Hulp gezocht met het maken van speakers!

Pagina: 1
Acties:

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-01 23:58
Dag Tweakers,

Ik heb net letterlijk een set speakers uit een container langs de weg gehaald, het zijn Bose StudioCraft 300ST speakers.
Klinken top, alle units zijn nog in tact evenals de tweeters en filters.
Echter is de kast door de regen erg gehavend en niet meer te herstellen, zo heb ik zojuist letterlijk een kast uit elkaar gefeest toen ik ze ging testen, althans de achterkant ligt er nu uit.
De drivers zijn wonder boven wonder nog in volledig operationele staat en klinken prima!
Echter hoop ik een beetje info te kunnen krijgen een nieuwe kast van MDF te maken of Spaanplaat.
Maakt mij niet uit, zolang hij er maar weer het zelfde uit komt te zien, vind het design best leuk ;)

Wie kan mij helpen met het ontwerpen van een kast en eventueel een adresje helpen te vinden voor mijn ''zelfbouw'' speakers?

Sf95 :)

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

Nou, wat je kan doen is een plaatmateriaal uitzoeken, (geen MDF, dat zet uit i.c.m. Vocht) alle plankjes opmeten en die bij een Karwei op die maten laten zagen.

Het enige wat je dan nog moet doen is het in elkaar zetten, het makkelijkste is om gewoon te schroeven, eerst gaatjes voorboren en als je het goed wilt doen ook nog de kopjes 'verzinken' in het hout zodat die niet uitsteken.

bij de AC-tion kan je goede goedkope verf halen als je ze nog een kleurtje wil geven.

Nieuwkoop is duurkoop

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Speakers kan je prima maken van mdf.

Kort stappenplan:
Zaagplan maken
Plaatje hout laten zagen (maar niet door de zaterdaghulp bij de bouwmarkt)
Goede houtlijm en klemmen. Schroeven zorgt voor extra plamuurwerk.
De randen werk je af met een bovenfreesje
Dan plamuren en veeel schuren
Mdf grondverf van alabastine werkt goed
Weer schuren
Aflakken met een paar lagen.

19mm is een mooie balans tussen stevig en niet te zwaar. Voor extra stevigheid zou je nog wat extra ribben tegen de binnenwanden kunnen lijmen.

Belangrijk:
hou de binnenmaat (de inhoud van de speaker) exact hetzelfde.
Verlijm alle planken, zodat alles luchtdicht is. Evt. likje kit aan de binnenkant.
Eventuele bas reflex buizen overzetten.
Evt. dempingsmateriaal overzetten/nieuw erin lijmen.
En, maak foto's, en post ze hier :Y

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 15-01-2014 08:29 ]

Wise enough to play the fool

• Speakerfreak95
klaasje11 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 07:43:
Nou, wat je kan doen is een plaatmateriaal uitzoeken, (geen MDF, dat zet uit i.c.m. Vocht) alle plankjes opmeten en die bij een Karwei op die maten laten zagen.

Het enige wat je dan nog moet doen is het in elkaar zetten, het makkelijkste is om gewoon te schroeven, eerst gaatjes voorboren en als je het goed wilt doen ook nog de kopjes 'verzinken' in het hout zodat die niet uitsteken.

bij de AC-tion kan je goede goedkope verf halen als je ze nog een kleurtje wil geven.
MDF kan volgens mij wel, ik ga ze op mijn kamer zetten met als doel enkel muziek op een hoog volume af te spelen, helaas plofte 1 van de speakers uit elkaar gisteren, die kasten waren nogal verzopen in de regen jammer genoeg.

Ik heb trouwens ook nog een potje lak liggen.
Daarvoor ga ik er wel fineer op plakken in de zelfde kleur, vind ik mooi ;)

Ik ben wel alles aan het opmeten zodat ik een identiek geluid krijg.

Sf95

• Speakerfreak95
teacher schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:25:
Speakers kan je prima maken van mdf.

Kort stappenplan:
Zaagplan maken
Plaatje hout laten zagen (maar niet door de zaterdaghulp bij de bouwmarkt)
Goede houtlijm en klemmen. Schroeven zorgt voor extra plamuurwerk.
De randen werk je af met een bovenfreesje
Dan plamuren en veeel schuren
Mdf grondverf van alabastine werkt goed
Weer schuren
Aflakken met een paar lagen.

19mm is een mooie balans tussen stevig en niet te zwaar. Voor extra stevigheid zou je nog wat extra ribben tegen de binnenwanden kunnen lijmen.

Belangrijk:
hou de binnenmaat (de inhoud van de speaker) exact hetzelfde.
Verlijm alle planken, zodat alles luchtdicht is. Evt. likje kit aan de binnenkant.
Eventuele bas reflex buizen overzetten.
Evt. dempingsmateriaal overzetten/nieuw erin lijmen.
En, maak foto's, en post ze hier :Y
Dank voor de tip, ik heb de bas reflex buizen nog, net als de filters die gelukkig nog in goede staat zijn.
Ik ga overigens ook even rond zoeken naar nieuwe stofkappen, de stofkappen die op de speakers zaten vallen zowat uit elkaar.
Ik heb ze al voorzichtig uit elkaar gehaald.

Ik ga trouwens ook nog een subwoofer maken, heb 2 Jamo woofers uit studio j-121 speakers.

Wish me luck.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
MDF is meer dan perfect om speakers uit te maken!

Ik denk nog aan de volgende punten:

- inhoud van de nieuwe speakers moet dezelfde zijn als de oude
- bass reflex poort exact overnemen
- theoretisch gezien moet je de buitenafmetingen en de afstand van de speakers tot de rand van de behuizing en de afstand onderling van elkaar respecteren.

M.a.w: je dient (theoretisch gezien) de behuizing exact na te bouwen.

op zich kan dat niet zo'n probleem zijn.

• Speakerfreak95
Ik weet dat en ben er van op de hoogte, echter moet ik eerst even geld bij elkaar rapen om de geschikte materialen te kunnen kopen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan in de restjesbak van de lokale bouwmarkt, desnoods spaanplaat zoeken.

Wise enough to play the fool

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:29
Waarschijnlijk hebben die speakers foam randen rond de woofers waardoor ze allicht nog een paar jaar mee gaan. Leuk project natuurlijk maar als je al die moeite neemt kan je beter voor een duurzamere optie gaan. Zit niet echt in de zelfbouw wereld maar er zijn vast leuke setjes te verkrijgen met ontwerp,enz

• Speakerfreak95
Ik heb de eigenaar gesproken van de speakers toen ik ging vragen wat de reden was dat ze weg gingen, ze hadden ze 1 jaar geleden laten reviseren bij Speakerland, er is toen nieuw fineer op gegaan en alles is goed gereinigd en ze zagen er als nieuw uit.
Helaas is er na een brand in het huis de hele inboedel in een container gekomen.
Vandaar dus de staat, de foam randen zijn nog perfect dus.
Enkel de dopjes van stof zijn niet helemaal lekker meer door het weer en de regen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:29
Top, gaan !

Dan zoals gezegd alles namaken, en de oude Basreflex poort gebruiken (of in ieder geval dezelfde grote/locatie)

[ Voor 83% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-01-2014 22:58 ]

• Speakerfreak95
Ik ben net langs de Gamma (Dat zeg ik!) gereden met de fiets, ze wilden wel hout voor mij maken en alles verven zodat het net echt lijkt ;)
Pagina: 1