Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor Office, streamen, films en "soft" gaming

Pagina: 1
Acties:

• zeMastear
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Op het moment heb ik een Toshiba Satellite L500D-11J die dood dood (aan het gaan) is. Ik heb hem nu bijna 5 jaar gehad en in de tussentijd heb ik met niet zo veel bezig gehouden met wat tegenwoordig als goed wordt beschouwd.

Omdat ik binnenkort wellicht een nieuwe moet hebben, wil ik me alvast oriënteren. Wat ik met mijn laptop doe is: Word en Excel, browsen, streamen, soms skypen (zonder camera, gwn chatten), films kijken, online gamen (veel Flashplayer gebruik) en Football Manager. Ik houd er wel van om veel dingen tegelijk te kunnen doen, ik wil liefst niet iets afsluiten omdat iets anders dan te traag gaat. Om een voorbeeld te geven van mijn zwaarste gebruik: het zwaartse wat ik er mee doe is Candy Crush in Mozilla en Football Manager samen, hierbij begon mijn huidige laptop al flink te blazen zeg maar. Of streamen met Football Manager op de achtergrond.

Ik ben op zoek naar een laptop met (dikgedrukt is het belangrijkst)
* 15-17 inch scherm (15.6 heb ik nu, groter zou een leuke extra zijn, maar geen harde vereiste)
* een zo hoog mogelijke processorsnelheid (voor veel dingen tegelijk zoals boven beschreven). Mijn huidige/vorige laptop had een dualcore van 2.2 GHz. Ik zit nu te denken aan weer een dualcore of misschien een quadcore? (zier verderop)
* een bovengemiddelde/goede grafische kaart (maar geen extreem goede, want zware graphics gebruik ik niet zo vaak)

* 4GB geheugen heb ik bij mijn huidige, maar hoe meer hoe beter natuurlijk (6 of 8?)

* bluetooth mogelijkheid vond ik bij mijn vorige laptop wel heel handig, zou ik graag weer willen
* 500GB - 1TB harde schijf. 500 is genoeg, 1 TB is een leuke extra.
* DVD brander zou handig zijn en ik weet niet in hoeverre dit standaard is tegenwoordig
* HDMI aansluiting om te verbinden met TV
* Prijs: 400-600 eu, met mogelijke uitloop naar 700 (moet te doen zijn denk ik, want ik heb al een beetje rondgekeken), maar als jullie een beter advies hebben dan in deze lijst staat hoor ik het zeker graag!)
--> Omdat ik zelf met voorstellen dien te komen, lijken deze drie mij wel goed en dan vooral die Samsung, maar nogmaals, weten jullie betere die ik op de een of andere manier niet tevoorschijn heb gekregen, dan hoor ik het graag.

Ik denk dat dit wel de belangrijkste eisen zijn. Ik heb nog wel enkele vragen:
- Over de processor en over AMD vs Intel: wat zijn de goede/beste Intel en AMD procesorren op het moment? Ik zie in de lijst met processoren staan dat i7 van Intel de hoogste/beste is, maar hoe zit het met AMD? Wat is de volgorde daar van beste naar slechtste om het zo maar te zeggen? Ik zie AMD A4 t/m A10 (is A4 de hoogste of A10?), daarnaast ook AMD E1 en E2 en nog wat andere. En is het nog steeds zo dat AMD en intel niet veel voor elkaar onder doen, maar dat AMD goedkoper is? Dat was 'vroeger' zo.
- Grafische kaart: NVIDIA of ATI Radeon, maakt dat uit qua prijs en/of prestaties?
- Merk: HP, Dell, Toshiba, Acer, Asus. Is hier nog verschil in? Ik weet nog van Dell bijvoorbeeld dat als er iets kapot was, alleen door Dell-eigen producten kon worden vervangen. Is dit nog steeds zo? Zijn er uberhaput merken waar je mee moet 'uitkijken' of merken die erg aan te raden zijn? Bijvoorbeeld die samsung die ik hierboven geplaatst heb, ik ken samsung niet zo goed als laptop merk, is dat wat?

