(Goedkope) time machine netwerk backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Ben opzoek naar een goedkopere manier om een time machine backup van mijn vriendin haar Macbook Air te nemen.
Een Apple Time Capsule of een Apple Airport Extreme is een te dure oplossing aangezien ze puur als backup enkel gaan gebruikt worden.
Opslag capaciteit hoeft niet groot te zijn, 500gb of 1TB is meer dan voldoende als backup.

Bedoeling was een soort simpele 1 bay NAS welke Apple hun time machine protocol ondersteund, deze in de meterkast aan de Telenet modem aan te sluiten via ethernet, zodat de laptop over wifi kan back-uppen.
- Western Digital My Book Live (1 - 3 TB) vanaf 100 euro.
- D-Link DNS-315 (lege 1 bay NAS) vanaf 56,46 euro.
- ...

Iemand ervaring met andere soortgelijke NAS toestellen dat compatible zijn met Apple Time machine?
Alle tips, advies, ... is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VOlgens mij zijn de Synology's wel compatible, die heb je ook in 1 disk uitvoering :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 02:10

Kettrick

Rantmeister!

Je koopt voor +/- €100 al een gebruikte timecapsule, als je daar een nieuwe schijf in zet kan je prima vooruit.
In mijn ervaringen zijn de niet-apple oplossingen minder betrouwbaar, iets wat je juist voor je backup niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Gebruik zelf een Synology DS710+ en moet zeggen dat dat prima werkt, ook al diverse backups er van terug gezet zonder problemen. Daarnaast kun je met een Synology nog veel meer leuke dingen doen uiteraard :)

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maistah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08-2022
Ook met WD NAS kun je time machine gebruiken zonder problemen. En het heeft tot nu toe probleemloos gewerkt sinds een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Kettrick schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:17:
Je koopt voor +/- €100 al een gebruikte timecapsule, als je daar een nieuwe schijf in zet kan je prima vooruit.
In mijn ervaringen zijn de niet-apple oplossingen minder betrouwbaar, iets wat je juist voor je backup niet wil hebben.
De niet Apple oplossing zal inderdaad zoiezo trager / slechter / minder support hebben.
Maar gingen de vorige time capsule apparaten niet snel kapot?
http://timecapsuledead.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Assumption is the mother of all fuckups he. Apple support is best redelijk, maar natuurlijk ook niet heilig.
Trager betwijfel ik, maar is ook afhankelijk van het apparaat en de doorvoersnelheid van de interne disks. Zet maar eens een flinke Synology of Qnap met snelle SATA schijven naast een Apple, kijken wie er sneller is :P

Slechter: bullshit, alleen anders.

Gewetensvraag: wat doe je bij Apple als je Timecapsule volzit? Juis, nieuwe er bij kopen. Wat doe je bij een gemiddelde NAS als ie vol zit: disk er bij en verder gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

The Eagle schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:34:
Assumption is the mother of all fuckups he. Apple support is best redelijk, maar natuurlijk ook niet heilig.
Trager betwijfel ik, maar is ook afhankelijk van het apparaat en de doorvoersnelheid van de interne disks. Zet maar eens een flinke Synology of Qnap met snelle SATA schijven naast een Apple, kijken wie er sneller is :P
Een degelijke nas loopt rondjes om een timecapsule, dat is niet zo gek.
Toegegeven, het is een jaar of drie terug, maar ik had met mijn niet-apple nas alleen maar gezeik met time machine. Backups binnen een jaar drie keer corrupt, image problemen, etc. Het zal vast bij mensen werken, maar apple support het niet, en het is nou eenmaal een systeem wat mensen vaak niet testen. Vooral in dit soort systemen waar je ineens volledig afhankelijk van bent ( laptop gejat bijvoorbeeld ) moet het gewoon werken, punt. Voor mij was dat zeker niet het geval, vandaar dat er bij mij nu een time capsule staat, puur voor de backups. ( er hangen overigens 2 usb disks aan waar ik gewoon 1080p content vanaf stream, dus uitbreiden kan prima ).
Gewetensvraag: wat doe je bij Apple als je Timecapsule volzit? Juis, nieuwe er bij kopen. Wat doe je bij een gemiddelde NAS als ie vol zit: disk er bij en verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
[b][message=41595311,noline]
Bedoel "slechter" meer op kant van support naar hogere OSX versies :)
Is niet de eerste keer dat je bij andere merken moet wachten tot ze een firmware update hebben gedaan voor de NAS time machine terug compatible is met de nieuwere OSX versie...

Iemand nog ervaring / tips / meningen?
Alles is welkom!

[ Voor 8% gewijzigd door querex op 15-01-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:27

Grin

Ride si sapis.

