Toon posts:

Wat is het verschil? Asus P8Z77-V LX, Z77-A en P8Q77-M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmorgen,

ik wil weten wat nou het verschil is tussen de onderstaande moederborden, voor bijvoorbeeld om in de toekomst te overklokken van cpu en geheugen, en welke kan er moeiteloos mee met de technologie(5 jaar minimaal)

http://www.asus.com/nl/Motherboards/P8Z77V_LX/

http://www.asus.com/nl/Motherboards/Z77A/

https://www.asus.com/Motherboards/P8Q77M2/

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

welke van de 4 kan de komende 5 jaar doorkomen met overklokken etc, of raden jullie mij een andere aan, mijn max budgte is 115 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 08:30 ]

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Als je op deze wiki pagina iets naar beneden scrolled zie je het verschil tussen Z77/Q77/etc: Wikipedia: LGA 1155

Verder zal het er heel erg afhangen wat je precies als eisen stelt. Hoeveel x SATA, SLI/CF, PCI/PCI-E sloten, noem maar op. Als je die duidelijk hebt klop je de gegevens in de pricewatch en zul je zien welke moederborden daar bij gaan horen.

Zelf heb ik een pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H die alles heeft wat ik nodig ben en daarnaast is in mijn ervaring deze ook erg stabiel met overclocken. Maar om eerlijk te zeggen zou ik even kijken wat er met de juiste eisen in het budget valt en daar een paar reviews bij te zoeken. Bij een Z77 chipset gaat men vaak in de betere reviews in op de overclock capaciteiten.

Lees ook eens deze review -> reviews: Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken

Of het 5 jaar mee kan ligt er heel erg aan wat je er mee doet. Probeer gewoon te bedenken welke upgrades je wellicht kunt doen om de tijdsduur te kunnen rekken. Extra geheugen, videokaart er bij, processor upgrade (wel socket 1155 in dit geval), etc.

[ Voor 10% gewijzigd door henwy op 15-01-2014 09:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
henwy schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:07:
Als je op deze wiki pagina iets naar beneden scrolled zie je het verschil tussen Z77/Q77/etc: Wikipedia: LGA 1155

Verder zal het er heel erg afhangen wat je precies als eisen stelt. Hoeveel x SATA, SLI/CF, PCI/PCI-E sloten, noem maar op. Als je die duidelijk hebt klop je de gegevens in de pricewatch en zul je zien welke moederborden daar bij gaan horen.

Zelf heb ik een pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H die alles heeft wat ik nodig ben en daarnaast is in mijn ervaring deze ook erg stabiel met overclocken. Maar om eerlijk te zeggen zou ik even kijken wat er met de juiste eisen in het budget valt en daar een paar reviews bij te zoeken. Bij een Z77 chipset gaat men vaak in de betere reviews in op de overclock capaciteiten.

Lees ook eens deze review -> reviews: Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken

Of het 5 jaar mee kan ligt er heel erg aan wat je er mee doet. Probeer gewoon te bedenken welke upgrades je wellicht kunt doen om de tijdsduur te kunnen rekken. Extra geheugen, videokaart er bij, processor upgrade (wel socket 1155 in dit geval), etc.
ik heb aan 6 tot 8 sata poorten genoeg, en misschien in de toekomst gaan overklokken(nu nog een i7 2600) en misschien in de toekomst een 2de videokaart erbij, maar ik zit te twijfelen welke nou beter asus of toch de asrock, de asrock vind je wel meer reviews op het net, maar de asus is de toch het beste bord, maarja welk asus bord 8)7, dat blijft een grote vraag. Ik heb nu zelf 1 reepje geheugen van 4 gb, dus dan zou ik er nog 3 over hebben, en wat ik ook wil is me i7 2600 op standaard 3.8 ghz te laten draaien, en als het kan eventueel nog iets te verhogen, maar welk moederbord kan dat waar maken, daar zit ik tussen te twijfelen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb vernomen dat eind van het jaar DDR4 beschikbaar komt. Dat is veel sneller dan DDR3.
Als het nu zo is dat jij tegen die tijd eigenlijk DDR4 wil hebben, dan is elk moederbord dat je nu koopt over 1 jaar verouderd.
Verder heb ik gehoord dat er wat nieuws voor de aansluiting van je ssd komt, want de huidige ssd worden al gebottleneckt door de sata3. Als het nu zo is dat je tegen die tijd ook deze nieuwe standaard wil, dan is elk moederbord dat je nu koopt ook al verouderd tegen die tijd.

