Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Deze maand ben ik op zoek geweest naar mogelijkheden om te werken in Londen. Met veel bedrijven ben ik in gesprek geweest en de meeste bedrijven zouden rond de £60k betalen, maar mijn favoriete bedrijf waar ik graag zou willen werken heeft helaas maar £50k (excl. £5k bonus) geboden.

Momenteel verdien ik rond de €3000 netto in Nederland, maar ik woon ook voor maar €400 maandelijks en mijn autootje kost minder dan €100 incl. verzekering/belasting/onderhoud. Het is dus vrij eenvoudig om veel te sparen voor me.

Het is wel een supergave job bij een groot internationaal bedrijf, maar ik ben bang dat het financieel lastig wordt. Het werk zou in Middlesex zijn, West-Londen.

Zou £3k netto genoeg zijn? Ik ben het bangste voor de huur, want ik wil eigenlijk niet langer dan 30-40 minuten onderweg zijn naar mijn werk. Qua wonen verwacht ik niet meer dan een flat met 2 kamers of een studio van 30 m2, maar je bent al snel £1k kwijt in Londen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat zeggen de diverse websites / calculatoren over de Cost of living in London? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

chronoz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:43:
Zou £3k netto genoeg zijn? Ik ben het bangste voor de huur, want ik wil eigenlijk niet langer dan 30-40 minuten onderweg zijn naar mijn werk. Qua wonen verwacht ik niet meer dan een flat met 2 kamers of een studio van 30 m2, maar je bent al snel £1k kwijt in Londen.
Ik woon niet in Londen, maar in Norfolk, en heb ongeveer £3k/maand en dat gaat dan makkelijk. Echter, die £1k is erg optimistisch als ik mijn collega's spreek die in Londen hebben gewoond. Reken eerder op £1.5k, en dan gaat het erg hard. Zeker daar OV ook duur is, er de congestion charge is als je een auto wilt rijden in London, en de trein is hier schreeuwend duur. Niet voor niets is er de London Allowance.

Het kan wel, maar het is wat minder ruim dan je denkt. Hangt er mede vanaf hoe luxe je wilt leven :)

Zoals op de handige link van mijn collega staat:
Rent Per Month [Edit] Avg.
Apartment (1 bedroom) in City Centre 1,475.63
Apartment (1 bedroom) Outside of Centre 919.06
Apartment (3 bedrooms) in City Centre 2,726.00
Apartment (3 bedrooms) Outside of Centre 1,664.17

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 14-01-2014 19:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 07:08

two

Mijn oom & tante wonen in een stukje buiten Romford. Is het niets om in zo'n halve buitenwijk te gaan wonen? Zijn de huizenprijzen daar niet wat lager?

Daarnaast gaan ze beide altijd met de trein naar het werk. Elke dag dus als je zorgt dat je een beetje in de buurt van een treinstation bij je huis gaat wonen kan je lopend en heb je misschien niet eens een auto nodig. Je komt overal makkelijk. Dus als je nou de auto wegdoet en een zo'n Oyster abonnement neemt kan dat ook kosten besparen ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-05 14:10

Momentumlol

Car Fanatic

Erg vet dat je de kans krijgt om in Londen te werken. Voor mij zou het ook echt een wens zijn om eens een paar jaar te mogen verblijven. Zoals gambieter zegt hangt het natuurlijk uit hoe luxe je wil leven. In de afgelopen jaren ben ik bijna elke zomer naar Londen geweest. Prijzen zijn redelijk duur van wonen, maar heel sterk afhankelijk van in welke metrozone je zit. Alle huizen en appartementen aan de metrolijnen die over de breedte van het centrum lopen zijn niet te betalen.

Ik verblijf zelf dan altijd in de wijk Colliers Wood (in de buurt van Wimbledon), gelijkwaardig aan de naam van het meest zuidelijke station van de zwarte metrolijn (Northern Line). Deze wijk is niet schreeuwend druk, maar heeft ook her en der nog wat groen en wat parkjes. Qua winkels zit alles er, van kledingwinkels, tot Elektronicazaken tot restaurants en een Starbucks. Het heeft iets meer de Nederlandse woonwijk sfeer, ik vind het prettig om er te verblijven wanneer ik in Londen ben.

Als je het goedkoper wilt, moet je gewoon verder uit het centrum blijven. Ik weet niet hoe erg jij er tegen op ziet om met de metro te reizen of dat je dat wel prima vind, maar forenzen met de metro gaat supersnel. Binnen een half uurtje zit je zo van een buitenwijk midden in het centrum of een ander deel van Londen.

Ik raad je wel aan om een plek te kiezen aan een hoofdlijn van de metro. Welke lijn dat dan precies is, maakt niet heel veel uit want alle hoofdlijnen van de metro hebben een hoge doorloop van metro's.

De hoofdlijnen zijn:
Piccadilly
Bakerloo
Central
Circle
DLR
Hammersmith & City
Jubilee
Metropolitan
Northern (Einde van deze lijn zit ik altijd).

Een auto zou ik niet nemen. Neem een Oystercard met een 1-4 zone abonnement.

[ Voor 10% gewijzigd door Momentumlol op 14-01-2014 20:07 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik zou eens bij Google UK solliciteren, ken mensen die daar meer dan 8k in de maand verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:19:
Ik zou eens bij Google UK solliciteren, ken mensen die daar meer dan 8k in de maand verdienen.
Wat voegt dit precies toe aan dit topic?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 07:08

two

Misschien zoekt hij werk in de bankensector? Hoeft niet per se ICT te zijn. Misschien wilt hij niet eens werken voor Google! Kan ook.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dat je dan makkelijk in t centrum van London kunt wonen zonder zorgen :D

Maar idd het voegt niks toe excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Ik zou eens de loterij winnen dan hoef je niet meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb al bij veel bedrijven daar gesolliciteerd en weet dat mijn maximum bij £65-70k per jaar zou liggen, maar dan kom ik weer terecht bij een omgeving waar weinig mensen zijn waar ik van kan leren. Dit bedrijf is daarvoor wel perfect, alleen erg jammer van het salaris.

Inmiddels al gezien dat studios beschikbaar zijn voor £800 per maand in Middlesex, hopelijk ook al met inrichting.

Dus €1000 per maand sparen wordt hem niet meer, maar met £2k per maand is vast wel ver te komen. Ik denk dat ik zeker de eerste 6 maanden ook erg veel zou leren, als het echt te krap is, dan solliciteer ik daarna wel verder. Al telefonisch gesproken met Google, de baan die ik wil hadden ze geen vacatures voor. Deze partij van £50k is andere Amerikaanse IT giant, iets kleiner natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

chronoz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:32:
Ik heb al bij veel bedrijven daar gesolliciteerd en weet dat mijn maximum bij £65-70k per jaar zou liggen, maar dan kom ik weer terecht bij een omgeving waar weinig mensen zijn waar ik van kan leren. Dit bedrijf is daarvoor wel perfect, alleen erg jammer van het salaris.

Inmiddels al gezien dat studios beschikbaar zijn voor £800 per maand in Middlesex, hopelijk ook al met inrichting.

Dus €1000 per maand sparen wordt hem niet meer, maar met £2k per maand is vast wel ver te komen. Ik denk dat ik zeker de eerste 6 maanden ook erg veel zou leren, als het echt te krap is, dan solliciteer ik daarna wel verder. Al telefonisch gesproken met Google, de baan die ik wil hadden ze geen vacatures voor. Deze partij van £50k is andere Amerikaanse IT giant, iets kleiner natuurlijk wel.
Dat je de kans hebt om in Londen te werken en je daar kan wonen is ook wat waard. Meubilair kost niet alles, dat heb je voor een appartement zo bij elkaar. Ik weet niet hoe lang je van plan bent om in Londen te werken? Is het meer een 2 jaren plan of is het wel de bedoeling dat je daar dan ook blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Londenaar meldt :w

Ten eerste hangt de hele vraag natuurlijk volledig af van je omstandigheden en je wensen.

Ben je alleen, partner, kinderen?
Ben je bereid om evt. een appt. te delen met iemand anders?

Er even vanuitgaand dat je alleenstaand bent: 3k netto is prima te doen. Sure, je gaat geen 1bed appartement in zone 1 of 2 vinden waar je lekker in kan wonen, dat wordt te duur, maar Middlesex is volgens mij richting Wembley, zit je al gauw in zone 3 of 4, en daar kan je voor 800-900 pond per maand echt wel een studio / 1bed of iets luxers gedeeld vinden.

spareroom.co.uk is je vriend.

Om meubilair zou ik me geen zorgen maken, meestal wordt er hier gemeubileerd verhuurd, is vrij standaard. Auto kan je in principe de deur uit doen, je hebt er geen drol aan in Londen zelf iig. Invoeren is 1 grote bak ellende, niet aan beginnen.

Verder: die 50k (+5) is een startsalaris, daar kom je je eerste jaar echt wel mee door. Bedenk er bij dat de Britse bonuscultuur vaak enorm verschilt van de Europese vasteland bonussen....trust me, ze kunnen BIZAR hoog oplopen :) , dus zou daar zeker ook even onderzoek naar doen in jouw branche.

Verder is Londen echt een geniale stad, ik zit hier nu 2,5 jaar na 5 jaar Luxemburg, en ik heb echt nog geen plannen om hier weer te vertrekken (sterker nog, ben druk op zoek naar een koophuis :) ).

Zou er niet te lang over nadenken maar er gewoon voor gaan, om t salaris zou ik me niet te drukmaken, die 55k is genoeg om van rond te komen, echt.

Zou wel even goed vragen naar pensioenvoorziening e.d., dat is hier ook allemaal weer wat anders dan in NL, en je moet even bedenken of je met een AOW gat in NL wil blijven zitten (per jaar dat je weg bent kost t je 2%, tenzij je je vrijwillig bijverzekert bij de SVB (duuuuuuuuuurrrrrr)). Ik heb dat zelf niet gedaan, ben onderhand nu 8 jaar weg, whatever, tegen de tijd dat ik met pensioen mag ga ik er vanuit dat de AOW uberhaupt niet meer bestaat, of dat ik zelf genoeg centen heb om t uit te houden...

