Gamen op 5760 x 1080

Pagina: 1
Acties:

• Noenie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01 15:43
•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fatsoenlijk kunnen gamen op 5760x1080, ook bekend als 3x FHD

•Wat mag het systeem gaan kosten?
Zolang het niet de spuitgaten uit loopt, en de hardware een goede prijs/performance verhouding heeft. kan ik mij er niet druk om maken

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Een 750W voeding, en een 2TB HDD.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Overig, zie wenslijst

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidia en Intel, altijd gehad en van meerdere mensen gehoord dat ze liever wat meer geld hadden neergelegd dan dat ze gedaan hadden voor AMD/ATI

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet geheel relevant, maar de aankomende 6/10 jaar wil ik niet de hele pc moeten upgraden, part-for-part is geen probleem.

•Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst, niet de aankomende paar jaar, misschien niet eens op deze set.

De RML:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 255,50€ 255,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,90€ 125,90
2MSI GeForce GTX 770 4GB GAMING€ 328,50€ 657,-
1MS-Tech X3 Crow€ 89,50€ 89,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,-€ 35,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10€ 67,60€ 135,20
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 16,40€ 16,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,97€ 140,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.455,47

Waar ik nog erg mee in m'n maag zit is de GPU. Vooralsnog heb ik een GTX770 in SLI gezet omdat deze naar mijn idee het beste prijs/perfo geeft gezien de reviews op HWI en googol. De overige opties zijn al gauw te duur, of redden de performance net niet, meestal een combinatie van de 2.

Link naar HWI artikel gebruikt voor research

Als er nog opmerkingen zijn op overige componenten dan hoor ik dat graag.

Het upgraden van mijn huidige systeem is eigenlijk geen oplossing. Zie deze lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9550€ 0,-€ 0,-
1Asus P5Q Deluxe€ 0,-€ 0,-
1XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 Standard€ 0,-€ 0,-
1Adata +Series 4 GB DDR2 800 Dual Channel Kit (2x2GB)€ 0,-€ 0,-
1Corsair TX750W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Helaas heeft Nvidia SLI niet enabeld op het mobo wat er nu in zit, dat is dan ook 1 van de hoofdredenen dat ik omga naar iets heel nieuws.

[ Voor 20% gewijzigd door Noenie op 14-01-2014 15:47 ]

Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Op hoge resoluties is AMD heer en meester door grote bus + veel geheugen. Een GTX770 4GB presteert behoorlijk slecht door de te kleine bus. Ik zou zeker een AMD R9 290 nemen, of CF R9 280x. Dat mensen lopen te zeiken over AMD is nogal standaard fanboy geblaat over het algemeen. Dingen als slechte drivers etc zijn al tijden achterhaald.

Als CPU kun je beter een goedkopere Xeon nemen, of een i5 als je alleen gaat gamen. Ook kun je, als je niet gaat overklokken, een B of een H bordje nemen,

Alles van MS-tech zou ik lekker links laten liggen, neem een Fractal Design R4 of iets leuks van Corsair. Kwaliteit verzekerd.

16GB RAM is overkill, en je geheugen kan goedkoper als je Crucial neemt.

Als SSD zou ik een Crucial M500 nemen: Goedkoper, betrouwbaarder, in normaal gebruik even snel.

De vraag is ook: welke voeding heb je?

People as things, that’s where it starts.

• reallyyy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Zou inderdaad niet voor de GTX 770 gaan, kan zijn 4GB helemaal niet aansturen door zijn 256 bits bus.
Voor wat meer geld, en persé Nvidia, zou je kunnen gaan voor een 780 TI boost, of bijvoorbeeld voor SLI 780, aangezien deze wel bij het geheugen kunnen bij een 384- bits bus.

Alsnog zou ik voor de AMD gaan. Is gewoon meer bang-for-buck, en er worden gewoon veel meer AMD kaarten verkocht, niet alleen door LTC/BTC gedoe.

Als ik jou was zou ik voor de r9 290x gaan, hou een 2e slot op je moederbord in het achterhoofd mocht je nog een tweede willen bij plaatsen later. De 290x kan met zijn 512- bits bus makkelijk bij het geheugen, wat ook het belangrijkst is met 3x FHD.

Je zou voor 2x 280 kunnen gaan, alleen onthoud wel dat 2 x 3 GB= 3GB is, en dus niet 6 GB word, een kaart kan niet het geheugen van beide kaarten aansturen, wat veel mensen nog wel eens niet goed begrijpen.

