Ik heb onlangs een oude laptop Dell Latitude D600 gratis gekregen om wat te internetten in de huiskamer.
Nu gaat dit ding zoals verwacht redelijk langzaam dus ben ik aan het kijken om 'm wat sneller te maken.
Specs:
CPU Intel Pentium M 1.6 GHz - 1 MB L2 Cache - FSB 400 MHz - Chipset Intel 855PM
Graphics Processor AGP 4x - ATI Mobility Radeon 9000 - 32 MB DDR SDRAM
HDD Hitachi Travelstar 5K80 40GB IDE 5400rpm
DDR1 SODIMM 1x 512 MB PC2700 & 1x 256 MB PC2100 (geheugen komt uit 2 verschillende laptops)
De vertragend factoren zijn dus de hoeveelheid geheugen (768MB) en de harddisk.
Ik wil nu met tweedehandse onderdelen graag de HDD vervangen voor een CompactFlash 32GB op een CFnaarIDE converter.
Mijn vraag:
Ik lees echter dat een IDE bus maximaal 8,3MB/s kan doorvoeren terwijl het CF-kaartje 40MB/s aan kan.
Is de trage IDE-bus de bottleneck voor de CF-kaart of werkt dit anders?
Kan iemand mij dit uitleggen?
Alvast bedankt!
Overigens ben ik ook van plan om het geheugen te upgraden naar 2x1GB, dus als er iemand nog wat DDR1 SO-DIMM's heeft liggen....
Nu gaat dit ding zoals verwacht redelijk langzaam dus ben ik aan het kijken om 'm wat sneller te maken.
Specs:
CPU Intel Pentium M 1.6 GHz - 1 MB L2 Cache - FSB 400 MHz - Chipset Intel 855PM
Graphics Processor AGP 4x - ATI Mobility Radeon 9000 - 32 MB DDR SDRAM
HDD Hitachi Travelstar 5K80 40GB IDE 5400rpm
DDR1 SODIMM 1x 512 MB PC2700 & 1x 256 MB PC2100 (geheugen komt uit 2 verschillende laptops)
De vertragend factoren zijn dus de hoeveelheid geheugen (768MB) en de harddisk.
Ik wil nu met tweedehandse onderdelen graag de HDD vervangen voor een CompactFlash 32GB op een CFnaarIDE converter.
Mijn vraag:
Ik lees echter dat een IDE bus maximaal 8,3MB/s kan doorvoeren terwijl het CF-kaartje 40MB/s aan kan.
Is de trage IDE-bus de bottleneck voor de CF-kaart of werkt dit anders?
Kan iemand mij dit uitleggen?
Alvast bedankt!
Overigens ben ik ook van plan om het geheugen te upgraden naar 2x1GB, dus als er iemand nog wat DDR1 SO-DIMM's heeft liggen....