Ik denk voorlopig wel genoeg vragen (voor zover het niet al een overload is 8) )

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door zeMastear op 15-01-2014 01:32 ]

Verwijderd

Om processen tegelijk vloeiend te laten verlopen heb je meer aan werkgeheugen dan aan een supersnelle processor. Ik denk dat je het beste kunt kijken naar een Lenovo E540 (ja, daar gaan we weer). Zijn stevige laptops en configureerbaar zoals jij het zou willen hebben.

Neem bijvoorbeeld een i5 processor, met 8gb aan werkgeheugen en nvidia gt740m videokaart. Als je dan ook nog een Full HD scherm erbij neemt ben je: 765,- kwijt. Er circuleert hier nog ergens een kortingscode rond die 7%korting geeft, dus dan zou je rond de 716,- uitkomen. Voor dat geld heb je dan echt een stevige prachtlaptop. Eventueel kun je ook kiezen voor een i3 of er later zelf 4gb aan geheugen bijprikken. Wel zou ik echt gaan voor de videokaart en het Full HD scherm.

Om antwoord te geven op je vragen:

Intel is volgens mij wel wat "sneller" dan AMD qua processorkracht. Ik geloof dat intel ook meer wordt aan geraden, maar goed daar ga ik m'n vingers niet aan branden.
Zelfde antwoord op je 2de vraag eigenlijk, Nvidia maakt goeie GPU's en worden vaak aangeraden, maar met Radeon's is in principe niets mis, sterker nog .. de hogere series zijn vaak beter of net zo goed als de hogere series van Nvidia.
Nouja, ieder merk maakt goeie en ook wat mindere of slechtere laptops. Wel is het vaak zo dat HP hier wordt afgeraden door bouwkwaliteit en koeling. Acer heeft een slechte reputatie, maar dat is nu erg aan het bijtrekken, met de Acer V5/7 en de S series hebben ze een aantal goeie laptops uitgebracht waar geen ander merk zich voor zou hoeven schamen.

• zeMastear
Bedankt voor de antwoorden. Hoewel ik die €716 me wel zou kunnen veroorloven, wil ik liever verder kijken of het goedkoper kan en kijken hoeveel ik dan inlever qua prestaties t.o.v. die Lenovo van €716.

Nog even wat vragen die niet beantwoord zijn en nieuwe vragen:

- Full HD scherm, is dat echt nodig? Ik bedoel, op mijn huidige "WXGA Wide" vond ik het beeld al mooi genoeg, dus ik zou zeggen dat een full HD misschien niet meteen prioriteit is, zeker als het kan schelen in de kosten.
- Kan iemand mij over de Samsung wat zeggen? Voor-/nadelen? Waarom zou ik het wel of niet doen? Stel ik doe er zelf 4 GB geheugen bij (wat kost dat ongeveer?), dan ziet het er in mijn ogen prima uit, of zie ik iets over het hoofd? Groot scherm, goede processor denk ik, geheugen kan uitgebreid worden. Hoe verhoudt de Nvidia GT740m van de Lenovo tot de Radeon HD7670M van de Samsung?
- Ik denk dat het antwoord hier 'nee' is, maar toch even voor de zekerheid: kan ik het geheugen van mijn huidige laptop (4GB DDR2) naast een 4GB DDR3, die in de meeste nieuwe laptops zit, prikken?
- Nog even over de AMD processoren. AMD A4 t/m A10: hoe groter het getal, hoe beter?
- En over de GPU: Intel (HD) graphics grafisch kaarten, is dat (nog steeds) een no-go?
- @maartjepaartje: waar stel jij die Lenovo samen? Op de eigen site van Lenovo? Ik heb daar even gekeken en ik zag daar wat leuke laptops en prijzen, waaronder deze, dan uitgebreid tot 8GB geheugen en evt. Intel i5. Alleen wat me niet lukt is om een andere GPU te vinden. Deze is bijvoorbeeld met E540 Intel graphics. Hoe goed is dat?