• Noenie
VasZaitsev schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:52:
Op hoge resoluties is AMD heer en meester door grote bus + veel geheugen. Een GTX770 4GB presteert behoorlijk slecht door de te kleine bus. Ik zou zeker een AMD R9 290 nemen, of CF R9 280x. Dat mensen lopen te zeiken over AMD is nogal standaard fanboy geblaat over het algemeen. Dingen als slechte drivers etc zijn al tijden achterhaald.
AMD weiger ik per definitie, noem het fanboyish allemaal prima, maar AMD gaat het niet worden.
Als CPU kun je beter een goedkopere Xeon nemen, of een i5 als je alleen gaat gamen. Ook kun je, als je niet gaat overklokken, een B of een H bordje nemen,
Volgens de wiki is de Z de enige varriant die 2x een x8 bus draait in SLI, misschien dat het zo is voor de overige bordjes, maar dat kan ik niet vinden.
Alles van MS-tech zou ik lekker links laten liggen, neem een Fractal Design R4 of iets leuks van Corsair. Kwaliteit verzekerd.
Top, zal eens de PW doorlopen, kijken of ze wat leuks hebben liggen.
16GB RAM is overkill, en je geheugen kan goedkoper als je Crucial neemt.
Ik hou graag altijd alles open op de achtergrond. Je zou dan kunnen zeggen dan 8gb genoeg is, (wat waarschijnlijk ook wel zo is) maar dit vond ik ook wel een leuke oplossing, zeker omdat ik ook zo nu en dan wat filmpjes van m'n gopro loop te editten.(geen hoofdfunctie van de pc, aangezien gamen zwaarder is, wel de reden voor een I7)
Als SSD zou ik een Crucial M500 nemen: Goedkoper, betrouwbaarder, in normaal gebruik even snel.
Top, ook even zien hoe die staan in de PW.
De vraag is ook: welke voeding heb je?
Staan in de 2de RML lijst.

-----
reallyyy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:59:
Zou inderdaad niet voor de GTX 770 gaan, kan zijn 4GB helemaal niet aansturen door zijn 256 bits bus.
Voor wat meer geld, en persé Nvidia, zou je kunnen gaan voor een 780 TI boost, of bijvoorbeeld voor SLI 780, aangezien deze wel bij het geheugen kunnen bij een 384- bits bus.

Alsnog zou ik voor de AMD gaan. Is gewoon meer bang-for-buck, en er worden gewoon veel meer AMD kaarten verkocht, niet alleen door LTC/BTC gedoe.

Als ik jou was zou ik voor de r9 290x gaan, hou een 2e slot op je moederbord in het achterhoofd mocht je nog een tweede willen bij plaatsen later. De 290x kan met zijn 512- bits bus makkelijk bij het geheugen, wat ook het belangrijkst is met 3x FHD.

Je zou voor 2x 280 kunnen gaan, alleen onthoud wel dat 2 x 3 GB= 3GB is, en dus niet 6 GB word, een kaart kan niet het geheugen van beide kaarten aansturen, wat veel mensen nog wel eens niet goed begrijpen.
De GTX780 non-ti is al gauw 430 euro per stuk, deze zijn 100 euro minder. Dat is toch al gauw de moeite waard. De TI begint zelfs vanaf 600+ dat is gewoon teveel geld voor iets want aan het eind van februari in prijs gaat zakken (als de rumoeren kloppen)

[ Voor 25% gewijzigd door Noenie op 14-01-2014 16:03 ]

Niets is onmogelijk voor degene die het niet zelf hoeft te doen. - Wet van Weiler

• reallyyy
Ja, jij bent degene die geen AMD wil, ik kan je alleen verzekeren dat jij met SLI GTX 770 niet tevreden gaat zijn. Kan je proberen je mening van AMD te onderbouwen?

Zie geen punten in je lijst waarom je geen AMD zou nemen.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik was al een aantal punten van verbetering aan het schrijven maar HIER trek ik een lijn.
Ik en ik vermoed een heel aantal medetweakers vinden het nogal achterlijk om je aan 1 merk vast te klampen terwijl het andere minstens net zo goed is of beter voor minder geld.

Dat al helemaal omdat er al 2 mensen hebben gezegt dat AMD kaarten hier een betere keus zijn door de geheugenbus en gewoon het feit dat ze daadwerkelijk het geheugen kunnen aanspreken.

En dan ook nog geen onderbouwing geven waarom je alleen nVidia wil terwijl JE WEET dat AMD hier uitkomst bied.

Excuses voor de ietwat ge-ergerde reactie maar dit KAN EN MAG NIET.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04 09:41
Op die resolutie zou ik gewoon een i5 4670k nemen en al het bespaarde geld in een GPU stoppen.
En op die resolutie heb je eigenlijk minstens een R9 290X of 780ti nodig.

• Noenie
DoubleYouPee1 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:11:
Op die resolutie zou ik gewoon een i5 4670k nemen en al het bespaarde geld in een GPU stoppen.
En op die resolutie heb je eigenlijk minstens een R9 290X of 780ti nodig.
is de I5 dan wel ongeveer, of misschien wel sneller dan de I7? Heb me niet zozeer verdiept in CPU's vooralsnog.

En voor de heren die zeggen dat de 770 geen uitkomst is graag dit topic lezen:

Klik hier

Verder is het toch alleen maar in mijn "nadeel" dat ik vastklamp aan 1 merk?

• reallyyy
Als je het allemaal al weet, hoezo vraag je hier dan advies?
Er zeggen nu 4 mensen, dat AMD hier beter gaat werken, jij wilt Nvidia, geeft geen reden waarom je AMD wilt, en je verwacht als nog dat mensen je advies geven?

Succes.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Noenie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:19:
[...]

is de I5 dan wel ongeveer, of misschien wel sneller dan de I7? Heb me niet zozeer verdiept in CPU's vooralsnog.

