Desktop versie van Tweakers bij mobiel gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Topicstarter
Ik zie tot mijn verbazing dat ik een zeer gebruiksonvriendelijke mobiele versie krijg voorgeschoteld! Als ik in mijn browser aanvink 'desktopversie' opvragen... krijg ik nog steeds de nieuwe mobiele layout!

OS android 4.0.3
Standaard browser

Graag zou ik de keuze willen hebben om de desktopversie te kunnen openen, zonder iedere keer naar de mobiele site gereroute te worden!

Grtz
BUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 13:08

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Kijk eens rond in Responsive Design en in plan: Tweakers introduceert responsive design, daar vind je alles over de nieuwe mobiele site.

Om een bepaalde variant te forceren moet je even http://tweakers.net/devicedetect bezoeken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dirk schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:13:

Om een bepaalde variant te forceren moet je even http://tweakers.net/devicedetect bezoeken.
Dat werkt natuurlijk niet als je op je device twee varianten kan opvragen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:36
BtM909 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:14:
[...]

Dat werkt natuurlijk niet als je op je device twee varianten kan opvragen.
Kwestie van niet de functie in je browser gebruiken (die helemaal geen rekening houdt met Responsive design volgens mij) en het regelen via Weergave opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Topicstarter
Link devicedetect gebruikt vervolgens (als test) cookies en geschiedenis weggegooid... is de geforcering weg! Is het een idee om de keuze in het tweakers profiel te zetten?

Beter idee: iedereen die de mobiele site wil bekijken redirecten naar tweakers.mobi dan is iedereen blij, en standaard op tweakers.net de desktop versie weergeven.
vanuit de mobiele site keuze kunnen maken voor volledige site! Die niet na 1 keer klikken snel terugschiet naar de mobiele versie.

opmerking: bij het browsen ik zie heel kort de o zo geliefde desktopversie waarna ik naar de mobiele site word gedwongen. En voordat ik een aanpassing had gedaan stond er op de detectsite mobversie: nee. Desondanks krijg ik de mobiele site geserveerd

aub keuze aan de gebuiker laten en start standaard met de volledige site! Please! Dit is buitengewoon onplezierig!

[ Voor 28% gewijzigd door BUR op 14-01-2014 23:24 . Reden: nog meer ideeen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Misha schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:33:
[...]
Kwestie van niet de functie in je browser gebruiken (die helemaal geen rekening houdt met Responsive design volgens mij) en het regelen via Weergave opties :)
Ehm dat bepaalt de designer niet, maar de gebruiker. Het is ook een functie in de browser ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
BtM909 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:22:
[...]

Ehm dat bepaalt de designer niet, maar de gebruiker. Het is ook een functie in de browser ;)
Wat Misha denk ik bedoelt is dat het responsive design van Tweakers niet kijkt naar de user-agent maar de viewport. Het al dan niet aanzetten van de browserfunctie "desktopversie aanvragen" zal dus als het goed is geen effect hebben op hoe je de website ziet, aangezien dit alleen de useragent aanpast.

Als je op Tweakers de desktopsite wil zien ipv het responsive/mobile ontwerp, zal dat via /devicedetect moeten

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
BtM909 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:22:
[...]

En dat is ook precies de reden waarom we de Weergaveopties aanbieden. :) De functie in de browser kijkt volgens mij domweg of er een m. wordt geserveerd of de normale site, en via de functie een van de twee forceert. Een responsive design werkt via een andere methode, je hebt immers geen m., je hebt maar 1 domein en niet nog een apart subdomein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
Als jij heel graag de desktop weergave op je mobiel wil hebben dan kan je dat ook zelf regelen.
1x per device is het even naar de footer gaan en weergaveopties aanklikken en forceren op weergave voor grote schermen. Het wordt per device bewaard in een cookie dus die moet je niet steeds weggooien nee.

Ik zou zelf niet anders meer willen dan de responsive versie, maar voor mensen met een andere voorkeur is de optie weergaveopties er gekomen.