[ Voor 14% gewijzigd door zeMastear op 15-01-2014 12:04 ]

Verwijderd

Ik snap dat je liever goedkoper uit bent, maar wat nou als deze laptop over 2 jaar helemaal niets meer is, terwijl je zo'n 4 a 5 jaar plezier van een iets duurdere laptop kunt hebben? Ik vind Samsung maar een butt-merk. Begrijp me niet verkeerd, ze maken mooi spul, maar de meeste producten van hun vind ik toch altijd net niet. Dit is trouwens een mening gebaseerd op eerder aangeschafte producten van Samsung.

Om antwoord te geven op je vragen:
Dit is een kwestie van gewenning, je hebt er altijd op gewerkt en toen je hem kocht waren Full HD schermen nog heel duur en waarschijnlijk nauwelijks leverbaar. Het scheelt je enorm in werkruimte op je scherm en alles oogt ook nog een stuk scherper. Voor jouw budget is een Full HD scherm best lastig en nouja .. met de E540 haal je een prima laptop met een Full HD scherm binnen (als je daarvoor kiest). Als je het eenmaal hebt, wil je ook niet meer terug.
Volgens mij niet en al zou het kunnen, dan zou je snelle geheugen zich aanpassen aan het langzaamste geheugen, iets wat je dus niet wil eigenlijk.
Hoe groter het getal hoe sneller.
Intel HD van de Hasswell generatie zijn redelijk goeie kaarten, let wel op dat je dan een Intel HD4600 op z'n minst wil.
Inderdaad op de website van Lenovo. Over die laptop heb ik het dus. Bij de GPU heb je als standaard optie E540, daaronder kun je er nog een selecteren: E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB, dit is de codenaam voor een Nvidia GT740M.

Kijk, het is eigenlijk heel simpel. Wil je een beetje een fatsoenlijke laptop waar je even mee kunt doen? Koop dan de E540, het is een zakelijke lijn van Lenovo, met een stevige bouw. Daarnaast, als je een redelijke processor kiest (i3 zou denk ik al voldoende zijn voor jouw gebruik, maar neem i5 voor de zekerheid en toekomstbestendigheid), ook de mogelijkheid van videokaart is prima, als je eens gamed, zul je dat echt gaan merken. Of je het nodig hebt laat ik aan jou over, maar Full HD scherm is in mijn ogen een must deze tijd, zeker omdat over een paar jaar de lagere resoluties waarschijnlijk niets meer waard zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 12:26 ]

• zeMastear
Ik heb eigenlijk dezelfde mening over Samsung hoor (hoewel als het om telefoons gaat, kunnen we er bijna niet meer om heen), vandaar dat ik wat andere meningen wilde. Misschien dat iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft? Behalve het merk, is de laptop qua inhoud wel goed.
Kijk, het is eigenlijk heel simpel. Wil je een beetje een fatsoenlijke laptop waar je even mee kunt doen? Koop dan de E540, het is een zakelijke lijn van Lenovo, met een stevige bouw. Daarnaast, als je een redelijke processor kiest (i3 zou denk ik al voldoende zijn voor jouw gebruik, maar neem i5 voor de zekerheid en toekomstbestendigheid), ook de mogelijkheid van videokaart is prima, als je eens gamed, zul je dat echt gaan merken. Of je het nodig hebt laat ik aan jou over, maar Full HD scherm is in mijn ogen een must deze tijd, zeker omdat over een paar jaar de lagere resoluties waarschijnlijk niets meer waard zijn.
Ja, ik zoek inderdaad een laptop waar ik nog even mee vooruit kan. Daarom wil ik ook wel de i5 processor nemen. Eigenlijk de enige zware game die ik nu speel is FM14 en dat doe ik met een Radeon Mobility HD4570. Ik heb de graphics niet op bijzonder hoog staan en het gaat mij eigenlijk ook niet om de graphics van de wedstrijd die afgespeeld wordt (kan namelijk ook op 2D), maar meer om het spel er om heen (laadtijden / snelheid van verwerking). Ik ben niet van plan om in de toekomst meer te gaan gamen (ik hoop er uberhaupt aan toe te komen als ik een baan heb, net afgestudeerd namelijk), dus ik denk niet dat ik op zoek ben naar een grafische kaart 'waarbij je het gaat merken tijdens gamen'. Als ik het goed gelezen heb is de E540 Intel een Intel HD Graphics 4600? Dat lijkt mij een goede voor mijn 'soft' gaming.