Klik hier

Ik heb nooit gezegt dat het niet werkt, maar een R9 290X is op dit gebied gewoon beter.
Ik heb er nooit problemen mee als jij persee voor merk X wil gaan, MITS je onderbouwd waarom je merk X wil!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Wat een overdreven reacties van kuusje en reallyy zeg, iemand wil graag een videokaart van een bepaald merk en moet dat dan maar onderbouwen? Laat iemand gewoon de vrije keus zonder zo achterlijk te reageren.

We do what we must because we can.

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-03 16:04
Als iemand geen AMD wil, wil hij geen AMD. Dan kun je hoog en laag springen en beledigd gaan zitten doen, maar daar verander je de zaak niet mee. Ik raad mensen ook vaak Renault aan, maar sommigen blijven stug bij bijv. Volkswagen als voorkeur, en dat is hun goed recht. Je kunt ook gewoon accepteren dat die eis wordt gesteld en de vrager proberen te helpen/adviseren binnen de gestelde eisen. Kun je het niet hebben dat AMD geen optie is, reageer dan gewoon niet.

OT: De voorgestelde SLI setup draait BF3 op 3xFHD en DX11, Ultra mode, 4xMSAAAA, 16x AF, HBAO enabled gewoon op 51FPS. Lijkt me prima, maar houd de 384-bit kaarten even in de gaten wat zij doen qua prijs. Wellicht kun je een used setje op de kop tikken die een paar maanden oud zijn?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zoals je kan zien presteert een GTX770 daar behoorlijk waardeloos. Een HD7990, een dualgpu kaart die langzamer is dan 2x R9 280x is in alle gevallen sneller. Bij elke benchmark bijna 10fps hoger. CF R9 280x zal sneller zijn dan een HD7990, dus een nog groter gat slaan, en goedkoper zijn dan SLI GTX770 4GB. Dus, je punt is?

Nvidia is op dit moment heel leuk als je op fullHD speelt. Alles daarboven en AMD pakt de winst en zal goedkoper zijn. Dus, als jij advies vraagt, dan geef ik goed advies. En goed advies is een AMD R9 290 of AMD R9 280x in CF gezien je hoge resolutie. Het enige van het groene kamp wat nog een beetje interessant is, is een GTX 780, al is die een stuk duurder dan een R9 290 voor dezelfde prestaties. Ook krijgt AMD Mantle, wat helemaal leuk gaat worden.

Dus ja, ik vind het vreemd dat je hier komt voor advies, je advies krijgt en dan zegt "per definitie niet", Vreemde is dat eigenlijk vaker mensen zie die Nvidia MOETEN hebben, dan mensen die AMD MOETEN hebben, maar ach.

Dus: neem dan een 780 ofzo, veel plezier met voor je Nvidia stickertje te betalen.

En Musje:
"wij" reageren zo omdat TS enkel en alleen zegt "geen AMD", meer niet. Hij zegt niet waarom, het is gewoon fanboy gedrag en velen vinden dat niet heel erg fijn als iemand om advies vraagt.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik heb nog geen benchmark van de GTX 770 4GB vs R9 280X of 290 kaarten gevonden, maar bij anandtech hebben ze wel een vergelijking tussen de gewone GTX 770 SLI en R9 280X Crossfire. De laatste presteert op hoge resolutie telkens beter: http://www.anandtech.com/bench/product/1064?vs=1058
Ik vermoed dat het verschil met GTX 770 4GB SLI kleiner zou zijn, of misschien zelfs omgekeerd. Alleen zijn er precies niet veel benchmarks van.

Als je echt geen AMD wilt, lijkt mij GTX 780 SLI de beste oplossing.
(Op de moment is de goedkoopste beschikbare R9 290 kaart de Gigabyte GV-R929OC-4GD voor bijna 400€. Een GTX 780 is gemiddeld niet zo veel trager en de goedkoopste: MSI GeForce GTX 780 Gaming, kost een dikke 430€)

[ Voor 34% gewijzigd door Robbedem op 14-01-2014 16:43 ]

• Noenie
Robbedem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:37:
Ik heb nog geen benchmark van de GTX 770 4GB vs R9 280X of 290 kaarten gevonden, maar bij anandtech hebben ze wel een vergelijking tussen de gewone GTX 770 SLI en R9 280X Crossfire. De laatste presteert op hoge resolutie telkens beter: http://www.anandtech.com/bench/product/1064?vs=1058
Ik vermoed dat het verschil met GTX 770 4GB SLI kleiner zou zijn, of misschien zelfs omgekeerd. Alleen zijn er precies niet veel benchmarks van.
Kijk, dit is een interessante post.
Dit soort overzichtelijke benchmarks zijn inderdaad, en helaas, moeilijk te vinden.
Aangezien de CF opstelling hier inderdaad laat zien dat de FPS eigenlijk per definitie hoger ligt wordt AMD interessant, niet alleen omdat het niet maar een paar frames zijn, maar echt een hele bak. Ook omdat de prijzen van beide kaarten in hetzelfde segment liggen is het zeker de moeite waard.

@VasZaitsev
Het gaat ook om de SLI opstelling, dat de enkele kaart niet kan voldoen is niet nieuw.

