Computergeluid aansluiten op Pioneer HTP-072 versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Beste,

Ik wil via deze beste manier mijn computer geluid aansluiten op mijn Pioneer HTP-072 5.1 HIFI set.
Nu kan ik vrijwel alles aansluiten via HDMI. Alleen heb ik op mijn computer systeem alleen vanaf het moederbord het welbekende simpele groene uitgangetje, waar je je groene stereo stekker in kunt stoppen.

Nu zit ik van alles te bedenken, aangezien het toch ook mooi is om het geluid via HDMI aan te sluiten. Maar wie weet een goede oplossing?

Achterkant versterker:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2my3onk.jpg

Achterkant computer:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/4gex2.jpg

Iemand tips of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 16:24
Wellicht kun je wat info verschaffen over de betreffende PC. Heel soms wil het zijn dat de groene aansluiting tevens een digitaal kanaal bevat, welke je via een koppelstukje rechtstreeks aan de receiver kunt hangen.

Is dat niet zo, dan zou ik gaan kijken naar een DAC'je, of een Jack->RCA-kabel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-05 01:50
Gezien er geen HDMI interface op je desktop zit wordt het ook moeilijk om je desktop via HDMI aan te sluiten op de receiver. Daarnaast biedt de VGA aansluiting op je desktop ook geen oplossing.
De enige 'oplossing' zal een 3,5mm jack --> 2x RCA zijn. Deze kan je op "welbekende groene uitgang" gebruiken en op de analoge ingang van je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Computer plaatje is wat te klein, maar je hebt dus geen HDMI begrijp ik.
Het kost niks om gewoon het groene kabeltje (zoals je zegt) gewoon aan te sluiten, die gaat dan op 1 van de rood/witte aansluitingen op je receiver. Geen geweldig geluid maar voor simpel 2.0 werk prima.
Wil je surround krijgen uit je PC dan zul je een geluidskaart aan moeten schaffen en die digitaal (coax/optisch) aansluiten. Kan USB, kan intern zijn. Ongeveer rekenen op 50-100 euro.
Wil je meer HTPC werk en ook video afspelen dan kan een simpele videokaart een betere oplossing zijn. Dan gebruik je HDMI naar de receiver, HDMI van receiver naar TV. Alle surround kanalen worden dan netjes gedecodeerd.
Wil je meer muziek afspelen op hogere kwaliteit dan zul je voor een USB DAC moeten gaan kijken. USB op PC en weer rood/wit in de receiver. Dat is puur stereo overigens en je moet hier denken aan alles tussen 100 en veel euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik wil gewoon goed kwaliteit geluid, dus het mag wat centjes kosten. Ik vind dat je niet op de geluid moet besparen. Ik vind de RCA kabeltjes gewoon een goedkope oplossing. Ik wil het iets beter gaan aanpakken.

Let wel op dat het systeempje ultra compact is, en dan praten we over de Dell Optiplex 755 SFF. Een interne geluidkaart erin plaatsen werkt dus niet, hier is gewoonweg geen ruimte voor.
Het zal iets externs moeten gaan worden, nu heb ik al een beetje zitten rond kijken naar een USB DAC.
Maar zijn er gewoonweg niet externe geluidkaarten met HDMI ondersteuning? zou dat niet een betere oplossing zijn?

Hoofddoel: goed kwaliteit muziek die ik afspeel via spotify, zo goed mogelijk overbrengen naar de receiver.

[ Voor 7% gewijzigd door 308972 op 15-01-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Hangt compleet af van wat je dan wil, zie mijn post. En hoeveel mag het kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Zoals de vorige edit: Hoofddoel: goed kwaliteit muziek die ik afspeel via spotify, zo goed mogelijk overbrengen naar de receiver.