Dan heb ik hem zo
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/823/yzqw.png

Maakt het uit welke van de twee opties voor 8GB geheugen ik neem? Prijs is hetzelfde, naam is anders.
Of je het nodig hebt laat ik aan jou over, maar Full HD scherm is in mijn ogen een must deze tijd, zeker omdat over een paar jaar de lagere resoluties waarschijnlijk niets meer waard zijn.
Heb hem nu op full HD staan, zoals aangeraden. Zit er groot verschil tussen full HD (WFHD) en HD (WHD)? Je zegt dat Full HD een must is en dat de lagere resoluties binnekort niets meer waard zijn, maar valt de WHD ook onder deze die binnenkort niets meer waard zijn?

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Volgens mij is ( 2 DIMM) het gebruik van beide memory banks dus 2x4GB.
SODIMM zou 1 strook van 8GB zijn.

Ik zelf vind FHD wel een must, ik ben het namelijk gewend. Maar of FHD het waard is, laat ik ieder ander zelf bepalen.

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Verwijderd

Dan zou ik inderdaad overwegen de GT740M te laten voor wat het is. Ik speel zelf ook veel FM2014 en kan niet zeggen dat die nou echt veel gebruik maakt van je GPU, daarnaast .. wat je zelf al zegt, wat boeit het of het in 2d of 3d is (spelweergave), ik heb hem zelf zelfs alleen maar op: alleen commentaar :P. Daarnaast, al zou je een spelletje willen spelen, dan is dit met die GPU ook nog wel mogelijk (op low/medium settings).

FHD zou ik zeker doen, zeker omdat de upgrade maar 43 euro is. Mocht het nou 100 of meer zijn, dan zou je het in twijfel kunnen trekken omdat het dan een grote hap uit je budget is, maar voor 43 euro deze upgrade? Is z'n geld dan meer waard!

Het verschil is, is dat de eerste optie alle 2 de RAM poorten bezet en de laatste 1 van de 2. Wil je dus in de toekomst nog eens 8 gb bijprikken, dan is de 2de optie het handigst, al zou je de 2 RAM modules natuurlijk ook kunnen vervangen. Ik zou voor de 2de optie gaan, diegene die je bij printscreen dus al had geselecteerd, je weet toch nooit wat de toekomst brengt en dit is dan altijd nog de goedkoopste oplossing op termijn.

• zeMastear
Ik neig steeds meer naar het kopen van deze Lenovo. Harddisk ook nog eens 7200 RPM, Intel GPU moet voor mijn gebruik (dat toch steeds minder wordt) te doen zijn, veel RAM, FHD scherm zal ik nog over nadenken maar het is een goede investering denk ik en de i5 processor met het oog op de toekomst (is een dual core toch?). Het kost dan wel wat, maar als ik er weer 5 jaar mee kan doen zoals mijn huidige laptop, is het wel de moeite.

Ff afwachten wat het verdict is van de computerwinkel over mijn huidige laptop, ik denk moederbord kapot. Is niet de moeite om t te laten maken qua kosten vs leeftijd van het ding

Verwijderd

Mooi om te horen. RAM kun je eventueel ook achterwege laten en desnoods later nog makkelijk ergens kopen & bijprikken als je hier erg over twijfelt. Al moet ik wel zeggen dat de upgrade van 4 naar 8GB bij Lenovo niet veel kost, heel veel goedkoper ga je hier als je het zelf doet niet uitzijn. De i5 is inderdaad een dualcore, maar desalniettemin een prima processor.