Meer vragen, roept u maar ;)

Edit: Mocht je facebook hebben, zoek de groep NL Borrel Londen ff op, daar worden bijna dagelijks beschikbare kamers enzo aangeboden door andere NL' ers :)

[ Voor 3% gewijzigd door kamstra op 14-01-2014 21:49 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

kamstra schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:47:
Londenaar meldt :w
Edit: Mocht je facebook hebben, zoek de groep NL Borrel Londen ff op, daar worden bijna dagelijks beschikbare kamers enzo aangeboden door andere NL' ers :)
Waarom zou je als je naar London vertrekt daar dan weer gaan rondhangen bij andere Nederlanders? :?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:23
ATS schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:16:
[...]

Waarom zou je als je naar London vertrekt daar dan weer gaan rondhangen bij andere Nederlanders? :?
Omdat die Britten toch een Eiland bevolking zijn en dat is goed te merken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als ik het zo zie is Middlesex inderdaad niet echt in het centrum. Mijn broer woont redelijk in die richting ( Vlakbij Killburn Park ), en die betaald voor een nieuw 3 kamer appartement ( 80 m2 schat ik ) zo'n £ 1,400 per maand geloof ik.

Maar zeker in die richting zijn er vast ook goedkopere mogelijkheden. Het ligt er dus inderdaad maar net aan wat je voor de rest nog wil doen, maar het moet met een salaris van £ 3,000 netto zeker mogelijk zijn.

Sowieso valt het al buiten het gebied van congestion charge, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar het OV is gewoon heel goed, en krijg je ook geen OV toeslag van je werkgever?

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 15-01-2014 08:42 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ATS schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:16:
[...]

Wat is dat nou weer voor een onzinnige opmerking?

1) ik geef slechts aan dat het een handige manier kan zijn om snel aan woonruimte te komen
2) niet iedereen die naar het buitenland vertrekt is Nederlander schuw
3) het kan leuk zijn om af en toe eens met andere NL'ers in den vreemde een drankje te doen of van gedachten te wisselen
4) makkelijk om snel contacten te leggen, trust me, ook in een wereldstad als deze kan dat nog best tegenvallen (althans, ik ken er legio voorbeelden van).
5) het is een Facebook groep, ik heb het helemaal niet over rondhangen, dat maak jij er van

All that being said: ik ben zelf nog nooit op die borrels geweest, volg puur de discussies in die FB groep :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Een vriend van mij is paar maanden geleden naar London verhuisd voor werk. Hij heeft inkomen van 2700 pond per maand en hij komt wel rond. Moet wel zeggen dat hij een flat deelt met nog twee andere mensen. Ik weet niet of dat voor jou een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Nog een Londenaar hier :).

Rondkomen van £3K per maand kan op zich prima, ofwel iets buiten het centrum moeten gaan zitten, of genoegen nemen met een klein/slecht appartement.

Ik zou zelf niet ver buiten zone 3/4 gaan, je komt dan echt in de buitenste buurten terecht. Dat is opzicht niet slecht, maar het doet af aan je tijd aan London. Het is een beetje in Almere wonen, en dan zeggen dat je in Amsterdam woont ;). ( nofi ; er iets niets mis met Almere :+ ). Overigens ben ik met een redelijk directe route ( 2 stops trein , 2 stop bus ) al 35 minuten onderweg. Als je binnen een half uur op je werk wil zijn zit je vrijwel vast on zone 1/2.

De magische factor in de prijs van een huis zit hem overigens in de afstand tot een station. Als je bereid bent wat verder te lopen ( en een of twee trappen op ) kan je voor £300 per week best wat leuks vinden. Wil je in dezelfde buurt een ground floor flat 5 minuten van de trein ben je £600 per week kwijt.

Wat betreft meubilair, iedereen verhuist hier constant van hot naar en her, en om die reden zijn de meeste huizen al voorzien van meubilair. Ik schat dat zo'n 80+% furnished is, wat het vooral in het begin erg makkelijk maakt.

Qua werk zou ik locatie niet onderschatten, ik ben zelf begonnen bij een bedrijf in Wimbledon en hoewel dat best aardig was zou ik, nu ik in Covent Garden werk, nooit meer buiten de stad gaan werken. Besef je dat het waarschijnlijk geen permanente verhuizing zal zijn, over 5..10 jaar heb je het zelfs in London wel gezien, in dat geval wil je het meeste van je tijd maken.
All that being said: ik ben zelf nog nooit op die borrels geweest, volg puur de discussies in die FB groep
Dat; ik ben al twee jaar lid, en heb al twee jaar het voornemen om eens naar een borrel te gaan, maar het komt er maar niet van :).

edit;

Middlesex, BSkyB ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Vergeet de belastingdienst niet:

http://www.belastingdiens...internationaal_verhuizen/

Zoals gezegd krijg je ook een AOW-gat.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zep
  • Laatst online: 12:11

zep

Nog een londenaar...

en ik kom rond van 1080 pond, het houd niet over dat dan weer wel. (werk maar 3 dagen in de week, voor de rest doe ik mijn master.)
Nou leef ik wel als echte student ;)
Gedeeld huis en ben maar alleen.

Waar een wil is een weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Auto zou ik uit je hoofd zetten :P

Al woon je in London dan moet je nog steeds 1/1.5 uur reizen, je kan ook bijv. kijken naar Milton Keynes dan is het ook een uur met de trein maar is stukken goedkoper en reistijd is hetzelfde. Tenzij je perse in London wilt wonen ofcourse

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Om nog even terug te koppelen: ik heb het aanbod in principe geaccepteerd. :)

Ze zijn nu bezig met het opmaken van het contract en ik hoop deze morgen te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Klasse, welkom alvast ;)

Als je op zoek gaat naar een huis / kamer / doos ( :+ ):

ALLE real estate agents zijn zonder enige uitzondering dikke vette klootzakken hier, ze naaien je, vragen overal geld voor en prijzen zelfs een fucking kelder zonder ramen nog als een "stunning studio apartment with excellent views" aan bij wijze van spreken...dus maak je borst maar nat ;)

handige websites voor huizen/kamers:
http://london.spareroom.co.uk/
http://www.rightmove.co.uk
http://www.zoopla.co.uk/
http://www.net-lettings.co.uk/

Sla maar vast op in je CTRL D:

https://www.gov.uk/apply-national-insurance-number

ga je op korte termijn nodig hebben voor je social security troep, zodra je een huis hebt en je dus weet waar je woont: afspraak maken voor interview, papierwinkel mee en dan ben je 45minuten bezig...week later heb je je NIN :)

Bank:
Ik heb goede ervaringen met HSBC, gratis lopende rekening, alles online doen etc. Gewoon een filiaal binnenstappen met je arbeidscontract en je paspoort en als ze genoeg thee hebben geleut die ochtend sta je na een uurtje weer buiten met een bankrekening :P

Geld omwisselen:
Niet je bank gebruiken, want duur. Gebruik http://www.currencysolutions.co.uk/ . Goeie rates en retesnel :)

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wat ik opvallend vind is dat bij ons veel mensen juist uit londen komen en graag hier willen werken omdat londen zo.... kut is. Leuk als je 20 bent, snel weg als je 30 bent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat zelfde verhaal heb ik toch van verschillende personen gehoord nu. Als je dan ook nog relatief veel minder gaat verdienen... hmmm ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Zoijar schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 23:08:
Wat ik opvallend vind is dat bij ons veel mensen juist uit londen komen en graag hier willen werken omdat londen zo.... kut is. Leuk als je 20 bent, snel weg als je 30 bent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat zelfde verhaal heb ik toch van verschillende personen gehoord nu. Als je dan ook nog relatief veel minder gaat verdienen... hmmm ...
Wat mij betreft het tegendeel, London is een stad voor 30+ers. Waarom zou je vertrekken als je net lekker gaat verdienen, London is een dure stad en wil je daar het meeste uit halen moet je soms even met je kaart zwaaien.

Wat vinden mensen kut aan London, afgezien van de regen :+

Oh, en wat betreft de wonigmarkt.. het is allemaal tuig, maar wat je ook doet; blijf uit de buurt van foxtons, dat is zelfs voor real estate boeren tuig eerste klas. Wij huren zelf via http://www.kfh.co.uk en tot nu toe gaat dat eigenlijk prima, het kan dus wel :)

[ Voor 15% gewijzigd door Kettrick op 22-01-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Kettrick schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 00:19:
Wat vinden mensen kut aan London, afgezien van de regen :+
Ik kan er zelf niet over oordelen, dus ik kan alleen napraten wat ik dan hoor. Mij leek het best ok als ik er op vakantie was. Paar dingen die ik hoor: lange reistijden in een overvolle metro, lastig als je trouwt en een kind wil (dat heeft allemaal met de woningmarkt te maken), effectief heel duur zoals je zei, veel drukkere/hectischere werkcultuur waar wij denken hard te werken met 45 uur in de week en geen pauzes zou dat daar een walk in the park zijn. Ik heb er ook wel eens aan gedacht, londen, zeker als je de jaarsalarisen richting £100k in mijn sector ziet, maar die verhalen schrikken me wel een beetje af eigenlijk.

Wat ik bv van de dag van mn neef hoor: klein appartementje buiten het centrum met vrouw en kind, half zeven op, zeven uur de deur uit, half negen op het werk, daar eten en om acht uur weer weg, half tien thuis, te moe om iets te doen en slapen. In het weekend geen zin om weer helemaal naar het centrum te gaan en rustig op de bank zitten. Dan heb ik toch liever hier: lekker ruim drie-kamer-appartement, half negen op, negen uur op het werk, rond half zes weg, voor zessen thuis, zelf lekker koken, wat tv kijken, van negen tot twaalf nog even naar een kroeg in de buurt fietsen voor een drankje, slapen, en in de weekenden met de fiets in een kwartier in het centrum even shoppen en wat eten. Ik denk dus dat het valt of staat met een drie-kamer-appartement in het centrum. Die beginnen rond de anderhalf miljoen gbp daar? :P

[ Voor 34% gewijzigd door Zoijar op 22-01-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Zoijar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:34:
[...]