Kosten trek ik max 100-150 euro voor uit, liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk waardoor je toch surround geluid hebt en goed kwaliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door 308972 op 15-01-2014 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 06:54
nog een paar extra opties buitenom die hierboven genoemd zijn:
- USB "DAC" naar optische toslink kabeltje, heeft voordeel dat je versterker elektrisch "losstaat" van je pc. en dat je de DAC van je receiver gebruikt (geen idee of die van pioneer goed is)
- Een videokaart; je hebt zo te zien nog een paar slots over en dan kan je zoals je wilt via hdmi geluid sturen naar je receiver.

beiden opties zijn ongeveer 60 euro. opties hierboven genoemd zou ik vooral overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
martijnkoevoets schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:13:
nog een paar extra opties buitenom die hierboven genoemd zijn:
- USB "DAC" naar optische toslink kabeltje, heeft voordeel dat je versterker elektrisch "losstaat" van je pc. en dat je de DAC van je receiver gebruikt (geen idee of die van pioneer goed is)
- Een videokaart; je hebt zo te zien nog een paar slots over en dan kan je zoals je wilt via hdmi geluid sturen naar je receiver.

beiden opties zijn ongeveer 60 euro. opties hierboven genoemd zou ik vooral overwegen!
Plaatje die ik aangeef komt niet helemaal overéén met mijne, zoals ik al aangaf heb ik geen interne ruimte. Op de foto is het toch een ander model, die bijna overéénkomt. Zou je mij per DM een linkje kunnen sturen van de usb dac en toslink kabeltje? dan heb ik iets een beeld.
opties hierboven genoemd zou ik vooral overwegen!
Die van jou? of die van de andere tweakers? :9

[ Voor 6% gewijzigd door 308972 op 15-01-2014 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:36
308972 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:05:
Let wel op dat het systeempje ultra compact is, en dan praten we over de Dell Optiplex 755 SFF. Een interne geluidkaart erin plaatsen werkt dus niet, hier is gewoonweg geen ruimte voor.
Het zal iets externs moeten gaan worden, nu heb ik al een beetje zitten rond kijken naar een USB DAC.
Maar zijn er gewoonweg niet externe geluidkaarten met HDMI ondersteuning? zou dat niet een betere oplossing zijn?
Voor zover ik weet passen er gewoon 1 PCI en 1 PCI-e low profile kaart in hoor. Externe USB kaarten kom je meer tegen met S-PDIF digitale coax uitgang of als goeie DAC met analoog (balanced) out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
base_ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:20:
[...]

Voor zover ik weet passen er gewoon 1 PCI en 1 PCI-e low profile kaart in hoor. Externe USB kaarten kom je meer tegen met S-PDIF digitale coax uitgang of als goeie DAC met analoog (balanced) out.
Het gaat om dit model systeem:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/qr0ncp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

past makkelijk
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eIwN61ZYyUE9sdG3HSwlJ2rG/medium.jpg
pricewatch: Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI

Edit : Zoveel keuze is er niet in low profile kaarten. Het vermogen van de voeding zal wel los lopen

slordige copy / paste
The 755 came in four different chassis sizes. You chose the smallest one with the smallest power supply so you limited yourself. The following are Dell validated Low Profile PCI-e 16X video cards for this chassis -
DR280 ATI Radeon X1300, 128MB, DVI, TV Out
JW592 ATI Radeon X1300, 128MB, DVI, TV Out
KT154 ATI Radeon X1300 Pro, 256MB, DMS-59
JJ461 ATI Radeon X1300 Pro, 256MB, DMS-59
XX347 ATI Radeon HD2400 Pro, 256MB, DVI-I, TV Out
YP477 ATI Radeon HD2400 Pro, 256MB, DVI-I, TV Out
CP309 ATI Radeon HD2400 XT, 256MB, DMS-59, TV Out
XX355 ATI Radeon HD2400 XT, 256MB, DMS-59, TV Out

Aangezien die kaarten ouder zijn en meer stroom waarschijnlijk verbruiken, moet de 5450 zonder problemen draaien met de voeding die in zijn Dell zit. :)

[ Voor 125% gewijzigd door Lip op 15-01-2014 00:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Is het een SFF of USFF? check anders via de service tag welk type het is, plaatje van achterzijde in 1e post is SFF

edit: voordat je er een videokaart in propt eerst even checken of je PSU dat aankan, anders een geluidskaart monteren met digitaal coax/optisch. SFF heeft dus wel ruimte voor low-profile kaarten, USFF niet.

