Wil graag 2x HD7990 gaan water koelen voor mining, heb geen ervaringen met de waterkoeling. Ik vraag me af hoeveel radiator ik nodig heb om al die warmte te verplaatsen? 480mm radiator voldoende?
Als je ze toch alleen maar voor mining gebruikt zijn 1x naar 16x PCI express riser kabels dan niet genoeg (eventueel lange van 25cm of meer om buiten de kast te draaien)?
Ik heb het geprobeerd, lukt niet.
Ze worden te warm(85-90graden).
Op sommige sites heb ik gelezen dat het normaal is voor 7990.
Ik wil ze toch koeler houden, aangezien ze langdurig intensief worden gebruikt.
Ze worden te warm(85-90graden).
Op sommige sites heb ik gelezen dat het normaal is voor 7990.
Ik wil ze toch koeler houden, aangezien ze langdurig intensief worden gebruikt.
Ok duidelijk, ik heh geen verstand van waterkoeling verder. Het hielp ook niet om een tafelventilator verse lucht naar of warme lucht weg bij de kaarten te blazen en het raam open te houden
? Kost nogal wat toch dat waterkoeling ( 4 GPU blokken en dikke radiator, wat aansluit spul/slangen?).
Tijd is geld met minen. Wat heel veel uitmaakt is voltage verlagen van gpu's. Dat kan prima met dezelfde stock snelheden (en zelfs overclock). Scheelt boel warmte en verbruik.
Tijd is geld met minen. Wat heel veel uitmaakt is voltage verlagen van gpu's. Dat kan prima met dezelfde stock snelheden (en zelfs overclock). Scheelt boel warmte en verbruik.
Er zijn maar 2 gpu blokken nodig 
Aangezien de 7990 een dual gpu is op een single pcb.
Volgens mij stond er op Tomshardware een sticky over waterkoeling, met daarbij wattages en deltaT's.
(Dus je "berekent" eerst het vermogen wat je wil koelen (TDP) etc. de pagina wijst zichzelf)
Aangezien de 7990 een dual gpu is op een single pcb.
Volgens mij stond er op Tomshardware een sticky over waterkoeling, met daarbij wattages en deltaT's.
(Dus je "berekent" eerst het vermogen wat je wil koelen (TDP) etc. de pagina wijst zichzelf)
Normaal gesproken is de vuistregel:Luoqi schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:13:
Wil graag 2x HD7990 gaan water koelen voor mining, heb geen ervaringen met de waterkoeling. Ik vraag me af hoeveel radiator ik nodig heb om al die warmte te verplaatsen? 480mm radiator voldoende?
(Aantal onderdelen x 120) + 120
Dus 2x 2 gpus = 4 = 480
480+120 = 600.
Maar voor dual-GPU kaarten zou 480 al genoeg zijn.
Groeten,
Jeffrey
Ik koel 2x Asus 7970 DCII top en een Haswell @ 4.3 (1.110V) op een enkele 360 Rad.
De rad is een Hardware Labs GT Xtreme 360, icm 3 Gentle Typhoon AP-15 fans (1800 RPM).
Mijn CPU wordt 45 oid tijdens gamen (69 á 72 bij LinX) en de gpu's worden 34 á 35 graden bij games.
Dus 600 lijkt mij een beetje overdreven
480 zou idd wel genoeg moeten zijn (met de juiste fans)
De rad is een Hardware Labs GT Xtreme 360, icm 3 Gentle Typhoon AP-15 fans (1800 RPM).
Mijn CPU wordt 45 oid tijdens gamen (69 á 72 bij LinX) en de gpu's worden 34 á 35 graden bij games.
Dus 600 lijkt mij een beetje overdreven
480 zou idd wel genoeg moeten zijn (met de juiste fans)
[ Voor 15% gewijzigd door DCG909 op 15-01-2014 10:29 ]
Verwijderd
Je kunt het geheugen terugclocken. Dat scheelt in stroom en maakt bij mining nauwelijks wat uit. Het is de ruwe core performance die telt. Minder verbruik = minder warmte.
Bedankt voor de tip, ik heb de optimale conditie geprobeerd:
Memory underclocked naar 500, Clock naar 800, ramen open, nog steeds rond 80 graden.
Dus water cooling, is echt een must! Vooral in de zomer.
Maakt de dikte veel uit bij de radiator?
Zat zelf ik te denken aan deze radiator:
Ek Coolstream XT 480
http://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-rad-xt-480.html
In combinatie met:
4x Corsair SP120
http://www.highflow.nl/fa...ance-edition-2350rpm.html
Welke setting is beter: push of pull?
Memory underclocked naar 500, Clock naar 800, ramen open, nog steeds rond 80 graden.
Dus water cooling, is echt een must! Vooral in de zomer.
Maakt de dikte veel uit bij de radiator?