Ik kan er zelf niet over oordelen, dus ik kan alleen napraten wat ik dan hoor. Mij leek het best ok als ik er op vakantie was. Paar dingen die ik hoor: lange reistijden in een overvolle metro, lastig als je trouwt en een kind wil (dat heeft allemaal met de woningmarkt te maken), effectief heel duur zoals je zei, veel drukkere/hectischere werkcultuur waar wij denken hard te werken met 45 uur in de week en geen pauzes zou dat daar een walk in the park zijn. Ik heb er ook wel eens aan gedacht, londen, zeker als je de jaarsalarisen richting £100k in mijn sector ziet, maar die verhalen schrikken me wel een beetje af eigenlijk.
Tsja, het heeft z'n voor- en z'n nadelen idd.

Die metro: hangt enorm af van de lijnen die je gebruikt en de stations waar je instapt. Northern line is bv een enorme no-no, echt HEEL druk. Ik gebruik zelf de Bakerloo line, stap in op Lambeth North (is nooit een hond) en stap over op de Victoria line op Oxford circus. Daar is het wel heeeeeel druk, maar t mooie is dat iedereen daar de metro uitstapt terwijl ik er daar in stap..., dus je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben wat dat betreft :P

Wonen is idd een punt, het is DUURRRRRR. Ben zelf op dit moment op zoek naar een 2-slaapkamer nieuwbouw appt....onder de 400k is er echt niet veel te vinden (althans, niet in zone 2-3). En voor een goeie LTV mag je zelf ook een enorme zak geld inbrengen...liefst nooit meer dan 70% lenen, dus tel uit je winst...

En werken: helemaal eens. Nou heb ik nooit echt in NL gewerkt, altijd in het buitenland, maar wat mij vaak opvalt is dat ik vrienden in NL vaak een soort van "lui" vindt. Hebben goeie banen, bij grote bedrijven, maar allemaal 36 of 38 uur CAO's, en toch een behoorlijke 9-5 mentaliteit. No such thing hier (zeker niet in mijn branche (financial services)). Ik werk gemiddeld rustig 50u op kantoor per week, maar als ik naar buiten stap gaan emails gewoon door, en die beantwoord ik ook allemaal eigenlijk. Al met al kom ik op een goeie 65u per week schat ik.

Staat tegenover dat de salarissen hier in principe prima zijn, >£100k is zonder meer niets bijzonders.

Denk dat t vooral ligt aan je eigen wensen, prioriteiten etc, ik vermaak me hier vooralsnog iig prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

kamstra schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:01:
[...]
Die metro: hangt enorm af van de lijnen die je gebruikt en de stations waar je instapt. Northern line is bv een enorme no-no, echt HEEL druk. Ik gebruik zelf de Bakerloo line, stap in op Lambeth North (is nooit een hond) en stap over op de Victoria line op Oxford circus. Daar is het wel heeeeeel druk, maar t mooie is dat iedereen daar de metro uitstapt terwijl ik er daar in stap..., dus je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben wat dat betreft :P
Tijd is de cruciale factor, rond 8.30 is alles vol.. als ik iets laat ben en rond 8.30 van clapham junction naar waterloo wil heb ik dikke pech. Ik heb in Nederland nog nooit treinen zo vol gezien, het is niet overdreven je adem inhouden zodat de deur dicht kan :+, als je na 4 treinen eindelijk een trein in komt.. Ben je echter een kwartiertje eerder of later is het een stuk beter.

En hoeveel mensen staan 's ochtends als zombies op de A1, is dat zoveel beter ?, ik geniet liever van het uitzicht op de Big Ben ;).
Wonen is idd een punt, het is DUURRRRRR. Ben zelf op dit moment op zoek naar een 2-slaapkamer nieuwbouw appt....onder de 400k is er echt niet veel te vinden (althans, niet in zone 2-3). En voor een goeie LTV mag je zelf ook een enorme zak geld inbrengen...liefst nooit meer dan 70% lenen, dus tel uit je winst...
Het is inderdaad heel erg Nederlands dat je 100% leent, iedereen die ik dat vertel vind dat idioot. En dat is niet uniek voor London, maar wel vervelend met de huizenprijzen hier.
En werken: helemaal eens. Nou heb ik nooit echt in NL gewerkt, altijd in het buitenland, maar wat mij vaak opvalt is dat ik vrienden in NL vaak een soort van "lui" vindt. Hebben goeie banen, bij grote bedrijven, maar allemaal 36 of 38 uur CAO's, en toch een behoorlijke 9-5 mentaliteit. No such thing hier (zeker niet in mijn branche (financial services)). Ik werk gemiddeld rustig 50u op kantoor per week, maar als ik naar buiten stap gaan emails gewoon door, en die beantwoord ik ook allemaal eigenlijk. Al met al kom ik op een goeie 65u per week schat ik.
Financiële sector staat daar bekend om, meeste mensen die ik tref doen allemaal een banking-stint, om vervolgens voor leukere bedrijven te werken. Ik zou bij een bank aanzienlijk meer binnen kunnen halen dan ik nu doe, maar dan wordt het bovenstaande inderdaad vereist. Met een kleine dame van 2 thuis, en nr. 2 in de planning voor Maart, is dat niet te doen.

Mijn huidige werk is erg relaxed, thuiswerken geen probleem, 9...5 is min of meer ok.
Staat tegenover dat de salarissen hier in principe prima zijn, >£100k is zonder meer niets bijzonders.

Denk dat t vooral ligt aan je eigen wensen, prioriteiten etc, ik vermaak me hier vooralsnog iig prima ;)
+1. Zolang je een fatsoenlijke baan hebt en je comfortabel kan wonen ( wat ons rond de £2K per maand kost ) is London een heerlijke stad. Als je echter in een buitenwijk moet wonen en werken, weet ik het niet, ik zou dan liever in Nederland blijven.
Zoijar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:34:
[...]
Je kan in London prima werk vinden wat niet zo veeleisend is, maar dan lever je wat salaris in. Beide is een bewuste keuze, als je single en midden 20 bent is 60 uur/week werken voor £100K een groot feest. Heb je vrouw/kids doe je het wat rustiger aan, hopelijk heb je tegen die tijd wat meer ervaring zodat je met iets minder uren alsnog voldoende verdient.
Wat ik bv van de dag van mn neef hoor: klein appartementje buiten het centrum met vrouw en kind, half zeven op, zeven uur de deur uit, half negen op het werk, daar eten en om acht uur weer weg, half tien thuis, te moe om iets te doen en slapen.
1,5 uur onderweg zijn is kansloos, zowel in Nederland als hier. Ik doe er max 40 minuten over ( clapham junction -> aldwych ) , veel meer dan dat zou ik niet eens aan beginnen.
In het weekend geen zin om weer helemaal naar het centrum te gaan en rustig op de bank zitten.
Je wil ook niet elk weekend naar het centrum, vol met toeristen, wtf moet je daar :+. Wij hebben twee grote parken om de hoek waar we veel tijd doorbrengen, leuke winkelstraatjes op loopafstand ( northcote road ), etc. Als we al op pad gaan is het naar musea, speeltuinen, etc.
Dan heb ik toch liever hier: lekker ruim drie-kamer-appartement, half negen op, negen uur op het werk, rond half zes weg, voor zessen thuis, zelf lekker koken, wat tv kijken, van negen tot twaalf nog even naar een kroeg in de buurt fietsen voor een drankje, slapen, en in de weekenden met de fiets in een kwartier in het centrum even shoppen en wat eten. Ik denk dus dat het valt of staat met een drie-kamer-appartement in het centrum. Die beginnen rond de anderhalf miljoen gbp daar? :P
Wonen in het centrum is inderdaad semi onmogelijk, maar voor zo'n £600K koop je echt een leuk huis in een leuke buurt in zone 2..3. Dichtbij genoeg voor een korte reis naar kantoor, maar genoeg ruimte om relaxed te wonen.

[ Voor 30% gewijzigd door Kettrick op 22-01-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 20:09
Londenaar meldt zich. Even als nuance: "55k, starterssalaris" en "over 100k salaris is niets bijzonders" dan zit ik blijkbaar toch in de verkeerde tak van sport.
Ik woon en werk buiten het centrum en ik weet dat de salarissen in de city beter zijn maar laat mij maar eens een 3rd line systems engineer baan zien die ook maar in de buurt komt van de 100k.

Maar om op de originele vraag terug te komen, 50 a 55k kun je prima rondkomen. Waar in Middlesex wil je wonen/werken, kun je iets specifieker zijn?

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Caeruleus schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:32:
Londenaar meldt zich. Even als nuance: "55k, starterssalaris" en "over 100k salaris is niets bijzonders" dan zit ik blijkbaar toch in de verkeerde tak van sport.
Ik woon en werk buiten het centrum en ik weet dat de salarissen in de city beter zijn maar laat mij maar eens een 3rd line systems engineer baan zien die ook maar in de buurt komt van de 100k.
Ik zit nu krap aan twee jaar bij mijn huidige werkgever, dus recruiters weten mij op het moment goed te vinden :+. De meeste jobs die ik voorbij zie komen zijn mid-level scala spul, waarbij er over het algemeen rond de 50K geboden wordt ( deze gaan overigens meteen naar de trashcan... ). Het aantal jobs wat hoger zit 70..100K is erg schaars en je moet echt een specifieke skill hebben wil je daar binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
Dat is dus precies wat ik bedoel.
In mijn vakgebied wordt 50 a 60k geboden (nadat je alle vacatures van 35k eruit gefilterd hebt). >70k is schaars dus "over 100k is heel gewoon" geldt echt niet voor alle functies. >100k is in Nederland ook heel gewoon maar niet voor iedereen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Caeruleus schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:12:
Dat is dus precies wat ik bedoel.
In mijn vakgebied wordt 50 a 60k geboden (nadat je alle vacatures van 35k eruit gefilterd hebt). >70k is schaars dus "over 100k is heel gewoon" geldt echt niet voor alle functies. >100k is in Nederland ook heel gewoon maar niet voor iedereen ;)
Nja ok.

