Mini ITX systeem. Budget: €1250,-

Pagina: 1
Acties:

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01-2025
Achtergrond, waarom Mini ITX? (voor de liefhebber)

Toen ik in 2004 overstapte van een desktop naar een laptop was ik zo blij met mijn ruime opgeruimde bureau dat ik niet verwachtte dat ik ooit nog terug zou willen naar zo’n systeem. Ik had indertijd een 17” laptop van Promedion (Clevo :+ ) die ’t geluid van een stofzuiger produceerde (en dat is geeneens overdreven) wanneer ik Battlefield 2 aan het spelen was. De hardware verouderde helaas snel en in 2008 schafte ik voor mijn game behoeftes een PS3 aan. In 2009 maakte mijn 17” beest plaats voor een 15” model wat fluisterstil was en waar ik al mijn office en photoshop taken op uitvoerde. Het 15” scherm voldeed echter niet voor photoshop, dus kwam er al snel een 23” (FHD) scherm bij. Mijn laptop staat sindsdien 85% van de tijd dichtgeklapt onder m’n monitor, ik werk op een extern toetsenbord en muis en heb een usb hub waar m’n randapparatuur aan hangt.

Nu de PS3 bejaard is en de laptop al geruime tijd niet meer voldoet aan mijn eisen ben ik weer gaan rondkijken. Eerst wilde ik een laptop waarop ik enerzijds nieuwe games kan draaien en waarop ik anderzijds kan photoshoppen en standaard office/browse activiteiten kan uitvoeren. Mijn eisenpakket duwt me in de richting van een 1500 euro+ laptop die dan alsnog niet erg voldoet aan mijn game wensen en ook niet bepaald portable te noemen is. Daarnaast vrees ik bij zo’n systeem voor de geluidsproductie. Aangezien ik sowieso op m’n externe scherm blijf werken wanneer ik thuis ben heb ik besloten dat het veel verstandiger is om te investeren in een desktop pc. Terug naar de tijd van een forse ATX kast wil ik echter niet, micro ATX kasten vind ik ook nog betrekkelijk groot, het moet dus een mini ITX systeem worden. Nadat ik tussen 2004 en 2008 op een stofzuiger heb gegamed ben ik ook helemaal klaar met de herrie. Ik wil een stil systeem.

Voornaamste algemene eisen:
- Fluisterstil bij licht gebruik.
- Mag wel iets van geluid maken bij zware taken, maar het moet echt een zo stil mogelijk systeem worden.
- Ik wil een kleine desktop hebben, dus een ITX kast.
- Lampjes en andere toestanden hoef ik absoluut niet te hebben in m’n behuizing en fans.
- Moet BF4 op ultra settings aankunnen.
- Moet geen moeite hebben met photoshop CS5.
- Maximaal 1250 euro.

Om en nabij 2002 heb ik voor het laatst een desktop van nieuwe componenten voorzien. Daarna ben ik de desktop markt redelijk uit het oog verloren. De laatste tijd heb ik me weer wat ingelezen, maar qua componenten heb ik toch nog wel het nodige advies nodig. Aan de lezer vraag ik advies voor het volgende: Past alles wat ik bij elkaar gezocht heb ook daadwerkelijk bij elkaar? Ga ik hier een stil systeem van kunnen maken? Zijn er nog onderdelen waar ik op kan besparen?

Behuizing
Eisen:
- Zo klein mogelijk.
- Minimaal 2x USB 3 aan de voorkant.

Ik heb heel wat kasten de revu laten passeren, maar altijd is er wel iets wat me tegenstaat. De Lian Li Q25 heeft een gebrek aan USB poorten en weinig luchtaanvoer voor de intake fan aan de voorzijde. De Node 304 is me te breed en heeft geen USB aan de voorkant. Sugo08 is me veel te duur, verder prima case. Alle leuke kleine kasten van Bitfenix vallen af omdat die de USB aansluitingen aan de rechterkant hebben zitten.