[ Voor 49% gewijzigd door base_ op 15-01-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Past dus niet, ik heb het even gechecked en ik heb een foutje gemaakt. Het is een USFF ;)
Vandaar dat ik al aangaf dat het intern niet gaat lukken. Ik kan natuurlijk ook gewoon een upgrade naar een groter systeempje maken, en hier een HDMI kaart inplaatsen. Zou dan een HDMI videokaart beter zijn, of een geluidskaart met HDMI ondersteuning?

Of nog makkelijker, is het kwaliteit met een DAC + Toslink evengoed zijn als een HDMI kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
ook leuk discussie centraal te voeren ipv dm:

externe geluidskaart (DAC), deze gebruik ik zelf. het is geen "audiofiele" DAC, maar het signaal van usb<>optisch is toch digitaal en dat doet hij perfect. Maximale doorvoer is 16 bit en 48 khz, maximale wat je receiver aankan is 192 kHz / 24-bit. Je zou dus ook wat meer geld kunnen uitgeven voor een wat betere

usb dac

Optische Toslink kabeltje: past op je receiver en deze DAC.
Kabeltje

linkje van jouw receiver specs:
Pioneer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Ik zou op Ebay even zoeken naar een Muse DAC bijvoorbeeld:
http://www.ebay.nl/itm/MU...eamps&hash=item20cf76d00d

Voor muziek kun je HDMI wel overslaan, dat geeft geen meerwaarde. DAC in je receiver zou ik persoonlijk ook niet gebruiken. Bovenstaande DAC gewoon analoog aansluiten. Natuurlijk zijn er talloos meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als je digital coax/optical op je versterker nog vrij is voldoet iedere USB adapter met S/PDIF uitgang, en is de DAC niet eens nodig.
Alleen voor Dolby TrueHD schijn je wel HDMI nodig te hebben (zie:http://en.wikipedia.org/?title=S/PDIF

[ Voor 30% gewijzigd door base_ op 15-01-2014 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
base_ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:35:
Als je digital coax/optical op je versterker nog vrij is voldoet iedere USB adapter met S/PDIF uitgang, en is de DAC niet eens nodig.
Dat is waar, maar er zijn toch veel verschillende USB adapters/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als je e.e.a digitaal aansluit gebruik je de DAC van je versterker, die is meestal van vergelijkbare kwaliteit als de rest van de versterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:31:
Ik zou op Ebay even zoeken naar een Muse DAC bijvoorbeeld:
http://www.ebay.nl/itm/MU...eamps&hash=item20cf76d00d

Voor muziek kun je HDMI wel overslaan, dat geeft geen meerwaarde. DAC in je receiver zou ik persoonlijk ook niet gebruiken. Bovenstaande DAC gewoon analoog aansluiten. Natuurlijk zijn er talloos meer opties.
Wat geeft de http://www.ebay.nl/itm/MU...eamps&hash=item20cf76d00d dan van meerwaarde als ik hem analoog aansluit, kan ik toch netzo goed een RCA kabel gebruiken als ik hem analoog wil aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
308972 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:41:
[...]

Wat geeft de http://www.ebay.nl/itm/MU...eamps&hash=item20cf76d00d dan van meerwaarde als ik hem analoog aansluit, kan ik toch netzo goed een RCA kabel gebruiken als ik hem analoog wil aansluiten?
de DAC die op je moederbord zit is meestal van lage kwaliteit, vandaar dat hij een extern aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Dan zou ik eerder voor dezelfde prijs iets als dit optisch aansluiten:
http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html , weet je zeker dat je geen ruis en/of aardlussen krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Echt enorm voor mogelijkheden, maar wat is het beste in mijn opzicht? Ik ben een beetje beduusd.
Met alle respect komt iedereen met een andere oplossing, maar ik ben hier maar een "leek" in, en het gaat er mij gewoon om, om goed geluid te hebben. En niet het RCA groene kabeltje geval, wat gewoon triest is.