Misschien heb ik wat mazzel met de niche waar ik in zit, maar in general is het zeker zo dat de salarissen hier een stuk hoger liggen dan in NL.

Moet er wel bij zeggen dat een groot deel van dat verschil komt vanuit het verschil in bonuscultuur. Hier is het Amerikaanse systeem veel normaler (bonussen van 50-200% van jaarsalaris), waar je in NL misschien een keer aan de 10-15% komt als je goed bent....

Different ballgame.

Althans, in mijn branche :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Er zijn inderdaad mogelijkheden om meer te verdienen, maar dit bedrijf, gesitueerd in Hyde Park Hayes, Middlesex, West-Londen, spreekt me wel erg aan. De leermogelijkheden zijn er hoog en ik zou altijd nog later kunnen vertrekken om meer geld te verdienen.

Er zijn in Londen veel bedrijven in de media-sector, financiële sector en veel start-ups die op zoek zijn naar personeel en ik denk ook wel £60k-65k binnen te kunnen halen, maar dit bedrijf spreekt mij gewoon aan. De eerste maand kan ik op hun complex verblijven, dus heb ik de tijd om ruimte te zoeken.

Bedankt voor de waarschuwingen tegen mensen die misbruik maken van de huizenmarkt in Londen, ik zal er zeker rekening mee bij houden bij de zoektocht naar een studio, huurhuis. :)

De afstand naar het centrum van Londen is nog steeds 45 minuten, maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Ik zou ook in kunnen gaan op het aanbod van een bank voor £65k, maar dat werkt met 12-hour shifts 4 dagen werken, 4 dagen rust, staat minder goed op je CV. Voornamelijk omdat dit bedrijf me wel aanspreekt en ook niet via een recruiter is. Op die manier voel ik me minder schuldig tegenover het bedrijf om wat nieuws te zoeken als het niet bevalt. Ik denk eraan om vlakbij het werk een huurhuisje te nemen, dat lijkt betaalbaar

Het liefst niet de bedrijfsnaam noemen in dit topic, ik vind dat niet heel netjes tegenover de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik woon in London, Canary Wharf en kom rond van zo'n £2000/maand. En nee, dat is niet te doen. Een detacheerder met vrij gestandaardiseerde lonen. Ik zal £3500 toch echt wel het minimum willen als comfort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:13
Ik woon op 45 minuten van Londen, ik vind het een geweldige stad en kom er graag maar zou er liever niet willen wonen. In de eerste plaats omdat het ontiegelijk duur is en ik de huren een verkwisting aan geld vind en in de tweede plaats vanwege de drukte. Ik hou meer van een suburban lifestyle.

Vanuit dat perspectief, en ook met de locatie waar je gaat werken op het oog (Hayes ligt ten westen van Hounslow, vlak bij Heathrow en op het randje van de M25) zou ik je aanraden om ook buiten de M25 te kijken. In plaatsjes zoals Windsor of Virginia Water heb je veel meer ruimte & rust en ook zeer goede woonruimte beschikbaar die wat groter zal zijn dan een 1-kamer woning in het centrum.

Hangt een beetje van je levensstijl af natuurlijk. Sommige mensen hebben de behoefte iedere avond in de pub te hangen, ik zit liever op de bank of achter de PC :) Uitgaan en leuke dingen doen kan altijd in het weekend en dan maakt het niet uit of je 20 of 45 minuten van de stad zit. Een verplichte commute van 45 minuten of erger is veel vervelender.

Mocht je niet pal in het centrum willen zitten maar in een mooie groene wijk dan kan ik voor jouw locatie Ealing ook van harte aanbevelen, ik heb daar wat familie wonen. Je bent vanaf Ealing Broadway zo in het centrum (eindstation Central Line), je hebt daar voldoende winkels, restaurants etc. maar zit toch in een vrij relaxte en veilige buurt.

[ Voor 14% gewijzigd door ScuL op 22-01-2014 15:16 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Na een jaar hier worstelen ben ik het helemaal met je eens. Een collega (griek) op hetzelfde contract woont in Reading en betaalt elk jaar nu >£5000 aan het OV, en is ruim 2u onderweg soms als de tube (WEER) problemen heeft. Ik heb gekozen om die £5000 in huisvesting hier te steken en dat is me tot nu toe als ik hem zie beter bevallen. De klant zijn allemaal expat-olie mensen, en hoewel ik geintegreerd ben en de klant nu "m'n collega's" zijn, moet ik bekennen dat lekker op het thuiskantoor buiten London (Reading, ook Thames Valley bij Heathrow/M25) veel meer rond kon komen. Had toen ook een goeie auto, iets waar ik in London nu niet aan ga beginnen (en dan doe je boodschappen ineens op een heel andere manier).

Af en toe ergens wel spijt van dat ik naar London ben gegaan, de kwaliteit van m'n leven is achteruit gegaan, en de werkgever heeft me niet zo tegemoet gekomen zoals ze zeiden dat ze zouden doen. Toch veel positiefs, daar niet van, maar financiele zekerheid zal erg handig zijn. Ik kom alleen rond door krenterigheid, veel lopen, het feit dat de klant ERG vaak etentjes geeft, en m'n spaargeld. En dat is zonde. Het is dat de ervaring verder goed is, maar anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Umbrah schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:15:
hoewel ik geintegreerd ben en de klant nu "m'n collega's" zijn, moet ik bekennen dat lekker op het thuiskantoor buiten London (Reading, ook Thames Valley bij Heathrow/M25) veel meer rond kon komen. Had toen ook een goeie auto
Ja precies het tempo is veel relaxter. Ik heb hier op 5 minuten lopen een bos waar ik kan wandelen of met de mountainbike los kan, een countryside pub en eindeloze glooiende velden.
We wonen in een 2-kamer semi-detached met oprit en gigantische garage & tuin en dat voor £890 in de maand. Twee auto's ook.. typisch suburbia.

Heb ik de behoefte aan Londen dan ben ik binnen 5 minuten rijden of 10 minuten fietsen op het station en sta ik 45 minuten later op Waterloo. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik was maandag nog in London (Colindale & Holborn) voor vergaderingen, en ik ben elke keer weer blij als ik vertrek. Ik zou helemaal gek worden daar :D

Norwich/Norfolk is ook niet alles, maar ik huurde hier voor £650 een 3-slaapkamer woning + grote tuin + garage in een goede buurt. Daar zou ik London net een kartonnen doos voor op straat slapen voor hebben :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

gambieter schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:33:
Ik was maandag nog in London (Colindale & Holborn) voor vergaderingen, en ik ben elke keer weer blij als ik vertrek. Ik zou helemaal gek worden daar :D

Norwich/Norfolk is ook niet alles, maar ik huurde hier voor £650 een 3-slaapkamer woning + grote tuin + garage in een goede buurt. Daar zou ik London net een kartonnen doos voor op straat slapen voor hebben :+
In dat geval heb je altijd het aanbiedingen en kortingentopic nog! ;)

Ik heb dit topic met veel plezier lopen lezen maar wat ik me nu eigenlijk afvraag, wat heeft de TS gestudeerd?
Wat heb jij eigenlijk gestudeerd gambieter?

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 22-01-2014 16:53 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313460

Nog een Londenaar die zich meldt hier - Ik zit er zelf nu een jaar of 2

Zag ergens staan dat je voor een bankrekening naar HSBC moet gaan. Ondanks dat die een van de betere banken is om bij te zitten, is dit tegenwoordig een van de moeilijkere banken om een rekening te openen als starter (ze zijn helaas niet meer zo makkelijk als ze vroeger waren). Je krijgt vaak alleen een rekening geopend als je al rekeningen kan laten zien met je nieuwe adres erop (en laten bedrijven nou net willen dat je al een rekeningnr hebt voor je iets kan afluiten). Ik heb zelf goede ervaringen met Barclays, aangezien zij ook rekeningen/belastingafschriften accepteren met je vorige adres erop (=NL). Neem in ieder geval iets soortsgelijks wat mee als je naar welk bank dan ook gaat

Qua wonen, ik woon zelf in zone 1 voor zo'n £1,100,- per maand (kaal), maar ik deel met 2 vrienden. Ik zou proberen een ideale mix te vinden tussen afstand tussen je werk en de binnenstad. Je hebt geen zin om in je eerste jaren te ver van het centrum verwijderd te zijn. Dit is toch waar je waarschijnlijk je vrije tijd wilt besteden

Zoals hierboven al een paar keer genoemd is kom je er snel achter dat London schreeuwend duur is. Je gaat vrij snel beseffen dat je een avondje stappen voor £100 pond een 'rustige avond'/niets bijzonders vindt. Daarentegen voelt een weekendje terug in Nederland alsof je in een ver land bent (qua geld)

London is ook een stad met veel grotere inkomens verschillen in dezelfde leeftijdscategorieen in vergelijking me NL. Startsalarissen in sommige sectoren kunnen al £150k (denk aan hedge funds, PE, etc), maar er wonen ook veel studenten

Wat betreft het OV - ik kan je ook erg aanraden om je fiets mee te nemen. Echt ideaal aangezien alles vrij dicht op elkaar gebouwd is. Je moet wel een beetje fatsoenlijk kunnen fietsen (dit kunnen veel Engelsen niet!), anders is het levensgevaarlijk

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 12:13
Umbrah schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:41:
Ik woon in London, Canary Wharf en kom rond van zo'n £2000/maand. En nee, dat is niet te doen. Een detacheerder met vrij gestandaardiseerde lonen. Ik zal £3500 toch echt wel het minimum willen als comfort...
Ook niet de meest goedkope omgeving om te wonen?
Ben zelf erg gecharmeerd van Greenwich (na een tijdje bij DLR station Limehouse gezeten te hebben).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Momentumlol schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:31:
[...]
Ik zou eens de loterij winnen dan hoef je niet meer te werken.
Of een kartonnen-doos aanschaffen, als het met die loterij niet wilt lukken.

