[WIN 8.1] Hoog geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 08:43
Ha medetweakers,

Ik merk sinds een aantal dagen dat mijn geheugengebruik explosief is toegenomen. Ik draai nogal eens een aantal virtuele machines dus merkte het eerder niet. Echter, tijdens het spelen van DiabloIII viel mij het hoge geheugengebruik ineens op (ik heb een Logitech G19, dus zie via het scherm het verbruik van mijn systeem).

Ik kan echter niets vinden wat het hoge gebruik verklaart. Eerder was ongeveer 1 a 2 GB in gebruik en nu is standaard bij het opstarten 10.5 GB in gebruik.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

specs:
I5 3570K
16GB ram
Windows 8.1

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 20:32
Taakbeheer al even gechecked? Daar zou je antwoord op je vraag moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Laatst online: 21-09 00:38
Ergens een geheugenlek, maar zoals Yezz al zei zou ik eens in Taakbeheer zien en kijken wat er zoveel geheugen gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
In taakbeheer is niets schokkends te zien. Maximaal geheugengebruik door 1 programma is 300 mb... Verder veel kleine processes die 150 mb tot 1 mb gebruiken. bij het optellen van alles kwam ik niet verder dan +- 2.6 GB. Ik kan wel wat screens uploaden.

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is er mis met 10GB geheugengebruik als je 16GB hebt? Ongebruikt geheugen is zonde. Prima als het OS het beschikbare geheugen gebruikt, denk ik dan. Het wordt pas vervelend als je het geheugen niet voor andere zaken (zoals je virtuele machines) kunt gebruiken. Krijgen die voldoende toegewezen zonder dat er wordt geswapped?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:30
Ik zou als ik jouw was is de resource manager openen en dan onder het tabje Memory naar working memory kijken, dat is het geheugen wat de applicaties echt gebruiken.

Als ik een virtuele machine draai die 3GB memory commit staat er in taakbeheer namelijk maar dat het VMWare-vmx.exe proces 39,8MB geheugen gebruikt. Terwijl de resource monitor gewoon aangeeft dat deze ook werkelijk 3GB gebruikt. Als gedeeld geheugen (Shaerable).

(Resource monitor kan je gewoon onder je performance tabje in taakbeheer terugvinden)

Als je resource manager niet wil gebruiken kan je ook een colum toevoegen aan details die Memory - shared working set weergeeft. Deze staat standaard niet aan.

Je zou ook Working Set (memory) kunnen toevoegen dat is wat de processen (als het goed is) in totaal aan geheugen gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Starke op 15-01-2014 12:00 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Ik heb een balkje op me toetsenbord, die aantoont in blokjes de gebruikte RAM.

Soms zie ik ook dat het geheugen na een tijdje op onverklaarbare wijze omhoog gaat in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
@TS en @hierboven probeer de oplossing van Starke is.

Kijk is onder resources wat werkelijke geheugen gebruik is..

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 15:18
Dragunov schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:19:
Ik heb een balkje op me toetsenbord, die aantoont in blokjes de gebruikte RAM.
Nadeel is dat je (nog) niet precies weet wat die meet.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Inderdaad, maar soms zie je wel dat er iets niet pluis is en dan kijk je pas verder.

Want niemand zit anders constant te kijken naar het geheugenverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:41
is dit niet de superfetch service van Windows 8? die laad alvast programma's in je geheugen zodat je ongebruikte geheugen tenminste voor iets gebruikt wordt (het sneller opstarten van programma's)

superfetch zal geheugen wel vrijmaken wanneer nodig...

[ Voor 12% gewijzigd door xFeverr op 15-01-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
F_J_K schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:25:
Wat is er mis met 10GB geheugengebruik als je 16GB hebt? Ongebruikt geheugen is zonde. Prima als het OS het beschikbare geheugen gebruikt, denk ik dan. Het wordt pas vervelend als je het geheugen niet voor andere zaken (zoals je virtuele machines) kunt gebruiken. Krijgen die voldoende toegewezen zonder dat er wordt geswapped?
Als dat geheugen door een programma gebruikt wordt wat je niet gebruikt is dat niet echt nuttig. De vraag hier is waar de TS het hoge geheugengebruik ziet.
xFeverr schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:52:
is dit niet de superfetch service van Windows 8? die laad alvast programma's in je geheugen zodat je ongebruikte geheugen tenminste voor iets gebruikt wordt (het sneller opstarten van programma's)

superfetch zal geheugen wel vrijmaken wanneer nodig...
Dat kan maar dat hoeft niet. Daar zegt de TS niets over....