Eigenlijk iets waar ik benieuwd naar ben, maar waarom vindt je de responsive versie niks?

[ Voor 9% gewijzigd door DarkShadow16 op 14-01-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Topicstarter
De site standaard de desktopversie in plaats van de mobiele versie door je strot drukken lijkt mij een goed begin! Op deze manier check ik straks tweakers alleen nog via de PC... bummer. Ik hoop dat ik een van de weinige ben die zich niet wezeloos wil scrollen op een mobiele site.
Wil je mobiel check dan tweakers.mobi!!

[ Voor 7% gewijzigd door BUR op 14-01-2014 21:54 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Gezien de vele positieve reacties die ik heb gelezen ben je een van de weinige.

Het merendeel scrollt liever dan pinch-to-zoomen, blijkbaar.

Wil je wel liever pinch-to-zoomen, dan forceer je de weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Misha schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:43:
[...]

En dat is ook precies de reden waarom we de Weergaveopties aanbieden. :) De functie in de browser kijkt volgens mij domweg of er een m. wordt geserveerd of de normale site, en via de functie een van de twee forceert.
Nee hoor. Afhankelijk van de browser wordt de user-agent anders gezet.
Een responsive design werkt via een andere methode, je hebt immers geen m., je hebt maar 1 domein en niet nog een apart subdomein
Ehm, je mag wel aannemen dat ik wel weet hoe responsive designs werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Diegene die meelezen wellicht niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Topicstarter
Zou het een idee zijn om er een poll van te maken?!

Misschien blijkt dat er meer mensen totaal geen zin hebben in de standaard mobiele site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

BtM909 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:13:
[...]

Nee hoor. Afhankelijk van de browser wordt de user-agent anders gezet.
Klopt, en daar doen we wb het responsive gedeelte van onze website helemaal niets mee, dus die setting heeft daar geen invloed op.
BUR schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:17:

Misschien blijkt dat er meer mensen totaal geen zin hebben in de standaard mobiele site!
Het is geen mobiele site; het is de gewone website (met nagenoeg alle content en mogelijkheden - in tegenstelling tot bijvoorbeeld tweakers.mobi) maar dan geoptimaliseerd voor de schermgrootte van je apparaat.

Als je het niets vind is dat prima en bieden wij een optie om gewoon de desktop weergave te forceren. Een dergelijke optie is het meest zinvol op apparaat/browser-niveau. Als je altijd je cookies weggooid heeft een optie op gebruikers-niveau ook geen zin, want je zal dan ook altijd weer opnieuw moeten inloggen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

crisp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:32:
[...]

Klopt, en daar doen we wb het responsive gedeelte van onze website helemaal niets mee, dus die setting heeft daar geen invloed op.
In mijn optiek is dat ook een beperking van media queries icm die optie in in (mobiele) browsers. Android's Chrome team is er iig over aan 't nadenken. Er zijn nl. weinig websites die de user-agent ook meenemen in hun media queries, dus daar kan je de oplossing ook niet forceren.

Ideaal zou zijn dat je in de browser kan instellen dat je van responsive (of juist niet) gebruik wilt maken. Wat nu bijv. vervelend is, is dat het altijd geldt voor desktopbrowsers (als die je verkleind).

offtopic:
Ik kwam geheel toevallig een referentie naar je tegen op http://www.paulirish.com/...rame-for-smart-animating/ (updates sectie aan 't einde van 't artikel :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

BtM909 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:13:
[...]