Daar zou ik inderdaad geen moeite meer in steken, denk toch dat als er iets kapot is en je het voor laten we zeggen 100,- laat herstellen het niet lang duurt voordat andere onderdelen het gaan begeven.

• zeMastear
Inderdaad, de harde schijf had het al begeven en is vervangen, nu wss het moederbord. Het einde is gewoon nabij.

De RAM twijfel ik niet over, de processor ook niet. Alleen het scherm ((F)HD etc) en de GPU nog. Hoe is de Intel HD Graphics 4600 over 3 jaar bijvoorbeeld (kan die er dan nog mee door, al is het maar net, of is die echt he-le-maal waardeloos)? Hetzelfde voor een 1366x768 resolutie, hoe is dat tegen die tijd? Dat zijn de vragen waar ik me nu het meest mee bezig houd.

Ik ben even een goede research aan het doen. Laptops op meerdere internet-vergelijksites aan het zoeken op basis van de specificaties waarvan ik nu weet dat ik wil hebben. Ik zal er op terug komen.

Verwijderd

Oké, nouja goed .. het ligt eraan wat je er mee wil doen, als je over een paar jaar 4K materiaal wilt gaan streamen weet ik niet of die intel Hd4600 daar goed genoeg voor is, al zou het volgens mij wel moeten lukken als je andere processen uitzet. De resolutie is een ander verhaal, voor velen is de 1366 x 768 nu al achterhaald. Het scheelt je gewoon enorm in werkruimte, bijv in word en excel erg handig als je bijv meerdere documenten of spreadsheets naast elkaar wilt hebben op je scherm, dan hoef je niet de hele tijd te switchen. Daarnaast is alles ook veel scherper omdat je meer pixels op hetzelfde oppervlak hebt.

Kijk, het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze, maar ik zou zeker voor het Full HD scherm gaan en dan als het echt moet het extra geheugen laten schieten en dat er later bijplaatsen (zo gedaan). Beste scenario is natuurlijk om alle upgrades te nemen, maar goed .. ik snap dat dat budget technisch niet dan.

• zeMastear
Bij die Lenovo kan "UltraNav with FPR PC" er bij voor niets extra. Dat is toch finger print reading? Als het voor niets er bij kan, is er een reden om het niet te doen?

Misschien een stomme vraag hoor, maar als ik doorga naar aankoop op de site van Lenovo, kan ik accesoires kiezen en toen bedacht ik me: zit er al een adapter/oplader inbegrepen of moet ik die apart kopen?

Verwijderd

Yes, dat is een finger print reader. Nee, er is geen reden om het niet te doen :).

Die zit standaard bij je laptop :).

• zeMastear
654 euro komt die met de korting op uit. Leuke prijs. 56 euro erbij is dan die Nvidia GT 740m erbij. Lastig, maar gelukkig heb ik nog een weekje bedenktijd :)

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 21:12

NLF

wat kost een N56 op dit moment van Asus? Mooi scherm, degelijk, lange accu duur en zeer mooi geluid voor een laptop!

Ben zeer te spreken over mn N56VZ s4215 versie :)

• zeMastear
Even snel gekeken naar die Asus, maar kom al gauw op de 800 uit.

Even een paar nieuwe vragen:

Wat is het verschil tussen de Lenovo's E540 en E540 (3G)? En wat heb je aan 3G?
Wat is het verschil tussen deze twee en is de 2de beter aan te raden of niet strikt noodzakelijk?
- Intel WL-N 7260 BT
- Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 21:12

NLF

De 1 ondersteund N en de andere AC. Indien je geen plannen hebt om de komende jaren over te stappen naar een Wifi AC netwerk is de meerwaarde ervan denk ik erg laag.

• Lonestander
De E540 (3g) heeft een simkaart slot, zodat je er mobiel mee zou kunnen internetten volgens mij.
Dit zou vooral van nut hebben voor veel reizende mensen die altijd en overal op internet moeten kunnen.