Opties zoals hierboven;
- Grotere computer voor een HDMI kaart en rechtstreeks op de versterker aansluiten (ondersteund Dolby TrueHD, wat optisch niet het geval is)
- USB adapter --> toslink --> optische poort versterker
- DAC analoog aansluiten
- DAC optisch aansluiten

Ik zou bijna de neiging krijgen om voor optie 1 te kiezen, maarja.. dat is nogal rigoureus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Als je nu al neigt naar optie 1, dan zou ik zeker niet voor enkel een dac gaan. Het gaat je wat meer geld kosten, maar als je een beetje investeert in een leuke HTPC kun je gaan genieten van veel beter geluid en tegelijkertijd ook films kijken vanaf je PC op je televisiescherm via je versterker. Dat lijkt mij een meerwaarde hebben.

Gezien de versterker neem ik aan dat je ook een leuke home cinema setje hebt. Je hebt dan met een nieuwe PC ook een dedicated videokaart die gewoon vloeiend geluid en films afspeelt. Ik zou de oude Dell lekker laten voor wat het is. Wil je puur en alleen geluid gaan laten doorgeven aan je versterker, dan is een dac wel een oplossing.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het beste weet je niet.

de da converter in de versterker is als het goed is gelijk aan de kwaliteit van de versterker
maar dat is een aanname en kun je alleen horen als je het doet (of je moet reviews doorspitten)

dus een losse dac kan slechter zijn dan de huidige maar ook beter. wanneer hij beter is kan dat mogelijk teniet worden gedaan door de kwaliteit van de versterker.

ik zou gewoon een toslink kabel leggen naar een usb dingetje of kaart

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ik ga toch de keuze maken uit;

- Complete upgrade een HTPC erbij en alle HDMI opties (lijkt mij het beste)
- Of een usb adapter met toslink kabel

Ik zal hier is even goed over nadenken. Als ik voor de 2e optie kies, welk kanaal komt dan mijn geluid binnen op de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-05 01:50
308972 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:53:
Echt enorm voor mogelijkheden, maar wat is het beste in mijn opzicht? Ik ben een beetje beduusd.
Met alle respect komt iedereen met een andere oplossing, maar ik ben hier maar een "leek" in, en het gaat er mij gewoon om, om goed geluid te hebben. En niet het RCA groene kabeltje geval, wat gewoon triest is.

Opties zoals hierboven;
- Grotere computer voor een HDMI kaart en rechtstreeks op de versterker aansluiten (ondersteund Dolby TrueHD, wat optisch niet het geval is)
- USB adapter --> toslink --> optische poort versterker
- DAC analoog aansluiten
- DAC optisch aansluiten

Ik zou bijna de neiging krijgen om voor optie 1 te kiezen, maarja.. dat is nogal rigoureus.
Gezien je posts heb ik het idee dat je denkt dat de geluidskwaliteit beter is wanneer je de HDMI aansluiting zowel op de AV-receiver als op een desktop. Dit is dus niet het geval. Wanneer je gebruik gaat maken van de HDMI aansluiting van een willekeurige PC wordt de DAC gebruikt op de videokaart. Deze hoeft echter niet altijd beter te zijn dan een externe geluidskaart/DAC. Beter gezegd deze is kwalitatief vrijwel altijd minder dan een externe geluidskaart/DAC.

