Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

25 Zonnenpanelen en flink overbemeten omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Heb fink onderzoek gedaan en een leuke koop gedaan van 25 Yingli Panda's los met bekabeling en montage materiaal. De boel zelf op het dak gemonteerd met mn broer en de Solarmax omvormer besteld.

Dat laatste begin ik nu sterk aan te twijfelen omdat ik op het laatste moment gekozen heb voor flinke overcapaciteit. (ik wil als het een leuke opbrengst geeft panelen gaan uitbreiden, dakoppervlak genoeg en jaarlijks verbruik van rond de 11000kwh).

De leverancier van de Solarmax MT10 stelde me meteen gerust, de 4000kw overcapaciteit kan deze nieuwe solarmax makkelijk 'calibreren'.

Toch twijfel ik 3 dagen na de bestelling erg! hoeveel nadeel zou het ongeveer hebben op de opbrengst die toch al flink lager ligt dan de 25x 255wp, door de oost-zuid ligging. Word daardoor straks misschien mijn beeld vertroebeld en wil ik helemaal geen panelen meer bijleggen omdat het resultaat achterblijft....

Doe ik er verstandiger aan om de bestelling alsnog te annuleren (als dat nog lukt) en misschien tijdelijk een tweedehands s6000 oid scoren??

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchneon op 15-01-2014 11:39 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Link naar de Solarmax MT10 (3 fase aansluiting ofcourse): http://www.solarmax.com/e...serie/?tab=specifications

* wat is de hellingshoek van de zuid-oost opstelling?
Al vergeleken met systemen op bv. Sonnenertrag wat een soortgelijke installatie 'doet'?

[ Voor 46% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2014 11:51 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik heb een paar maanden gehinkeld met een omvormer die minder als 50% gevuld was.
dat leverde ongeveer 3-4% minder kWh/kWp op als verwacht, ik bleef een beetje achter op een andere lokale set. (maar cijfers kunnen bedriegend zijn, verschillen waren te klein om het echt te kunnen zien)
nu met de volle set doe ik het beter als de referentie set.

dus ik verwacht eigenlijk geen problemen.
ik denk dat de solarmax beter kan hinkelen als mijn omvormer.

worden het trouwens 25 panda's in 1 string aan de omvormer?

edit:
ik had trouwens mijn panelen op oost eerst, met hoek van 45 graden.
panelen uit de richting zetten van zuid, levert geen minder W op dan als ze naar zuid staan. (allen minder uren licht, dus wel minder kWh (en dan gaat het de eerste 25 graden uit zuid niet erg had omlaag).)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 15-01-2014 12:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Symptomen die horen bij overbemeten omvormer zijn:
Negatief:
- elke dag later starten en eerder stoppen van de productie en daardoor klein verlies. Dit heb je niet alleen bij overbemeten omvormers maar ook met onderbemeten omvormers met relatief weinig panelen (=weinig string spanning).
- een iets lager rendement van de omvormer omdat die niet op zijn optimale vermogen werkt. Ook dit kun je hebben bij een onderbemeten omvormer met relatief weinig panelen.

Positief:
Je piekproductie zal niet afgeknepen worden: In (vooral) het voorjaar, als het koud is plus schoon geregende lucht plus reflectie van cumulus wolken, kunnen je panelen fors hogere pieken leveren dan er als Wp op het dak ligt. Deze momenten duren meestal maar erg kort.

Totaal zul je -verwacht ik- wel wat minder productie hebben dan met een optimale (= iets onderbemeten) omvormer.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
@ Niels, ja dat is 'm inderdaad de MT10 3 fase met plaats voor 5 strings.
Hellingshoek is rond de 50, dak staat meer op oost als op zuid.

@ Migjes, ok nice dan kan het inderdaad best meevallen. Het zijn 2 strings 1 van 12 en 1 van 13.
Goed om te horen, instraling had ik inderdaad mn besluit op genomen dat het oost zuid moest worden.

@ Styno, met die strings van 11 en 13panelen zou het dan nog later starten? is toch nog best een lekker voltage?

Nou gelukkig krijg ik geen reacties van 'oei niet doen totaal verkeerde beslissing'......
Geeft me al weer wat rust, thanks!

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

De onder/over bemeting is ook erg afhankelijk van de windrichting en hellingshoek van de strings.
Zelf heb ik een PowerOne4.2 omvormer die pieken tot 4500W kan verwerken met 6060Wp aan PV. Dat is theoretisch bijna 45% overbezetting, maar gezien de praktijk van 4500W is het een overbezetting van 42%.
In de praktijk kom ik eigenlijk nooit over de 4450W pieken heen, maar zit de omvormer wel erg vaak en lang in de optimale rendement zone van 95-97%. Meestal knal de zon een uurtje na zonopkomst al op de panelen en zit ik met 1,5 uur op optimaal rendement. Dit zelfde gebeurd ook op de avond, waarbij ik tot ong. een uur voor zonsondergang nog >90% rendement zit.