Update RML:
#ProductPrijsSubtotaal
2MSI R9 280X GAMING 3G€ 265,-€ 530,-
1Corsair Graphite 230T Windowed Black€ 67,68€ 67,68
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,-€ 35,-
2Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 63,78€ 127,56
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 119,10€ 119,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.277,14
Als je echt geen AMD wilt, lijkt mij GTX 780 SLI de beste oplossing.
(Op de moment is de goedkoopste beschikbare R9 290 kaart de Gigabyte GV-R929OC-4GD voor bijna 400€. Een GTX 780 is gemiddeld niet zo veel trager en de goedkoopste: MSI GeForce GTX 780 Gaming, kost een dikke 430€)
Na je eerste helft, en echt zwaar aantoonbaar bewijs dat CF aanzienlijk beter presteert wil ik de gok wel nemen met AMD.

[ Voor 62% gewijzigd door Noenie op 14-01-2014 16:55 ]

• Robbedem
Weet je welke voeding je specifiek hebt?
(De ene 750W voeding is de andere niet. ;) )

Is het de Corsair TX750W van je lijstje? Hoe lang gebruik je die al? Er is namelijk ook een nieuwe versie van dus mss heb je die? Corsair Enthusiast TX750 V2

[ Voor 110% gewijzigd door Robbedem op 14-01-2014 17:11 ]

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:50

two

Vind je wel vreemd doen hoor... Je wilt geen advies aannemen maar verwacht wel dat wij jou helpen en daarnaast onderbouw je niets. Als jij je geld wilt weggooien doe het dan lekker zelf.

AMD is gewoon de betere keus. Accepteer het of open geen topic. Aan je OP kan je wel zien dat je je niet echt super hebt verdiept, dus neem het gewoon aan en koop 280x/290(x).

Neem een i7 4770k of een B85 mobo, anders heb je niets aan een Z87.
8GB is genoeg, meer ga je toch niet gebruiken :)
Nieuwe voeding, die TX750W zou ik niet op 2x 280X + i7 4770(K) laten lopen, 250 per kaart + 85W CPU is 580W, daarnaast is 'ie drie jaar oud. Het kan, maar als je veel gaat gamen zou ik sowieso geld uitgeven aan een Gold Rated voeding en deze 2e hands verkopen ;) Scheelt weer energiekosten.

[ Voor 36% gewijzigd door two op 14-01-2014 17:17 ]

Signature

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

mimang schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:09:
Vind je wel vreemd doen hoor... Je wilt geen advies aannemen maar verwacht wel dat wij jou helpen en daarnaast onderbouw je niets. Als jij je geld wilt weggooien doe het dan lekker zelf.

AMD is gewoon de betere keus. Accepteer het of open geen topic. Aan je OP kan je wel zien dat je je niet echt super hebt verdiept, dus neem het gewoon aan en koop 280x/290(x).

Neem een i7 4770k of een B85 mobo, anders heb je niets aan een Z87.
8GB is genoeg, meer ga je toch niet gebruiken :)
Nieuwe voeding, die TX750W zou ik niet op 2x 280X + i7 4770(K) laten lopen, 250 per kaart + 85W CPU is 580W, daarnaast is 'ie drie jaar oud. Het kan, maar als je veel gaat gamen zou ik sowieso geld uitgeven aan een Gold Rated voeding en deze 2e hands verkopen ;) Scheelt weer energiekosten.
reken maar 280 per kaart.
Ik denk dat de voeding het wel gewoon aan kan hoor. Zolang je niet gaat overclocken zit je nog binnen de marge.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Noenie
Robbedem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:04:
Weet je welke voeding je specifiek hebt?
(De ene 750W voeding is de andere niet. ;) )

Is het de Corsair TX750W van je lijstje? Hoe lang gebruik je die al? Er is namelijk ook een nieuwe versie van dus mss heb je die? Corsair Enthusiast TX750 V2
Het is: Corsair TX750W

Die zit er zeker al een paar jaar in, de enige reden waarom ik em zou willen vervangen is om modulair te gaan, alle voltages zitten in de BIOS gewoon nog helemaal perfect.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mannen, als de topicstarter aangeeft een bepaalde voorkeur hebben kan je in het begin inderdaad hem er op wijzen dat die voorkeur misschien ongegrond is. Echter zeggen dat je dan geen topic aan moet maken is niet van toepassing. Bepaal dus voor jezelf of je dan nog wil helpen of niet indien de TS zo'n voorkeur heeft.

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-03 18:39
Ik denk dat men het eerder irritant vindt dat iemand om hulp vraagt maar vervolgens zich vastklampt aan een merk alsof TS het al helemaal begrijpt.

• Noenie
Na de laatste loodjes is het vrijwel zeker dat het systeem er zo uit komt te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.265,78

Misschien dat ik dan de huidige 260GTX behoud voor de physx van Nvidia, hoewel ik me afvraag of dat veel meerwaarde gaat hebben. En als ik het al doe, dat er misschien een andere voeding komt.

