8UquKwPFZpcp/full.png

• deleyt
eggda schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:24:
Als het om goedkoop gaat zou ik die dan hier halen
De connector is ondersteboven op de printplaat gemonteerd waardoor de CF kaart buiten de ruimte steekt waar de HDD in past. Sommige hebben de pinnetjes verbogen en de kaart op z'n kop erin geplaatst en dat schijnt te werken, maar kies dan liever voor een adapter die gelijk goed is gemonteerd en waar ik niks aan hoef te verbuigen.

• Jolke
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:05:
[...]

De ide schijf kon nog geen 10 MB lezen , eigenlijk is in al die jaren alleen seqentieel read en write toegenomen :)
Denk niet dat een Quantum BigFoot in een laptop zal passen... destijds paste hij nog maar net in mijn desktop met zijn grootte van 5.25" :)

• deleyt
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:38:
Bedenk wel dat je misschien 40MB/s kunt halen, maar dat IOps een heel ander verhaal is. En dat is waar het om draait. Sommig flashgeheugen is sterk geoptimaliseerd voor sequential access en zal extreem traag zijn met random access. Lees: tot honderd tot duizend keer langzamer dan een hardeschijf is mogelijk. Een SSD is dan weer honderd keer sneller dan een hardeschijf op dit gebied. Het verschil is dus een factor 100.000x. Oftewel 0,001MB/s versus 100MB/s+.

Snelheden in MB/s zijn absoluut irrelevant; het enige wat je wilt is minimaal 100 IOps. Als dat niet lukt kan het eerder een achteruitgang zijn dan vooruitgang.
Eerlijk gezegd is dat nieuw voor me en da's precies waarom ik mijn vraag bij Tweakers heb geplaatst :)
Na wat informatie op internet over IOps te hebben gelezen vraag ik me af hoeveel IOps een bepaalde CF aan kan. IOps worden nou niet bepaald uitdrukkelijk vermeld bij een Cf-kaartje.

Verwijderd

deleyt schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:56:
[...]

Eerlijk gezegd is dat nieuw voor me en da's precies waarom ik mijn vraag bij Tweakers heb geplaatst :)
Na wat informatie op internet over IOps te hebben gelezen vraag ik me af hoeveel IOps een bepaalde CF aan kan. IOps worden nou niet bepaald uitdrukkelijk vermeld bij een Cf-kaartje.
Heb het wel eens getest met kleine CF kaarten en die CF controller heeft een vrij grote acces time voor flash . Die controler is niet ontworpen voor iops en kleine os rewrites en de nands ook niet , dat is echt het ssd domijn . Het testen alleen is al slecht voor een CF terwijl het een hoogwaardig produkt is en denk ik niet vreemd dat bij normaal gebruik zogoed als een menseleven mee kan }:O

Zo een labtop zonder sata blijft gewoon erg moeilijk te upgraden met flash , die Conrad ide ssd is dan misschien wat . is ook nog een kleinere 32GB variant http://www.conrad.nl/ce/n...330-32-GB-25-IDE?ref=list

:)

• deleyt
Een SSD lijkt inderdaad de betere optie. Ik lees op diverse plekken dat de levensduur erg te wensen over laat en ook de snelheid is niet altijd voorspelbaar, afhankelijk van welke CF je hebt. Ik ben weer wat wijzer geworden en dank jullie voor de reacties!
Pagina: 1