Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20
Ik hoorde op BNR van afgelopen weekend een item over de zinloosheid van het kopen van facebook likes. Want, grotendeels uit india.
Akkoord, nutteloos, maar je kunt ook Nederlandse likes kopen. (of Duitse for that matter)

Sindsdien zit ik daar over te malen. Ik heb momenteel rond de 1800 fans. En dat aantal groeit. Langzaam, maar het groeit. Ik stond ooit eens op 400, en toen heb ik besloten een like & share actie te doen. Op 1 dag 1150 stuks erbij :D. Dat stagneerde daarna ontzettend snel en de sneeuwbal was gesmolten.

Fijn hoor, maar allemaal profielen als blokkerkrantjes...
En als je daarna echt eens wat relevants postte, vlogen er zo 20 weer weg. Dat is volstrekt nutteloos dus.

Like & share mocht ook niet bleek later, nu weer wel, maar dan alleen like & win (niet share) EN bovendien heeft facebook een strikt algoritme voor dergelijke posts, zodat ze eigenlijk niet (ongevraagd) buiten je reeds bestaande fanbase kruipen.

Maar wat dan... toch kopen? of adverteren? en zijn die fans dan WEL waardevol?

Ik heb het er maar eens op gewaagd. Een advertentie op facebook voor mijn FB pagina (zakelijk)
Het alternatief is Nederlandse likes kopen: 200 stuks voor 30 euro.
Nu denkt facebook dat ik er tussen de 80 en 280 krijg voor 30 euro middels dus een promotie voor mijn pagina. Daar heb ik dan wel zelf demografische criteria aan kunnen hangen.

En toch vraag ik me af...
Zou het een extra boost kunnen geven als je voor 8 tientjes 500 Nederlandse likes koopt?
Dat daarná de opvolgende likers des te meer waard zijn?

m.a.w. Kun je een (weliswaar klein) sneeuwbal effect triggeren met een dergelijke methode?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Hoe kan je iemand voorschotelen oprecht iets te liken? Moeilijk of bijna niet.....

Ik ben er nooit van overtuigd geweest de heilige werking van het kopen van likes, of followers op twitter bijv.

Een like behoort naar mijn weten een echte like te zijn en niet omdat iemand bij een partnerprogramma loopt en een centje kan bijverdienen door met name jouw pagina te liken.

Je zegt het zelf al, een moment later verdwijnen er ineens 20 followers... het is niet relevant en zal nooit een echte status krijgen. Dat hele like en win .. hoevaak lees je de daadwerkelijke winnaars van zo'n actie? Ook nooit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 12:52
Waarom zou je uberhoubt extra likes willes hebben ?
Is ter bevordering van een campange ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik bevind me in een gebied waar relatief weinig aanbod is, maar exposure* VAN het product is des te belangrijker. Ik doe een wilde gok, maar 85% van mijn (potentiele) klanten heeft een facebook account.

*visueel triggeren door foto's bijvoorbeeld

Ik heb vaak genoeg mensen horen zeggen: So 1800!? zo zo nice :)
Het is hoe je het wendt of keert voor velen toch een methode om status te staven.

Nu weet ik dat 500 nep likers bij voorbaat 'waardeloos zijn.
Maar als die 500 waardeloze fans helpen 100 (of veel meer?) organische te trekken, dan is dat misschien nog helemaal niet zo'n gek idee.

nu zegt facebook: voor 30 euro 80 - 280 fans, met de door mij opgegeven criteria dus. Sja... nou is dat best lastig toetsen of die dan wel waardevol zijn natuurlijk. mede omdat die min of meer gepushed werden door een advertentie op een tijdlijn, in plaats van dat ze gericht op zoek zijn gegaan.
(bijvoorbeeld een google adword klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 16:40
.

[ Voor 109% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ben benieuwd wat het daadwerkelijk oplevert die twee dagen. We gaan het zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:51
Likes kopen vind ik net zoiets als een winkel die mij betaalt om een stap over de drempel te zetten. Volstrekt kansloze winkelier heb je dan mee te maken die geen toffe producten/diensten levert, anders zou ik ook wel binnenlopen zonder geld te krijgen.

Kortom, wees gewoon relevant met je FB-pagina voor je doelgroep en biedt hun toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Likes kopen slaat nergens op, IMO. Dat zijn geen waardevolle followers. Het zijn veelal neppe of gehackte accounts die niet gebruikt worden door echte mensen waardoor juist het sociale aspect van social media compleet buitenspel gezet wordt.

Ik zou liever 10 échte followers hebben dan 500 nepaccounts. Voor SEO is het amper de moeite waard en voor al het andere kost het geld zonder meer klandizie op te leveren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013

two

Het werkt wel degelijk: Kijk naar Mounir Torenzo.