• two

two

Noenie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:53:
Na de laatste loodjes is het vrijwel zeker dat het systeem er zo uit komt te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.265,78

Misschien dat ik dan de huidige 260GTX behoud voor de physx van Nvidia, hoewel ik me afvraag of dat veel meerwaarde gaat hebben. En als ik het al doe, dat er misschien een andere voeding komt.
Niet doen, zelfs niet voor Physx. een 260+physx is nogsteeds 3-4 trager dan een AMD. :)

Signature

• Noenie
mimang schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:00:
[...]

Niet doen, zelfs niet voor Physx. een 260+physx is nogsteeds 3-4 trager dan een AMD. :)
Ik neem aan dat je bedoelt een 260 + 280x in CF.
Dat is tenminste wat ik bedoelde.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-03 06:15
Noenie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:07:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt een 260 + 280x in CF.
Dat is tenminste wat ik bedoelde.
De games die je gaat spelen die PhysX ondersteunen zijn waarschijnlijk op 1 hand te tellen, alleen al vanwege die reden raad ik je het niet aan.

• Noenie
JustwilliamNL schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:27:
[...]

De games die je gaat spelen die PhysX ondersteunen zijn waarschijnlijk op 1 hand te tellen, alleen al vanwege die reden raad ik je het niet aan.
even gegoogoled, en je hebt inderdaad gelijk. Hoe wordt physx vertaald naar AMD kaarten? gewoon meer berekeningen, of niet geactiveerd?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AMD heeft geen ondersteuning op PhysX (wel voor OpenCL), die heeft daar zijn eigen API voor (hoe dat ook weer heet ben ik even kwijt). Straks heeft AMD wel weer Mantle, wat meer performance zou geven voor games (mits ze het ondersteunen). Ik weet niet welke games jij wilt gaan spelen, maar Battlefield 4 gaat er sowieso ondersteuning voor krijgen.

Al lijkt het mij wat vreemd om een shooter op 3x FHD schermen te gaan spelen, zou ik eerder racegames of zo gaan doen, anders zie ik echt geen toegevoegde waarde van de twee extra FHD schermen, maar goed, dat is een keuze die men zelf maakt. Ik zie mezelf iig niet veel op multi monitoren gamen, ik heb zelf namelijk 2 schermen, waarvan ik toch echt op één scherm elke keer game.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 15-01-2014 01:18 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Op 2 schermen kun je ook geen shooters (en veel andere games) spelen, dan zit bv de crosshair in het midden.
Op 3 schermen vind ik zelf wel een hele dimensie toevoegen, het is geen virtual reality maar je wordt imo wel meer in de game gezogen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook games als Supreme Commander vielen bij mij niet goed op dual monitor. En dan heeft juist die game support ervoor (en dan een map weer te geven op je tweede scherm), maar ook dat vond ik dus niet lekker werken.

• DoubleYouPee
..en waarom een non-k CPU op een Z87 moederbord...?
Daarnaast werkt physx niet als NVIDIA een ATi/AMD kaart herkent.

[ Voor 39% gewijzigd door DoubleYouPee op 15-01-2014 01:25 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
Noenie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:19:
[...]

Klik hier

Wil je nou advies of je eigen zin doordrukken? 8)7

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
CptChaos schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 01:02:
AMD heeft geen ondersteuning op PhysX (wel voor OpenCL), die heeft daar zijn eigen API voor (hoe dat ook weer heet ben ik even kwijt). Straks heeft AMD wel weer Mantle, wat meer performance zou geven voor games (mits ze het ondersteunen). Ik weet niet welke games jij wilt gaan spelen, maar Battlefield 4 gaat er sowieso ondersteuning voor krijgen.

Al lijkt het mij wat vreemd om een shooter op 3x FHD schermen te gaan spelen, zou ik eerder racegames of zo gaan doen, anders zie ik echt geen toegevoegde waarde van de twee extra FHD schermen, maar goed, dat is een keuze die men zelf maakt. Ik zie mezelf iig niet veel op multi monitoren gamen, ik heb zelf namelijk 2 schermen, waarvan ik toch echt op één scherm elke keer game.
Toch speel ik met 2 x 7970 borderlands 2 met PhysX op 5760x1080

• Robbedem
Aangezien je toch al een Z87 bord hebt omwille van dual GPU, kan je voor een kleine 30€ meer ineens een Intel Core i7 4770K Boxed nemen. Mss dat je later toch nog eens gaat willen overklokken. Zoniet, kan je meer geld terugkrijgen wil je het systeem doorverkopen.

• two

two

Neem die i7 ja! maar ik raad toch meer een pricewatch: Intel Core i7 4930K Boxed aan

pricewatch: ASRock Intel X79 X79 Extreme6

met een X79 platform. 6 Core en je kan 8 sloten ddr3 gebruiken! :)

Signature

• Noenie
mimang schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:47:
Neem die i7 ja! maar ik raad toch meer een pricewatch: Intel Core i7 4930K Boxed aan

pricewatch: ASRock Intel X79 X79 Extreme6

met een X79 platform. 6 Core en je kan 8 sloten ddr3 gebruiken! :)
Grapje zeker? :o
Die combo kost me gauw 700 euro, voor een prestatiewinst van vrij weinig (onder games).

Zo kan ik ook wel geld uitgeven :9

Shooters op 3 schermen gaan we meemaken, heb er verschillende verhalen over gelezen. Racegames uiteraard wel, zie mijn post in the gameroom topic Hier!