In mijn optiek is dat ook een beperking van media queries icm die optie in in (mobiele) browsers. Android's Chrome team is er iig over aan 't nadenken. Er zijn nl. weinig websites die de user-agent ook meenemen in hun media queries, dus daar kan je de oplossing ook niet forceren.
Een user-agent vertrouwen wordt ook gezien als bad practice, en dus een last resort om dingen te forceren. Daarbij is UA's herkennen en classificeren een echt mijnenveld ;)
Ideaal zou zijn dat je in de browser kan instellen dat je van responsive (of juist niet) gebruik wilt maken. Wat nu bijv. vervelend is, is dat het altijd geldt voor desktopbrowsers (als die je verkleind).
Dat laatste is aan onze kant te 'fixen' door de mediaqueries alleen naar 'max-device-width' te laten kijken. Wij hebben er echter voor gekozen om ook naar 'max-width' te kijken zodat de site ook schaalt op de desktop in een klein window. Dat laatste is voor ons natuurlijk handig om te ontwikkelen en te testen, maar sommige gebruikers vinden het ook prettig.
offtopic:
Ik kwam geheel toevallig een referentie naar je tegen op http://www.paulirish.com/...rame-for-smart-animating/ (updates sectie aan 't einde van 't artikel :D)
offtopic:
ah ja, we kennen elkaar ook van de HTML5 Game Jam bij SPIL een paar jaar geleden :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

crisp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:28:
[...]
Een user-agent vertrouwen wordt ook gezien als bad practice, en dus een last resort om dingen te forceren. Daarbij is UA's herkennen en classificeren een echt mijnenveld ;)
I know :P
[...]

Dat laatste is aan onze kant te 'fixen' door de mediaqueries alleen naar 'max-device-width' te laten kijken. Wij hebben er echter voor gekozen om ook naar 'max-width' te kijken zodat de site ook schaalt op de desktop in een klein window. Dat laatste is voor ons natuurlijk handig om te ontwikkelen en te testen, maar sommige gebruikers vinden het ook prettig.
Nou, ik ging ervanuit dat jullie max-width als bewuste keuze hadden toegevoegd (juist omdat de default device detect op automatisch staat). Ik vind dat ook geen taak van (en dus geen commentaar naar) jullie hoor. Dit is een uitdaging waar browsers nu over aan 't nadenken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 19:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

BUR schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:17:

Dan kan ik je nu al vertellen dat je in de minderheid bent, dit is het ~3e topic van iemand die het zoomen op de "desktop" website fijner vind dan de responsive versie, voor de rest is iedereen positief of heeft gewoon de grote weergaven geforceert

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR

BUR

...aan het typen

Topicstarter
Je zou ook kunnen stellen dat er weinig mensen de moeite nemen om te reageren. En gelaten (de Apple way) alles accepteren. Wat mij betreft mag de poll "desktop of mobiele site standaard op mobiele devices" er komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Een poll is allesbehalve representatief voor onze bezoeker. :)

Gezien de vele reacties op de .plans, die overwegend positief waren, is de weergave automatisch bepalen een juiste keuze geweest. Dat jij het daar niet mee eens ben, is jammer, maar juist daarvoor hebben we de Weergaveopties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 16:20

Msel

...

Ik mis ook een beetje de tijd en data in een forumlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 11:46

Bosmonster

*zucht*

BtM909 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:13:
[...]

Vind ik altijd een heel aparte stelling, want met responsive, wat is dan nog "desktop"? Veel responsive designs schalen bijvoorbeeld tot 1280 of zelfs nog hoger en zijn vaak fluid. 1024 is niet meer alleen desktop, maar ook veel tablets bijvoorbeeld, etc.

Wat ga je dan als "desktopresolutie" hanteren voor die feature?

Overigens wat jij wilt kun je in ieder browser al heel makkelijk: namelijk gewoon je browser zo schalen dat je de versie krijgt die je graag hebt ;) Iedereen blij, want de ene heeft liever 960, maar de ander liever 1280, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 20-01-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Bosmonster schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:38:
[...]

Vind ik altijd een heel aparte stelling, want met responsive, wat is dan nog "desktop"? Veel responsive designs schalen bijvoorbeeld tot 1280 of zelfs nog hoger en zijn vaak fluid. 1024 is niet meer alleen desktop, maar ook veel tablets bijvoorbeeld, etc.

Wat ga je dan als "desktopresolutie" hanteren voor die feature?