Heeft ook zijn followers gekocht en werd bekend omdat hij een van de meeste volgers had als Nederlander. Zo heeft hij grof geld op het begin verdiend door bijv advertenties te verkopen maar nu is zijn account gewoon dood. 15 RTs met 215000 volgers is niet echt.

Google hem eens BTW op google afbeelding en lach :D

Edit: er zijn genoeg mensen bij mij op school die zo wanhopig zijn die alles doen om er bij te horen. Die vonden mensen als Mounir geweldig omdat ze veel volgers hadden... Gelukkig is die 'rage' voorbij.

[ Voor 21% gewijzigd door two op 14-01-2014 21:20 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 08:58

samo

yo/wassup

Ik vraag me echt af of de mensen die kijken naar het aantal likes werkelijke interesse hebben in je product? Is dat geen manier om jouw interesse (die misschien moeilijk te plaatsen is) te kwantificeren?

Ik ken echt maar weinig situaties waar het aantal likers getoond worden, ik weet zelfs niet goed waar het getoond word.

Natuurlijk is engagende content veel moeilijker en meer werk, maar mensen die reageren en vrienden die liken zijn van hogere invloed dan onbekenden die liken...

[ Voor 20% gewijzigd door samo op 14-01-2014 21:19 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:51
mimang schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:17:
Het werkt wel degelijk: Kijk naar Mounir Torenzo.

Heeft ook zijn followers gekocht en werd bekend omdat hij een van de meeste volgers had als Nederlander. Zo heeft hij grof geld op het begin verdiend door bijv advertenties te verkopen maar nu is zijn account gewoon dood. 15 RTs met 215000 volgers is niet echt.
Hij werd bekend als oplichter en dat geld verdienen is peanuts als bedrijf zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-04 09:24

Momentumlol

Car Fanatic

Op je facebook zal je toch al door de mand vallen, omdat de demografie van je klanten waarschijnlijk heel raar verspreidt zullen zijn en allemaal een veel te leeg profiel hebben.

En daarbij, dan mogen het wel Nederlandse namen zijn. Waarom zou een man uit Midden Amerika bijvoorbeeld fan worden van een scooter-repair shop in Nederland.

[ Voor 31% gewijzigd door Momentumlol op 14-01-2014 22:47 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou daarvoor is er dus de 'oplossing' dat je lokale likes koopt (NL, of Duits bijv.)

Anyway, dit zijn de resultaten na een FB promotie gisteren:
Vind-ik-leuks72
Bereik6.382
Totaal besteed€ 15,00
Budget per dag€ 15,00

Valt me lang niet tegen eigenlijk *D

Onder de likers toch ook weer een aantal bekenden in het vak, die op hun beurt ook weer een aardig gevolg hebben. Ik hoop dat die leverage groter zal uitwerken dan in 1 klap veel fake likes kopen inderdaad.

Vandaag nog een keer hetzelfde kunstje proberen, alhoewel ik op de een of andere manier verwacht dat de impact dan lager zal zijn.

Hoe dan ook, 15 euro voor 72 fans, demografisch haast perfect, is natuurlijk WAY beter dan 100 neppers voor 2 tientjes.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 15-01-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

paQ schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:22:
Nu weet ik dat 500 nep likers bij voorbaat 'waardeloos zijn.
Maar als die 500 waardeloze fans helpen 100 (of veel meer?) organische te trekken, dan is dat misschien nog helemaal niet zo'n gek idee.
Jij moet het hebben van een specifieke doelgroep klanten, de likers moeten dan wel in het netwerk van die doelgroep zitten. Ik vraag me af of dat het geval is voor gekochte likes.
Onder de likers toch ook weer een aantal bekenden in het vak
:)

Vraag die ik na een dergelijke campagne vooral zou hebben: hoeveel van de 72 zijn over een maand weer weg?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sja dat zie ik over een maand wel weer he... :)
dat is uberhaupt altijd de vraag. Nou post ik op mijn fanpage uitsluitend iets wanneer ik ook echt iets te melden heb. Dus vaker dan 1 keer per week is dat niet, eerder minder vaak.

ik zie wel dat mijn concurrenten in Nederland bij lange na niet zoveel fans hebben, dus ik zal wel iets goed doen dan denk ik... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik 'like' je nog steeds hoor :* :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
En er weer 1 bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Als ik even snel op je FB-pagina kijk zie ik eigenlijk vrij weinig "engaging" content. Het eerste bericht wat mij triggert tot actie is van 17november: ""welke raad je me aan?" Die vraag krijgen we vaak! "

Daar heb je ook een aantal likes en reacties onder, en die verspreiden zich weer onder hun volgers. Volgens mij is dat voor jou een groei-optie. Zet jouw pagina bijvoorbeeld in voor jouw klanten om te vertellen wat ze kunnen bereiken met jouw product. Dat lijken mij verhalen die je doelgroep mogelijk kan interesseren (als inspiratie of herkenning) en waar het logischer is om op te reageren omdat het verhaal nog beinvloedbaar is.