Ook RTS en overig gaat erop gespeeld worden, mochten mensen screens/ervaringen willen weten, dan zal ik t.z.t. wel een topic openen.

• two

two

Noenie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:00:
[...]

Die combo kost me gauw 700 euro, voor een prestatiewinst van vrij weinig (onder games).

Shooters op 3 schermen gaan we meemaken, heb er verschillende verhalen over gelezen. Racegames uiteraard wel, zie mijn post in the gameroom topic Hier!

Ook RTS en overig gaat erop gespeeld worden, mochten mensen screens/ervaringen willen weten, dan zal ik t.z.t. wel een topic openen.
ipv 370 kan je dan toch wel 750 euro doen? Verhoog je budget iets en trouwens, neem die GTX770 4GB ja, dat is beter!

Signature

Verwijderd

Mimang loopt hier te trollen, gewoon negeren. Misschien kwaad omdat je per se Nvidia wil. Ik ben niet zo thuis meer in Nvidia, maar ik denk dat je met een 780 SLI dit wel moet redden.

• Noenie
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:07:
Mimang loopt hier te trollen, gewoon negeren. Misschien kwaad omdat je per se Nvidia wil. Ik ben niet zo thuis meer in Nvidia, maar ik denk dat je met een 780 SLI dit wel moet redden.
Dat had ik door ;)

Robbedem had een link gepost naar Anandtech waar je verschillende GPU setups tegen elkaar kan afsteken.
Buiten dat de 280xCF beter presteerd dan de GTX770SLI is die ook bijna 2x zo goedkoop.
Misschien eind februari nog maar eens kijken als nvidia de nieuwe lineup bekend maakt.

Verwijderd

Als er dan een lineup komt dan worden misschien ook de oude wat goedkoper, dat is ook interessant.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 11:39
Noenie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:42:
[...]

Na je eerste helft, en echt zwaar aantoonbaar bewijs dat CF aanzienlijk beter presteert wil ik de gok wel nemen met AMD.
Pas goed op met CF. Er zijn nog best veel games die CF nog steeds niet (goed) ondersteunen. Farcry 3, World of Tanks, Borderlands 2, BF4 zijn zomaar wat titels die problemen hebben (of hadden ) met CF.

Het zou lullig zijn als je 2 dure kaarten koopt en je vervolgens maar 1 kaart gebruikt omdat je favoriete spel, waar je al honderden uren in hebt zitten, het niet ondersteund.

Zo heb ik zelf ooit een 6990 (ook een CF kaart) gekocht, speciaal voor Borderlands en WOT omdat ik dat ontzettend veel speel. De teleurstelling was dan ook erg groot toen ik er achter kwam dat CF niet gesupport werd.

Bovenstaande geld minder voor SLI configs, maar dan nog, kijk even wat je speelt en of deze spellen CF danwel SLI ondersteunen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• reallyyy
Noenie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:00:
[...]

Ik denk dat hij dit probeert te vergelijken, met de keuze die jij maakt. Nvidia is in dit geval gewoon een stuk duurder dan AMD, en dan heb je niet eens veel voordeel. ( dus hetzelfde als i7/x79 setup, duur maar niet merkbaar in gaming ). Dat is het laatste wat ik over AMD vs Nvidia ga zeggen.

Nu kan ik je dus nog wat serieus advies geven. Is het een idee om te beginnen met een enkele 780ti, deze zou de 3 schermen redelijk goed moeten kunnen aansturen. Kan je later er nog een tweede bij prikken, mits het nodig is.

Mijn reden voor dit is omdat je toch vaak ziet dat de 2e kaart in de meeste games gewoon niet 100% gebruikt wordt, eerder een fps increase van 30-70%. Je geeft aan waarschijnlijk een 2e kaart te willen hebben op korte termijn, dan zou een 2e 780ti zeker niet misstaan. Zit natuurlijk een prijskaartje aan, maar dan heb je wel DE beste kaart van dit moment.

Veel succes met het vinden je build.

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:55
Als je geen K-processor neemt hoef je ook geen z87 moederbord te nemen. Crossfire mag, in tegenstelling tot SLI, op elk moederbord geïmplementeerd worden. Een b85 moederbord is al voldoende: pricewatch: ASRock B85 Pro4

Mijn PC

• timmie271
  • Laatst online: 19-04 22:58
reallyyy schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:50:
[...]

Ik denk dat hij dit probeert te vergelijken, met de keuze die jij maakt. Nvidia is in dit geval gewoon een stuk duurder dan AMD, en dan heb je niet eens veel voordeel. ( dus hetzelfde als i7/x79 setup, duur maar niet merkbaar in gaming ). Dat is het laatste wat ik over AMD vs Nvidia ga zeggen.

Nu kan ik je dus nog wat serieus advies geven. Is het een idee om te beginnen met een enkele 780ti, deze zou de 3 schermen redelijk goed moeten kunnen aansturen. Kan je later er nog een tweede bij prikken, mits het nodig is.