Kortom, als je niet wil achterlopen, dan is het een illusie om nu te denken dat je moederbord 5 jaar mee gaat.

Vergelijk het nu met mensen die nog een sata2 en ddr2 moederbord hebben. Er zijn mensen die het nog best vinden, er zijn mensen die dit 2 jaar geleden al niet meer konden hebben en nieuw spul hebben gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:40:
Ik heb vernomen dat eind van het jaar DDR4 beschikbaar komt. Dat is veel sneller dan DDR3.
Als het nu zo is dat jij tegen die tijd eigenlijk DDR4 wil hebben, dan is elk moederbord dat je nu koopt over 1 jaar verouderd.
Verder heb ik gehoord dat er wat nieuws voor de aansluiting van je ssd komt, want de huidige ssd worden al gebottleneckt door de sata3. Als het nu zo is dat je tegen die tijd ook deze nieuwe standaard wil, dan is elk moederbord dat je nu koopt ook al verouderd tegen die tijd.

Kortom, als je niet wil achterlopen, dan is het een illusie om nu te denken dat je moederbord 5 jaar mee gaat.

Vergelijk het nu met mensen die nog een sata2 en ddr2 moederbord hebben. Er zijn mensen die het nog best vinden, er zijn mensen die dit 2 jaar geleden al niet meer konden hebben en nieuw spul hebben gekocht.
Ik hoef niet gelijk over 1 jaar ddr4 geheugen, vind ddr3 ook best en als ik dat zou uitbreiden naar 8 gb of hoger vind ik het wel best en een ssd hoef ik ook niet echt te hebben, enzo wel dan gewoon de standaard, als ik nu een bord zou kopen zodat het meest zijn om over te klokken en eventueel een 2de videokaart erbij te prikken

• Reepje
  • Niet online
Als je er zo over denkt, dan schat ik dat de meeste moederborden voor jouw wel een jaartje of 15 meegaan.

Hou er wel rekening mee dat je nu al met een verouderde processor zit (2 generaties terug) en de huidige procesoren je huidige er gewoon met gemak uitlopen (zelfs als je deze overklokt). En met de volgende generatie cpu (nieuwe socket) verdwijnt je i7-2600 waarschijnlijk al helemaal uit de picture.

Misschien klinkt het negatiever als ik het bedoel, maar je hebt gewoon heel lage eisen aan je computer.

En dat is gewoon helemaal in tegenspraak met je eigen stelling:
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:25:
en welke kan er moeiteloos mee met de technologie(5 jaar minimaal)

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Hier heb je in ieder geval de hele waslijst met mogelijke moederborden:

http://tweakers.net/categ...cmPseE0LZpfWqY0LXFVCu_7Fw

Qua techniek staat wat er op de borden zit al een tijdje vast. Wat nu te krijgen is werkt daar prima op, of je ondersteuning hebt voor nieuwere dingen met een jaar of 2 kan ik niet zien in mijn glazen bol.

Zelf zou ik je de pricewatch: MSI Z77A-G45 of pricewatch: ASRock Z77 Extreme4 of pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H. In de overclock fora ben ik deze moederborden eerder tegen gekomen. Waarom er geen ASUS tussen staat heeft er bij mij gewoon mee te maken dat me die niet zijn bijgebleven. Bovenstaande heb ik gewoon vaker gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:53:
Als je er zo over denkt, dan schat ik dat de meeste moederborden voor jouw wel een jaartje of 15 meegaan.

Hou er wel rekening mee dat je nu al met een verouderde processor zit (2 generaties terug) en de huidige procesoren je huidige er gewoon met gemak uitlopen (zelfs als je deze overklokt). En met de volgende generatie cpu (nieuwe socket) verdwijnt je i7-2600 waarschijnlijk al helemaal uit de picture.

Misschien klinkt het negatiever als ik het bedoel, maar je hebt gewoon heel lage eisen aan je computer.