Zat zelf ik te denken aan deze radiator:
Ek Coolstream XT 480
http://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-rad-xt-480.html
In combinatie met:
4x Corsair SP120
http://www.highflow.nl/fa...ance-edition-2350rpm.html
Welke setting is beter: push of pull?
Verwijderd
Of een kast met een flinke ventilator aan de zijkant. Dat scheelt ook namelijk.
Push of Pull of beide maakt in principe niet zoveel uit. Bij push/pull combinatie scheelt het 1 a 2 graden t.o.v pull.
Push of Pull of beide maakt in principe niet zoveel uit. Bij push/pull combinatie scheelt het 1 a 2 graden t.o.v pull.
De zij panel van de kast staat open en er zijn 2x 120mm, 1x 200mm, 1x 140mm fan.
Ik ga beiden settings proberen, push/pull en zie wel welke betere resultaat levert.
Volgens mij maakt de dikte van de radiator niet veel uit, volgens de Stefan-Bollzmann wet in Thermodynamica. Ik kan ook mis hebben, gezien praktijk niet altijd klopt met de theorie.
Ik ga beiden settings proberen, push/pull en zie wel welke betere resultaat levert.
Volgens mij maakt de dikte van de radiator niet veel uit, volgens de Stefan-Bollzmann wet in Thermodynamica. Ik kan ook mis hebben, gezien praktijk niet altijd klopt met de theorie.
Verwijderd
Push/pull zal idd een klein verschil geven. Als je budget bewust bent zou ik of push of pull doen
Een klein verschil? Ligt dat gewoon ook niet helemaal aan de findichtheid, raddikte en het type fans (m.b.t. hydrostatische druk)?

bron
Het verschil waar push beter is dan pull ligt gewoon ook aan het type fan en de rad, zoals Martin daar ook al zegt. Een shroud helpt een beetje (10-15% oid), en is wellicht de goedkopere oplossing als je nog iets meer koelprestatie wilt hebben. Een extra fan ipv een shroud is dan toch weer een bak duurder.
Genoeg info... http://martinsliquidlab.o...xxos-ut60-360-radiator/4/

bron
Het verschil waar push beter is dan pull ligt gewoon ook aan het type fan en de rad, zoals Martin daar ook al zegt. Een shroud helpt een beetje (10-15% oid), en is wellicht de goedkopere oplossing als je nog iets meer koelprestatie wilt hebben. Een extra fan ipv een shroud is dan toch weer een bak duurder.
Genoeg info... http://martinsliquidlab.o...xxos-ut60-360-radiator/4/
Ik zie de meeste mine rigs op een test bench staan. Dat lijkt mij ook optimaler voor de koeling
Tetten.
De warmte verplaatsing is evenredig met de oppervlakte waar de warmte wordt afgegeven. Iets dikkere radiator zal iets meer oppervlakte hebben, dus iets meer warmte kunnen afgeven. Ik zal shroud ook in gedachte nemen. De meeste mining rigs hebben geen 2 gpu's op 1 kaart, bovendien staan ze niet in de woonkamer.
Zet die 200 of 140mm eens vanaf de zijkant op/tussen de kaarten te blazen, of erachter. Die warme lucht wil gewoon niet goed weg dat is het probleem ook denk ik. Hier moet je wel creatief zijn met tiewraps oid.Luoqi schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:56:
De zij panel van de kast staat open en er zijn 2x 120mm, 1x 200mm, 1x 140mm fan.
[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 16-01-2014 00:00 ]
80 graden is toch prima? Ik zou zeggen, als je er toch mee mijnt, gooi de ventilatoren op 100% via Afterburner en zet de machine in de schuur neer...Luoqi schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:46:
Bedankt voor de tip, ik heb de optimale conditie geprobeerd:
Dus water cooling, is echt een must!
Lijkt me een beetje zonde om meteen 500 euro voor waterkoeling uit te geven. Misschien overdrijf ik maar volgens mij wordt het nogal snel duur met waterkoelen...
Onthou dat GPU's geen CPU's zijn. Mits goed gebouwd (dus geen nVidia 800-serie troep) kunnen videokaarten eigenlijk allemaal wel 90 graden hebben, kijk maar naar de nieuwe 290X, daar zit ook gewoon garantie op dus als het echt slecht zou zijn hadden ze wel wat anders verzonnen.
Nou mag van mij iets lager dan 95 graden ook wel, maar 80 graden is gewoon prima lijkt me...
[ Voor 23% gewijzigd door deraco96 op 16-01-2014 00:07 ]
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
Op zich wel ja, maar het is wel jammer van de downclock die daarvoor nodig is. Volgens mij hadden meerdere miners op dual GPU's een waterblok zitten, gewoon vanwege de intense hitte over een klein koeloppervlak.deraco96 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 00:05:
[...]
80 graden is toch prima? Ik zou zeggen, als je er toch mee mijnt, gooi de ventilatoren op 100% via Afterburner en zet de machine in de schuur neer...