Mijn reden voor dit is omdat je toch vaak ziet dat de 2e kaart in de meeste games gewoon niet 100% gebruikt wordt, eerder een fps increase van 30-70%. Je geeft aan waarschijnlijk een 2e kaart te willen hebben op korte termijn, dan zou een 2e 780ti zeker niet misstaan. Zit natuurlijk een prijskaartje aan, maar dan heb je wel DE beste kaart van dit moment.

Veel succes met het vinden je build.
Dan is er ook nog de optie van R9 290(X) die is naar mijn weten wat goedkoper maar kan wel wat meer aan (is in heel veel gevallen zelfs sneller dan de GTX Titan). Maar ja ook daar heeft iedereen zijn eigen mening over.

Gamertag: timmie271

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 23:43
Ik ken iemand met 2x670 4GB is gewoon goed genoeg. Dus 2 770 4gb zijn toch gewoon prima? De voeding kun je misschien beter vervangen voor de energiekosten

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• timmie271
Pataar schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:23:
Ik ken iemand met 2x670 4GB is gewoon goed genoeg. Dus 2 770 4gb zijn toch gewoon prima? De voeding kun je misschien beter vervangen voor de energiekosten
Bedoel je daarmee 2x2gb of 2x4gb ondanks dat het schijnt dat er maar van 1 kaart het geheugen gebruikt word van wat ik gelezen heb.

• Robbedem
Elke kaart gebruikt zijn eigen geheugen hoor.

Crossfire kan idd op B85 moederborden gebruikt worden, maar dan zit je met een PCIE 2.0 x4 voor je tweede kaart, en dat kan de prestatie toch wel belemmeren. PCI 2.0 x8 zou wss wel voldoende zijn, maar dat vindt je ook pas terug op Z87 borden en dan kan je net zo goed PCIE 3.0 x8 hebben.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-04 16:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Noenie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:42:
Ik raad je aan om voor de 290 te gaan, de verbeteringen die ze hebben gedaan met de nieuwe versie van crossfire zijn enorm.
http://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review/4

• Noenie
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:52:
[...]

Ik raad je aan om voor de 290 te gaan, de verbeteringen die ze hebben gedaan met de nieuwe versie van crossfire zijn enorm.
http://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review/4
Gelezen.

Het nadeel van de 290X kaarten t.o.v. de 280X kaarten is het prijskaartje. Per stuk een verschil van 200~150 euro per stuk. Misschien als die wat lager gaan zitten dat ik wel omwissel.. of er moeten CF setjes op de 2dehands markt verschijnen van de 290x voor een leuk prijsje.

De nonx290 is wel ongeveer 100 euro duurder als de 280x, misschien dat dat een optie is.

[ Voor 5% gewijzigd door Noenie op 16-01-2014 10:45 ]

• Robbedem
De R9 290 heeft idd ook dezelfde verbeteringen voor Crossfire als de R9 290X.
Twee Gigabyte GV-R929OC-4GD zijn voor 777€ te verkrijgen.
Twee Gigabyte GV-R928XOC-3GD kaarten heb je voor 551€.

Als je twee zulke kaarten gaat gebruiken, zet dan wel een fan op het zijpaneel, anders gaan ze niet optimaal kunnen presteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Robbedem op 16-01-2014 12:56 ]

• Noenie
Toch weer een update, nu dat het geld dichterbij komt heb ik hier de definitieve lijst m.u.v. de PSU(alleen als jullie deze afraden)750W is te weinig, even uitzoeken welke het wel wordt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 125,85€ 125,85
2MSI Radeon R9 290X 4GD5€ 462,50€ 925,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 121,90€ 121,90
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1OCZ Fatal1ty 750W€ 82,-€ 82,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 118,04€ 118,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.771,62

De 25 euro meer voor de K versie van de CPU is te verantwoorden mede door de 290x die erin komen te zitten.

Na veel en hard nadenken en het bekijken van deze: Anandtech over de 290 en deze: Anandtech Comparison

Worden het toch de 290x's. Voornamelijk om de laatste paar frames te pushen, en te zorgen dat FPSgem toch meer rond de 60 ligt dan de 50. Zeker over een paar jaar met BF5/6, F1 2015 und so weiter.

Waarom die PSU? hij is rood. en de kast is rood.. ook is die volledig modulair inc. de 12V rail.

en ik bedenk mij net dat er ook zo iets is als een fan controller, gaat dat veel toevoeging geven aan deze setup? of lekker door de software laten regelen?
Beroemdheid schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:01:
Nou, er zijn wel betere voedingen te vinden. Doe je onderdelen een plezier en koop iets beters ;) Een Seasonic G-serie, Cooler Master V Series V700, een goede XFX. Genoeg keuze, alleen niet rood. Anders moet je het even in het voedingentopic vragen, het totale systeem zal in Furmark zo'n 720 Watt gebruiken.
Verdampt, net even nog naar wat powergrafs gekeken, onder load zal alleen de 2 GPU's 727w trekken.
Met een Thermaltake calculator kom ik uit op een PSU van minimaal 770W. Dit zal dan dus een 800 of een 850 worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Noenie op 21-01-2014 14:15 ]

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nou, er zijn wel betere voedingen te vinden. Doe je onderdelen een plezier en koop iets beters ;) Een Seasonic G-serie, Cooler Master V Series V700, een goede XFX. Genoeg keuze, alleen niet rood. Anders moet je het even in het voedingentopic vragen, het totale systeem zal in Furmark zo'n 720 Watt gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Beroemdheid op 21-01-2014 14:06 ]

Fractal Design Core 1100 review

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Ik zou sws een duurdere kast nemen, een define r4 of een define XL ofzo, gewoon omdat diekwalitatief beter zijn...