Overigens wat jij wilt kun je in ieder browser al heel makkelijk: namelijk gewoon je browser zo schalen dat je de versie krijgt die je graag hebt ;) Iedereen blij, want de ene heeft liever 960, maar de ander liever 1280, etc.
Nee, wat ik bedoel is: je hebt op tablets en mobiele devices een optie om de desktop versie op te vragen en die optie is moot, want is o.a. gebaseerd op user agent (want headers zou niet worden geaccepteerd door de community).

Je zou kunnen bedenken dat je in de browser om een "desktop" versie vraagt die je dan de "standaard" stylesheet laat zien. Of je een optie geeft om te kiezen uit de verschillende CSS layouts. Dat laatste kan een behoorlijke mess opleveren en daar zijn een aantal (mobiele) browservendoren over aan 't nadenken.

Wat je nu vaak ziet (en ook bij tweakers responsive) is dat bijv. zoom volledig is uitgeschakeld. Qua navigatie is het design goed, want je komt overal snel en netjes bij, maar qua leesbaarheid wil ik zelf bepalen hoe ver ik in- of uitzoom (dat laatste kan ik bij de "standaard" siteweergave.

Daarnaast vind ik het nog steeds een butt dat als ik m'n webbrowserscherm aanpas (live) dat m'n weergave constant verspringt. Het mooiste zou zijn als je (als developer) kan aangeven of je eenmalig de media queries wilt doen of altijd wilt checken. Maarja, changing the web, one website at the time :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 11:46

Bosmonster

*zucht*

BtM909 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:56:
[...]

Je zou kunnen bedenken dat je in de browser om een "desktop" versie vraagt die je dan de "standaard" stylesheet laat zien. Of je een optie geeft om te kiezen uit de verschillende CSS layouts. Dat laatste kan een behoorlijke mess opleveren en daar zijn een aantal (mobiele) browservendoren over aan 't nadenken.
Er is geen "standaard" stylesheet. Een site kan letterlijk voor elke pixel in breedte een media query bevatten. Daarnaast kan een site ook mobile first gebouwd zijn (steeds meer trend) en dan is je "standaard" stylesheet ineens mobiel ;)

Die optie om te kiezen hoeft geen mess op te leveren. De enige interessante variabele is viewport-width, meer niet. Als je ze dan wat wilt geven, geef ze dan een slider om een viewport te faken. Maar goed.. das dan een soort "resize zonder te resizen".

Al met al denk ik dat die browservendoren hun tijd nuttiger kunnen besteden ;)
Wat je nu vaak ziet (en ook bij tweakers responsive) is dat bijv. zoom volledig is uitgeschakeld.
Zoom uitschakelen is gewoon een grove usability fout.
Daarnaast vind ik het nog steeds een butt dat als ik m'n webbrowserscherm aanpas (live) dat m'n weergave constant verspringt. Het mooiste zou zijn als je (als developer) kan aangeven of je eenmalig de media queries wilt doen of altijd wilt checken.
Dat wil jij als gebruiker. Dat is wat anders dan dat een developer zich hier druk om maakt :P

Vraag me sowieso af waarom het zo storend is dat de layout zich aanpast als je je scherm resizet. Dit lijkt me juist erg gewenst, zeker bij moderne responsive sites die ook fluid zijn. Denk bijvoorbeeld aan switchen tussen portrait/landscape. Waarom heb jij liever horizontale scrollbalken als iedereen die juist altijd afgezworen heeft? Of handmatig gaan zitten refreshen als je je scherm even aanpast?

Denk dat we blij mogen zijn dat developers daar niet met hun tengels aan kunnen zitten. Anders wordt het nog veel erger dan alleen zoom uit zetten...

[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 20-01-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bosmonster schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:21:
[...]

[...]
In dit geval is er expliciet voor gekozen. Het was namelijk flink irritant toen zoom wel aanstond. Op het moment dat je wilde reageren zoomde de browser (chrome, firefox, android stock; ios weet ik zo gauw niet) een stukje in op het reactieveld, met als gevolg dat het reactieveld niet meer volledig zichtbaar was en je horizontaal moest scrollen, wat vrij irritant is op het moment dat je onscreen toetsenbord in ingeschakeld. Hierop is besloten zoom uit te schakelen voor grade C & D.