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qdunPYC.png

Waar het pijltje naar wijst dat is geheugen wat gebruikt wordt voor appcache.

Met andere woorden, TS.... kijk eens ergens anders dan op je toetsenbord, dan krijg je een beter beeld. Maak ook screenshots en plaats die hier zodat wij een goed beeld kunnen vormen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Dank voor de reacties tot dusverre. Ik had al gekeken in resource manager en taakbeheer, maar kon daar juist niets in vinden :(. Bijgaand twee screens van de betreffende programma's.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/818resouce_manager_tn.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/369Taakbeheer_tn.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door lennon op 15-01-2014 20:53 ]

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Heb hierzelf ook een G19 en soms stijgt het geheugenverbruik ook op onverklaarbare wijze.

Is je systeem nieuw?

Anders kan het komen door programma's die bijvoorbeeld bij je moederbord of zo zitten die nog niet volwassen genoeg zijn en mss een geheugenlek hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 07:14
Toevallig een Ramdisk vergeten?

[ Voor 200% gewijzigd door Snowwie op 16-01-2014 00:30 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probeer eens met Process Explorer, wellicht ziet die meer:
http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Ik had ook windows 8.1 erop gezet maar alles liep niet naar wens dus de gehele meuk er weer afgehaald en dus niet meer geupgrade naar windows 8.1.
Daar bleek dat er meerdere bugs nog inzaten.
Wat wel iritant is dat windows 8 altijd na verloop van tijd een aanbieding doet om windows 8.1 te downloaden en te installeren maargoed ik doe het niet meer ,ik moet eerst zeker weten dat windows 8.1 geheel bug vrij is en dan wil ik het nog wel eens proberen.
Er was wel een hotfix voorhanden maar die was veel te ingewikkelt voor te installeren er moest een usb stikje bij te pas komen om windows 8.1 erop te zetten, Nou dit alles vind ik veel te omslachtig en zeer slordig van microsoft.Dat ze maar eens met een fatsoenlijke update komen en eentje die het in een keer goed doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Wederom bedankt voor de reacties. Process explorer had ik al geinstalleerd, maar die laat grofweg hetzelfde zien als resource manager. Ramdisk zit er niet in. Ik heb dit systeem al een behoorlijke tijd draaien (eerst win 8 en sinds de release van 8.1 die laatste). Zucht, als ik bijv. simcity opstart blijkt er nog meer geheugen ingenomen te worden, dus reserveren oid, daar lijkt het niet in te zitten. Iemand nog ideeen voordat ik mijn systeem opnieuw installeer?

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Is precies alsof het geheugen die moet vrijkomen niet vrijkomt...

Overzicht van welke programma's er opstaan?

[ Voor 26% gewijzigd door Dragunov op 16-01-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Heb je nou HyperV gebruikt voor je VM's?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Het stomme is dat hij dus vanuit koude start die 10.7 gb in gebruik neem. Programma's die draaien zijn de standaard programma's, met als extra's:
- Razer Synapse
- Logitech gaming framework
- Steam
- Origin
- AsusAudioCenter (voor de Xonar)
Verder gewoon de programma's die iedereen heeft, apple, adobe, etc.

ik draai geen Hyper-V, alleen VMware.

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Aan de hand van dit topic:
http://social.technet.mic...ry-used?forum=w8itproperf

Zou ik eens gaan spelen met de tools die genoemd worden, zoals:
http://blogs.msdn.com/b/n...leaks-part-2-poolmon.aspx

Het lijkt erop dat je een driver hebt die geheugen lekt. Eerste stap sowieso is even je drivers nalopen of je de laatste versies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennon
Zucht... Probleem gevonden! Dank voor het meedenken. Was bezig met het installeren van WDK, en keek voor de grap even welke videodriver ik had. Dit bleek AMD catalist 13.9 te zijn. Nieuwste is 13.12. Die geïnstalleerd en geen problemen meer. Ik ben geen onervaren gebruiker, en heb zelfs 1 jaar met VISTA zonder problemen gespeeld, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt!

In ieder geval, W8.1, als je geheugenproblemen hebt, check je drivers dus!

KahN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Heb ik hier ook al gecheckt, geen nieuwere drivers beschikbaar :(

Als ik kijk via de auto check op de site van Intel, dan herkent ie me Intel hardware zelfs niet, ligt meer aan de tool, dan aan me machine!
Pagina: 1