Kettrick schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:17:
Ik vind dat de beste reactie tot zover.
Al de gemier met NAS'en vind ik niks, stel je gaat een keer upgraden of er veranderd iets aan Time Machine/ OS X dan is het maar hopen op support van dat NAS. Je wilt gewoon geen omkijken hebben naar een backup, dat moet gewoon werken.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Grin schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:24:
Ik vind dat de beste reactie tot zover.
Al de gemier met NAS'en vind ik niks, stel je gaat een keer upgraden of er veranderd iets aan Time Machine/ OS X dan is het maar hopen op support van dat NAS. Je wilt gewoon geen omkijken hebben naar een backup, dat moet gewoon werken.
Klopt. Niet Apple leveranciers (NASsen) hebben inderdaad dan een "probleem". Ik heb mijn NAS wel ingesteld als TimeMachine destination. Ik heb echter een tweede destination: een extern hardeschijfje. Dit hang ik er af en toe ook aan, gewoon omdat er belangrijke bestanden opzitten. Dan wordt er dus automatisch een tweede backup gemaakt. Voordeel is dan ook dat je die uit je huis kunt leggen als je op vakantie gaat. Mocht de fik erin gaan dan brand je backup in de meter kast ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

The Eagle schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:34:
[...]
Volle disk verwijderen uit de AirPort Time Capsule (APTC), clonen naar een nieuwe grotere disk, nieuwe disk inbouwen in APTC. Als je wegens een volle schijf een nieuwe APTC koopt hoor je niet thuis @ Tweakers forum ;) :+
Daar komt bij dat Time Machine (TM) de oudste backup's verwijderd wanneer de schijf vol zit. Wanneer je meer dan 2TB (de kleinste/goedkoopste APTC op dit moment) aan back-ups hebt moet je eens kijken of je mappen/bestanden kan uitsluiten van TM en/of de frequentie van je TM aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Grin schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:32:
[...]

Volle disk verwijderen uit de AirPort Time Capsule (APTC), clonen naar een nieuwe grotere disk, nieuwe disk inbouwen in APTC. Als je wegens een volle schijf een nieuwe APTC koopt hoor je niet thuis @ Tweakers forum ;) :+
Dat soort kruft wil je dus juist niet uithalen met je backups... :O
Daar komt bij dat Time Machine (TM) de oudste backup's verwijderd wanneer de schijf vol zit. Wanneer je meer dan 2TB (de kleinste/goedkoopste APTC op dit moment) aan back-ups hebt moet je eens kijken of je mappen/bestanden kan uitsluiten van TM en/of de frequentie van je TM aanpassen.
Time Machine zorgt er inderdaad voor dat oude meuk opgeruimd wordt, dus zolang je niet je gehele film collectie in je backup zet zal het voor de meeste mensen geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Kettrick schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:25:
[...]
Dat soort kruft wil je dus juist niet uithalen met je backups... :O
En dat is juist iets wat prima kan, TM/APTC merkt daar null komma null van.
Het zijn de 3rd party (NAS) oplossingen waar je je goed moet inlezen/voorzichtig mee moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Grin schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:55:
[...]

En dat is juist iets wat prima kan, TM/APTC merkt daar null komma null van.
Het zijn de 3rd party (NAS) oplossingen waar je je goed moet inlezen/voorzichtig mee moet zijn.
Ik zou in dat geval de disk ligmikken en een nieuwe backup maken op een leeg filesystem, clone/resizes etc zou ik erg mee oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
optie: leeg via router draadloos koppelen en aanmerken voor time machine voor backup of ga ik nu wel heel erg kort door de bocht?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:55

WTM

Dat werkt niet zo, als het geen Apple router is. Is het wel een airport extreme dan kan het wel, dat heb ik zelf ook draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 14:02
Hier heb ik een eenvoudige Synology DS112. Werkt perfect voor het maken van backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 07:17

Coffee

Coffee

Ik gebruik een mijn raspberry pi als time machine server. DMV appletalk (dacht ik) geeft de rpi alle benodigde informatie door.

Verder nog 2*1tb usb hdd's en er een kistje omheen bouwen!
Je bent dan zo'n 120 euro kwijt, waarvan de hdd's 3/4e kosten

[ Voor 14% gewijzigd door Coffee op 21-01-2014 10:07 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb sinds gisteren een Synology DS106j (heel oud beestje) als Time Machine ingericht. Draait prima. Is alleen wel enorm traag. Zit er over te denken om toch maar een Time Capsule aan te schaffen. Ik vind die dingen alleen zo duur.Voordeel wel is dat ze weer gewoon in het netwerk te hangen zijn. Een losse schijf weer niet.

Signature van nature

Pagina: 1