Kraak/tikkend geluid gpu fan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb sinds kort (enkele weken) een vrij irritant probleem met mijn videokaart, te weten een Nvidia GTX650 TI Boost. Zodra de kaart enigszins onder load komt ontstaat er een tikkend geluid. Ik heb het even opgenomen zodat het wat duidelijker wordt.

YouTube: GPU crackling/clicking sound

Heb de kaart er al uitgehaald om de schroeven van de fans goed aan te draaien, de fans even flink aan te duwen en er met een schroevendraaier 2 tikken op gegeven, alles zonder resultaat helaas.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen? Wellicht dat ik met een RMA te maken heb, maar wil graag alles uitsluiten voor ik dingen ga opsturen terwijl 't niet hoeft.

Verdere specs:

AMD Athlon X4 760K Quad
8GB ram
GTX650 TI Boost
FM2A75 Pro4 moederbordje

Alvast bedankt :)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zijn je fans neem ik aan. Iets van een kogellagertje wat vreemd doet o.i.d.
Het is in ieder geval een repetief geluid.

Zet eens met afterburner (of een ander programma) alleen je fanspeed hoger (zonder load op de kaart te zetten).
Dan weet je of het aan de fan ligt.

[ Voor 56% gewijzigd door Frozen op 14-01-2014 19:52 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik verwacht ook dat het aan de fan ligt.
Wat je kan proberen, als je handig genoeg bent, is om de fans er helemaal af te halen en te kijken of ze als je er dan spanning op zet ze alsnog dat geluid maken. Als dit het geval is zit het probleem in het mechaniek van de fan zelf, anders zit het ergens in de combinatie van fan <-> koelblok/plastic.

Een beun oplossing is gewoon twee keer een 120mm fan erop zetten met tyrips, een andere en veel betere oplossing is er een andere koeler opzetten.

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Stef602 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:51:
Zijn je fans neem ik aan. Iets van een kogellagertje wat vreemd doet o.i.d.
Het is in ieder geval een repetief geluid.

Zet eens met afterburner (of een ander programma) alleen je fanspeed hoger (zonder load op de kaart te zetten).
Dan weet je of het aan de fan ligt.
Zodra ik m'n fans harder zet dan wordt het geluid ook harder. Maar na een tijdje verstomd het wel als ik de fans op 100% laat draaien.

Het geluid blijft wel aanhouden alstie op 40% draait.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
Je kunt een mail sturen naar de (web)winkel waar de kaart hebt aangeschaft en wellicht dat zij je een oplossing kunnen bieden wanneer het binnen de garantie periode valt. Een fan vervangen zal niet groot probleem zijn namelijk voor de fabrikant ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Heb net even d.m.v. een pen gecheckt welke fan het is. De ene fan maakt geen lawaai, de ander wel. Die heb ik losgeschroefd, en even goed bekeken. Zo op 't oog is er niets mis mee, behalve dan dat er onder de lawaaiige fan meer kabels lopen dan de geruisloze. De kabels even stevig aangedrukt, en de boel weer vastgeschroefd.

Net bij 't opstarten hoorde ik 't geluid nog wel, maar ingame momenteel nog niet. Ga morgen wel even testen of het weg is, dan zal ik hier mijn bevindingen nog wel posten.

Als het niet weg is ga ik wel contact opnemen met Azerty, waar ik de kaart gekocht heb.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ik bump niet graag m'n eigen topic, maar omdat de tweaker in mij best trots is dat 'ie het gefixed heeft en omdat anderen wellicht met hetzelfde probleem spelen, hier de oplossing:

Waarschijnlijk zit de fan niet goed tegen de heatsink aan, waardoor er zodra de kaart enigszins under load komt te staan de fan gaat tikken tegen de heatsink. Ik heb het opgelost door een stukje karton tussen de fan en de heatsink te schuiven, waardoor de fan (en m'n hele pc eigenlijk) nu echt muisstil is.

Dus bij deze :) Dank voor de reacties ook hier nogmaals.

Tesla M3LR '21

Pagina: 1