[...]
Het belangrijkste is eigenlijk, als ik nou bijvoorbeeld over 1 jaar een Ivy koop dat ik deze kan gebruiken, en qua ddr4 heb ik het niet nodig ddr3 is genoeg voor mij, maar welk bord is het makkelijkste met overklokken van je cpu, dat telt voor mij eigenlijk het meest. De ASUS P8Z77-V LX of de
ASUS Z77-A

• Reepje
  • Niet online
Je gaat dus ook een nieuwe cpu kopen.
Want als je de i7-2600 hebt, die is moeilijk over te klokken. (de i7-2600k is wel over te klokken)

De ix-4xxx serie, waar je dan waarschijnlijk naar kijkt, zijn nu niet bepaald overklok monsters. Misschien is het dan beter even de kat uit de boom te kijken of de volgende generatie cpu's wel leuke overklok mogelijkheden hebben, en welke socket die hebben. Dit dus met de gedachte dat je wil gaan overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:06:
Je gaat dus ook een nieuwe cpu kopen.
Want als je de i7-2600 hebt, die is moeilijk over te klokken. (de i7-2600k is wel over te klokken)

De ix-4xxx serie, waar je dan waarschijnlijk naar kijkt, zijn nu niet bepaald overklok monsters. Misschien is het dan beter even de kat uit de boom te kijken of de volgende generatie cpu's wel leuke overklok mogelijkheden hebben, en welke socket die hebben. Dit dus met de gedachte dat je wil gaan overklokken.
Ik bedoel de ix-3xxx serie om te gaan halen, maar nu doe ik het dan nog ff met de i7 2600, want me moederbord(foxconn) heeft al een paar keer sluiting gemakt en doet het nu nog steeds wat een wonder is, daarom wil ik een ander bord halen, en zit ik te twijfelen tussen de Asus P8Z77-V LX en de Z77-A, en over 1 jaar een andere processor te halen om over te klokken, maar welke van de 2 heeft de beste facatures en tot hoever de geadvanceerde mogelijk heden

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 10:13 ]

• Reepje
  • Niet online
Ok, je gedachtengang is zo krom dat ik er niet bij kan en ik zal me er dan ook verder niet mee bemoeien.

Voor wat betreft de keuze van je moederbord, en als dat dan een Asus wordt, hou dan ook met het volgende rekening: Asus borden zijn kieskeurig met geheugen. De fabrikant heeft een lijst met getest geheugen dat op die borden werkt. Wellicht kan je eerst nagaan of je huidige geheugen wel op de lijst staat. Staat het niet op de lijst, kan je huidige geheugen wel werken, maar het kan ook zijn dat ie niets doet. En dan moet je ook nieuw geheugen kopen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:53:

[...]
Misschien ligt het meer aan de definitie " meegaan met de technologie".

Een i7 2600 is echt nog niet verouderd. Die gaat nog prima mee. Een E8400 of Q6600 kun je verouderd noemen, maar een i7 2600? Nee, sorry, echt niet imho.

http://cpuboss.com/cpus/I...770-vs-Intel-Core-i7-2600

Ikzelf draai nog prima op een i7 920, en ik heb nu niet het gevoel echt dingen te missen. (Misschien Quicksync en SATA III.)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:19:
Ok, je gedachtengang is zo krom dat ik er niet bij kan en ik zal me er dan ook verder niet mee bemoeien.

Voor wat betreft de keuze van je moederbord, en als dat dan een Asus wordt, hou dan ook met het volgende rekening: Asus borden zijn kieskeurig met geheugen. De fabrikant heeft een lijst met getest geheugen dat op die borden werkt. Wellicht kan je eerst nagaan of je huidige geheugen wel op de lijst staat. Staat het niet op de lijst, kan je huidige geheugen wel werken, maar het kan ook zijn dat ie niets doet. En dan moet je ook nieuw geheugen kopen.
http://dlcdnet.asus.com/p...X/P8Z77-V_LX_DRAM_QVL.pdf

Micron 4gb

en als het geheugen niet werkt hoef ik inprincipe geen nieuw geheugen te kopen, kan het krijgen als ik erom vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 10:33 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Sata 4 zal mischien wel zijn intrede doen maar welliswaar zal de pci express sleuven ook nog altijd gebruikt kunnen worden voor een harde schijf opaan te sluiten de ssd schijven bedoel ik daar mee.
Maarja julie hebben gelijk sata 3 zal een bottlenek worden omdat de ssd harde schijven steeds sneller worden.
Mischien komt dit jaar wel sata 4 uit en dan hoor je niemand meer klagen en is alles weer up to date.

