Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voornamelijk als mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

• Riddim050
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-02-2014
Beste Tweakers,

Graag zou ik een beroep willen doen op jullie expertise.

Mijn laptop is aan vervanging toe. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk om media te consumeren (gebruik XBMC en VLC).
Nu Presario CQ61, 4GB RAM, AMD Athlon II Dual core M320 2.10 GHz. +/- 5 jaar oud

Situatie:
-Met WiFi van/naar router.
-Internet, Office gebruik.
-Film kijken (met HDMI naar surround receiver en die weer met hdmi naar 1080 plasma)
de laatste Dolby Surround varianten kunnen doorgeven.
-Muziek (met USB naar DAC die op stereo versterker)
-Nog wat kleine applicaties.
-Niet video bewerking en andere zware toepassingen ook niet gamen. (straks mss Steam box maar ben echte console gamer lui op de bank)
-Snel opstarten heb begrepen dat SSD hier niet noodzakelijk voor is, dat ik met de huidige processoren al duidelijk verbetering ondervind in vergelijking met mijn huidige laptop
-Vind uiterlijk van laptop belangrijk (liefst ook 13")

Budget tot €600 liefst goedkoper.

Hier mijn vragen:
Kan ik beter voor een goedkopere i3 oplossing gaan die gewoon Bluy Ray rips aan kan (zwaarste bestanden op dit moment heb ik begrepen)
bv. Asus Vivobook S300CA-C1084H

Of kan ik beter voor bijv. deze gaan: Asus X550CC-XX043H
deze heeft een aparte video kaart.

De Lenovo IdeaPad U310 Touch (MB665MH) leek mij ook wel een leuk ding.

Om in de toekomst 4K media af te spelen op mijn toekomstige $k tv :9
Kan dat met de Asus X550CC-XX043H of kan ik dat vergeten. en nu dus beter een goedkopere lap-top kopen die ook mijn huidige gebruik ondersteund en later maar weer verder kijken?

Zo een heel verhaal.

Alvast bedankt.

• Metal Earth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-11 09:58
Heb je specifieke eisen qua schermformaat en gewicht? Anders zou ik (net als in vele andere topics) je de Lenovo E540 willen aanraden. Een Haswell i3 voldoet zeker aan je eisen en je hebt de optie om voor slechts 40 euro extra een full hd scherm te nemen. Dat lijkt me zeker fijn aangezien je de laptop als mediaplayer wilt gebruiken. Er is tevens nog een kortingscode van 7% (zoek het forum maar op e540) waardoor de totaalprijs op 570 euro uitkomt.

Persoonlijk zou ik elke laptop met een resolutie van 1366x768 vermijden, dat zou gewoon zonde zijn.

Edit: ik zie dat je hem gaat aansluiten op je HDtv, dus dan maakt het scherm van de laptop waarschijnlijk minder uit. Toch blijf ik bij mijn keuze voor de E540 :p, een SSD kan je er altijd later nog in proppen. Waarom trouwens niet gewoon een goedkope desktop?

Kortingscode is: aff1nl voor 7% korting op de Lenovo!

[ Voor 21% gewijzigd door Metal Earth op 14-01-2014 21:23 ]

• Riddim050
Bedankt voor de feadback.

Vind de E540 er eigenlijk niet zo mooi uitzien, vind een ASUS met metalen behuizing of de
Lenovo U310 veel mooier. Maar dat is puur uiterlijk voor t zelfde geld heb je met de E540 wel betere specs.

Een desktop vond ik geen optie. Heb ik juist jaren geleden deur uitgedaan ivm oa ruimte gebrek. Wil ook kunnen werken aan documenten zonder TV te gebruiken als scherm.

Bedankt ook voor het melden van de kortings code. daar heb je wat aan. Maar de E540 met i3 zou ook 4K in de toekomst aan kunnen en doorsturen naar een 4k scherm?

Verwijderd

Aii, je laatste vraag is een goede. Volgens mij beschikt de E540 over een HDMI aansluiting en voor zover ik weet heb je of een displaypoort 1.2 of een HDMI 2.0 aansluiting nodig om 2-4K beelden uit te sturen. Afgaande op de info die ik kan vinden zou de E540 dit dus niet kunnen, maar misschien kunnen anderen je hier meer informatie over geven.

Denk wel, LenovoE540 is een thinkpad, zakelijke lijn, met de bijbehorende stevigheid. Ik weet niet precies hoe het met de U310 zit, maar ik twijfel een beetje of die dezelfde stevigheid bezit.

• Riddim050
Mijn huidige lap-top staat op een vaste plaats en gebruik ik om films op af te spelen en muziek.
Soms verhuist ie voor wat administraatie naar de eettafel (straks weer de aangifte haha).
Ik vind uiterlijk belangrijker dan stevigheid, hij gaat de deur niet uit maar staat wel in t zicht.