OT: Wat is er mis met de fiets in de UK? Ik begreep dat men daar vooral naar NL kijkt, over de aanleg ervan etc. Gelijk wat beweging, als je toch de hele dag achter de puter zit…"sitting is the new smoking" immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik heb mijn mountainbike meegenomen hierheen, maar ik gebruik m nooit, mij te link....verkeer is er gewoon niet (voldoende) op ingesteld imo.

En getuige het aantal dodelijke ongevallen in de laatste paar maanden lijkt dat te kloppen.

Fietsen, leuk in Richmond park, maar mij niet gezien in central London zonder een GRONDIG herzien verkeerscirculatieplan (3x woordwaarde :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Veiligheid is inderdaad een probleem. Zelfs in het gezapige Norwich kijk ik erg goed uit bij het fietsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

kamstra schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:26:
Ik heb mijn mountainbike meegenomen hierheen, maar ik gebruik m nooit, mij te link....verkeer is er gewoon niet (voldoende) op ingesteld imo.

En getuige het aantal dodelijke ongevallen in de laatste paar maanden lijkt dat te kloppen.

Fietsen, leuk in Richmond park, maar mij niet gezien in central London zonder een GRONDIG herzien verkeerscirculatieplan (3x woordwaarde :P ).
Dat, ik ben zelf drie jaar terug van mijn fiets gereden op een cycle highway ... toegeven , ik fietste zelf veel te snel ( heuveltje af :X ) maar toch. Als je rustig aan fiets kan het wel veilig, in de binnenstad staat rond de spits toch alles stil, maar je moet inderdaad goed opletten.

De meeste ongelukken hier verbazen me niets, ik zie soms mensen door het verkeer vliegen... kansloos. het zijn vrijwel altijd vrachtwagens die afslaan en een fietser meenemen, uiteraard erg sneu, maar daar kan je uitstekend op anticiperen, en dat doen wij nederlanders gok ik een stuk beter :-(

Richmond is idd de nr. 1 fietsplek in London, het is vanaf mijn huis een kwartierje fietsen maar doe het te weinig -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276891

Zit zelf elke dag op de fiets in Cambridge, maar ongelukken zijn ook wel veel te verklaren door het feit dat mensen hier vaak niet kunnen fietsen. Ze doen een helm op en een fluorescerend vestje en ze denken dat ze onstervelijk zijn. Binnenkant vrachtwagens inhalen zie ik elke dag en dan vinden ze het vreemd als ze aangereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:49
Even stiekem tussen dit onderwerp door, geen Londenaar hier, woon op het moment in Parijs, maar ben van plan na mijn master Finance ook in London te gaan werken voor minstens een aantal jaar. Zijn er hier een aantal van jullie werkzaam in de financiele wereld in London?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 15:58
Semi-Londenaar hier, sinds iets meer dan 2 jaar. Werkgever zit in the City (en klantenkring in City en Mayfair) en ben doordeweeks in London (weekenden in NL). Woon zelf vlakbij Canada Water.

50k per jaar is redelijk te doen, misschien moet je overwegen om een apartement te delen, wat heel normaal is hier. Veel mensen doen dit voor een paar jaar zodat ze flink kunnen sparen voor als ze gaan kopen. Je kan wel (ver) buiten London gaan wonen, maar dan betaal je je weer blauw aan de trein, en zeker in de eerste jaren lijkt het mij dat je wat centraler wil wonen zodat je overal makkelijk naar toe kan omdat je van alles wil zien/doen. Tube/bus kan overigens ook veel kosten, al zit er een dagelijkse cap op bij 8.40GBP.

Wat betreft de drukte in de tube: als je na 8.30 uur de tube pakt, ben je al "te laat", dan is het retedruk (uiteraard wel afhankelijk van welke lijn/richting je pakt). Ik pak zelf iets voor 8:00hr de Jubilee richting West (huidige klant) of de Overground richting Noord (kantoor) en ga terug naar huis na 18:30hr en dan valt het echt wel mee.

Je kan London zo duur maken als je zelf wil overigens. Kijk bijvoorbeeld op timeout.com voor dingen om te doen (af en toe leuke deals) en toptable.co.uk voor aanbiedingen van restaurants.

Veel plezier in ieder geval! London is een geweldige stad, heel veel heerlijke restaurants en genoeg te doen!

PS. Sterling naar euro omzetten doe ik zelf via ukforex.co.uk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:10
Zijn de salarissen in Londen nu ook een factor 1,5 hoger dan een salaris in regio Nederland? Het komt nu over alsof het een normaal salaris is?

Wat voor levensstandaard heb je als je moet twijfelen met een salaris van ~73000 Euro? Zijn de woonkosten zo exponentieel hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

J_star schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:14:
Zijn de salarissen in Londen nu ook een factor 1,5 hoger dan een salaris in regio Nederland? Het komt nu over alsof het een normaal salaris is?
Afhankelijk van de sector, de financiële sector betaald waarschijnlijk wel de 1,5x NL, maar dat moet je willen.. Ik zou zelf flink meer ( misschien 20..30K ) kunnen verdienen bij een bank maar dat betekend lange dagen, weinig tijd met mijn familie, als oud vuil behandeld worden en weinig zekerheid.
Wat voor levensstandaard heb je als je moet twijfelen met een salaris van ~73000 Euro? Zijn de woonkosten zo exponentieel hoger?
Mjah, tenzij je in zone 4..5, of in een vieze oude schoenendoos, wil wonen ben je zo'n £1,5..£2K per maand kwijt aan huur, dat hakt er aardig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Heel erg bedankt voor de reacties iedereen. Het contract heb ik net 1 minuut geleden ontvangen per e-mail, dus ik ben erg benieuwd. :) Ik denk dat ik 1 maart 2014 ga starten.

Op het moment dat ik aankom in Londen, heb ik dus nog even de tijd om woonplek te vinden en ik zal jullie comments dan nog allemaal bij langsgaan en zo beslissen wat mij het meeste aanspreekt.
J_star schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:14:Wat voor levensstandaard heb je als je moet twijfelen met een salaris van ~73000 Euro? Zijn de woonkosten zo exponentieel hoger?
Ik ga dus £55k verdienen, dat is ~€67.000. Na belasting houd ik £3238 over, dat is €3940. Vandaag heb ik mijn Nederlandse salaris ontvangen, dat was door overwerk €3408. Ik hou vanwege de huur alleen al minder geld over, verder is Londen voor de rest ook duurder.

In Londen zijn alleen veel dingen duren:
• €1400-1800 huur i.p.v. €400 huur.
• Boodschappen, supermarkten.
• Transport in trein, metro, bus is erg duur.
• Londen is gewoon extreem duur qua uitgaan, restaurants, stappen, etc, maar ik ben sowieso niet iemand die in Nederland erg veel uitgeeft, dus daar zal het ook wel meevallen.

Voordelen:
• Geen kosten aan autoverzekering, belasting, benzine.
• Geen €100 ziektekosten meer van die £3238 denk ik.

Maar ik heb inderdaad niet erg een hoge levensstandaard qua uitgavepatroon en zou in Nederland met €2k maandelijks ook nog wel kunnen overleven. En daarbij, na deze leerzame ervaring bij een groot bekend IT-bedrijf met een fijne cultuur, staat als enige IT-bedrijf in top-10 beste plaatsen om te werken in Engeland, met hele goede trainingen en eindelijk collega's om me heen die beter dan ik zijn, kan ik altijd nog op de IT-afdelingen van een bank gaan werken. Tegen die tijd ben ik niet bang om een salaris van £70-75k te vragen. Ik zit wel te denken... straks moet ik bij een nieuwe baan weer verhuizen, want ik hou niet van dagelijks extreem lang reizen, dat was ik in Nederland ook nooit bereid om te doen.
J_star schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:14:
Je moet eens kijken op Linkedin, http://cwjobs.co.uk, http://theitjobboard.co.uk, http://londonjobs.co.uk/. Bij jobs op Engelse job boards staat de salaris-indicatie erg vaak vermeld, i.t.t. tot in Nederland. De salarissen in Londen zijn erg netjes. Indien je vervolgens zoekt voor dezelfde soort banen in Newcastle, dan komen £20k, £25k en £30k erg vaak voor. Dat is dan ook bruto maar €2000. Maar idd, qua IT-salarissen lijkt het in heel Nederland moeilijk boven de €6000 maandelijks bruto uit te komen en in Londen is zelfs daarboven nog goed te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door chronoz op 23-01-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

chronoz schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:40:
Heel erg bedankt voor de reacties iedereen. Het contract heb ik net 1 minuut geleden ontvangen per e-mail, dus ik ben erg benieuwd. :) Ik denk dat ik 1 maart 2014 ga starten.
Feli :)
Op het moment dat ik aankom in Londen, heb ik dus nog even de tijd om woonplek te vinden en ik zal jullie comments dan nog allemaal bij langsgaan en zo beslissen wat mij het meeste aanspreekt.
Je kan meestal direct een huis in, of anders na een week of twee, dus je hebt alle tijd om een plekje te vinden. Het is handig om je gezicht even te laten zijn bij een aantal makelaars in de buurt waar je wilt gaan huren, dan krijg je vaak leuke huizen aangeboden voordat ze de markt op gaan.
Ik ga dus £55k verdienen, dat is ~€67.000. Na belasting houd ik £3238 over, dat is €3940. Vandaag heb ik mijn Nederlandse salaris ontvangen, dat was door overwerk €3408.