Uiteindelijk lijkt de pricewatch: Lian Li PC-Q18 mij de beste keuze. De Lian Li Q08 zou eventueel ook nog kunnen, maar die vind ik een stuk minder elegant vanwege de breedte. De Q18 is smaller en hoger (mooi voor de top fan). Het is de kleinste kast die ik gevonden heb waarin ik een highend videokaart kan plaatsen en die tevens USB 3 aansluitingen heeft aan de voorkant. Groot nadeel aan de kast is de interne PSU die heel dicht op het moederbord zit. Hierdoor is er nauwelijks ruimte om een fatsoenlijke CPU koeler in te bouwen

Moederbord
Primaire Eisen:
- Mini ITX
- Minimaal 6x SATA
Secundaire Eisen:
- Laag energie verbruik

Aangezien de kast klein is en de koelmogelijkheden niet geweldig zijn heb ik besloten dat ik niet ga overklokken. Dit levert me tevens een kleine besparing op voor de hardware.
Helaas vind ik maar 1 optie die voldoet aan mijn primaire eisen, namelijk de pricewatch: Asus H87I-PLUS. Dit bord heeft 6x SATA. Er zijn wel enkele Z87 ITX mobo’s verkrijgbaar, maar deze zijn allemaal duurder en bieden verder de mogelijkheid tot overklokken die ik niet zal gebruiken.

CPU
Eisen:
- Beste bang/buck verhouding
- Krachtig genoeg voor Photoshop, BF4 etc.

Ik kom uit op de pricewatch: Intel Core i7 4770S Boxed. Om energie te besparen en hopelijk ook warmte lijkt de s variant me beter dan de standaard 4770, maar ik ben hier niet goed genoeg in thuis om te weten of dit erg veel uitmaakt.

CPU koeler

Eisen:
- Max 80 mm hoog

Bij de andere builds die ik op internet ben tegengekomen zie ik steeds dat men kiest voor waterkoeling. De Hydro serie van Corsair kom ik het vaakst tegen. Ik heb geen verstand van dit soort koeling. Ik heb de pricewatch: Corsair Hydro H90 geselecteerd, maar ik heb echt geen idee of dit een goede keuze is en of dit wel goed zal passen. Het idee is in elk geval om de HDD brackets uit de case te slopen en het “lamellenblok” (?) en de CPU ventilator dan aan de voorzijde van de case te plaatsen.

Grafische kaart
Eisen:
- Moet BF4 op Ultra kunnen spelen
- Moet de komende 4 jaar goed mee kunnen.
- Zo stil mogelijk.

Nu de Radeon 290 met alternatieve koelingselementen verkrijgbaar is lijkt dit me de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb de pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X geselecteerd. Levertijd zal wellicht een probleem zijn, maar haast heb ik niet.

Geheugen

Eisen:
- 2x 8 GB

Tips welkom, ik heb nu op prijs wat geselecteerd. pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

PSU

Eisen:
- Laag energieverbruik
- Zo stil mogelijk
- Moet zo min mogelijk warmte produceren

Hoeveel vermogen heb ik nodig? 500 Watt lijkt me ruim voldoende, maar daar heb ik geen berekening voor gemaakt. Wellicht kan dit wel een stukje minder. Ik heb de pricewatch: Corsair CX500M geselecteerd, maar ik kan hier kort over zijn. Geen verstand van, geen idee wat de juiste keus is.
Ik wil in elk geval de mogelijkheid hebben om (naast de genoemde onderdelen)ook 1 SSD en 2 2,5” 7200 RPM hdd’s van voldoende vermogen te voorzien.

Opslag
Ik heb nog een 250 GB SSD van Samsung in m’n laptop zitten. Misschien hergebruik ik die in m’n build. Anders kies ik voor een pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB.