Ik zit er mee of ik nu een buld geld ga uitgeven maar zeker weet dat ik over paar jaar wel 4K kan kijken.
Dat krijg ik nog niet helder, ook niet bij de duurdere modellen dus ik neig om nu voor een goedkopere lap-top te gaan die wel HD films kan spelen en over paar jaar maar weer verder kijken.

Keuzes, keuzes aaah

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
pricewatch: Sony Vaio Pro SVP1121D4EBI
Klein en licht. Full hd scherm zodat je makkelijk je beeld naar je tv kan mirrorren, 1 op 1.
Full hd video zou ook geen enkel probleem mogen zijn. Daarbij is hij lekker snel met een ssd. 128 is qua opslag wat beperkt natuurlijk, maar ik verwacht dat je wel van externe opslag gebruik gaat maken.
Naar mijn mening een heel mooi apparaatje.

• Riddim050
Ik gebruik inderdaad een externe HD in mn netwerk. Top, ga gelijk kijken bedankt voor de tip.

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik zit te denken om ook die sony vaio te kopen en hem te gebruiken om middels een hdmi-kabel te streamen naar de tv ( KDL 32ex700). Vind hem nog wel wat duur. Nu staat daar windows 8 op en lees ik op internet dat hierbij windows mediaspeler zelf al kan streamen naar de tv. iemand hiermee ervaring?

Wat is het voordeel als ik VLC of XBMC gebruik? En wie weet een duidelijke handleiding om XBMC in te stellen?

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Wil je perse een laptop hebben? Is een mini-itx systeem (zoals Gigabyte's BRIX) niet een betere oplossing; kleiner, goedkoper, etc.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Jan2002
Ken zo'n mini-itx systeem helemaal niet! Ik wil op het laptopje behalve de tv ook mijn beamer kunnen aansluiten ( beiden via HDMI) en op het schermpje van de laptop een en ander kunnen zien. Vanaf een externe usb Hdd en via internet moet er dan gestreamed kunnen worden. Ik moet het lichte laptopje dan af en toe even snel in de woonkamer kunnen verplaatsen van tv naar beamer of andersom. Met zo'n mini-itx systeem heb ik dan geen scherm als ik het goed begrijp. Bedankt voor je reactie!

• Jan2002
Heb al even op internet gekeken maar begrijp zo'n mini-itx systeem niet helemaal. Gebruik je bijvoorbeeld je tv dan als monitor en hoe navigeer je dan?

Zal mijn situatie thuis voor de duidelijkheid even schetsen. Thuis heb ik op twee verschillende posities in de woonkamer een bekabelde netwerkkabelaansluiting. Eentje voor de tv en de andere via een laptop naar de beamer. Tv en beamer liggen zo'n vier meter uit elkaar. Wil nu films gaan streamen op de tv (of soms ook beamer) en dacht dit gemakkelijk te kunnen oplossen met een licht laptopje. Maar misschien zijn er betere ( goedkopere) oplossingen? Ik hoor ze graag. Bedankt!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 23:15

ITsEZ

parttime all-rounder

Jan2002 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:33:
Ik zit te denken om ook die sony vaio te kopen en hem te gebruiken om middels een hdmi-kabel te streamen naar de tv ( KDL 32ex700). Vind hem nog wel wat duur. Nu staat daar windows 8 op en lees ik op internet dat hierbij windows mediaspeler zelf al kan streamen naar de tv. iemand hiermee ervaring?

Wat is het voordeel als ik VLC of XBMC gebruik? En wie weet een duidelijke handleiding om XBMC in te stellen?
Jan2002 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:37:
Heb al even op internet gekeken maar begrijp zo'n mini-itx systeem niet helemaal. Gebruik je bijvoorbeeld je tv dan als monitor en hoe navigeer je dan?