String1: Windrichting 3510Wp West, Hellingshoek 30
String2: Windrichting 2550Wp Oost, Hellingshoek 60

Vooral die laatste wil in de winter best lekker werken :)

Ik(!) zou als de windrichtingen van de string >120graden verschillen zomaar een overbezetting van 25% doen. Omvormer knijpt wel als het nodig is en hij start lekker snel op.

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 15-01-2014 13:00 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• migjes
styno schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:40:
- elke dag later starten en eerder stoppen van de productie en daardoor klein verlies. Dit heb je niet alleen bij overbemeten omvormers maar ook met onderbemeten omvormers met relatief weinig panelen (=weinig string spanning).
nop, deze niet, met 25 panda's red hij het makkelijk om boven de start spanning te blijven.
(ik heb geen berekening gemaakt of 25 yingly's misschien niet teveel is eigenlijk)
- een iets lager rendement van de omvormer omdat die niet op zijn optimale vermogen werkt. Ook dit kun je hebben bij een onderbemeten omvormer met relatief weinig panelen.
jep, dit gebeurd wel.
maar als je in de instruction manuel kijkt.
op pagina 54.
zie je een tabel met wat het doet.
is de W boven de 10% van de max van de omvormer, dan zit je al op een rendement van 96%.
dus allen met bewolkt weer loop je dan wat achter op de rest.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@prelude36a
5 strings?
ik zie dat het 2x mpp is met per mpp 2 strings parallel.

heb je door hoe het werkt met strings parallel?
weet je de functie van een mpp?

zoals je het nu schrijft twijfel ik er aan of je dat door hebt, dus vragen stellen mag.

edit:
een snelle berekening geeft mij (zelf kun je dat nog preciezer uit rekenen):
22 panelen op 1 string aan 1x een mpp.
dat maakt net geen 900V, en dan draait de omvormer op max rendement en zal vaak de 97,7% rendement gaan halen.
de andere mpp moet dan minimaal met 10 panelen van het zelfde type worden gevuld (een ander type mag ook, allen dan is het een ander aantal)

[ Voor 42% gewijzigd door migjes op 15-01-2014 13:23 ]

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
@ Mig, klopt helemaal 2x2 weet niet waar ik die 5 strings nou vandaan haal... maar volgens mij is dat ergens ontstaan in het gesprek met de leverancier ;)

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de 2x mpp snap ik het nog enigzins maar parallel volg ik m niet meer. Wat houd het uiteindelijk in? hoeveel strings kan ik aan gaan sluiten?

• migjes
@prelude36a
een paar puntjes:

1.
de omvormer heeft het liefste 580V op zijn donder.
met koude panelen(winter) stijgt de V en met warmen(zomer) panelen daalt de V.
daar voor moet je dus 22 panelen van dit type op 1x een mpp zetten, en dan zit je daar aardig bij in de buurt. (preciezer berekenen, kan het aantal een beetje veranderen, ik hou wel iets van marge aan op het forum, voor de veiligheid)

2.
in principe kan je omvormer ongelimiteerd panelen parallel aan per mpp.
je bent niet gebonden aan de 2 aansluitingen parallel per mpp met een splits plug koppel je meerdere stringen parallel.
(oke je moet wel binnen de specs blijven van de omvormer, met deze panelen en omvormer zijn dat 2 stringen parallel per mpp, versimpeld antwoord)

stringen die je parallel maakt op 1x een mpp, kun je het beste maken met gelijke aantallen panelen van gelijke soort/merk/specs etc.
dus 2x 12 panelen b.v. (ongelijke stringen parallel is gewoon zonde van wat opbrengst)

3.
dus als je net zo als freemann je verteld, de panelen die je per mpp koppeld (en evt parrallel) in verschillende richtingen zet, zuid-west en zuid-oost.
dan kan de omvormer per mpp 2 strings parallel van max 22 panelen verwerken.
dus 88 panelen.
en dan gaat hij nog steeds niet kapot alles blijft binnen de specs van de omvormer.
je zit dan wel aan de 22440Wp en de omvormer zal wat aftoppen. (lol en veel met dit voorbeeld)
je zult dus een hoeveelheid er tussen in moeten vinden, maar dat is weer erg locatie afhankelijk.
en op een gegeven ogenblik heb je ook teveel kWh, lol.