De normale consumenten hoeven dit normaal niet, maar voor zakenlui is dit heel interessant.
Het beste kan je de versie zonder 3G nemen als ik zo je ts bekijk.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
En no offence, maar je stelt wel erg veel vragen waar Google al heel veel antwoord op weet ;)

• zeMastear
Laptop is inmiddels besteld, met alles er op en er aan. Ik dacht dat ik hier ook een reactie had geplaatst, maar dat zal dan wel niet helemaal goed zijn gegaan.

De shipping zou 1-2 weken duren + nog de bezorgtijd. Heeft iemand wel eens eerder wat bij Lenovo besteld? Hoe lang duurde dat ongeveer?

• Lonestander
Ik heb net mijn kort verhaaltje gepost in het topic: Gamelaptop <750 euro. Mijn bestelling heeft 15 dagen geduurd van bestelmoment tot bezorgmoment.

edit: welke extra's heb je nu allemaal gedaan? Kan je de specs van je laptop posten?

[ Voor 22% gewijzigd door Lonestander op 22-01-2014 11:35 ]

• zeMastear
Product sku: 20C6CTO1WW
Productnaam: ThinkPad E540

- Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
- Windows 8 64
- W8 64 WE MUI
- E540 15.6WFHD, NW AG Black
- E540 NV N14P-GV2+ Graphics,2GB
- 8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
- Keyboard with Number Pad - US English Euro
- E540 UltraNav with FPR PC
- Camera, Microphone
- 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
- DVD Recordable 8x Max Dual Layer
- 6 cell Li-Ion Battery 48WH - 75+
- 90W AC Adapter - EU
- Intel WL-N 7260 BT
- Publication - WE (FR/GE/IT/DU/EN)
- 1 Year Depot or Carry-in

711 euro

• zeMastear
Ik heb nu 5 dagen geleden besteld en mijn order staat sinds toen op "Bestelling in behandeling"

Weet iemand wat dat betekent? En wat voor 'fases' er nog meer zijn (bestelling afgerond ofzo? Bestelling verzonden?)? Ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig of ze überhaupt mijn order al verwerkt hebben en of ze er al mee bezig zijn...

• Lonestander
De bestelling in behandeling status houdt in dat de bestelling is ontvangen, verwerkt en wordt geproduceerd en verpakt. ( in mijn geval 7 werkdagen)

De volgende status die je bij Lenovo krijgt is dat hij verzonden is.
Bij deze status krijg je een mail met een track en trace link van UPS.
Hierbij heb je ook nog meerder verschillende statussen.

2 Statussen waar mijn track en trace best lang op blijven staan n=1.
- Gereed voor UPS,hier zijn de gegevens door gegeven aan UPS maar het pakket dient nog afgehaald te worden bij Lenovo. (3 werkdagen geduurd)
-Import scan, een scan nadat het pakket door de douane is gekomen ( in mijn ervaring was mijn laptop in de nacht van zaterdag op zondag in duitsland aangekomen en pas weer verder gegaan in de nacht van maandag op dinsdag)

Uiteindelijk heb ik mijn laptop ontvangen op 21 januari (besteld op 6 januari, verzonden status op 14 januari)

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring. :)

• zeMastear
Besteld op zondag 19 januari, vandaag is maandag 27 januari (+8 dagen), nog steeds "Bestelling in behandeling". Vergelijkbaar scenario tot nog toe.

• zeMastear
29 januari kreeg ik de melding dat het verzonden was. Nu ligt het al een dag stil in Korea ;(

• zeMastear
Laptop is gisteren binnengekomen. In totaal 15 dagen geduurd (11 werkdagen).

Ziet er allemaal goed uit :)

• Lonestander
Veel plezier met je nieuwe laptop!

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ja inderdaad!
Er mag ook gezegd worden dat je goed zelf heb rondgekeken en met voorstellen bent gekomen, wat meestal niet geval is ("ik zoek een laptop voor word")
Succes!
Pagina: 1