• Londen is gewoon extreem duur qua uitgaan, restaurants, stappen, etc, maar ik ben sowieso niet iemand die in Nederland erg veel uitgeeft, dus daar zal het ook wel meevallen.
Je gaat niet naar London om vervolgens niets te doen, je zult merken dat collega's vaker op stap gaan, buiten de deur lunchen, etc. Je zult waarschijnlijk wel iets meer uitgeven, maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Boodscappen etc zijn niet heel veel duurder, net als in NL hangt het er van af waar je heen gaat. Wij kopen 90% van ons spul via Ocado, de rest halen bij waitrose en soms tesco. Asda is heel erg fijn maar voor ons gewoon te ver weg.
Voordelen:
Nee, NHS perfect wat dat betreft. Kost je ongeveer 10% van je salaris ( iemand weet dat vast beter ) en dan kan je overal naar binnen wandelen. Ik heb wat ziekenhuis bezoekjes gehad na een fietsongeluk, veel bezoekjes ivm 2x zwangerschap,etc, nog nooit een cent betaald , en geen papierwerk :)
straks moet ik bij een nieuwe baan weer verhuizen, want ik hou niet van dagelijks extreem lang reizen, dat was ik in Nederland ook nooit bereid om te doen.
Ga er niet vanuit dat je jaren in je eerste flat blijft, niemand doet dat.. Is ook niet zo'n probleem omdat het meeste gemeubileerd is en je sowieso niets aan je huis mag doen. verhuizen is een paar uur werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

chronoz schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:40:

Ik ga dus £55k verdienen, dat is ~€67.000. Na belasting houd ik £3238 over, dat is €3940. Vandaag heb ik mijn Nederlandse salaris ontvangen, dat was door overwerk €3408.

Voordelen:

Maar ik heb inderdaad niet erg een hoge levensstandaard qua uitgavepatroon en zou in Nederland met €2k maandelijks ook nog wel kunnen overleven. En daarbij, na deze leerzame ervaring bij een groot bekend IT-bedrijf met een fijne cultuur, staat als enige IT-bedrijf in top-10 beste plaatsen om te werken in Engeland, met hele goede trainingen en eindelijk collega's om me heen die beter dan ik zijn, kan ik altijd nog op de IT-afdelingen van een bank gaan werken. Tegen die tijd ben ik niet bang om een salaris van £70-75k te vragen. Ik zit wel te denken... straks moet ik bij een nieuwe baan weer verhuizen, want ik hou niet van dagelijks extreem lang reizen, dat was ik in Nederland ook nooit bereid om te doen.
Zat IT bedrijven in London die zich zo positioneren maar het in werkelijkheid niet zijn, deze sector is in de UK behoorlijk anders dan in NL. "aan het lijntje houden" is vrij bekend, helaas... het feit dat recruiters/HR soms echt puur "verkopers" zijn is een koude werkelijkheid. Ik werk voor en IT Multinational die vrij vaak in het nieuws is, en ik zit bij een klant die zowel in de UK als Noorwegen, Nederland erg groot is. Ik geloof dat dat al een hoop laat raden. De groeimogelijkheden zijn gewoon erg klein, en hoewel er een hoop beloofd wordt/is, komt er erg weinig uit: ze willen je hebben om ABC te doen, en zodra je daar zit, kom je er nooit meer weg, totdat je werkelijk je notice indient.

Ik heb met m'n Nederlandse collega's daar dan ook veel over gepraat, en ik heb het gevoel dat dit, en dat gevoel heeft zich na twee jaar wel vertaald, een typisch iets is van Engelse HR/Recruiting tactieken.

Overigens, London verandert je. Wat jij zegt herken ik mij in: huur is en blijft duur, maar als je DENKT dat je zuinig zit, maar de lokking om "even een pilsje" te pakken is veel groter en "even een curry daarna" ook... je past je of je het wilt of niet toch aan... en daar gaat je goeie Hollandse gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Het valt me trouwens op dat er een behoorlijke club tweakers in London zit, is het al tijd voor een dedicated "Tweakers in London" topic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
Kettrick schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:31:
Het valt me trouwens op dat er een behoorlijke club tweakers in London zit, is het al tijd voor een dedicated "Tweakers in London" topic ?
:)

Bedrijf waar je gaat werken (zal de naam op jouw verzoek niet noemen ;)) is overigens 4 mijl van mijn huis. Ik heb er zelf ook al eens gesolliciteerd. Ze profileren zich inderdaad met een google-achtige cultuur. Qua woonruimte zou je ook eens in Uxbridge kunnen kijken (rechtstreekse bus (U4) naar je werk, kost 1,45 enkele reis met je Oyster). Aardig centrum daar met een overdekt winkelcentrum met bioscoop etc. Dat is denk ik leuker dan de directe omgeving van je werk.

Edit: In Uxbridge zit je ook nog op de Metropolitan en Piccadilly line voor als je het centrum in wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Caeruleus op 23-01-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
^eens met boven. In Hounslow/Staines en die omgeving is het wonen niet echt prettig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

ScuL schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:47:
^eens met boven. In Hounslow/Staines en die omgeving is het wonen niet echt prettig..
Ik krijg daar, op weg naar LHR, inderdaad geen bijzonder warm gevoel .. je zou nog naar Hammersmith kunnen kijken, maar dat is al best dicht bij de stad en zal qua vervoer wat minder zijn gok ik. Of anders richting Richmond, Kingston, Wimbledon ?
In Uxbridge zit je ook nog op de Metropolitan en Piccadilly line voor als je het centrum in wil.
Dat is ongeveer een uur naar de stad -O-

[ Voor 15% gewijzigd door Kettrick op 23-01-2014 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:44
Kettrick schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:52:
[...]

Ik krijg daar, op weg naar LHR, inderdaad geen bijzonder warm gevoel .. je zou nog naar Hammersmith kunnen kijken, maar dat is al best dicht bij de stad en zal qua vervoer wat minder zijn gok ik. Of anders richting Richmond, Kingston, Wimbledon ?

[...]

Dat is ongeveer een uur naar de stad -O-
Ik woonde iets voorbij Hammersmith. Is prima wonen (ik ben student). Hammersmith zelf is prima, veel winkels en leuk centrumpje. Daarnaast sta je zeker binnen een half uur aardig in hartje centrum met picadilly line.
Iedereen reist veel rond Londen, dus daar wen je snel genoeg aan.

Na Hammersmith (verder westelijk, richting Heathrow) is het wonen wel een stuk minder charmant. Ik weet niet wat je gewend bent in Nederland, en wat je precies zou zoeken, maar het is daar somberder en minder levendig. Je woont dan eigenlijk ook echt niet meer in Londen maar (zeker voor je gevoel en misschien ook wel officieel) in een echte buitenwijk. Paar karige winkeltjes en waarschijnlijk een grote Tesco en veel snelwegen (richting centrum). Dit heeft niks meer te maken met het mooie rustige chique Londen wat je in het centrum ziet maar is eerder een afgelegen wijk in Den Haag.

Londen is verder wel echt de vetste wereldstad waar ik ooit geweest ben en ik wil er zeker ooit gaan werken na mijn studie.
Als ik jou was zou ik de kans dus zeker grijpen. Mocht je appartement niet bevallen kun je altijd nog verhuizen na een halfjaartje. Denk echter dat je toch niet heel veel tijd rond je appartement rond brengt (enkel binnen of in centrum Londen).

[ Voor 3% gewijzigd door JDillinger op 23-01-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 12:13
WWAS schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:02:
[...]
Hammersmith zelf is prima, veel winkels en leuk centrumpje.
Maar vergeet de Anual Hammersmith Riot's niet... ;)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Zijn furnitured appartments zijn met TV erbij? Ik heb net een nieuwe Samsung TV + mediaspeler gekocht.
De laatste 3 maanden heb ik helaas veel nieuwe dingen gekocht, wat misschien achteraf niet helemaal handig was met verhuizing op komst: 1) Desktop €750, 2) Monitor €250, 3) TV €450, 4) Mediaspeler €100, 5) NAS €600. 6) Laptop €700. De inventaris/kasten/bed die ik thuis heb, gooi ik waarschijnlijk weg of nog op Marktplaats proberen te slijten, al zal het vast niet meer dan €10-30 opleveren per stuk.

Indien ik aan room share zou doen, dan zit ik misschien met mensen met een extreem actief uitgaansleven doordeweeks? Ik zou ook wel eigen sleutel voor kamer i.v.m. diefstal willen. Misschien dus liever een eigen plek in de vorm van een studio, flat... moeilijk moeilijk.

Qua locatie ook geen idee. Wat denken jullie van Ealey? Dat spreekt mij momenteel wel aan. Het zit precies tussen Londen-Centrum en mijn werk in Hyde Park Hayes. Ik heb waarschijnlijk 2-4 weken om woonruimte te vinden, maar zou nu al willen nadenken. De meeste genoemde locaties liggen niet echt op baan van mijn werk tot de stad. Om nu 50 minuten naar zowel de stad als naar werk te moeten, is niet ideaal... Ealey is bijvoorbeeld 30 minuten naar werk en naar het centrum. Misschien als ik van werkgever zou wisselen, dichterbij de stad, ook moeite waard om van woonplek te wisselen, bijvoorbeeld dichter naar de stad of ergens op goede afstand van zowel werk als centrum in zone 2 o.i.d.

Ik heb een kleine auto t.w.v. €500, zou dat nog enigszins handig kunnen zijn, zeker gezien ik de stad uit zou rijden?

