"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky
Zolang je nog vrije ruimte is kan dat gewoon, ik heb jarelang alle 3 gedraaid op mn mac, op internet vind je genoeg informatie over hoe je dat het beste kunt doen.
Ik gebruikte altijd rEFIt (bootloader), houd er rekening mee dat op je mac disks standaard GPT/hybrid mbr gebruiken ipv mbr
Ik gebruikte altijd rEFIt (bootloader), houd er rekening mee dat op je mac disks standaard GPT/hybrid mbr gebruiken ipv mbr
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Met ^^. Het is zelfs mogelijk om je Linux via EFI te laten starten. Dit heb ik eens gedaan op een MacBook Pro. Echter was dit single boot met Linux, maar als grub-efi zich goed registreert, moet het wel lukken om via grub de andere twee te starten. Gebruik maken van rEFIt of rEFInd is een iets veiligere optie.
Waar ik overigens wel last van had met EFI boot, was dat video niet helemaal lekker werkte (door aansturing van de kaarten, er werd een video BIOS verwacht die er niet was). Switchable graphics werkte dus niet (met de AMD kaart en Intel). Extern scherm werkte daarom dus ook niet. Dit was geen probleem als ik in BIOS emulatie werkte.
Waar ik overigens wel last van had met EFI boot, was dat video niet helemaal lekker werkte (door aansturing van de kaarten, er werd een video BIOS verwacht die er niet was). Switchable graphics werkte dus niet (met de AMD kaart en Intel). Extern scherm werkte daarom dus ook niet. Dit was geen probleem als ik in BIOS emulatie werkte.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Bedankt voor de reacties! Ik kreeg destijds met rEFInd inderdaad de bootmanager aan de praat, wat wil zeggen dat ik uit meerdere besturingssystemen kon kiezen. Desondanks kreeg ik bij zowel MacOS X als Windows 8 de melding dat ze niet konden opstarten, omdat de benodigde software daarvoor ontbrak. Ik vermoed dat er dus iets fout ging met partitioneren.
Kan ik vanuit een besturingssysteem - MacOS X of Windows - beide verkleinen en ruimte vrijmaken zonder dat ik ze daarbij beschadig? Want ik meen namelijk dat dit niet zomaar kan, omdat dit hoe dan ook invloed heeft op het andere besturingssysteem.
Kan ik vanuit een besturingssysteem - MacOS X of Windows - beide verkleinen en ruimte vrijmaken zonder dat ik ze daarbij beschadig? Want ik meen namelijk dat dit niet zomaar kan, omdat dit hoe dan ook invloed heeft op het andere besturingssysteem.
"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky
Als je triple boot gaat maken, en je houd alleen OSX in EFI mode, moet je rekening houden met de MBR limitatie mbt partities. De Apple Hybrid-MBR implementatie kan alleen 4 primaire partities aan, vziw doet 't geen logische.
Persoonlijk zou ik de partities allemaal handmatig hebben gemaakt, waardoor ik uitkom op 5 partities totaal. 1x ESP voor EFI, 1x OSX, 1x Windows, 1x Linux / en 1x Linux swap. De laatste drie worden met gptsync gemarkeerd als MBR partities. Linux moet als laatst geïnstalleerd worden en de Grub ervan wordt gebruikt om Windows te starten.
Hoe je de partities regelt, bepaal je verders zelf. Dit kan via de Bootcamp optie in OSX, maar je kan ook de Windows partitie in Windows verkleinen om ruimte te maken voor Linux. Dit laatste is wel beter ivm data-integriteit.
Persoonlijk zou ik de partities allemaal handmatig hebben gemaakt, waardoor ik uitkom op 5 partities totaal. 1x ESP voor EFI, 1x OSX, 1x Windows, 1x Linux / en 1x Linux swap. De laatste drie worden met gptsync gemarkeerd als MBR partities. Linux moet als laatst geïnstalleerd worden en de Grub ervan wordt gebruikt om Windows te starten.
Hoe je de partities regelt, bepaal je verders zelf. Dit kan via de Bootcamp optie in OSX, maar je kan ook de Windows partitie in Windows verkleinen om ruimte te maken voor Linux. Dit laatste is wel beter ivm data-integriteit.
Maar dan zou de meest verstandige stap zijn om eerst alle besturingssystemen te verwijderen, de hardeschijf handmatig te partitioneren en dan vervolgens alles een voor een te installeren?
Hoeft niet, je kan je Windows partitie binnenin Windows ook verkleinen voor Linux. Je kan ze vervolgens maken en met gptsync van rEFInd markeren als MBR en daarna in BIOS mode Linux installeren erop. Ga niet de partities verwijderen tijdens installatie, dan verlies je de MBR markering.
Duidelijk zo, ga ik proberen! Dank voor je hulp!
Pagina: 1