Ja dat wel, maar je krijgt er ook wat voor terug: stilte en koelte. Wellicht zelfs ook nog minder verbruik, omdat warmte instabiliteit van kloks geeft en je dus standaard met een hoger klokvoltage werkt (wat dan vanzelf weer meer warmte geeft, gekke cyclus eigenlijk). Laat verbruik nou toch ook best belangrijk zijn bij hele dag full load, ik weet alleen niet hoeveel Watt het zou zijn en of het dus een goed (lees: lonend) argument is.Lijkt me een beetje zonde om meteen 500 euro voor waterkoeling uit te geven. Misschien overdrijf ik maar volgens mij wordt het nogal snel duur met waterkoelen...
Mja reken voor een fullcover waterblok maar 140 euro/blok. pomp van 70, rad van 80, fans van 50, slangen en overige meuk voor 40 (geschat allemaal), evt. shroud kan je de behuizing van kapotte fans gebruiken. Maar inderdaad, dan gaat het hard. Of je moet overwegen om universele waterblokken te nemen voor enkel de cores, dan ben je met 160 klaar voor alle 4 GPU cores... alleen heb je dan mems niet gekoeld en moet je daar weer wat mee, ook niet echt optimaal als er niets op zit voor continue full load.
Je kan natuurlijk ook nog proberen om een zelfbouw houten of aluminium rek te maken, waar je de kaarten op meer slots afstand kunt zetten van elkaar. Gewoon om in eerste instantie kosten te besparen. Twee dikke serverfans (á 4000 rpm oid) erop knopen en dan inderdaad op een koele (droge) plek zetten. Of dat nou in de schuur is of in een droge kruipruimte... moet denk ik kunnen en dan hoor je dat lawaai niet zo.Onthou dat GPU's geen CPU's zijn. Mits goed gebouwd (dus geen nVidia 8008800-serie troep) kunnen videokaarten eigenlijk allemaal wel 90 graden hebben, *KNIP*
Echter kan ik wel begrijpen waarom je dat ook niet wilt. Een dergelijke setup wat al zoveel kostte en dat dan ook nog in de schuur te moeten zetten. Die heb je dan liever op je bureau, waar je dan af en toe ook nog ff lekker op kunt gamen, toch? Zou mijn gedachte zijn in elk geval.
In mijn eigen rig (incl. Luoqi's 280X, dank daarvoor) heb ik nu een serverfan boven geplaatst. Temps zijn met 15-20 graden gezakt en blijven nu ook constanter dan voorheen. Wel aardig wat lawaai, maar bij folding met 2 GTX570's was dat al niet anders... even wennen, meer niet. Zelfs hard geluid went, alleen het maar constant is... ik zal je verklappen dat fluctuerend geluid irritant is op termijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 16-01-2014 02:37 ]
Graag gedaan hoor voor de 280X, wil graag water gaan koelen; dus daarom kon die 280X weg.
Als ik ga minen, wil ik die lawaai niet hebben in de woonkamer.
Ik heb ook andere opties gekeken:
Nieuwe systeem bouwen voor minen(in een ander kamer zetten):
cpu, ram, ssd, 2x voeding, moederbord +HD7990's(die ik al heb) + fans + riser cables + (nieuwe) videokaart voor huidige systeem = €800 tot €850;
Temperaturen lopen dan nog steeds op , tegen de 75-80graden in een koele omgeving en optimale settings.
Huidige systeem uitbreiden met waterkoeling:
2x 480mm radiator + pomp-top + reservoir + 2x HD7990 waterblocks + CPU block + Plexiglass tubings + voeding + 900D kast + Fans + Controllers + Fittings = €1100 - €1200,-
Wat ik daarvoor terugkrijg: mooie systeem die in de woonkamer staat, weinig geluid, lage temperaturen, minder stroomverbruik(tot 20% minder stroomverbruik), lange levensduur van de componenten.
Dat vind ik wel het geld waard op de lange termijn(+3 jaar).
Als ik ga minen, wil ik die lawaai niet hebben in de woonkamer.
Ik heb ook andere opties gekeken:
Nieuwe systeem bouwen voor minen(in een ander kamer zetten):
cpu, ram, ssd, 2x voeding, moederbord +HD7990's(die ik al heb) + fans + riser cables + (nieuwe) videokaart voor huidige systeem = €800 tot €850;
Temperaturen lopen dan nog steeds op , tegen de 75-80graden in een koele omgeving en optimale settings.
Huidige systeem uitbreiden met waterkoeling:
2x 480mm radiator + pomp-top + reservoir + 2x HD7990 waterblocks + CPU block + Plexiglass tubings + voeding + 900D kast + Fans + Controllers + Fittings = €1100 - €1200,-
Wat ik daarvoor terugkrijg: mooie systeem die in de woonkamer staat, weinig geluid, lage temperaturen, minder stroomverbruik(tot 20% minder stroomverbruik), lange levensduur van de componenten.
Dat vind ik wel het geld waard op de lange termijn(+3 jaar).
Pagina: 1