Zal mijn situatie thuis voor de duidelijkheid even schetsen. Thuis heb ik op twee verschillende posities in de woonkamer een bekabelde netwerkkabelaansluiting. Eentje voor de tv en de andere via een laptop naar de beamer. Tv en beamer liggen zo'n vier meter uit elkaar. Wil nu films gaan streamen op de tv (of soms ook beamer) en dacht dit gemakkelijk te kunnen oplossen met een licht laptopje. Maar misschien zijn er betere ( goedkopere) oplossingen? Ik hoor ze graag. Bedankt!
Als je je laptop enkel als media streamer wil gebruiken moet je even een paar dingen overwegen, persoonlijk zou ik daar geen vaio voor kopen omdat vaio's juist bekend staan om prestaties en de hier bij horende prijs ;) Allereerst moet je even nadenken wat jij het voordeel vind om hier een windows laptop voor te gaan gebruiken, als je immers je laptop echt alleen maar gebruikt om als media speler te gebruiken kan je net zo goed uit de voeten met een chromebook. Met de chromebook heb je het voordeel dat deze laptopjes klein, licht, snel en goedkoop zijn, als nadeel heb je in dit geval weer dat er weinig ruimte aanwezig is op de schijf (gemiddeld zo'n 32gb ssd). Chrome os is vooral gebaseerd op de cloud, zoals je aangeeft ga je de laptop gebruiken in een thuissituatie, dit betekend dat je continu internet aanwezig hebt en hier dus prima mee uit de voeten zou kunnen. Deze overweging moet je even maken voor jezelf, je hebt een erg goedkope laptop ten opzichte van de vaio maar levert ook in op fysieke opslag capaciteit, dit is dan wel op te lossen met een externe schijf maar ja dan verpest je de mobiliteit weer een beetje.

What you see is always what you get.

• Jan2002
Dankje, en welke software draai je dan op dat chromebookje? Ook om te streamen?
Ik gebruik idd een externe HDD of eventueel later een nas

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Jan2002 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:15:
Dankje, en welke software draai je dan op dat chromebookje? Ook om te streamen?
Ik gebruik idd een externe HDD of eventueel later een nas
Een chromebook wordt standaard geleverd met Google's aangepaste versie van linux. Als het goed is kan je van je chromebook met bepaalde software direct naar je chromecast (of android tv) streamen, fysiek aansluiten is natuurlijk ook mogelijk.

• Jan2002
uberitexpert schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:08:
[...]

Een chromebook wordt standaard geleverd met Google's aangepaste versie van linux. Als het goed is kan je van je chromebook met bepaalde software direct naar je chromecast (of android tv) streamen, fysiek aansluiten is natuurlijk ook mogelijk.
Met fysiek aansluiten...via HDMI bedoel je?

Moet het speciaal een android tv zijn? Heb een sony kdl 32 ex700.
En met die bepaalde software kun je dan alle formaten films naar de tv streamen?

Nu pas wordt mij duidelijk dat een chromebook alleen via wifi werkt. En dan full hd video? Geeft dat niet vaak problemen? Je leest vaak dat full hd via wifi niet zo goed werkt. En ik heb er netwerkkabels liggen!! Of dit dan zo'n goede keuze is?

[ Voor 17% gewijzigd door Jan2002 op 08-01-2015 21:51 ]

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Jan2002 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:42:
[...]

Met fysiek aansluiten...via HDMI bedoel je?

Moet het speciaal een android tv zijn? Heb een sony kdl 32 ex700.
En met die bepaalde software kun je dan alle formaten films naar de tv streamen?

Nu pas wordt mij duidelijk dat een chromebook alleen via wifi werkt. En dan full hd video? Geeft dat niet vaak problemen? Je leest vaak dat full hd via wifi niet zo goed werkt. En ik heb er netwerkkabels liggen!! Of dit dan zo'n goede keuze is?
Je kan via chrome direct vanuit je browser naar je chromecast streamen, zoals je wellicht weet kan je vanuit je chrome browser direct video's afspelen. Als het goed is bestaat er ook een mogelijkheid om vanuit xbmc naar de chromecast te streamen. Ik heb geen ervaring met het tv platform van sony dus ik durf je niet te zeggen of je naar je tv kan streamen zonder een chromecast

Ik ging er eigenlijk van uit dat je Wi-Fi wel redelijk was, dit kan anders nog oplossing bieden
http://www.allekabels.nl/...net-adapter-480-mbps.html

De afweging is aan jou, een chromebook heb je voor 250 euro en een vaio kost je toch al snel 800. Reken je er een chromecast en ethernet adapter bij zit je op 300 euro voor een multimedia laptopje.

• Jan2002
De beamer die ik nu heb, is eigenlijk behoorlijk oud...2007..maar bevalt nog goed...720p. Echter kan deze niet wireless worden aangestuurd. Dat betekent dat ik flexibel moet zijn en de mediaspeler gemakkelijk moet kunnen verplaatsen. Zat even aan de Intel NUC te denken maar dan zit je weer met een extra muis en toetsenbord voor de bediening, niet alleen voor het afspelen maar ook voor het surfen e.d. Wel jammer!
Blijft over een laptop. De kleine vaio zou een optie kunnen zijn maar is wel erg duur. Twijfel nog. Tips?
Zag wel dat er enkele chromebooks zijn met vaste netwerkaansluiting en HDMI out. Mss is dat toch iets.

[ Voor 109% gewijzigd door Jan2002 op 19-01-2015 15:46 ]

Pagina: 1