Besturingssysteem

Ik heb nog een ongebruikte 64 bit upgrade versie van Windows 7 Ultimate liggen, daarmee moet ik als het goed is gewoon een schone installatie kunnen maken. Wellicht zal ik de upgrade maken naar 8.1, maar ik ben niet overtuigd van de meerwaarde.

Overig
Voor voldoende koeling heb ik nog een pricewatch: Noctua NF-A15 PWM, 140mm geselecteerd. Die wil ik op de bodem plaatsen. Ik begrijp dat deze ventilator behoorlijk stil is en toch een hoop lucht verplaatst. Ik zie hem vaak terug komen in game builds, dus “dan zal het wel goed zijn?”

Tot zover mijn relaas :O . Hopelijk kunnen jullie mij van wat goede adviezen voorzien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770S Boxed€ 249,90€ 249,90
1Asus H87I-PLUS€ 95,-€ 95,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 376,50€ 376,50
1Lian Li PC-Q18€ 115,49€ 115,49
1Corsair Hydro H90€ 77,95€ 77,95
1Noctua NF-A15 PWM, 140mm€ 18,54€ 18,54
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,54€ 105,54
1Corsair CX500M€ 53,99€ 53,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,88

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-03 14:09
Ziet er prima uit. Als PSU zou ik alleen de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W nemen. 500W moet genoeg zijn iig.
Over de extra fan: Het zal niet heel veel uitmaken, aangezien er al 2 fans zijn meegeleverd met de kast (niet 100% zeker, want ik ken de kast niet)

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je echt een stille voeding wilt, dan kan je pricewatch: Cooler Master VS V550S nemen. Erg efficiënt en erg stil. Wel een stuk duurder, maar dan heb je ook echt een goede voeding. Sowieso niet de voeding nemen die je nu hebt geselecteerd, is van redelijk slechte kwaliteit.

Als SSD kan je ook pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB kopen, toch €20 goedkoper en betrouwbaarder (bescherming tegen stroomverlies en RAID-bitcorrectie).

RAM is verder goed, daar kan je niet echt een foute keuze maken.

Je hoeft niet per se voor WC te kiezen, is niet altijd stiller dan een goede luchtkoeler. Je hebt alleen zo weinig ruimte dat dat helaas niet gaat lukken :P pricewatch: Noctua NH-L12 zou nog moeten passen en is een erg goede CPU cooler. Ik weet alleen niet hoe het dan zit met de voeding.

Fractal Design Core 1100 review

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Als het je wat lijkt; Corsair komt ook met een mini-ITX behuizing, maar ik weet niet juist wanneer die case beschikbaar gaat komen...

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Beroemdheid schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:10:
Je hoeft niet per se voor WC te kiezen, is niet altijd stiller dan een goede luchtkoeler. Je hebt alleen zo weinig ruimte dat dat helaas niet gaat lukken :P pricewatch: Noctua NH-L12 zou nog moeten passen en is een erg goede CPU cooler. Ik weet alleen niet hoe het dan zit met de voeding.
Die cpu koeler gaat niet passen en dat moet je niet willen ook. Anders zou de cpu koeler lucht uit de voeding trekken en andersom, dat is heel slecht voor je airflow.

Die kast is erg speciaal, kijk maar eens naar deze plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj573/ranchfarm/Lian_Li_PC-Q18_i5-3570k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lian-li.com/tw/files/2013/05/q18-11.jpg

De voeding ligt als het ware op het moederbord waardoor er nog maar weinig ruimte over is voor een cpu koeler. Door het niet geventileerde zijpaneel kan geen lucht naar binnen, waardoor je de voeding met fan richting het moederbord moet plaatsen. De cpu koeler trekt hete lucht aan en blaast die op het moederbord terwijl de voeding juist lucht weg trekt de voeding in, niet erg handig.

Je zult dus sowieso met waterkoeling aan de slag moeten, maar er is geen ruimte voor waterkoeling, dus je moet de hdd cases wegslopen. Als je dit al doet (vraag me af waarom je dan 6 sata poorten nodig hebt...) dan zou ik voor de h80i gaan i.p.v. de h90.