Ik denk dat er dus nog redelijk wat natuurlijk bereik te behalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

paQ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:59:
Nou daarvoor is er dus de 'oplossing' dat je lokale likes koopt (NL, of Duits bijv.)
Je koopt vrijwel gegarandeerd geen likes van "echte" mensen. Likes van mensen zonder netwerk zijn waardeloos. Het hele idee achter Facebook is juist dat mensen jouw berichten op hun timeline te zien zijn omdat mensen niet alleen je pagina maar ook je berichten liken. Raad eens wat er niet gaat gebeuren met profielen zonder "echt" netwerk die ook nog eens niet actief op Facebook je berichten liken.

Met andere woorden: lokaal of niet, je hebt er geen bal aan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nee dat denk ik ook niet. Alhoewel ik me kan voorstellen dat het 'vroeger' wel werkte. Een opkomend DJ die effe 140.000 likes scoort... BAM! :P

@samo
Het is een niche product in een ...rare doelgroep... :+
ik werk me daarnaast ook een vreselijke slag in de rondte, dus het kan gek klinken, maar ik moet even niet teveel op mijn hals halen. Het is nu even schoenmaker hou je bij je leest, alvorens ik me zal gaan verdiepen in 'engaging content' ;)
Maar inderdaad. Dat bericht deed het erg goed. Maar het kost heel wat hoofdbrekens hoor om zoiets te bedenken, wanneer dat niet logischerwijs vanzelf komt. Deze post was ook oprecht een gevolg van vragen uit de markt, en daar heb ik op proberen in te spelen.
Het is wel zo dat als je in 'deze scene' je kop te ver boven het maaiveld uitsteekt, hij er ook zo af kan liggen. En nieuws verspreidt zich echt als een lopend vuurtje. Er is ontzettend veel kruisbestuiving bij muzikanten en bandformaties.

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 15-01-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Ja, het is inderdaad een rare doelgroep, dus ik kan me voorstellen dat goede content lastig is. Zeker als het veel tijd kost en erbij moet.
Ik wil het vooral voorstellen als alternatief, en zag toevallig aan het eerste bericht waar ik bij dacht "daar wil ik verder lezen" dat het redelijk goed werkte. De kruisbestuiving in de scene werkt volgens mij ook meer op bereikt resultaat (stoere verhalen, reviews, etc) dan op cijfertjes (aantal optredens, aantal gasten, aantal bandleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Oortjes zijn een vrij geheim product op de een of andere manier. Ze zijn zo vreselijk maatgebonden, dat het tijdenlang een zeer exclusief karakter heeft gehad. Ik maak het nu ineens zeer bereikbaar (financieel) en de mensen die nog stammen uit de exclusieve periode zeg maar, krijgen steeds meer ervaring met diverse merken / types.
Je ziet dat daardoor mensen die er nog mee onbekend zijn drijven op de ervaringen van anderen. (ongeacht of die ervaring ergens aan gerefereerd is of niet)

De tijd zal het (moeten) leren denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
de eindstand (na 2 x 15 euro over 2 dagen)

Vind-ik-leuks154
Bereik10.512
Totaal besteed€ 30,00
Budget per dag€ 15,00

me happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 13:15

Blauw

De Schreeuw

Dat is inderdaad behoorlijk netjes!

Facebook verschuift wel steeds maar naar een kopersmarkt waarbij je met een Fanpagina straks eigenlijk alleen nog maar aandacht kan kopen.

Oorspronkelijk kregen Fanpagina-posts al een extra-boost in de PageRank, maar deze boost valt langzaam weg, zodat er voor merken weinig meer op zit dan te adverteren om de opgebouwde fanbase toch te blijven bereiken. Heel sneaky, maar ze kunnen het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:52
En weer een like van mij! Zit zelf in een milieu waar deze veel gebruikt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
:)

@Blauw: ja het wordt een soort self containing system.
Google Adwords heeft het kunstje al eerder getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:17
Dat is wel een vreselijk hoge som geld voor wat likes.
Via 3e partijen betaal je er een stuk minder voor, gaat nog een stuk rapper ook.
Of het helemaal legitiem is.. ik weet het niet. Ik heb nog nooit gelezen dat facebook deze praktijken verbied.

Bij mij gaat het momenteel wel lekker, vandaag 1400 likes erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Maar zijn dat ook daadwerkelijk natuurlijke personen met relevante interesse, Valandin? Of is het puur zodat de likes lijken te groeien?

Pagina: 1