Ik zit eraan te denken om na 6-9 maanden te vertrekken bij deze werkgever. Er spreekt ook nog dat ik misschien vanaf 1 oktober in de VS ga werken, als dat doorgaat, waarvan ik momenteel de kans op 30% schat. Voornamelijk spreekt me deze werkgever aan, omdat ze erg gerespecteerd zijn, #7 top work place in Engeland, extreem goede trainingen hebben en het zou leerzaam zijn, maar ik denk dat ik het meeste wel geleerd heb in die tijd en ik vind mezelf sowieso meer waard dan £50k. Momenteel zou ik het lullig vinden via een hoog salaris via een recruiter bij een bank een baan te nemen. Dan liever in Londen de tijd nemen om iets beters te vinden, als ik toch niet blij zou zijn met het werk of dat ik toch liever bij een bank voor een hoger salaris zou willen werken.

Het contract viel me trouwens wel tegen, onbetaald overwerk, etc. maar ik denk dat ik met een positieve instelling naar Londen moet gaan. Het komt allemaal wel dichtbij en begint wel eng en spannend te worden, maar ik ben bij mijn huidige werkgever wel klaar en toe aan het leven in het buitenland, een leuk avontuur. :)

PS: En wat is de Engelse marktplaats.nl? Dan zou ik altijd nog dingen kunnen verkopen, misschien Smart TV/mediaspeler, als ik hem toch niet nodig heb. Al lijkt me beter om dat in NL te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door chronoz op 24-01-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

chronoz schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:31:
Zijn furnitured appartments zijn met TV erbij? Ik heb net een nieuwe Samsung TV + mediaspeler gekocht.
Nee, maar hou er rekening mee dat er verschillen tussen Groot-Brittannie en Nederland/Belgie zijn qua TV-signaal. Met digitale TV zal dat weer geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Zijn furnitured appartments zijn met TV erbij?
Doorgaans niet.
De laatste 3 maanden heb ik helaas veel nieuwe dingen gekocht, wat misschien achteraf niet helemaal handig was met verhuizing op komst: 1) Desktop €750, 2) Monitor €250, 3) TV €450, 4) Mediaspeler €100, 5) NAS €600. 6) Laptop €700.
Die kun je prima in de UK gebruiken. Gewoon een andere stekker eraan zetten of een stekkerblok met verloop.
Qua locatie ook geen idee. Wat denken jullie van Ealey? Dat spreekt mij momenteel wel aan. Het zit precies tussen Londen-Centrum en mijn werk in Hyde Park Hayes.
Bedoel je Ealing? Ik heb nooit van Ealey gehoord. Je moet goed opletten op de verbindingen met OV.
Check www.tfl.gov.uk
Ik heb een kleine auto t.w.v. €500, zou dat nog enigszins handig kunnen zijn, zeker gezien ik de stad uit zou rijden?
Dat kan, op de meeste plekken in Ealing kun je die zonder problemen & zonder vergunning parkeren.
Let wel, ik heb meer dan 1 jaar in de UK gereden met een NL auto en op een gegeven moment raak je vrij gefrustreerd door het aan de "verkeerde kant zitten". Met name bij ongelukkige kruispunten waar je niet om de hoek kunt kijken en het om moeten lopen bij winkelcentra/parkeergarages. Bovendien moet je wettelijk gezien je Nederlandse verzekering daarvan verwittigen. Een Engelse verzekering nemen op een niet-GB geregistreerde auto kan heel erg duur zijn (meer dan £800 per jaar). Wegenbelasting is in Engeland overigens fors goedkoper dan NL maar op GB-kenteken zetten kost weer onnoemelijk veel moeite en zou ik ten sterkste afraden. (Je moet kilometertellen, koplampen, achteruitrijlicht, mistlicht e.d. allemaal laten ombouwen).
PS: En wat is de Engelse marktplaats.nl? Dan zou ik altijd nog dingen kunnen verkopen, misschien Smart TV/mediaspeler, als ik hem toch niet nodig heb. Al lijkt me beter om dat in NL te doen.
www.ebay.co.uk
of
www.gumtree.co.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

De laatste 3 maanden heb ik helaas veel nieuwe dingen gekocht, wat misschien achteraf niet helemaal handig was met verhuizing op komst: 1) Desktop €750, 2) Monitor €250, 3) TV €450, 4) Mediaspeler €100, 5) NAS €600. 6) Laptop €700. De inventaris/kasten/bed die ik thuis heb, gooi ik waarschijnlijk weg of nog op Marktplaats proberen te slijten, al zal het vast niet meer dan €10-30 opleveren per stuk.
Ik ben destijds met de trein en flink wat koffers overgekomen, op die manier kan je behoorlijk wat spul meenemen vergeleken met het vliegtuig. TV wordt lastig, maar voor de rest zou ik het gewoon meeslepen.
Indien ik aan room share zou doen, dan zit ik misschien met mensen met een extreem actief uitgaansleven doordeweeks? Ik zou ook wel eigen sleutel voor kamer i.v.m. diefstal willen. Misschien dus liever een eigen plek in de vorm van een studio, flat... moeilijk moeilijk.
Als je in een fatsoenlijke buurt zit zullen huisgenoten gewoon normale werkende mensen zijn, die weinig interesse hebben in jouw spul, wat relatief niet heel erg bijzonder is. ( Je zal zien dat je huisbaar een horloge heeft dat meer kost, welkom in London ;) ).
Qua locatie ook geen idee. Wat denken jullie van Ealey? Dat spreekt mij momenteel wel aan. Het zit precies tussen Londen-Centrum en mijn werk in Hyde Park Hayes. Ik heb waarschijnlijk 2-4 weken om woonruimte te vinden, maar zou nu al willen nadenken. De meeste genoemde locaties liggen niet echt op baan van mijn werk tot de stad. Om nu 50 minuten naar zowel de stad als naar werk te moeten, is niet ideaal... Ealey is bijvoorbeeld 30 minuten naar werk en naar het centrum. Misschien als ik van werkgever zou wisselen, dichterbij de stad, ook moeite waard om van woonplek te wisselen, bijvoorbeeld dichter naar de stad of ergens op goede afstand van zowel werk als centrum in zone 2 o.i.d.

Auto van €500 zou ik gewoon achterlaten, is het gedonder niet waard. Auto's zijn hier sowieso spotgoedkoop als je al een zou willen kopen, en zoals gezegd is het aan de verkeerde kant rijden onhandig.
Ik zit eraan te denken om na 6-9 maanden te vertrekken bij deze werkgever. Er spreekt ook nog dat ik misschien vanaf 1 oktober in de VS ga werken, als dat doorgaat, waarvan ik momenteel de kans op 30% schat. Voornamelijk spreekt me deze werkgever aan, omdat ze erg gerespecteerd zijn, #7 top work place in Engeland, extreem goede trainingen hebben en het zou leerzaam zijn, maar ik denk dat ik het meeste wel geleerd heb in die tijd en ik vind mezelf sowieso meer waard dan £50k. Momenteel zou ik het lullig vinden via een hoog salaris via een recruiter bij een bank een baan te nemen.
Doe wat het beste voor jouw is, ze vinden wel iemand anders.. als je iets kan vinden wat net zo leuk is, in de stad is, en meer betaald zou ik er niet lang over nadenken. Dat het "lullig" is moet je al helemaal niet over inzitten, zo werkt dat nou eenmaal.
Dan liever in Londen de tijd nemen om iets beters te vinden, als ik toch niet blij zou zijn met het werk of dat ik toch liever bij een bank voor een hoger salaris zou willen werken.

Het contract viel me trouwens wel tegen, onbetaald overwerk, etc. maar ik denk dat ik met een positieve instelling naar Londen moet gaan. Het komt allemaal wel dichtbij en begint wel eng en spannend te worden, maar ik ben bij mijn huidige werkgever wel klaar en toe aan het leven in het buitenland, een leuk avontuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:21
Niet heel veel toe te voegen. Ik werk vlak naast Heathrow (bij Amadeus) en woon in Hampton. Zeer rustige streek, heb een 3-slaapkamer appartement, ben op 25 min met de auto van werk, en om naar de stad te gaan heb ik de trein vlakbij (in 45 min sta ik op Waterloo).

Dichterbij Heathrow (Hayes, Feltham of Hounslow) zou ik niet willen wonen. Veel (jongere) collega's wonen in Hammersmith, maar hebben dan ongeveer 1 uur reistijd om op werk te raken en zitten in co-locatie.

Ik zou in elke plaats waar je zou willen wonen langs de bekende makelaars gaan (Snellers, Dexters, etc.). Zo kan je snel veel appartementen bezoeken en kijken wat je best bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Jullie tips en advies is mij echt immens waardevol. Ik heb echt extreem veel aan alle tips gehad! :) Ik heb zojuist het contract ondertekend en in maart begin ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
Succes! Ik vond het overigens wel aardig om te lezen dat de meningen in de NL Borrel London groep op Facebook nogal anders waren dan hier mbt inkomen. Zoals ik hierboven al eens probeerde te nuanceren, het is echt niet zo dat heel (of half) London meer dan 100k verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Absoluut niet. M'n vader heeft er z'n laatste jaren gewoond, toen hij nog werk had was het als afwasser, daarna zat hij op Pension Credits (lokale varian AOW). Reken maar dat hij niet eens een fractie van die 100k verdiende, maar wel met de hoge kosten zat. Zolang hij werk had, had hij een appartement in onderhuur in Westminster (als je al in London zit, doe het dan goed :P ), verder was het een kwestie van iedere penny paar keer omdraaien, want na betalen huur was er bijna niets over. Inderdaad heb je het dan over 2x/week 10km lopen om op Old Kent Road naar een Asda te gaan ipv de peperdure Tesco Metros in de binnenstad. Toen hij terug moest vallen op Pension Credits kon hij dat appartement niet meer betalen en is hij terechtgekomen in een ranzig aanleunwoning in Stamford Hill (noord-London). Je zou er niet dood gevonden willen worden. Hem helaas wel overkomen.