belangrijkste, je huidige plan werkt gewoon hoor, zonder problemen.
dit is extra info voor de toekomst, je bent nu al besmet met het pv virus, jij wil straks meer panelen.
(wedden voor een kratje bier >:) )

dingen om effen op te letten als je dit gaat doen.
niet iedere energie leverancier bied ongelimiteerd salderen aan. er is een grens van 5000kWh bij sommige leveranciers. (heb je allen last van met een slimme meter, met een feraris meter geen probleem.)
wat je opwekt moet je ook zelf op maken(dat is salderen), je krijgt bijna geen geld voor stroom die je over hebt.
logging = is niet onbelangrijk, als je er te laat achter komt dat je systeem 2 maanden niet heeft gewerkt in de zomer, dan ben je behoorlijk zuur en heb je veel misgelopen >:) dat gaat hard met zoon groot systeem.

edit:
normaal zeg ik tegen mensen dat ze hun pv niet hoeven aan te melden, want dat is totale onzin.
(ze willen dan meteen een slimme meter in je maag splisen, en dat hoeft niet perse)
maar nu je zoon groot systeem gaat aanleggen, dan krap ik ook op mijn hoofd, maar misschien toch nog steeds niet aanmelden, ze komen wel zeuren als er iets is.

edit2:
het is net jammer dat je iets boven de 10000kWh zit.
de eerste 1000kWh saldeer je dan voor een lagere prijs, maar is niks om je tegen te houden.
gaat wel flink opleveren, als het hele systeem af is ga je wel naar de 2000 euro per jaar toe, pffffffff
(dat is bijna 3x mijn huidige rekening gas/elektra :P )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 15-01-2014 15:19 ]

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Wow thanks voor alle aanvullingen en tips, dat is heel bruikbaar!

En ja de hele reden van de panelen is wel dat we al erg veel verbruiken hoor, zit rond de 14000kwh op de eindrekening van 2012 maar hoop 2013 wat minder uit te komen want hebben flink gëinvesteerd minderen van de 'consumptie'.

Wbt de mpp, ik heb nu dus twee strings op het dak aangelegd met 1x 12 en 1x 13 panelen. Vooralsnog dus beter niet paralel maar gewoon ieder apart op een tracker omdat ze uit ongelijke aantallen panelen bestaan toch?

En zodra we uit gaan breiden dan anders koppelen grotere strings maken.

Heb helaas al contact op moeten nemen met Liander omdat ze 3 jaar geleden al een zo'n "NSB meter" hebben opgehangen en ik moet nog horen of die kan salderen....

• Dylantje2
  • Laatst online: 20:17

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Laat een expert je strings enz enz op je inverter instellen.
Als je bij de installateurs settings bent, kun je eea zeker beter op elkaar afstemmen..
Koop je er later wat bij..weer de juiste settings....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• migjes
Dylantje2 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:06:
Laat een expert je strings enz enz op je inverter instellen.
Als je bij de installateurs settings bent, kun je eea zeker beter op elkaar afstemmen..
Koop je er later wat bij..weer de juiste settings....
er is eigenlijk bijna niks in te stellen, belangrijkste is hoeveel panelen je in serie zet.

(ik wil niet dat je dit persoonlijk opvat.
oke ik wil je echt geen idioot noemen. maar de opmerking is wel wat uit zijn plek.
natuurlijk neem veel regels in acht en de stromen waarmee je werkt zijn echt 10x dodelijk.
dus heb er wel respect voor.
maar de omvormer neemt zijn taak wel voor het instellen.
daar heb je echt geen installateur voor nodig.
die jongens doen niks anders als wat jij ook zou kunnen, kun je het niet laat het aan een ander over A.U.B.)

@prelude36a
auw je hebt al een nsb meter (lol).
let op bij welke leverancier je zit en wat hun regels zijn.
dit kan zwaar uitmaken, en is beter nu te horen dan straks.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 16-01-2014 11:07 ]

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Inderdaad Migjes, zelf experimenteren is het mooist! als ik die krengen zelf op het dak heb gelegd ga ik er niet iemand bij halen om stekkertjes aan te sluiten ;)
Alles kun je leren als je maar de tijd neemt!

Heb hier ook 380 naar m'n loods gelegd dus weet wel een klein beetje wat voorzichtig met stroom zijn is...

Overigens komt mn maatje langs om de 3fase schakelaar ook op een nieuwe groep te zetten dus die wil vast ook wel over mn schouder meekijken bij deze dikke omvormer.

En inderdaad Liander komt volgende week dinsdag langs om de meter te vervangen want deze kan niet terugtellen |:(

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Zo, nu na 4 maanden dik tevreden met ruim 3100KWh zonnestroom
als het allemaal zo lekker blijft gaan blijf ik de prijzen van de panelen maar even in de gaten
houden om wellicht nog wat bij te gaan kopen

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchneon op 01-07-2014 22:44 ]

Pagina: 1