Echter zou ik je willen adviseren over een andere kast na te denken. Deze kast heeft erg veel nadelen, zoals: ATX voedingen die niet goed passen, cable management, gpu die lucht aantrekt van de grond en bovenal de veel te hoge prijs.

De corsair 250D komt binnenkort uit, die is wel te breed naar jouw maatstaven denk ik, maar het is een heel leuk kastje, ook erg stijlvol en zeker een betere keus. Verder is de silverstone sugo een optie, die is niet erg breed, vrij goedkoop,echter kan deze waarschijnlijk de gpu niet huisvesten.

Verder sowieso de 4770 nemen, de s is gewoon lager geklokt, verder geen verschil en daardoor is maximum verbruik lager. Voeding ook aanpassen, deze heeft slechte caps, vervangen door een seasonic of de cooler master vs, let wel op dat in je huidige kast geen normale voedingen passen.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
SirKartoffel schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:44:
[...]

Die cpu koeler gaat niet passen en dat moet je niet willen ook. Anders zou de cpu koeler lucht uit de voeding trekken en andersom, dat is heel slecht voor je airflow.
Volgens SPCR zou het anders wel moeten passen:
The case is narrower, reducing the CPU heatsink height clearance to about 76 mm by our measurements, though that's still enough for such quality coolers as the Noctua NH-L12 (in single fan configuration) and Scythe Big Shuriken 2.
Maar ja, over airflow heb ik te weinig verstand om wat over te zeggen :P

Fractal Design Core 1100 review

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Passen wel normale voedingen in de PC-Q series. dat is het idee. Ik heb zelf een PC-Q08 en een Cooler master v550vs erin en dat gaat prima (veel beter voeding dan de corsair, zou ik niet op bezuinigen met een R9 290). Het lijkt erop dat de PC-Q18 een flinke verbetering is over de mijne, ik heb 1.5 cm tussen gpu case zitten dus er gaat geen fan tussen. Wellicht dat dit met een dikke gpu koeler ook niet lukt dus wellicht beter om een slim fan te kopen. Verder zou ik die 140 bottom fan op exaust zetten.

De gast op de foto heeft z'n voeding verkeerd om zitten je moet juist de fan naar de andere kant hebben er zitten gaten in de case om de voeding verse lucht te geven, zo pakt hij gewoon warme lucht van de cpu af.

Verder vind ik het geen stille case, wel een heel mooi ding daar niet van.

[ Voor 5% gewijzigd door Flaat op 14-01-2014 21:56 ]

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01-2025
De Case van Corsair heb ik even bekeken, ik was deze tot nog toe niet tegengekomen. Ik vind hem niet geweldig mooi, maar hij oogt wel zeer functioneel, ik zet hem in elk geval op m'n lijst als alternatief.

De adviezen over PSU en SSD heb ik inmiddels aangenomen en doorgevoerd in m'n wishlist.
[b][message=41596761,noline]
De gast op de foto heeft z'n voeding verkeerd om zitten je moet juist de fan naar de andere kant hebben er zitten gaten in de case om de voeding verse lucht te geven, zo pakt hij gewoon warme lucht van de cpu af.
Helaas heeft deze case geen ventilatie rooster aan de linkerkant. Dat is een volledig dichte plaat. Natuurlijk kan ik even met de kolomboor in de weer om er een cirkeltje uit te zagen om dat te verhelpen, maar in principe moet de voeding dus verkeerd om ingebouwd worden.

De case is ook wel het ideale scenario qua formaat en ik weet dat het een hels karwij wordt om alles erin te passen. Ik heb er ook mijn bedenkingen over en juist daarom presenteer ik de build hier voordat ik onderdelen ga aanschaffen. Alle bedenkingen tips en adviezen neem ik mee.
Pagina: 1