Desktop Boot niet/geen beeld mobo: Gigabyte GA-990FXA-UD3

Pagina: 1
Acties:

• vierkant14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 16:33
Beste Tweakers,

Ik kwam gisteren thuis tot de ontdekking toen ik mijn PC niet meer werkte, elke keer als ik mijn PC aanzet gaan alle fan (inclusief CPU fan en fan van videokaart) volle? toeren draaien maar ik krijg vervolgens geen beeld of piepje niets. En de fans blijven vervolgens ook draaien.

Het volgende al geprobeerd om het op te lossen zonder resultaat...:
- RAM modules van slot wisselen/verwijderen geen resultaat
- Videokaart (ati radeon 4870 sapphire) van slot verwisseld
- oude videokaart geprobeerd -> zelfde effect maar de fans blazen wel minder hard?
- Zonder videokaart booten -> fans draaien niet meer fullspeed maar wel constand op zelfde snelheid
- De Topic van tweakers gevolgd, maar omdat ik geen beeld krijg en geen piepjes krijg?... 8)7

Iemand ervaring met dit probleem? Ben bang dat moederbord dood is of de voedig... \

Alvast bedankt,
Mvg,
Kevin

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Probeer eens alles wat niet nodig is(harde schijven, cd lezers, videokaart enz.) te ontkoppelen en te booten met 1 bankje RAM. Wat zijn trouwens je overige specs?

[ Voor 12% gewijzigd door KofjeKoppie op 14-01-2014 19:14 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Wat zijn de verdere specs van de PC?
Welke voeding (merk+wattage+leeftijd) heeft de PC?

Zelf zou ik de voeding als eerste verdenken, als die de piekspanning van het inschakelen niet aan kan doet ie verder niks (begint niet aan de POST) en hoor je dus ook geen piepjes en dergelijke. Dat fans gaan draaien zegt niet zoveel, een fan is geen stabiele voltage nodig om te starten (12V start al met 5V ofzo) maar een CPU en GPU en andere belangrijke onderdelen hebben graag een stabiele voltage.

• vierkant14
Bedankt voor reactie,

Heb geprobeerd zonder iets te booten alleen DVI kabel op beide videokaarten maar zelfde probleem. Zelfs geen BIOS niets.. :S

Overige specs:

- MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3
- RAM: DDR3 1333 G.SKILL 2x4GB (F3-10666CL9d-8gbrl)
- Videokaart: ati radeon 4870 sapphire
- CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black
- CPU fan: thermaltake spin qvt
- HDD: WD3000GLFS
- Voeding: Gigabyte GE-m800a-D1 (800W atx 12v)

De voeding, HDD en Videokaart zijn nu zo'n 5/6 jaar oud denk ik. Heb moederbord, CPU en ram heb ik 2 jaar geleden ongeveer vervangen.

• Nemesizz
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

En als je de boel even 'warm' laat draaien, PC aan, 10 minuutjes laten lopen (ja ok, geen beeld geen piepjes), PC uit en meteen weer aanzetten.

Of de voeding even op de verwarming leggen (mits de verwarming aanstaat uiteraard :P ), oude voedingen houden niet zo van kou (condensators worden wat minder naarmate ze ouder worden, en met kou is het helemaal knudde, vandaar dat een voeding soms 'ineens' weer werkt als die wat is opgewarmt).

• vierkant14
Heb geprobeerd om hem zo'n 10/15 min te laten draaien om warm te draaien, na zo'n 8~ minuten gingen de fans ineens wat zachter draaien? Misschien teken dat voeding defect is ofzo?

Maar na 10/15 minuten weer aanzetten geen resultaat helaas

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Heb je een andere voeding of kun je aan een andere voeding komen om de voeding uit te sluiten? De kans bestaat inderdaad dat het de voeding is maar zeker is het niet.

Daarnaast is kaal booten dus ook zonder Crossfire opstelling aangezien je aangeeft,
vierkant14 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:48:
Heb geprobeerd zonder iets te booten alleen DVI kabel op beide videokaarten maar zelfde probleem. Zelfs geen BIOS niets.. :S

• vierkant14
Nee heb helaas geen andere voeding liggen, word er een bestellen ben ik bang. Iemand trouwens idee hoeveel watt deze moet zijn voor mijn specs? Denk dat 850 watt beetje overkill was :p

Nee sorry, gebruik geen crossfire opstelling. Bedoelde met nieuwe en oude videokaart.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
vierkant14 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:05:
Denk dat 850 watt beetje overkill was :p
Je voeding was duidelijk geen overkill, want het ding is stuk gegaan.