Vriendin van me was tijdje correspondent voor AD in UK. Leefde in Southwark in een jaren '60 krot samen met 5 andere mensen. Doordat ze maar een kamer van 2x3m had, was het nog enigszins betaalbaar waardoor ze nog een sociaal leven had, maar ondanks hoger salaris als UK correspondent heeft ze het nog krapper gehad dan in haar studententijd.

Er zijn veel meer mensen in London die zo leven dan die high-flyer zijn met GBP >100k. M'n neef valt trouwens wel in die laatste categorie (financial auditor die in de petrochemical sector werkt), heeft een schattig eengezinswoninkje in Wimbledon en is iedere dag uur heen, uur terug bezig om in The City te komen. Dan nog valt dat huisje alleen te betalen omdat z'n vrouw ook zo'n baan heeft.

Oh, en voor de goede orde: Middlesex != London. Het is de county ernaast... "Middlesex, West London" roepen is alsof je zegt "Flevoland, Amsterdam-Oost" :+

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 29-01-2014 17:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Is het verstandig om nu al een bank account aan te vragen in Engeland? Ik wilde de bovenste op https://www.hsbc.co.uk/1/2/current-accounts aanvragen, maar dit vereist een Engels woonadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Het zal je waarschijnlijk niet lukken zonder woonadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Wordt lastig, hoogstwaarschijnlijk krijg je van de HR afdeling van je werkgever een briefje mee waarmee je naar de bank kan. Ze doen dan een stuk minder moeilijk over bewijs van adres etc. Ik zou er nog even mee wachten totdat je je adres en werk op order hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 15:58
Kettrick schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:09:
Wordt lastig, hoogstwaarschijnlijk krijg je van de HR afdeling van je werkgever een briefje mee waarmee je naar de bank kan. Ze doen dan een stuk minder moeilijk over bewijs van adres etc. Ik zou er nog even mee wachten totdat je je adres en werk op order hebt.
Zo heb ik dit ook gedaan toen ik hier kwam werken. Ik had geen bewijs van adres (energierekening, telefoonrekening etc) en moest zsm een bankrekening hebben, dus mijn bedrijf heeft toen een standaard brief opgesteld met mijn salaris en UK woonadres en dat was genoeg voor HSBC toen om er een te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
chronoz schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:56:
Jullie tips en advies is mij echt immens waardevol. Ik heb echt extreem veel aan alle tips gehad! :) Ik heb zojuist het contract ondertekend en in maart begin ik.
En......? Eerste week overleefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik zit momenteel in de trein naar Schiphol. Ik heb 2,5 week een hotel op de kosten van mijn werkgever. Ik denk direct een Oyster card te halen op het vliegveld, al weet ik niet of mijn werkgever een regeling/alternatief voor de Oyster card heeft.

De werkgever heeft inderdaad goede contacten om makkelijk een NHS-nummer te krijgen en bankrekening te openen.

Om 5 uur vandaag kom ik aan in Londen en morgen is mijn eerste werkdag. Vanavond haal ik de Oyster card en ik ben van plan naar de Mammoth Language Exchange (via Meetup) te gaan in een Londense pub om wat met mensen in Londen in contact te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Nice, ik woon momenteel in Aberdeen, Schotland, ver uit de route, maar ik herken uiteraard het avontuursgevoel en de vragen die daarbij reizen.

Geniet ervan, en simpelweg gezegd; mocht het tegenvallen etc etc, kun je altijd nog terug. NL is om de hoek :D.

Een NHS nummer krijgen is een eitje, en een bankrek openen was in 10min gepiept; zeker met de brief van het bedrijf.

Succes, geniet van het avontuur en ik hoop dat je het naar je zin gaat krijgen!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
Je bedoelt waarschijnlijk NI number, NHS number krijg je als je je inschrijft bij een huisarts (GP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Seesar schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:33:
Nice, ik woon momenteel in Aberdeen, Schotland, ver uit de route, maar ik herken uiteraard het avontuursgevoel en de vragen die daarbij reizen.

Geniet ervan, en simpelweg gezegd; mocht het tegenvallen etc etc, kun je altijd nog terug. NL is om de hoek :D.

Een NHS nummer krijgen is een eitje, en een bankrek openen was in 10min gepiept; zeker met de brief van het bedrijf.

Succes, geniet van het avontuur en ik hoop dat je het naar je zin gaat krijgen!
Grappig. Ik heb daar ook gewoond :)
Ben je daar voor je werk? Ik woonde in Union Grove (bovenaan Union Street). Bij de enige fietswinkel in Schotand haha :P

Edit: Ik ben vrijdag in Edinburgh om te kijken naar woningen.
Staat die man er nog met zijn poffertjes? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Squ1zZy op 17-03-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Caeruleus schreef op maandag 17 maart 2014 @ 17:51:
Je bedoelt waarschijnlijk NI number, NHS number krijg je als je je inschrijft bij een huisarts (GP)
Ahum, je NI inderdaad.
Grappig. Ik heb daar ook gewoond :)
Ben je daar voor je werk? Ik woonde in Union Grove (bovenaan Union Street). Bij de enige fietswinkel in Schotand haha :P

Edit: Ik ben vrijdag in Edinburgh om te kijken naar woningen.
Staat die man er nog met zijn poffertjes? ;)
Ik woon zelf ten noorden van Aberdeen, zo'n 20 minuten. Ik werk daar inderdaad. Union is wel een leuke straat. Sowieso stikt t van de kroegen in Aberdeen.

Ben nog neit super bekend met Aberdeen, dus de poffertjes man wee tik niet. Ow en Edinburgh, zeker wel een van de leukste steden in de UK vind ik. Open, ademende stad!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:49:
[...]

Ahum, je NI inderdaad.

[...]

Ik woon zelf ten noorden van Aberdeen, zo'n 20 minuten. Ik werk daar inderdaad. Union is wel een leuke straat. Sowieso stikt t van de kroegen in Aberdeen.

Ben nog neit super bekend met Aberdeen, dus de poffertjes man wee tik niet. Ow en Edinburgh, zeker wel een van de leukste steden in de UK vind ik. Open, ademende stad!
Ok cool. Heb er niet heel lang gewoond hoor. Ben even zijn naam kwijt, maar het is een belg. Hij stond toen vaak voor de M&S op Union. Mooie stad en mis het enorm! Vooral de music scene. Ik had toen een vriendin die in de lokale band 'Be Like Pablo' zat.

Edinburgh is zeker een mooie stad. Moeilijk werk te vinden en kan duur zijn. Ik ga wel in het centrum wonen, maar moet even kijken hoe het uitpakt. Heb in NL nog een koopwoning.

Leuk man om een tweaker in Aberdeenshire te zien wonen. Doet gevoelens opleven als ik erover denk :'(

Edit: Mijn ex d'r ouders wonen in het noorden van Aberdeen (Ellon).

[ Voor 3% gewijzigd door Squ1zZy op 17-03-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb inmiddels een bankrekening bij de Lloyd's Bank, de HSBC en Santander deden er moeilijk o.a. vanwege niet hebben van proof of address en NI-nummer. Het kan blijkbaar nog wel 4-5 weken duren, voordat ik mijn NI-nummer ga ontvangen. Ik heb vandaag een P46 formulier moeten invullen voor de HR-afdeling.

Ik ben sinds zondag dus in Londen en werk in Hayes en Harlington. Ik heb tot 3 april een hotel betaald door mijn werk, maar zoek naar een plek. Studio, gedeeld met 1 persoon (andere nieuwe collega zoekt ook) of met enkelen is niet zo belangrijk. Ik wil wel graag in de buurt van de Ealing Broadway of London Paddington treinstations, omdat deze de beste aansluiting naar werk bij treinstation Hays en Harlington en naar het centrum hebben. Op gumtree.co.uk, rightmove.co.uk, zoopla.co.uk zoek ik al. Gepland budget is rond £900 voor studio, £700 voor met mijn collega met z'n tween en £600 voor met meerdere anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik ga waarschijnlijk hier wonen met mijn collega: http://www.haart.co.uk/re...g-london-w5/hrt040703063/ voor £1600 per maand.

Floor plan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wvmUQVQl.jpgG

Vanwege de verschillende groottes van de kamer zal £800 per persoon waarschijnlijk niet eerlijk zijn. Wat zou waarschijnlijk wel eerlijk zijn voor de grotere kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 21:03
chronoz schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:08:
Ik ga waarschijnlijk hier wonen met mijn collega: http://www.haart.co.uk/re...g-london-w5/hrt040703063/ voor £1600 per maand.

Floor plan:
[afbeelding]

Vanwege de verschillende groottes van de kamer zal £800 per persoon waarschijnlijk niet eerlijk zijn. Wat zou waarschijnlijk wel eerlijk zijn voor de grotere kamer?
Puur op verhoudingen zou 900 netjes uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
Mooie locatie, let wel op of er nog een service charge bij komt. Ik heb even gegoogled en zag dat bij een vergelijkbaar appartement dat te koop stond in dat gebouw stond dat er een service charge van 1500 per jaar bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minimise
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-05 20:38
chronoz schreef op maandag 3 februari 2014 @ 18:35:
Is het verstandig om nu al een bank account aan te vragen in Engeland? Ik wilde de bovenste op https://www.hsbc.co.uk/1/2/current-accounts aanvragen, maar dit vereist een Engels woonadres.
Ik zie dat ze ook een adres in Nederland accepteren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QHu2sL703od1nQQdA1ggJTkBf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y4MIVtpUdmQZsIJ8ZNsL7Q4y.png?f=fotoalbum_large

Maar goh, in London stikt het van de financiële instellingen: Revolut en Wise komen zelfs daar vandaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:49

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dit topic is 10(!) jaar oud… waarom kick je het?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

@Minimise De TS is ook al twee jaar niet meer online geweest waarmee er niet een leuke update gekost kan worden over het avontuur der verhuizing van ruim tien jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 01-05-2024 08:09 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En daarmee gaat dit topic op slot :)
Pagina: 1