Als je puur op geluidskwaliteit wilt letten kun je beter het geld dat je extra besteed aan een nieuwe recentere HTPC besteden in een DAC. Deze dan via usb aansluiten op je HTPC. Let hierbij wel op dat niet iedere DAC 5.1 ondersteund, deze wel: http://www.ebay.nl/itm/Au...B-Audio-DAC-/180972278232

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Welke da converter op de videokaart ? het geluid komt er digitaal uit met hdmi

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 15-01-2014 01:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
[quote]
JustwilliamNL schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 01:43:
Gezien je posts heb ik het idee dat je denkt dat de geluidskwaliteit beter is wanneer je de HDMI aansluiting zowel op de AV-receiver als op een desktop. Dit is dus niet het geval. Wanneer je gebruik gaat maken van de HDMI aansluiting van een willekeurige PC wordt de DAC gebruikt op de videokaart.
[/qoute]
Sorry, HDMI is digitaal, ik zie niet in hoe een DAC op een videokaart (die alleen aanwezig is op videokaarten met VGA voor de RGB signalen en al helemaal niet voor audio) daar iets mee te maken heeft?!
Als je puur op geluidskwaliteit wilt letten kun je beter het geld dat je extra besteed aan een nieuwe recentere HTPC besteden in een DAC. Deze dan via usb aansluiten op je HTPC. Let hierbij wel op dat niet iedere DAC 5.1 ondersteund, deze wel: http://www.ebay.nl/itm/Au...B-Audio-DAC-/180972278232
Als je de optical out gebruikt van die dac dan gebruik je in feite de DAC niet maar alleen de USB-> S/PDIF converter voor de DAC. De analoge uitgangen van die dac gebruiken voor 5.1 slaat i.m.h.o. nergens op.

@fish: inderdaad, helemaal juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Als ik deze gebruik: http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html i.c.m. een toslink kabel naar de versterker. Welke DAC gebruik ik dan? ik denk dat ik dit eerste estantie ga proberen i.p.v. een htpc (hdmi) upgrade. Dit kan altijd later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
met toslink kabel (digitaal) -> [versterker DigitalAnalogConverter = DAC ->eindversterkertrap]
DAC van versterker dus.
Gebruik je de analoge uitgangen dan gebruik je de DAC in de converter, voor stereo prima, 5.1 over analoog heb ik zelf niet zo'n vertrouwen in.
In principe is iedere USB geluidskaart met een digitale S/PDIF (optisch of coax, bij keuzemogelijkheid optisch want electrisch gescheiden = minder ruis) uitgang prima geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door base_ op 15-01-2014 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Ik neem aan dat je DAC van je versterker toch wel van degelijke kwaliteit is. Het zal in iedergeval beter zijn dan een analoog groen kabel gevalletje. Maar als ik zo concludeer is werken met HDMI toch in die zin het beste? In feite lijkt me dat ook wel prettig, alles in HDMI en niets geen geklooi met kastjes hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
DAC in versterker is zoals fish al zei meestal van vergelijkbare kwaliteit als de rest van de versterker, prima dus. DAC in PC is meestal waardeloos aangezien die midden tussen de stoorvelden van het moederbord zit. Analoog moederbord (groen kabeltje) is het slechts, S/PDIF coax of analoog is veel beter, HDMI is alleen voor Dolby TrueHD iets beter.
http://tweakers.net/price...reon-aureon-dual-usb.html zou ook moeten werken, veel goedkoper als complete pc vervangen/upgraden

edit: lol ze leveren een optische "converter" mee voor de jack plug, want de IR LED zit gewoon achterin de jack plug :)

[ Voor 10% gewijzigd door base_ op 15-01-2014 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
base_ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 02:15:
DAC in versterker is zoals fish al zei meestal van vergelijkbare kwaliteit als de rest van de versterker, prima dus. DAC in PC is meestal waardeloos aangezien die midden tussen de stoorvelden van het moederbord zit. Analoog moederbord (groen kabeltje) is het slechts, S/PDIF coax of analoog is veel beter, HDMI is alleen voor Dolby TrueHD iets beter.
http://tweakers.net/price...reon-aureon-dual-usb.html zou ook moeten werken, veel goedkoper als complete pc vervangen/upgraden

edit: lol ze leveren een optische "converter" mee voor de jack plug, want de IR LED zit gewoon achterin de jack plug :)
Nu laat je me iets zien waardoor je de optische kabel niet gebruikt? Ik was namelijk van plan om dit zwikkie te bestellen: http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html