Jouw systeem zal zo tegen de 350 watt max trekken schat ik zo snel, en een goede overkill voeding zou dan kunnen zijn pricewatch: Seasonic M12II 520W

maar je kan volgens mij ook wel voor een goede 450 watter gaan

• vierkant14
Heb een nieuwe voeding besteld, als het goed is krijg ik hem vandaag binnen. Dan zal ik vanavond weer aan het testen gaan, bedankt alvast.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Letterlijk 800W zou wel meer dan zat zijn voor je huidige desktop. Alleen wat vaak het geval is bij 'brakke' en 'ellendige' voedingen, dat deze niet het aangegeven vermogen kunnen leveren als staat aangegeven.

Seasonic maakt zeer degelijke voedingen voor het geld :).

• vierkant14
Heb de Seasonic M12II 520W besteld, en net geprobeerd en helaas zelfde probleem .Zal morgen oud moederbord terugzetten met oude voeding, en dan zal ik er denk ik helaas achterkomen dat mijn moederbord defect is ;(

Edit: Oud moederbord geprobeerd en dat loopt allemaal, dus nu voeding terug sturen en kijken voor een nieuw moederbord maar ;W . Hopelijk is processor niet kapot

[ Voor 27% gewijzigd door vierkant14 op 18-01-2014 12:56 ]

• vierkant14
Na het aanschaffen van een nieuw moederbord (GIGABYTE GA-990FXA-UD3 (rev. 1.0), socket AM3+ moederbord), ging het ongeveer een week goed. Maar nu weer het zelfde probleem, krijg nu wel een beepcode, dit lijkt 1 keer lang en 2 keer kort. Volgens Gigabyte site:

1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error

Alleen ben er niet zeker van omdat de fans zo hard draaien lastig te onderscheiden vandaar filmpje: YouTube: Opstart probleem computer

En omdat bij vorig moederbord ook een oude videokaart geprobeerd heb en was het zelfde probleem. Zit nu te denken dat processor defect is, kan iemand dit bevestigen? Ook misschien omdat op het oude moederbord erg veel koelpasta zat langs processor en socket.

• Nemesizz
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

In het filmpje hoor ik 1 lang 2 kort. Dus mogelijk toch graphicscard error.
Wat me overigens niet zou verbazen, de high-end kaarten van 'toen' (Radeon 48xx en Geforce 8000 en 9000 enzo) hadden beide problemen dat ze na een paar jaar kapot gingen van soldeer dat los liet/laat.

Bij Radeons werden metname de VRM's achteraan de kaart vaak erg warm en kunnen dan kleine breukjes in het soldeer ontstaan (dit komt overigens niet extreem vaak voor). Ook kan net als bij Geforce kaarten het soldeer bij de GPU zelf kapot gaan (de high-end Radeons hebben daar soms last van, niet in de grote mate zoals de Geforce serie dat had, maar het gebeurt toch af en toe)l.

Weet niet of je nog ergens een oud barrel ofzo hebt liggen, maar probeer eens een oud PCI videokaartje ofzo (volgens de specs zit er nog 1 slot op je moederbord). Zal allemaal niet vlot werken, maar puur om het een en ander uit te sluiten (of een erg goedkoop 2e hands low-end videokaartje op de kop tikken).

Processor verwacht ik niet, die gaan niet zomaar kapot onder normale omstandigheden (overklokken of overvolten kan schadelijk zijn). Maar als de processor kapot zou zijn, zou de BIOS ook geen piep codes meer geven. Processor dood > doet ie echt helemaal niks meer (geen error codes, helemaal niks), heel simpel ;)

Teveel koelpasta is niet handig, maar niet echt een grote ramp. Die AMD CPU's zitten toch in een socket en die zijn veel minder gevoelig voor koelpasta dan LGA (wat Intel gebruikt) sockets. Zou me daar niet zo druk om maken.

• vierkant14
Bedankt voor de informatie! Heb gisteren meteen een simpel videokaartje besteld had niets meer liggen, is net binnen gekomen en computer start inderdaad gewoon weer op! Dus tijd om een nieuwe grafische kaart uit te zoeken, mocht ook wel na 6 jaar :), hopelijk nemen het moederbord nog terug.

Hartelijk bedankt nogmaals :D
Pagina: 1