kamstra schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:01:
[...]
Die metro: hangt enorm af van de lijnen die je gebruikt en de stations waar je instapt. Northern line is bv een enorme no-no, echt HEEL druk. Ik gebruik zelf de Bakerloo line, stap in op Lambeth North (is nooit een hond) en stap over op de Victoria line op Oxford circus. Daar is het wel heeeeeel druk, maar t mooie is dat iedereen daar de metro uitstapt terwijl ik er daar in stap..., dus je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben wat dat betreft

Tijd is de cruciale factor, rond 8.30 is alles vol.. als ik iets laat ben en rond 8.30 van clapham junction naar waterloo wil heb ik dikke pech. Ik heb in Nederland nog nooit treinen zo vol gezien, het is niet overdreven je adem inhouden zodat de deur dicht kan

, als je na 4 treinen eindelijk een trein in komt.. Ben je echter een kwartiertje eerder of later is het een stuk beter.
En hoeveel mensen staan 's ochtends als zombies op de A1, is dat zoveel beter ?, ik geniet liever van het uitzicht op de Big Ben

.
Wonen is idd een punt, het is DUURRRRRR. Ben zelf op dit moment op zoek naar een 2-slaapkamer nieuwbouw appt....onder de 400k is er echt niet veel te vinden (althans, niet in zone 2-3). En voor een goeie LTV mag je zelf ook een enorme zak geld inbrengen...liefst nooit meer dan 70% lenen, dus tel uit je winst...
Het is inderdaad heel erg Nederlands dat je 100% leent, iedereen die ik dat vertel vind dat idioot. En dat is niet uniek voor London, maar wel vervelend met de huizenprijzen hier.
En werken: helemaal eens. Nou heb ik nooit echt in NL gewerkt, altijd in het buitenland, maar wat mij vaak opvalt is dat ik vrienden in NL vaak een soort van "lui" vindt. Hebben goeie banen, bij grote bedrijven, maar allemaal 36 of 38 uur CAO's, en toch een behoorlijke 9-5 mentaliteit. No such thing hier (zeker niet in mijn branche (financial services)). Ik werk gemiddeld rustig 50u op kantoor per week, maar als ik naar buiten stap gaan emails gewoon door, en die beantwoord ik ook allemaal eigenlijk. Al met al kom ik op een goeie 65u per week schat ik.
Financiële sector staat daar bekend om, meeste mensen die ik tref doen allemaal een banking-stint, om vervolgens voor leukere bedrijven te werken. Ik zou bij een bank aanzienlijk meer binnen kunnen halen dan ik nu doe, maar dan wordt het bovenstaande inderdaad vereist. Met een kleine dame van 2 thuis, en nr. 2 in de planning voor Maart, is dat niet te doen.
Mijn huidige werk is erg relaxed, thuiswerken geen probleem, 9...5 is min of meer ok.
Staat tegenover dat de salarissen hier in principe prima zijn, >£100k is zonder meer niets bijzonders.
Denk dat t vooral ligt aan je eigen wensen, prioriteiten etc, ik vermaak me hier vooralsnog iig prima

+1. Zolang je een fatsoenlijke baan hebt en je comfortabel kan wonen ( wat ons rond de £2K per maand kost ) is London een heerlijke stad. Als je echter in een buitenwijk moet wonen en werken, weet ik het niet, ik zou dan liever in Nederland blijven.
Zoijar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:34:
[...]
Ik kan er zelf niet over oordelen, dus ik kan alleen napraten wat ik dan hoor. Mij leek het best ok als ik er op vakantie was. Paar dingen die ik hoor: lange reistijden in een overvolle metro, lastig als je trouwt en een kind wil (dat heeft allemaal met de woningmarkt te maken), effectief heel duur zoals je zei, veel drukkere/hectischere werkcultuur waar wij denken hard te werken met 45 uur in de week en geen pauzes zou dat daar een walk in the park zijn. Ik heb er ook wel eens aan gedacht, londen, zeker als je de jaarsalarisen richting £100k in mijn sector ziet, maar die verhalen schrikken me wel een beetje af eigenlijk.
Je kan in London prima werk vinden wat niet zo veeleisend is, maar dan lever je wat salaris in. Beide is een bewuste keuze, als je single en midden 20 bent is 60 uur/week werken voor £100K een groot feest. Heb je vrouw/kids doe je het wat rustiger aan, hopelijk heb je tegen die tijd wat meer ervaring zodat je met iets minder uren alsnog voldoende verdient.
Wat ik bv van de dag van mn neef hoor: klein appartementje buiten het centrum met vrouw en kind, half zeven op, zeven uur de deur uit, half negen op het werk, daar eten en om acht uur weer weg, half tien thuis, te moe om iets te doen en slapen.
1,5 uur onderweg zijn is kansloos, zowel in Nederland als hier. Ik doe er max 40 minuten over ( clapham junction -> aldwych ) , veel meer dan dat zou ik niet eens aan beginnen.
In het weekend geen zin om weer helemaal naar het centrum te gaan en rustig op de bank zitten.
Je wil ook niet elk weekend naar het centrum, vol met toeristen, wtf moet je daar

. Wij hebben twee grote parken om de hoek waar we veel tijd doorbrengen, leuke winkelstraatjes op loopafstand ( northcote road ), etc. Als we al op pad gaan is het naar musea, speeltuinen, etc.
Dan heb ik toch liever hier: lekker ruim drie-kamer-appartement, half negen op, negen uur op het werk, rond half zes weg, voor zessen thuis, zelf lekker koken, wat tv kijken, van negen tot twaalf nog even naar een kroeg in de buurt fietsen voor een drankje, slapen, en in de weekenden met de fiets in een kwartier in het centrum even shoppen en wat eten. Ik denk dus dat het valt of staat met een drie-kamer-appartement in het centrum. Die beginnen rond de anderhalf miljoen gbp daar?

Wonen in het centrum is inderdaad semi onmogelijk, maar voor zo'n £600K koop je echt een leuk huis in een leuke buurt in zone 2..3. Dichtbij genoeg voor een korte reis naar kantoor, maar genoeg ruimte om relaxed te wonen.
[
Voor 30% gewijzigd door
Kettrick op 22-01-2014 10:50
]