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Bosmonster schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:21:
[...]
Er is geen "standaard" stylesheet. Een site kan letterlijk voor elke pixel in breedte een media query bevatten. Daarnaast kan een site ook mobile first gebouwd zijn (steeds meer trend) en dan is je "standaard" stylesheet ineens mobiel ;)
Standaard staat ook tussen " ". En ik zeg ook geen oplossing te hebben, maar ik kan me zo indenken dat je de grootste (realistische) aantal pixels (met / zonder density; i don't know / care) pakt.
Die optie om te kiezen hoeft geen mess op te leveren.
Wel als je alle opties wilt meegeven in je voorbeeld bovenaan met voor elke pixen een media query.
Al met al denk ik dat die browservendoren hun tijd nuttiger kunnen besteden ;)
Tja, er wordt erover nagedacht of we dat willen of niet.
Eens
Dat wil jij als gebruiker. Dat is wat anders dan dat een developer zich hier druk om maakt :P
Nee je wilt vanuit je design bepalen hoe je wat wilt presenteren en op dit moment is het te fluid. Er zijn genoeg discussies geweest op de diverse mailinglijsten (sorry ik ben bronloos vandaag, maar zal de specifieke threads opzoeken)
Vraag me sowieso af waarom het zo storend is dat de layout zich aanpast als je je scherm resizet. Dit lijkt me juist erg gewenst, zeker bij moderne responsive sites die ook fluid zijn.
Resize je browser eens terwijl je deze regel leest? ;)
Denk bijvoorbeeld aan switchen tussen portrait/landscape. Waarom heb jij liever horizontale scrollbalken als iedereen die juist altijd afgezworen heeft? Of handmatig gaan zitten refreshen als je je scherm even aanpast?
Je roept twee dingen hier. portrait/landscape gaat (dankzij mobiele browsers) veelal goed op standaard websites. Dat je daar nog apart aan wilt frotten, sure, maar dat vind ik niet gelijk aan resizen. Wat je tweede punt betreft (horizontale scrollbar): Wie zegt dat ik horizontale scrollbalken wil? Ik resize m'n browser bijvoorbeeld omdat ik twee websites naast elkaar wil hebben (tijdelijk) of een plaatje wil opslaan op m'n desktop of folder achter m'n browser.
Denk dat we blij mogen zijn dat developers daar niet met hun tengels aan kunnen zitten. Anders wordt het nog veel erger dan alleen zoom uit zetten...
Ze zitten er nu toch juist aan? :P

Elfjes schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:32:
[...]
In dit geval is er expliciet voor gekozen. Het was namelijk flink irritant toen zoom wel aanstond. Op het moment dat je wilde reageren zoomde de browser (chrome, firefox, android stock; ios weet ik zo gauw niet) een stukje in op het reactieveld, met als gevolg dat het reactieveld niet meer volledig zichtbaar was en je horizontaal moest scrollen, wat vrij irritant is op het moment dat je onscreen toetsenbord in ingeschakeld. Hierop is besloten zoom uit te schakelen voor grade C & D.
D'r zijn andere oplossingen voor (afhankelijk van de situatie specifiek de font-size definiëren). Jammer dat ik die specifieke "bug" in LD heb gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 19:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

BtM909 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:44:

D'r zijn andere oplossingen voor (afhankelijk van de situatie specifiek de font-size definiëren). Jammer dat ik die specifieke "bug" in LD heb gemist.
[bug] Zoomen is disabled

;)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Tsja, dit zie je helaas bij meerdere sites die responsive design omarmt hebben. Asus is ook een bekende waarbij je je het schompes zoekt. De site van Toyota is ook aangepast zodat je je een lamme vinger scrolt op een desktop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
In Chrome for Android kun je bij Toegankelijkheid alsnog zoomen forceren, als je dat wil :)
Pagina: 1