Met een toslink kabel, dan gebruik ik toch ook de DAC in versterker? en het lijkt me iets stabieler dan dan usb mini geluidskaart gevalletje :9

[ Voor 3% gewijzigd door 308972 op 15-01-2014 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Jawel die Terratec heeft een jack plug waarin je een toslink plug kan plaatsen om hem optisch aan te sluiten. Die behringer heeft een aparte optische toslink aansluiting en is iets duurder (en heeft levertijd bij bax), maar is zijn geld zeker waard (werkt schijnbaar ook met asio drivers daardoor o.a. minder delay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Oke super base! bedankt voor je super uitleg. Ik heb wellicht een iets andere type gevonden op voorraad: http://www.infomusic.nl/b...MyN5fOE_7sCFQhZ3godsU8AGw

Lijkt mij ook super. Als laatste vraagje; als ik het zwikkie met die behringer heb aangesloten. Welk kanaal van de versterker ontvang ik dan geluid via de toslink optische kabel vanaf de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Heb nog even wat leuke ~100 euro DACjes op een rijtje voor je gezet. De DAC in je receiver zal niet slecht zijn trouwens, daar niet van. Alleen receivers zijn gemaakt om in eerste instantie zo goedkoop mogelijk alle surround formaten te decoderen. Als je dan even nagaat dat je dus een 8 kanaals DAC nodig hebt (of 4 2 kanaals) dan is het logisch dat de gemiddelde receiver minder kwaliteit digitaal>analoog doet voor puur stereo muziek dan een <100 euro DAC (die alleen daar maar voor gemaakt is).

http://hifimediy.com/inde...ct/product&product_id=123
(Sabre chip, ASYNC, 96KHz)
http://www.jdslabs.com/products/46/standalone-odac/
(ASYNC, 96KHz) > http://nwavguy.blogspot.ie/2012/04/odac-released.html
http://schiit.com/products/modi
(ASYNC, 96KHz)

Ik zie zo snel voor die Behringer die je linkt dat 48KHz genoemd wordt, let goed op of die wel 44.1KHz ondersteund! Anders wordt alles (met grof geweld) van 44.1KHz (standaard muziek formaat) naar 48KHz gedrukt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 1 van de bovengenoemde doosjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
[messageMaximale samplerate:48 kHz41600073,noline]wagenveld schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:13[/message]:
Ik zie zo snel voor die Behringer die je linkt dat 48KHz genoemd wordt, let goed op of die wel 44.1KHz ondersteund! Anders wordt alles (met grof geweld) van 44.1KHz (standaard muziek formaat) naar 48KHz gedrukt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 1 van de bovengenoemde doosjes.
De behringer geeft maximale samplerare 48Khz. Meer kan ik er niet over vinden. Ik ga gewoon deze uitproberen met een toslink kabel. Ik denk dat het geluid al vele malen beter zal zijn dan de reguliere jack plug.
Daarnaast heb je ook de optie met de Behringer om er ooit een mengpaneel aan te knopen, dat klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

martijnkoevoets schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:31:
ook leuk discussie centraal te voeren ipv dm:

externe geluidskaart (DAC), deze gebruik ik zelf. het is geen "audiofiele" DAC, maar het signaal van usb<>optisch is toch digitaal en dat doet hij perfect. Maximale doorvoer is 16 bit en 48 khz, maximale wat je receiver aankan is 192 kHz / 24-bit. Je zou dus ook wat meer geld kunnen uitgeven voor een wat betere

usb dac

Optische Toslink kabeltje: past op je receiver en deze DAC.
Kabeltje

linkje van jouw receiver specs:
Pioneer specs
Ik wil niet zeggen dat ik een master op het gebied van geluid ben, maar je oren horen niet meer dan 20.000Hz, het heeft dus weinig nut om 192.000Hz te gaan pakken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
kuusj98 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:10:
[...]