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

• Noenie
S3nz schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:15:
Ik zou sws een duurdere kast nemen, een define r4 of een define XL ofzo, gewoon omdat diekwalitatief beter zijn...
De Define's vind ik persoonlijk niet zo mooi, dus die zullen het niet worden. Een andere kast wel, als we toch met geld gaan gooien misschien een HAF X?

Ik zit wel te spelen in mijn hoofd met liquid cooling. Dit zal er volgend jaar pas inkomen, maar misschien wel rekening houden met formaat van de kast. Formaatje Big Tower.

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 10:56
Haf X is GROOT.. Dat kan ik je wel vertellen, ik ben uiteindelijk overgestapt op de Haf XB (vierkante doos), vond ik veel chiller qua plaatsing in woonkamer ;-)

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:55
Misschien de pricewatch: Cooler Master HAF Stacker 935 Window dan. Nog groter.
Dan zou je wel de hele bovenste behuizing voor radiators kunnen gebruiken.

Mijn PC

• timmie271
Die ziet er wel leuk uit maar past in ieder geval niet in mijn kast met een max. hoogte van 50cm :+

• Noenie
Update met nieuwe kast en nieuwe PSU:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
2MSI Radeon R9 290X 4GD5€ 462,50€ 925,-
1Cooler Master HAF 912 Advanced€ 74,50€ 74,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 121,90€ 121,90
1XFX Pro Series Full Modular Edition (Gold) 850W€ 134,58€ 134,58
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 118,04€ 118,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.831,02

Volgens mij ben ik er zo redelijk. een XFX gold volledig zwart, en een kast die groot genoeg is voor uitbreiding.

• DoubleYouPee
Das een beste PC :)

• Robbedem
Je hebt toch een goede koptelefoon om te gamen? Want anders ga je oorstoppen nodig hebben met twee R9 290X kaarten. ;)

• DoubleYouPee
Robbedem schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:48:
Je hebt toch een goede koptelefoon om te gamen? Want anders ga je oorstoppen nodig hebben met twee R9 290X kaarten. ;)
Met aftermarket cooler is het al een stuk beter :P

• Robbedem
Je hebt wel reference versies in je lijstje staan. ;)
niet reference versies zijn bijvorbeeld:
Gigabyte GV-R929XOC-4GD Battlefield 4
MSI Radeon R9 290X Gaming 4G
Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

(Ik zou voor de Gigabyte gaan, de goedkoopste en je krijgt er Battlefield 4 bij)

[ Voor 134% gewijzigd door Robbedem op 21-01-2014 22:24 ]

• Noenie
Robbedem schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:18:
Je hebt wel reference versies in je lijstje staan. ;)
niet reference versies zijn bijvorbeeld:
Gigabyte GV-R929XOC-4GD Battlefield 4
MSI Radeon R9 290X Gaming 4G
Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

(Ik zou voor de Gigabyte gaan, de goedkoopste en je krijgt er Battlefield 4 bij)
Toch zou ik dan als ik jou was het lijstje nog een keer goed lezen
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-rLrx-r4l2z4/Ut9-LSFG8dI/AAAAAAAABDQ/h-48kf-Y4Go/w1598-h999-no/oja.jpg

lijkt me prima zo :P

• Robbedem
De MSI Radeon R9 290X 4GD5 (uit het lijstje) en de MSI Radeon R9 290X Gaming 4G die ik voorstelde, zijn niet dezelfde kaart hoor.

• Noenie
Robbedem schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:20:
De MSI Radeon R9 290X 4GD5 (uit het lijstje) en de MSI Radeon R9 290X Gaming 4G die ik voorstelde, zijn niet dezelfde kaart hoor.
Aja, klein verschil.
Ondertussen de 2x MSI's erin gezet. die zijn naar verhouding nog de meeste moeite waard.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

Waarom niet twee keer pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X?
Persoonlijk vind ik 5% sneller niet zo spannend. Maarja, ik game op 5300x1050 (icl bezelcorrectie) met een GTX 660 Ti, dus ik vind wel meer.
Zo vind ik dat de meeste games prima speelbaar zijn met mijn setup. :+

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

deraco96 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:05:
Waarom niet twee keer pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X?
Persoonlijk vind ik 5% sneller niet zo spannend. Maarja, ik game op 5300x1050 (icl bezelcorrectie) met een GTX 660 Ti, dus ik vind wel meer.
Zo vind ik dat de meeste games prima speelbaar zijn met mijn setup. :+
Precies dat ;)

Ik zou zelf dit nemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 282,-€ 282,-
2Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 376,50€ 753,-
1Cooler Master HAF 912 Advanced€ 74,50€ 74,50
1Crucial Ballistix Sport XT BLS2C8G3D169DS3CEU€ 109,-€ 109,-
1XFX Pro Series Full Modular Edition (Gold) 850W€ 135,31€ 135,31