PC's voor weergave presentaties

Pagina: 1
Acties:

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-04 16:21
Hallo,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er zijn enkele locaties die ik wil zien van een monitor(of tv) om een presentatie te laten weergeven. Dit kan in sommige gevallen een powerpoint zijn maar ook bijvoorbeeld een excel sheet. Ik had het idee om dit met een windows based machine te doen. Hiervoor een powershell script te schrijven (na mijn idee is dit gewoon mogelijk of niet?) die in een shared dropbox folder gaat kijken of er een nieuwe versie van het bestand is. Zodra die beschikbaar is wil ik dit door powershell laten openen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet direct een budget hiervoor het gaat om meerdere systemen op meerdere locaties (niet in het zelfde pand) daardoor kan ik niet specifiek een budget noemen omdat de aansluit kosten in het ene pand duurder zijn dan het andere.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee hiervoor is nog niks beschikbaar.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voornamelijk een PC die klein is om zo achter een beeldscherm/tv weg te werken

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee heb ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ga je overklokken?

Hij moet vooral klein zijn. Ik ben van plan om een 20/22 inch beeldscherm te gebruiken welke via een muurbeugel aan de muur komt te hangen. Het is dus handig als deze hier tussen past of iets dergelijks.

Ik heb het volgende systeem bedacht. Ik heb ook zitten denken aan een Raspberry Pi, welke veel kleiner is maar mijn kennis van linux is minimaal dus ik weet niet hoe ik het e.e.a. kan automatiseren en vooral beheren in het geval van problemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-XM14-1037€ 157,45€ 157,45
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 82,95€ 82,95
1Kingston KVR1333D3S9/4G€ 28,90€ 28,90
1Kingston mS200 60GB€ 52,88€ 52,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,18

Graag heb ik hiervoor jullie advies nodig. Is het mogelijk om het kleiner/eenvoudiger te doen maar niet duurder dan bovenstaande systeem?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:50

P_Tingen

omdat het KAN

Zou je niet kunnen volstaan met een Android-stick? Of zoals je zegt een Raspberry, die kosten een fractie van wat je hierboven laat zien. En als je 3 van dit soort systemen hebt, scheelt het al gauw zo'n 750 euro. Als geld geen rol zou spelen zou het wat anders zijn, maar voor 750 euro kun je nog wel eens een uurtje besteden om uit te zoeken hoe eea werkt (of hier vragen)

Hoever zou je kunnen komen met een smart TV? Mijn eigen tv heeft een netwerkaansluiting, maar ik heb geen idee of je nieuwere TV's via een netwerkverbinding automatisch iets af kunt laten spelen. Ik kan me voorstellen dat dat ook mogelijk is.

... en gaat over tot de orde van de dag

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:00
Volwaardige windows lijkt me ook een beetje overbodig op dat ding. Je laat alleen een paar presentaties zien. Kun je er beter Ubuntu oid opzetten. Of natuurlijk een raspberry Pi nemen, nog goedkoper. Als je echt voor de BRIX wilt gaan lijkt een SSD mij ook een beetje overkill. USB stickje van 4 of 8 gb met ubuntu erop en klaar.

Mijn PC

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 20:06
Voor thuisgebruik ben ik het helemaal met jullie eens, maar voor zakelijk gebruik is de afweging iets anders. Als het je 2 dagen extra werk kost om linux onder de knie te krijgen dan klinkt 750 euro besparing leuk, maar afhankelijk van je uurtarief is 2 dagen extra werk meer waard...

• prekz
Inderdaad hoe Jaapsander denkt is juist. ik kan een tiental systemen prepareren (middels een images) en wat uitzoek werk voor powershell in een dag denk ik. Dat is veel sneller dan een raspberry pi.

In dit geval heb ik geen toegang tot routers en dergelijke. dus ik kan moeilijk een poort openzetten om bijvoorbeeld ssh of vnc door te laten gaan. Om een windows systeem te beheren (als het echt nodig is) ben ik ook nog even aan het denken. Teamviewer bijvoorbeeld is een fijne oplossing, alleen komt er een venster tevoorschijn als je de sessie afsluit. In de instellingen heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik dit kan uitschakelen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

prekz schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:28:
Inderdaad hoe Jaapsander denkt is juist. ik kan een tiental systemen prepareren (middels een images) en wat uitzoek werk voor powershell in een dag denk ik. Dat is veel sneller dan een raspberry pi.