Ik wil niet zeggen dat ik een master op het gebied van geluid ben, maar je oren horen niet meer dan 20.000Hz, het heeft dus weinig nut om 192.000Hz te gaan pakken.
20.000 hz horen veel mensen zelfs al niet meer. Maar op je vraag terug te komen; er zit een flink verschil tussen sample frequentie en de frequentie van geluid.

wordt handig uitgelegd in dit filmpje:
samplerate explained, a bit

ook wat wagenveld bedoeld!

[ Voor 3% gewijzigd door martijnkoevoets op 15-01-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die 192kHz wordt vaak voor oversampling gebruikt, dit maakt je analoge uitgangsfilter veel eenvoudiger (1...20.000Hz splitsen van 192kHz is veel makkelijker als van 44.1kHz). Uiteraard is een digitale bron van 192kHz/24-bit wel mogelijk (en geeft ook wel degelijk natuurgetrouwere harmonischen) maar nog niet gebruikelijk buiten de studio. Bij die 24-bit horen uiteraard balanced analoge in-/uitgangen, anders zijn de laatste bits meestal gewoon ruis.

edit: wat betreft die Behringer: daar zit een PCM2902 DAC in http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2902.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door base_ op 15-01-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Jullie praten nu in termen waar ik echt niets mee kan haha. Maarja, ik heb in iedergeval de keuze gemaakt om de USB geluidskaart aan te schaffen van Behringer. Type: UCA202 U-Control.
Puur om het feit dat ik hem dan netjes optisch kan aansluiten met een toslink kabel en de vele goede recensies. A.s weekend wordt alles aangesloten en kan ik alles testen.

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte hoe het gaat functioneren. Ik heb er wel een goed gevoel bij.
Zeker niet bezuinigd op de toslink kabel, (die nog bijna duurder is dan de geluidskaart).
We kunnen het altijd eerst deze manier aanhouden, en zodra we iets in de slappe was zitten zal ik misschien overgaan op een duurdere HTPC. Ookal is dat in mijn geval niet echt nodig, een HTPC is leuk als je veel films kijkt etc. Maar, deze bekijk ik allemaal via mijn bluray speler aangezien ik een enorme dvd-collectie heb. Ging er mij meer om voor puur het beluisteren van mijn spotify lijst / muziek.

[ Voor 5% gewijzigd door 308972 op 16-01-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Koop dan ook eens voor de gein een kabeltje die van jack naar twee RCA plugjes gaat, zo'n kabeltje die je dus in de groene aansluiting aan de achterkant aansluit. En probeer gewoon eens wat te testen of jij überhaupt wel het verschil hoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
een 3,5mm stereo analoge jackplug tussen een PC en versterker of een toslink is een behoorlijk verschil hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoeft niet natuurlijk

Sommige pc's hebben imho best een goeie dac.
Het hoofddoel is spottify, dus de comprssie is ook nog eens afhankelijk van het abbo

het lijkt me dat deze nieuwe setup zowiezo een flinke verbetering zal worden (ik ken de oude dan wel niet)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

base_ schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 03:00:
een 3,5mm stereo analoge jackplug tussen een PC en versterker of een toslink is een behoorlijk verschil hoor! ;)
Jep klopt ja :)
Maar het is maar de vraag of je dat daadwerkelijk gaat horen op een setje satelietspeakertjes met een basis receiver.
En er is in dit topic nergens uit gebleken dat de TS een ware audiofiel is die de nuances in de muziek daadwerkelijk ook kan onderscheiden.

Het is alleen maar een suggestie :) En die suggestie kost je amper iets, zo'n kabeltje kost ze haast niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

@TS Wat heb je uiteindelijk gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

308972

Topicstarter
Iets later dan verwacht (mijn excuses) heb ik uiteindelijk toch de optie UCA202 U-Control i.c.m. een Toslink kabel naar de receiver. Het geluid is echt bijzonder goed.

Ook heb ik nog een tulp --> jack kabeltje gevonden, om de verschillen eens te beluisteren. Het verschil is dermate aanwezig. Dus ben ik zeker blij met de digitale optie!
Pagina: 1