edit:Ik heb zelf een i7 3770 en ik ben dik tevreden ik ben ook niet iemand die de laatste snufjes wilt hebben.
ik hoop er een paar jaar mee verder te komen. :)

Zelf heb ik een medion computer met i7 3770 en 16 gb intern geheugen verder heb ik een 2 gb nvidia videokaart.
Alleen het geluid van deze computer is niet optimaal maar kwalitatief goed genoeg voor mij.
Er zit ook geen ssd harde schijf erin maar mischien dat ik in de toekomst wel een 256 gb ssd koop voor het systeem erop te zetten.
Verder wel tevreden met mijn nieuwe computer.

@michael007 dan moet je gewoon effe in de handleiding kijken van het moederbord daar staat in welk type geheugen erin moet.

Als ik er eentje liet samenstellen dan zou ik rond de 1000 euro uitkomen maar nu met deze medion computer ben ik veel goedkoper uit met 16 gb geheugen wat ik erbij het gekocht kom ik nog niet eens aan die 1000 euro.
Wel een naadeel is dat ik dus windows 8 erop heb,ik had liever graag windows 7 erop gehad maar dat is puur persoonlijk.
Na een tijdje raak je wel aan gewend aan die nieuwe windows 8.
Als je effe kijkt op internet kan je gewoon een start menutje downloaden en alles werkt priema het progamaatje zorgt er ook voor dat windows 8 gewoon naar de desktop door boot. :)

[ Voor 50% gewijzigd door rjmno1 op 16-01-2014 04:43 . Reden: windows 8 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Voor z77 is er geen moederbord die je OC tegenhoud. Alleen als je de max gaat zoeken onder LN2 of Phasechange kan een moederbord de beperkende factor zijn. Elk z77 moederbord is voldoende om een 24/7 OC van ~4700Mhz te halen. Ruim voldoende dus ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Imprezzion
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Nooit een Extreme4 of lager kopen of low-end MSI borden onder de GD55 als je gaat overclocken.

Deze gebruiken D-PAK MOSFET's welke tot de slechtste behoren die er te krijgen zijn.

De Z77-A heeft qua overclocken de beste specs. 8 fasen, PowerPAK FET's, goede caps en secundaire componenten.. Dus qua overclocken is de Z77-A de beste.

De Gigabyte D3H heeft op zich redelijke componenten in zich, maar het is maar 4 fasen dus wat hogere voltages / lange stresstesten is niet aan te raden.

In deze prijsklasse (<€125) is de Extreme6 of de Fatality Performance (zelfde bord qua stroomvoorziening) het beste qua OC. Goede UEFI met veel opties, 8 phase PowerPAK FET's e.d..

De UD3H is ook een optie, al heeft die wel 2 fasen minder met 6.

[ Voor 4% gewijzigd door Imprezzion op 16-01-2014 10:59 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:20:
Voor z77 is er geen moederbord die je OC tegenhoud. Alleen als je de max gaat zoeken onder LN2 of Phasechange kan een moederbord de beperkende factor zijn. Elk z77 moederbord is voldoende om een 24/7 OC van ~4700Mhz te halen. Ruim voldoende dus ;)
Oke thanks voor je reactie, ik weet zeker dat ik die wel ga halen. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Imprezzion schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:58:
Nooit een Extreme4 of lager kopen of low-end MSI borden onder de GD55 als je gaat overclocken.

Deze gebruiken D-PAK MOSFET's welke tot de slechtste behoren die er te krijgen zijn.

De Z77-A heeft qua overclocken de beste specs. 8 fasen, PowerPAK FET's, goede caps en secundaire componenten.. Dus qua overclocken is de Z77-A de beste.

De Gigabyte D3H heeft op zich redelijke componenten in zich, maar het is maar 4 fasen dus wat hogere voltages / lange stresstesten is niet aan te raden.

In deze prijsklasse (<€125) is de Extreme6 of de Fatality Performance (zelfde bord qua stroomvoorziening) het beste qua OC. Goede UEFI met veel opties, 8 phase PowerPAK FET's e.d..

De UD3H is ook een optie, al heeft die wel 2 fasen minder met 6.
Oke, dan zou het dit bord worden van Asus : http://www.asus.com/Motherboards/Z77A/#overview
Pagina: 1