In dit geval heb ik geen toegang tot routers en dergelijke. dus ik kan moeilijk een poort openzetten om bijvoorbeeld ssh of vnc door te laten gaan. Om een windows systeem te beheren (als het echt nodig is) ben ik ook nog even aan het denken. Teamviewer bijvoorbeeld is een fijne oplossing, alleen komt er een venster tevoorschijn als je de sessie afsluit. In de instellingen heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik dit kan uitschakelen.
Raspberry kopen, teamviewer downloaden, goedkoop laptopje kopen. Stuff streamen via teamviewer naar je raspb. Is dat niet wat?

ook lekker mobiel. Altijd gewoon je raspb. En je laptop mee en klaar is kees.

Teamviewer zonder het schermpje: dan moet je op de "andere pc" het schermpje wegklikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 15-01-2014 13:37 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• prekz
Zover ik weet is er geen arm package beschikbaar van teamviewer.

Dus ik snap niet goed hoe je het precies voor je ziet. In dit geval nemen de pi
s dus het scherm over van de laptop?

• jorisderoo
Stef602 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:36:
[...]

Raspberry kopen, teamviewer downloaden, goedkoop laptopje kopen. Stuff streamen via teamviewer naar je raspb. Is dat niet wat?

ook lekker mobiel. Altijd gewoon je raspb. En je laptop mee en klaar is kees.

Teamviewer zonder het schermpje: dan moet je op de "andere pc" het schermpje wegklikken.
Ik weet niet of er teamviewer is, maar zat ik ook al aan te denken. Oude pc die het beeld streamt naar de raspberry pi's. Hierbij neem ik aan dat op elk scherm dezelfde content moet staan.

Mijn PC

• prekz
Als nog zit ik met het probleem als er een keer wat aan hand is met de pi.

Ik heb even opgezocht en er is geen arm package beschikbaar voor teamviewer, er zijn natuurlijk altijd omwegen via bijvoorbeeld whine maar handig is anders. Ik ga liever voor een goede windows oplossing.

• jorisderoo
prekz schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:56:
Als nog zit ik met het probleem als er een keer wat aan hand is met de pi.

Ik heb even opgezocht en er is geen arm package beschikbaar voor teamviewer, er zijn natuurlijk altijd omwegen via bijvoorbeeld whine maar handig is anders. Ik ga liever voor een goede windows oplossing.
Nog even een vraagje: Gaat het nou om een scherm om presentaties op te geven. Of gewoon een scherm waar informatie op word weergeven?

Je zou ook nog zoiets kunnen doen: http://blog.pi3g.com/2013...ktop-on-the-raspberry-pi/ .
Dan is de raspberry pi een remote desktop. Je hebt vast nog wel ergens een oude grote pc staan. Die ergens verstoppen en je kunt het besturen vanaf de raspberry pi

[ Voor 21% gewijzigd door jorisderoo op 15-01-2014 14:07 ]

Mijn PC

• prekz
ik heb geen fysiek toegang tot het netwerk en kan helaas niks met poort forwarding doen :(

• jorisderoo
Dan word het denk ik toch het dure systeem.

Mijn PC

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

De NUC is iets goedkoper: pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Celeron 847) en je zou een kleinere SSD kunnen nemen. Voor dit soort dingen heb je alleen windows nodig en iets dat je informatie laat zien (internet explorer in full screen?). Bv pricewatch: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB. En als je dan ook nog het geheugen halveert scheelt het weer iets. Die pc staat toch niks te doen en heeft bovendien een SSD voor als er iets gecached moet worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing kit (Celeron 847)€ 128,25€ 128,25
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 82,95€ 82,95
1Crucial CT25664BC1339A€ 12,84€ 12,84
1Kingston mS200 30GB€ 34,50€ 34,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,54

Optie: SSD helemaal achterwege laten en een opstart-usb gebruiken. Scheelt 3 tientjes.

En even op het gevaar af dat ik iets doms zeg (ik weet niks van licenties), kun je iets met een OEM licentie van Windows voor die drie systemen? Of mag/kan dat niet met een OEM licentie?

• prekz
Ziet er goed uit. Ik zat zelf al te twijfelen tussen 30 of 60gb ssd, maar inderdaad het zou ook op een 30gb ssd moeten passen.

Deze NUC heeft die wel gewoon een voeding erbij of moet die nog los aangeschaft worden?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Er staat een review bij die NUC en daarin staat:
Er is zowel een kaal moederbord, met vastgesoldeerde processor, als een complete kit of barebone met behuizing en voeding. Die laatste versie keren we in deze review binnenstebuiten.
en
Als we zouden opschrijven dat de meegeleverde voedingsadapter bijna zo groot is als de NUC zelf, zouden we overdrijven, maar niet veel. De adapter is met ongeveer 10,5cm bij 4,5cm en een dikte van 3cm niet groot, maar vergeleken met de NUC oogt de adapter vrij groot.
dus ik neem aan dat de voeding erbij zit.

Pagina: 1